مقاومت بازار لوازم خانگی برابر کاهش قیمت
مقاومت فروشندگان لوازم خانگی و طولانیشدن انتظار مشتریان برای شکست قیمتها، زمینه تشدید رکود بازار و افزایش تخلفات صنفی را فراهم کرده است.
بررسی قیمت انواع لوازم خانگی تولید داخل و وارداتی در مراکز خردهفروشی حاکی از مقاومت فعالان صنفی در برابر کاهش قیمتها، عدمتأثیرپذیری بازار از فضای مثبت ناشی از لغو برخی تحریمهای اقتصادی و کاهش یا ثبات نسبی نرخ ارز است؛ فروشندگانی که تا چندماه پیش با استناد به برخی محدودیتهای وارداتی، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه تمامشده تولید، ساز گرانی لوازم خانگی را کوک کرده بودند. اما بهنظر میرسد چسبندگی قیمت این محصولات به بالا بیش از سایر کالاها و خدمات است.
طی چندماه اخیر نهتنها خبری از کاهش قیمت لوازم خانگی نبوده بلکه نرخ برخی انواع یخچال و فریزر، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی وارداتی یا تولید داخل به بهانه نصب آپشنهای جدید افزایش ۵۰۰هزار تا بیش از ۲میلیون تومانی را تجربه کرده و لوازم خانگی تولید داخل و بهخصوص وارداتی با نرخهای متفاوتی به مصرفکنندگان عرضه میشود. حتی رکود ناشی از فرارسیدن ماههای حرام و کاهش شدید تقاضا نیز فعالان بازار را مجاب به همنوایی با آرامش حاکم بر بازار سایر کالاها و خدمات نکرده است.
گرچه برخی نمایندگیهای عرضه لوازم خانگی تلاش میکنند تا با برپایی جشنوارههای فروش و برخی جوایز، مشتریان را به خرید محصولات گران خود ترغیب کنند اما کاهش قدرت خرید و تغییر نگرش مصرفکنندگان به خرید کالاهای لوکس و مصرفی و تشدید انتظار آنها برای شکست قیمتها موجب شده تا همچنان رکود حرف نخست بازار لوازم خانگی باشد.
رونق بازار با افزایش رقابت
فروشندگان لوازم خانگی بالا ماندن قیمتها را در سایه اعمال محدودیتهای وارداتی، موانع ثبت سفارش و نقل و انتقال ارز و قیمت بالای محصولاتی توجیه میکنند که قبلا با دلار ۴هزار تومانی وارد و بهدلیل برخی موانع ترخیص راهی انبارها شده است. با وجود این برخی فعالان بازار از چشمانداز مثبت و رونق بازار با رفع تحریمها و شکلگیری رقابت در عرضه این محصولات خبر میدهند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی حداقل دستاوردهای اخیر سیاسی در بازار لوازم خانگی را در ثبات بازار قلمداد کرده و معتقد است، از این پس به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی دامن زده نمیشود و برآورده شدن انتظارات مردم برای تثبیت یا کاهش قیمتها با ثبات نسبی نرخ ارز، تسهیل مقررات تجاری و افزایش عرضه دور از دسترس نخواهد بود.
محمدرضا دیانی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم پیششرط کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار را کاهش هزینه تمامشده تولید و افزایش عرضه این محصولات دانسته و تأکید میکند، هنوز مشکلات ثبتسفارش، تأمین و نقل و انتقال ارز و حملونقل مواداولیه تولید رفع نشده تا آثار مثبت آن در کاهش قیمت این محصولات را شاهد باشیم.
نظر کاربران
شما بروید به فکر مواد غذائی کنید که هنوز که هنوزه روز به روز قیمتش افزایش پیدا می کنه .