اظهارنظر درباره علت تصادف خودروی نوربخش
قائم مقام رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره سانحه تصادف اخیر در استان گلستان که منجر به مرگ دو تن از معاونان وزارت کار شد و همچنین شایعات مطرح شده درباره ایمنی محور محل تصادف توضیحاتی ارائه کرد.
خبرگزاری ایسنا: قائم مقام رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره سانحه تصادف اخیر در استان گلستان که منجر به مرگ دو تن از معاونان وزارت کار شد و همچنین شایعات مطرح شده درباره ایمنی محور محل تصادف توضیحاتی ارائه کرد.
مهران قربانی اظهار کرد: رویکردی که در وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری وجود دارد این است که همواره باید نسبت به ایمنی یک راه نگاه نسبی داشت، زیرا در همان جادهای که روزانه هزاران خودرو از آن عبور میکنند و بدون هیچ مشکلی به مقاصدشان میرسند، امکان وقوع یک حادثه نیز وجود دارد. از این رو نه میتوان به شکل قطعی گفت که یک محور به حداکثر ایمنی ممکن رسیده است و نه میتوان به دلیل یک تصادف، یک جاده را ناایمن تصور کرد.
وی با بیان این که برای به وقوع پیوستن یک تصادف تلخ نیاز به شکلگیری یک زنجیره وجود دارد، توضیح داد: معمولا در درصد قابل توجهی از تصادفها عامل انسانی دخیل است، زیرا در شرایطی که جاده برای عبور و مرور سایر اتومبیلها شرایط ایمن داشته، با حواسپرتی یا دورزدن قوانین از سوی یک راننده امکان به وجود آمدن حادثه افزایش مییابد.
قائم مقام رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: در رابطه با حادثه تلخی که اواخر هفته گذشته در استان گلستان منجر به فوت دو تن از معاونان وزارت کار شد یا حتی دیگر تصادفها، بررسی نقطه تصادف یکی از اصلیترین اقداماتی است که انجام میشود. در این مواقع باید بررسی کرد که آیا نقطهای از جاده که در آن تصادف رخ داده از نظر شرایط ایمنی وضعیت مناسبی داشته است یا خیر.
قربانی با بیان اینکه قطعا برخی از نقاط در جادههای کشور نیاز به ارتقای ایمنی دارند، توضیح داد: باید این ارتقای ایمنی با توجه به بررسیهایی صورت گیرد که مهندسان ناظر و مشاور به شکل سالانه یا دو سال یکبار از محل حادثه داشتهاند و ارزیابیهای خود در رابطه آن را ارائه کردهاند. ما در سازمان راهداری فرآیند ممیز ایمنی راهها را به شکل جدی دنبال میکنیم و ارزیابیهای مشاوران ما نشان میدهد که محل حادثه اخیر از نظر ایمنی شرایطی کافی و استاندارد را داشته است.
وی افزود: در نزدیکی محل دوربرگردان محل بحث تابلوهای ایمنی جاده به طور کامل و حتی بیشتر از حد استاندارد لحاظ شده و از ۱۰۰ متری محل حادثه شیارهای لرزاننده برای کاهش سرعت اتومبیلها نیز لحاظ شده بوده است. از اینرو ارزیابی ما این است که در محل وقوع این حادثه یک راننده هوشیار با رعایت شرایط ایمنی کافی میتوانسته بدون به وجود آمدن هیچ اتفاق تلخی برای خود یا سایر خودروها به حرکت ادامه دهد.
قائم مقام رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای معتقد است: با وجود این اقدامات ایمنی صورت گرفته ارزیابیها به هیچ عنوان به معنای آن نیست که ایمنی مورد نیاز به بالاترین سطح ممکن خود رسیده است و قطعا جادههای کشور متناسب با میزان بودجه و اعتبارات موجود امکان ارتقای سطح ایمنی را خواهند داشت.
قربانی درباره طرحهای مطرح شده برای جایگزینی دوربرگردانهای موجود با زیرگذر یا سایر تقاطعهای غیرهم سطح توضیح داد: تنها در محورهای استان گلستان اعلام شده که ما ۸۱ دوربرگردان داریم که نیاز به تغییر وضعیت دارد. ما برای ساخت هر زیرگذر به عددی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان احتیاج داریم و به این ترتیب برای جایگزینی همین دوربرگردانهای مدنظر عددی بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان نیاز بود که فاصله قابل توجهی با بودجه و اعتبارات کشور دارد.
وی افزود: البته نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری از دنیا نیز امکان آن وجود ندارد که تمام دوربرگردانها به تقاطعهای غیرهم سطح تبدیل شود، زیرا امکان اجرای این موضوع نه از نظر اعتباری و نه از نظر مهندسی وجود نخواهد داشت. ما همواره به مجلس شورای اسلامی و دولت اعلام کردهایم که با بالا بردن اعتبارات سطح ایمنی راههای کشور را افزایش دهند، اما این به هیچ عنوان به معنای آن نخواهد بود که میتوان تمام دوربرگردانها را مسدود کرد یا جاده را به نقطهای رساند که دیگر از نظر ایمنی نیاز به پیشرفت نداشته باشد، زیرا ایمنی یک امر نسبی است و باید همواره به آن توجه شود.
تقی نوربخش - مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، به همراه عبدالرحمن تاج الدین - معاون حقوقی و پارلمانی این سازمان، که از همراهان وزیر کار در سفر به گلستان بودند، عصر روز پنجشنبه حین خدمت در بریدگی ورودی غربی گرگان بر اثر تصادف با یک تانکر تریلی حمل سوخت جان خود را از دست دادند.
در پی این حادثه، رییس پلس را گلستان سه عامل را سبب وقوع این تصادف اعلام کرد که یکی از آنها قصور مسوولان راه برای احداث دوربرگردان ایمن یا تقاطع غیر همسطح بوده است. به دنبال این اتفاق گمانهزنیهایی درباره ناایمن بودن جاده یا دوربرگردان محل حادثه مطرح شد.
سالانه نزدیک به ۱۵ هزار ایرانی جان خود را در تصادفهای جادهای از دست میدهند.
نظر کاربران
یکی دو نفر از خودشون بمیره بلکه پی به وضعیت افتضاح جاده ها پی ببرن اونم شمال لعنتی که اغلب تصادف پیش میاد مخصوصا در تقاطع ها
روزانه صدها نفر میمیرند تو این جاده های کشور اون موقع کسی جوابگو نیست ولی دو نفر از دولتی ها که مردند حالا هم پیچ جاده را مقصر میکنند هم اداره راه را هم تانکر مقابل را و هم گاو های روستاییان را ......
اهای مسؤلین شما ها که خونتان رنگینتر از مردم نیست که ......
تو این دور برگردانی که معاون وزیر مرحوم شدند اگر ۱۰۰نفر هم کشته میشدن کسی به فکر اصلاح مسیر نمی افتاد .حالا خیر این حادثه این هستش که به افتضاح بودن مسیرهای برون شهری پی میبرن.
خودمونیم ها ، اما کاش همه ما مردم ایران مسولی یا کسی یا آدمی بودیم ، ببینین روزانه تو کل کشور چقدر تصادف جاده ای و حوادث رانندگی رخ میده و ما مردم عین برگ خزون رو زمین میریزیم و تکه تکه میشیم ، اما هیچ مسول و پلیس و کلا کسی عین خیالشم نیست که هیچ ، تازه میگن خودتون مقصرین
اما حالا یه مسول ساده و عادی (( چون مقام اجرایی بالای سیاسی نداشت نوربخش ، یعنی رییس جمهور و رییس مجلس یا کلا تو اون بالاها نبود )) تصادف کرده و فوت کرده ، چند روزه تمام کشور و مجلس و دم و دستگاه کشوری و لشکری و انتظامی و همه و همه بسیج شدن عزاداری اش از اخبار پخش میشه و جاده رو چک میکنن و راننده مقصر رو بازداشت میکنن و بیا و ببین و بگیر و ببند
ای بابا یاد محسن رضایی افتادم که میگفت : دولت ۳ درصدی ، اما انگار باید می گفت کشور ۳ درصدی ، چون فقط اینجا انگار فقط مسولان جزو آمار رسمی کشور حساب میشن و باقیه کلا هویجن
سلام همش حرف میزنن کارهای نسنجیده احساسی بدون کارشناسی انجام می دهند تازه وقتی اتفاقی می افته تازه دنبال کی مقصر هستندتوی نیشابورخیابان اصلی ارگ جنوبی را بستند ودور برگردان غیر استاندارد راه اندازی کردن که چرا نه سرعت داشته نه چراغ فرماندهی خوب معلومه خطرناک هست خواب اول ایمنی تقاطع ایجاد می کردن نه بستن تقاطع استاندارد را
مگه میخواین فرودگاه بسازید که اینهمه هزینه نیاز داره؟؟؟خجالت نمیکشید چرت تحویل میدین؟
البته چون عادت به دزدی دارید بیشتر به فکر خودتونید که اول یه پول به جیب بزنید بعد اگر تهش چیزیرموند زیر گذر و ....احداث بشه.
پاسخ ها
عزیزم اینا از روی نمیرن .
مگه میخواین فرودگاه بسازید که اینهمه هزینه نیاز داره؟؟؟خجالت نمیکشید چرت تحویل میدین؟
البته چون عادت به دزدی دارید بیشتر به فکر خودتونید که اول یه پول به جیب بزنید بعد اگر تهش چیزیرموند زیر گذر و ....احداث بشه.
خودمونیم ها ، اما کاش همه ما مردم ایران مسولی یا کسی یا آدمی بودیم ، ببینین روزانه تو کل کشور چقدر تصادف جاده ای و حوادث رانندگی رخ میده و ما مردم عین برگ خزون رو زمین میریزیم و تکه تکه میشیم ، اما هیچ مسول و پلیس و کلا کسی عین خیالشم نیست که هیچ ، تازه میگن خودتون مقصرین
اما حالا یه مسول ساده و عادی (( چون مقام اجرایی بالای سیاسی نداشت نوربخش ، یعنی رییس جمهور و رییس مجلس یا کلا تو اون بالاها نبود )) تصادف کرده و فوت کرده ، چند روزه تمام کشور و مجلس و دم و دستگاه کشوری و لشکری و انتظامی و همه و همه بسیج شدن عزاداری اش از اخبار پخش میشه و جاده رو چک میکنن و راننده مقصر رو بازداشت میکنن و بیا و ببین و بگیر و ببند
ای بابا یاد محسن رضایی افتادم که میگفت : دولت ۳ درصدی ، اما انگار باید می گفت کشور ۳ درصدی ، چون فقط اینجا انگار فقط مسولان جزو آمار رسمی کشور حساب میشن و باقیه کلا هویجن
ای بابا خو تابلووه میخواستن شریعتمداری رو بفرستن بهشت اونوقوقت اشتباه شد
پاسخ ها
کی بفرستدش؟ شریعتمداری الان در بهشته .
و مشکل شغل نداره .
ای بابا خو تابلووه میخواستن شریعتمداری رو بفرستن بهشت اونوقوقت اشتباه شد
حرف حق رو زده دیگه.
اینم ماست مالی شد رفت دیگه
اگر بجای بریدگی دور برگردان بود این حادثه و حوادث مشابه که جان صد ها نفر را در این جاده گرفته بوجود نمی امد مسئولین بلکه به خودشون بیان و این بریدگی های خطر ناک را تبدیل به دور برگردان نمایند
باید برای عبور کامن ها جاده کمربندی در نظر گرفته میشود که اصلا وارد شهر نشوند بخصوص کامیون های حامل سوخت,
روزانه دهها نفر در تصادفات کشته میشوند اما چون مردم عادی هستند مهم نیست ولی چون دونفر مسئول کشته شده اند همه درحال بررسی و اظهار نظر هستند