مشکل سوخت هواپیماهای ایرانی حل میشود؟
نماینده سابق ایران در ایکائو معتقد است که ایران میتواند براساس راه حلهایی که در توافقنامه پروازهای مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده، نسبت به موضوع تحریم سوخترسانی به ایرلاینهای ایرانی اقدام و مقدمات برطرف شدن مشکلات موجود را فراهم کند.
ایسنا نوشت: نماینده سابق ایران در ایکائو معتقد است که ایران میتواند براساس راه حلهایی که در توافقنامه پروازهای مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده، نسبت به موضوع تحریم سوخترسانی به ایرلاینهای ایرانی اقدام و مقدمات برطرف شدن مشکلات موجود را فراهم کند.
علیرضا منظری اظهار کرد: در موافقتنامه دوجانبه خدمات هوایی میان دو دولت ایران و ترکیه شرایطی برای برقراری پرواز میان دو کشور به تصویب رسیده و در آن، کشورها متعهد شدهاند تا زمینه لازم برای انجام و پذیرش پروازهای بینالمللی را فراهم آورند.
وی با اشاره کاهش نقش اجرایی دولت در صنعت هوایی، اضافه کرد: تا زمانی که عموما شرکتهای ارائه کننده خدمات از جمله سوخترسانها، دولتی بودند فراهم کردن این زمینه سادهتر بود و از زمانی که شرکتهای ارائه کننده سوخت خصوصی شدند، بدیهی است ضوابط جدیدی بر آنها حاکم باشد.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، درباره شرایط حاکم بر فرودگاه استانبول نیز توضیح داد: در فرودگاه استانبول دو شرکت سوخترسان فعالیت دارند و از این رو مشتریان میتوانند با انتخاب یکی از این گزینهها از آنها سوخت تهیه کنند و اگر یکی از آنها امتناع کرد باید از دیگری تهیه شود و چون انحصار وجود ندارد در این حوزه، گزینههای شرکتهای ایرانی میتواند متنوع شود.
منظری ادامه داد: در هر حال اگر امتناع از دادن سوخت به شرکت هواپیمایی به روایتی مرتبط با بدهی شرکت باشد، مسئولیت متوجه خود شرکت هواپیمایی خواهد بود، اما اگر توقف ارائه سوخت به دلیل اعمال مقررات تحریم باشد دولت ایران میتواند به موجب موافقتنامه، با مذاکره با طرف مقابل تلاش برای ایجاد زمینه انجام پرواز را در دستور کار خود داشته باشد و در صورت عدم حل مشکل از طریق مفاد مقررات حل اختلاف در موافقتنامه اقدام کند. البته با توجه به اعلام قبلی شرکت سوخترسان ترک، شرکتهای هواپیمایی تا قبل از رفع مانع نمیتوانند برنامهریزی پرواز به فرودگاهی انجام دهند که تسهیلات فرودگاهی لازم را ندارد و باید منتظر بمانند تا مشکل فعلی حل شود.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی به وجود آمده پس از اعمال تحریمهای جدید، باید در راستای حفظ همکاریهای دوجانبه حرکت کرد، گفت: در هر حال از یک سو شرکتهای ارائه کننده خدمات به دلیل اجبار فشار تحریم از طرف دولتها امکان توجیه اقدامات خود را دارند که البته دو طرف باید استدلالها را در هیات حل اختلاف طرح کنند تا باتوجه به مبانی حقوقی موجود، مورد بررسی قرار گیرد. به ویژه امروزه که برخی شرکتها به صورت فراملیتی فعالیت میکنند و تعریف آنها همچون گذشته ممکن نیست، باعث شده بررسیهای دقیق حقوقی و رسیدن به یک راه حل قطعی اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.
با اعلام تبعیت شرکت سوخترسان ترک از تحریمهای جدید آمریکا، از روزهای پایانی هفته گذشته ایرلاینهای ایرانی برای سوختگیری در فرودگاههای ترکیه با مشکلاتی مواجه شدهاند و این مساله برای مسافران برخی از پروازها نیز دردسر ساز شده است.
با وجود آنکه هنوز ترکیه به طور رسمی درباره چرایی این اتفاق توضیحی ارائه نکرده، اما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که در تلاش است در کوتاهترین زمان ممکن سوختگیری ایرلاینهای ایرانی در ترکیه از سر گرفته شود.
با برقراری ۲۰۰ پرواز برنامهای هفتگی میان دو کشور، ترکیه یکی از اصلیترین گزینههای سفرهای شهروندان ایرانی در میان کشورهای منطقه به شمار میرود.
نظر کاربران
ترکیه سوخت رو تحریم کرد چطور میتونه از برجام حمایت کنه.
پاسخ ها
ترکیه بنزین به هواپیما نداد و هیچ کدام از مسوولان هم به غیرتشان بر نخورد.
برای همین منتظر نوبت بعدی هم باشید.
حال شما یکبار با هواپیمای ترکیه این کار را بکن ببین چه پوستی از مسوولان بکند.
ن چون مشکل از داخل کشوره هههههههه
ما تحربمها رو با افتخار دور میزنیم.
شما ک تکذیب کرده بودین پس چی شد واقعیت پیدا کرد؟ چقدر دروغ اخه تا کی دروغ تا کجا دروغ؟ مردم از همچی خبر دارن
ننگ بر شما که هیچ ارزشی برای عزت و شرف تان قائل نیستید و برای رسیدن به اندک منفعتی دریوزگی میکنید!
آخه فهم و شعور هم خوب چیزیه که متٵسفانه خیلی از شما ندارید! همینقدر نمیفهمید که ترکیه بیشتر از ما از سفرهای هوائی سود میبره و تمامٵ بهانه و بازی برای گرفتن سهم مسافر از این آب گل آلوده است و الا لازم به التماس کردن نیست. اگر اقدام متقابل کنید و اجازه پرواز از حریم ایران ندید و هزار برگی که دارید میتوانید ترکیه را وادار به تبعیت از تعهداتش کنید! نه اینکه با ترس از توهمات پوچتان که چه شود دائمٵ کوتاه بیائید!
هواپیماهای فرودگاه مهرآباد برابر کل ماشین های تهران و قم دود تولید میکنند . تازه از ۴ صبح صدا و ارتعاششون اعصاب مردم در می آوردند ، بعد جریمه مال بدبختی که داره خرج دو تا خانواده رو با ماشینش دار میاره و خرج تعمیرشو نداره بده ، دولت تافته جدا بافته است . فکر سلامتی مردم نیستند
شرکت های خصوصی ایران از جمله ایرلاین ها می توانند با اجازه دولت جمهوری اسلامی وموافقت دولت های کشورهای همسایه ودوست مثل ترکیه وعراق ولبنان و... با مسئولین فرودگاه های مربوطه واجاره محل مخصوص ، سوخت هواپیماهای کشورمان را در حد نیاز به فرودگاههای کشورهای مذکور انتقال داده و در محل مخصوص استیجاری ذخیره و راسا سوخت رسانی کند.