نتایج مطالعات اخیر آکادمی فیلم نیویورک نشان داد
نگرش تبعیضآمیز به زنان در هالیوود
آکادمی فیلم نیویورک گزارشی کامل از نابرابریهای جنسی میان بازیگران مرد و زن در هالیوود منتشر کرد.
نتایج مطالعات اخیر آکادمی فیلم نیویورک که در قالب یک گزارش در روزنامه گاردین منتشر شده، حاکی از آن است که نابرابری جنسی در هالیوود در حالی رو به افزایش است که زنان نسبت به مردان معمولا نقشهای کمرنگتر و با دستمزدی پایینتر دریافت میکنند.
در بخشی از این گزارش آمده است: چرا زمانی که زنان نیمی از خریداران بلیتهای سینما و تقریبا نیمی از کارگردانان حاضر در جشنواره فیلم ساندنس را تشکیل میدهند، نام آنها به طرز قابلتوجهی کمتر از مردان در صنعت سینما مطرح است. همچنین نویسنده این گزارش امیدوار است با تاکید بر نابرابریهای جنسی در فیلمهای هالیوودی شرایطی ایجاد شود تا زنان حضور پررنگتر و قدرتمندتری در فیلمهای پرهزینه داشته باشند.
در ادامه این گزارش آمده است: مطالعات انجام شده بر روی ۵۰۰ فیلم برگزیده از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ حاکی از آن است که تنها یکسوم از دیالوگهای فیلم به بازیگران زن واگذار میشود و تنها در ۱۰ درصد موارد توازن میان نقش مردان و زنان در فیلمهای هالیوودی برقرار است، در حالی که متوسط نسبت حضور مردان به زنان در فیلمهای هالیوودی ۲.۲۵ به یک است.
دکتر «مارتا ام لوزان»، رییس مرکز مطالعات زنان در فیلم، تلویزیون و رسانههای جدید در دانشگاه ایالت سندیهگو آمریکا در اینباره میگوید: ایجاد تغییر در سینما همچون صنایع بزرگ دیگر نیازمند زمان فراوانی است و صنعت فیلم در یک حباب قرار نگرفته و بخشی از جامعهای محسوب میشود که در آن تبعیضات جنسی حاکم است.
بر اساس گزارش، زنان ۱۸ درصد از کل جمعیت کارگردانان، تهیهکنندگان، نویسندگان، فیلمبرداران و تدوینگران سینما را تشکیل میدهند که نسبت به آمار سال ۱۹۹۸ تنها یک درصد رشد داشته است که نکته قابلتوجه عدم تغییر در این وضعیت نابرابر است که مخاطب سینما با تماشای فیلم «بازیهای بقا» که حضور زن در آن پررنگ است، احساس کند برابری میان مردان و زنان در هالیوود وجود ندارد.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی نشریه اقتصادی »فورس»، ۱۰ بازیگر پردرآمد هالیوود در مجموع ۱۸۱ میلیون دلار درآمد دارند، در حالی که این رقم درباره مردان ۴۵۶ میلیون دلار است. سال گذشته در جوایز سینمایی اسکار ۱۴۰ مرد نامزد کسب جایزه بودند، در حالی که تنها ۳۵ زن موفق به کسب نامزدی اسکار شدند و هیچ نامزد زنی در بخش کارگردانی، فیلمبرداری، نویسندگی و چند بخش دیگر حضور نداشت. براساس مطالعات پیشین «لوزان» که مبنای مطالعات آکادمی فیلم نیویورک قرار گرفته، ۲۹ درصد از زنان در ۵۰۰ فیلم مورد مطالعه پوششهای نامناسب داشتهاند، در حالی که این آمار درباره مردان ۷ درصد است.
حضور زنان موفقی چون جنیفر لاورنس، کیت بلانش و کاترین بیگلو معمولا به عنوان پیشرفت در وضعیت زنان در عرصه سینما محسوب میشود، در حالیکه لوزان معتقد است این موارد استثنا هستند. وی بر این باور است، موفقیت بیگلو در عرصه کارگردانی نمیتواند دنیا را تغییر دهد، چرا که نگرش تبعیضآمیز جنسی و سنی همچنان به شکل عمیقی در سطح جامعه وجود دارد و یکی از دلایل عدم تغییر در شرایط کنونی این است که صاحبین قدرت به این مساله به عنوان یک مشکل نمینگرند و تا زمانی که موضوع جدی به شمار نیاید، تلاشی برای حل آن صورت نخواهد گرفت.
ارسال نظر