بازار «تایر» روی غلتک افتاد
بازار تایر خودرو و کامیون چند وقتی است که دچار بهم ریختگی شده است و قیمتهای مختلفی به خریداران ارائه میشود و البته برخیها هم فروش را متوقف کردند تا با افزایش قیمت ارز سود بیشتری عایدشان شود.
روزنامه ایران: بازار تایر خودرو و کامیون چند وقتی است که دچار بهم ریختگی شده است و قیمتهای مختلفی به خریداران ارائه میشود و البته برخیها هم فروش را متوقف کردند تا با افزایش قیمت ارز سود بیشتری عایدشان شود.
از اینرو تولید کنندگان لاستیک برای پایان دادن به بازار سیاه این کالای مصرفی فروش دولتی را شروع کردند. در این باره با محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنفی لاستیک ایران گفتوگویی انجام دادیم.
چرا عرضه لاستیک خودروهای سواری در بازار کاهش پیدا کرد؟
تولیدکنندگان؛ عرضه لاستیک خودروهای سواری را کاهش ندادند اما بخش توزیع در این حوزه کم کاری کرد و مردم با کمبود مواجه شدند. کمبود تایر خودرو در بازار باعث شد قیمت این کالای مصرفی روزانه در بازار افزایش پیدا کند و هر روز بر تعداد خریداران هم افزوده شود. اما حرف از کمبود و افزایش قیمت با شرایط فروش، تولید و تقاضا در تضاد است.
تولید خودرو بیش از ۳۱ درصد در سالجاری کاهش یافته است و این نشان میدهد که فروش لاستیک خودرو به خودروسازان ۲.۵ میلیون حلقه لاستیک کمتر شده است.
از طرفی در سالجاری تولید لاستیک بین ۵ تا۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد کاذب قیمتها در بازار هم باعث شد که تقاضا برای خرید لاستیک کاهش پیدا کند. با این تفاسیر دلیلی برای کمبود لاستیک و گرانی آن وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که ارز اختصاص یافته به این صنعت ۴۲۰۰ تومان است.
لاستیک در لیست کالاهای اساسی قرار گرفته است بدین جهت مردم انتظار ثبات قیمتها را داشتند، حال چرا
تولیدکنندگان نتوانستند بخش توزیع را کنترل کنند؟
فروش با قیمت دولتی برای جلوگیری از افزایش قیمتها و رسیدن این کالا به مصرف کنندگان واقعی شکل گرفت. حدود دو هفته است که انواع لاستیک با قیمت دولتی ازسوی تولیدکنندگان (نمایندگیهای رسمی) به فروش میرسد و تمام صاحبان خودرو با ارائه کارت ماشین میتوانند۲ حلقه لاستیک خریداری کنند. اسم افرادی که لاستیک خریدهاند در لیست وارد میشود و دیگر امکان خرید لاستیک دولتی را ندارند.
وضعیت فروش لاستیک دولتی چگونه است؟
ما در زمینه تولید لاستیک خودروهای سواری به خودکفایی رسیدهایم. اما در زمینه رادیال سیمی برای کامیون و اتوبوس کمبود ۷۰ درصدی داریم که بایستی از طریق واردات تأمین شود.
چه زمان وضعیت بازار لاستیک بهبود پیدا میکند؟
با توجه به واردات، فروش دولتی از سوی ۹ کارخانه و ساماندهی عرضه، بازار لاستیک خودرو تا دو ماه آینده احیا میشود و مردم مشکلی نخواهند داشت.
اگر در نمایندگیها لاستیک دولتی عرضه نشد، مردم کجا میتوانند شکایت کنند؟
سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مسئول پیگیری مشکلات بازار لاستیک هستند. تا زمانی که این بخش ارز دولتی دریافت میکند قیمتها تغییری نخواهد کرد.
میزان تولید لاستیک در کشور به چه عددی رسیده است؟
میزان تولید لاستیک خودروهای سنگین و سواری در کشور بین ۳۵۰ هزار تن تا ۳۷۰ هزار تن است. لذا با توزیع مناسب میتوان قیمتها را کنترل کرد.
قیمت لاستیک پراید و پژو چقدر است؟
در حال حاضر ۴ حلقه لاستیک پراید ۴۲۰ هزار تومان و ۴ حلقه لاستیک انواع پژو ۵۱۵ هزار تومان است.
تولیدکنندگان در دریافت ارز با چالشی روبهرو نیستند؟
خوشبختانه خیلی از مشکلات این بخش مرتفع شده است. به غیر از ۲۰۰ میلیون دلاری که در مهرماه برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کرد مقرر شد به صورت منظم ماهانه حدود ۸۰ میلیون دلار ارز در اختیار واردکنندگان لاستیک قرار گیرد و در شبکههای تعریف شده این کالا تأمین و وارد شود.
نظر کاربران
گرون شد و روی غلطک افتاد . اولا این قیمتهایی که گفتید اصلا وجود خارجی نداره . دوما این دلار بی زبون رو ندید فامیلهاتون برای واردات که بجای لاستیک عطر و اودکلن وارد کنن. بدید به متخصصین و تاجرهای حرفه ای که واقعا لاستیک وارد کنن نه علوفه .
کجا میدن با این قیمت لابد تورقوز آباد
عجب چرا دروغ لاستیک پژو جفتی چهارصد تومنه اونم تعاپنی کویر تایر
دلت خوشه همین الان فروشگاه امام رضا ع اهواز بودم یک جفت تایر پراید ۴۹۰ هزار تومن زده بود تو میگی دو جفت ۴۲۰ هزار تومن خواب دیدی خیر باشه
من چند روز پیش یه جفت لاستیک پژو رو ۴۵۰ خریدم باطری ۵۰۰
مردم را احمق فرض کردید . توزیع کنندگان از فضا اومدن . عدم اجرای قانون دزد و محتکر و خلافکار و در جمع پدرسوخته خونخوار بار میاره
اون ۴حلقه لاستیک پرایدت تو حلقم
حالا یکی غلطک رابگیره