۷۸۸۶۲۰
۱۶ نظر
۵۰۹۵
۱۶ نظر
۵۰۹۵
پ

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

بعد از سیل هفته‌های اخیر در استان‌های شمالی کشور، برخی پل‌ها تخریب شدند؛ اتفاقی که البته تازگی ندارد. با این حال برخی پل‌ها هم هستند که به دلایل مختلف نظیر سبک معماری، نوع طراحی آیرودینامیکی، موقعیت جغرافیایی و مصالح به‌کار گرفته شده در ساخت‌شان، در برابر هجوم سیلاب مقاومت کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: بعد از سیل هفته‌های اخیر در استان‌های شمالی کشور، برخی پل‌ها تخریب شدند؛ اتفاقی که البته تازگی ندارد. با این حال برخی پل‌ها هم هستند که به دلایل مختلف نظیر سبک معماری، نوع طراحی آیرودینامیکی، موقعیت جغرافیایی و مصالح به‌کار گرفته شده در ساخت‌شان، در برابر هجوم سیلاب مقاومت کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، یکی از نکات قابل توجه این است که بسیاری از پل‌های قدیمی که گاه از دوران صفویه به‌جا مانده‌اند، بر اثر بلایای طبیعی رخ‌داده در آن مناطق، تخریب نشده‌اند و هنوز زیر پای رهگذران، پابرجا هستند و عابران و چهارپایان و وسایل مختلف حمل و نقل بشر را از این سوی رودخانه به آن سوی آب می‌رسانند.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «تمیجان» در زمان حکومت بهزاد بیگ در گیلان و به همت او در سال هزار و بیست قمری ساخته شد . طول آن 60 متر و عرض آن 5 متر است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «تمیجان»بدنه و پایه‌های پل آجری، کف آن سنگفرش و دارای چهار دهانه بزرگ است. این پل ۷۰۰ سال قدمت دارد.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «تمیجان» در۶ کیلومتری جنوب غربی رودسر استان گیلان و بر روی رودخانه تمیجان احداث شده است . از نوع طاق‌ها و مصالح به کار رفته در این پل می‌توان آن را به دوره صفوی نسبت داد.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل «چشمه کیله» تنکابن در استان مازندران: این پل در سال۱۳۰۹ توسط مهندسین آلمانی طراحی و توسط معماران ایرانی به اجرا درآمد و ساخت آن در سال ۱۳۱۱ به پایان رسید این پل در سال ۱۳۷۹به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. زیرگذری که در کنار این پل توسط شهرداری ایجاد شده بود عمر آن کمتر از یک دهه هست بر اثر سیل هفته‌های اخیر از بین رفته است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل «چشمه کیله» تنکابن دارای هشت دهانه است. قوس این پل از نوع قوس بیضی کند و در تمام جوانب پل شکل‌های تزیینی از سنگ شبیه گل دیده می شود.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل «چشمه کیله» تنکابن دارای شش پایه، که بر روی پی شفته آهکی ساخته شده و دارای هشت دهانه است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

زیرگذری که در کنار پل «چشمه کیله» تنکابن توسط شهرداری ایجاد شده بود عمر آن کمتر از یک دهه بود که بر اثر سیل هفته‌های اخیر از بین رفته است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل راه آهن «سرتپه» سوادکوه مربوط به دوره پهلوی اول است و در سوادکوه، محله سرتپه شیرگاه واقع شده و این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل «محمدحسن‌خان» بابل تا دو سال گذشته رسما از آن به عنوان راه ارتباطی بین آمل و بابل استفاده می‌شد که در نهایت تصمیم گرفته شد که این پل از حالت کاربری وسایل نقلیه سنگین خارج شود و به عنوان یک اثر ملی از آن حفاظت کنند.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل «محمدحسن‌خان» پلی قدیمی است که از روی رودخانه بابلرود در شهر بابل می‌گذرد. این پل از آثار دوره قاجاریان است که به جای پل قدیمی‌تری ساخته شده‌ است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل «ازان» در روستای ازان جویبار برروی رودخانه سیاهرود قرار دارد. این پل مربوط به دوران قاجاریه و دارای شش چشمه طاق بوده که چشمه میانی آن مرتفع‌ترین طاقهاست. بطوری‌که ارتفاع آن از بلندترین نقطه تیزی طاق از سطح آب رودخانه ۶متر است و مصالح بکار گرفته شده در شکل گیری پل عمدتاً آجر و ملاط ساروج است . جهت پل تقریباً شرقی و غربی است و دارای ابعادی به طول ۸۰ متر و عرض ۱۵/۳ متر است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل «جمعه بازار» جویبار که به «خشت پل» نیز معروف است در دوران قاجار ساخته شده‌، در فاصله پنج کیلومتری جویبار و بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد. طول دهنه این پل ۲۰ متر و عرض آن ۷٫۵ متر است. این پل دارای ۵ طاق جناقی و پایه‌های آن در جهت مخالف جریان آب دارای موج شکن مثلثی شکل هستند. به دلیل رفت و آمد زیاد و نگهداری نامناسب در حال تخریب است. در حال حاضر پل دیگری در کنار این پل در دست احداث است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «لنگرود» این پل بر روی رودخانه لنگرود در مسیر راه قدیمی لاهیجان به لنگرود و در مرکز شهر نزدیکی بازار «سماکان» است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «لنگرود» این پل با آجر و ساروج ساخته شده و دارای دو دهانه فراخ برای عبور کشتی‌ها کوچک بوده است . این پل در این چند سال با وجود سیل های فراوان و سیل اخیر در لنگرود همچنان پابرجاست.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «لنگرود» معروف به «حاج آقاپرد»است. سال احداث این پل مربوط به دوره صفوی می ‌گردد. ارتفاع پل از سطح رودخانه 70/9 متر و طول 37 متر و عرض 50/4 متر است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «تمیجان» در دو طرف عرض پل جان پناهی آجری به بلندای ۵۰ سانتی متر ساخته شده تا از افتادن افراد و چهارپایان جلوگیری شود.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «نیاکو» در محدوده نیاکو به بازکیاگوراب بر روی یکی از شاخه‌های رود شمرود ساخته شده است. بعضی قدمت این پل را به دوره صفویان نسبت داده‌اند.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

پل خشتی «نیاکو» از جمله آثار به جای مانده از دوره قاجاریه است. ۵۰ متر طول و ۵/۸۵ متر عرض دارد و از دو چشمه کوچک تشکیل شده و ارتفاع پل از سطح رودخانه تا بلندترین نقطه اش ۶ متر است.

وقتی سیل حریف پل‌های تاریخی نمی‌شود

در ساخت پل خشتی «نیاکو» از آجر، سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. پل نیاکو دارای یک دهانه بزرگ و سه دهانه کوچک در جوانب دهانه اصلی آن است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    خب حالا که انقد قوی هستن سازمان میراث فرهنگی باید از دینامیت استفاده کنه.

  • بدون نام

    روح نیاکانمون شاد با این آثاری که بجا گذاشتن،
    کاش ازشون درستکاری رو یاد میگرفتیم

  • بدون نام

    خوب قدیمادزدی نمیکردن حالادزدزیادشده اگرچندتن سیمان بخان خرج یه پل کنن دوسه تنش رومیدزدن بایدم زودخراب بشه خخخخخ

  • محمد

    درود برمهندسان سازنده پل قدیمی.. شهرداری بایدتوضیح بدهد.

  • بدون نام

    قدیما کارو ب کاردون میدادن نه به مدرک دارای بیسواد ...

  • بدون نام

    شما بگو بیسوادای پارتی دار

  • بدون نام

    بحث شرف و غیرت و میهن پرستی قدما هستش، فقط و فقط

  • بدون نام

    آخه آنوقت دزدی مرسوم نبود و حرام خواری ضد ارزشها بود

  • بدون نام

    زنده باد نیاکان این مرز بوم که به با این همه هنر و خلاقیت به فراموشی داده میشوند. همیشه کشوری مثل ما روز خوش نمیبینه چرا .... چرا!!!

  • بدون نام

    اون زمان مناقصه ی این سازمان و اون سازمان نبود
    رانت خوری نبود
    مهندس بیسواد که آشنای فلان وزیر و فلان شهردار باشه، نبود
    پول پروژه رو بخورن و بعد بدهند به یک سازمان دزدتر از قبلی ، نبود
    شرف و غیرت و میهن پرستی و وجدان بود که الان هیچکدوم از اینا نیست

    پاسخ ها

    • بدون نام

      گل گفتی دمت گرم

    • بدون نام

      قربون دهنت

    • بدون نام

      احسنت به شما

  • بدون نام

    باعث تأسفه كه هرچه دنيا به سمت پيشرفته شدن ميره ما داريم پسرفت ميكنيم.
    تازه بدتر از همه اينه كه آثاري كه اجدادمون با مهندسي فوق العاده زمان خودشون ساختند را با بي تدبيري و نا مهندسي از بين ميبريم. نمونه بارزش سي و سه پل اصفهان كه به خاطر بي آبي داره تخريب ميشه و اسير داربست فلزي شده.
    غم انگيزه

  • بدون نام

    اما پل های تازه تاسیس میلیاردی رو سه سوت تخریب میکند...

  • بدون نام

    شما ببین حتی قاجار هم بهتر از اینا کار کرده، پهلوی اول رو که دیگه نگو که هرچی ساخته انگار ضمانت هزار ساله کرده، روحش شاد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج