پروازهای دبی، تفلیس و استانبول نصف شد
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دبی از پرترددترین مسیرهای سفر ایرانیها است که درحال حاضر تعداد پروازهای آنها به نصف رسیده است. شاید بخشی از آن ناشی از رکود فصلی باشد اما مهمترین عامل آن هزینه سنگین سفر است.
خبرگزاری ایسنا: دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: کاهش قیمت بلیت هواپیما ظاهر قضیه است، چون شرکتهای هواپیمایی با عناوین مختلف از جمله «مالیات اضافی»، نرخها را افزایش دادهاند که تحت تاثیر آن، حجم سفر ایرانیها در مسیرهای پرمسافر نیز به کمتر از نصف رسیده است.
مرتضی قربانی به تحولات قیمتگذاری بلیت هواپیما بویژه پس ازتبدیل ارز آن با واحد "نیما"، اشاره کرد و درباره تاثیر آن بر قیمت تورها و حجم سفر ایرانیها پرداخت و اظهار کرد: استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دبی از پرترددترین مسیرهای سفر ایرانیها است که درحال حاضر تعداد پروازهای آنها به نصف رسیده است. شاید بخشی از آن ناشی از رکود فصلی باشد اما مهمترین عامل آن هزینه سنگین سفر است.
وی گفت: افزایش نرخ در بلیت هواپیما از زمانی که ارز با نوسانات همراه شد، به دو شکل اتفاق افتاد؛ یک بار در ROE یا نرخ تبدیل ارز که مبنای محاسبه قیمت بلیت و مالیات است، اما افزایش دیگر زمانی اتفاق افتاد که دولت یک مدل ارز (۴۲۰۰ تومان) را اعلام کرد و همان موقع پایه قیمتگذاری تغییر کرد. در واقع بهانه شرکتهای هواپیمایی برای این افزاش قیمت، جبران مابهالتفاوت ارز دولتی و آزاد بود. آنها میگفتند از دولت ارزی دریافت نمیکنند و باید از بازار آزاد آن را تامین کنند. با این ترفند قیمت بلیتها بیشتر شد. در حقیقت فقط نرخ ارز نبود که قیمت بلیتها را گران کرد.
او ادامه داد: معمول است شرکتهای هواپیمایی از قیمت پایه به آژانس کارمزد بدهند. اما در شرایط حاضر برخی از این ایرلاینها آن قیمت پایه را پایین آوردند که متعاقب آن درصد کارمزد آژانسها هم کاهش یافت، ولی از سوی دیگر مبلغ مالیات روی بلیت را افزایش دادند. این کاری بود که تعدادی از شرکتهای هواپیمایی خارجی و ایرانی انجام دادهاند. بنابراین هر گاه به قیمت بلیت هواپیما اعتراض میشد آنها ادله و توجیه میآوردند که قیمت بلیت کمتر هم شده است. درحالیکه مبلغ مالیات بلیت، بیشتر شده بود.
قربانی گفت: ظاهر قضیه این است که قیمت بلیت هواپیما پایین آمده، اما شرکتهای هواپیمایی با عناوین مختلف از جمله مالیات اضافی (Surcharge)، عوارض فرودگاه و هواپیما، این قیمتها را افزایش دادهاند. تازهترین مصداق برای آن بلیت ۱۵ میلیون تومانی یکی از هواپیماهای داخلی در مسیر تهران ـ استانبول بوده است؛ بلیتی که در اصل، قیمت آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما به نرخ پرواز کانادا فروخته شده است.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران بیان کرد: درست است که ROE (نرخ تبدیل ارز در بلیت هواپیما) پایین آمده و وارد کانال ۸ هزار تومان شده است اما شیطنتهایی هم میشود که نرخ بلیت هواپیما همچنان پایین نیاید.
او سپس به قیمتگذاری در شرکتهای هواپیمایی داخلی اشاره کرد و افزود: ROE به مسیرهای بینالمللی مربوط میشود، بنابراین قیمتگذاری در شرکتهای هواپیمایی داخلی بر اساس "ریال" است و تنها بخشی از مالیات آنها در مسیرهای خارجی ارزی محاسبه میشود. پس نوسانات ارز روی قیمت این شرکتها نباید تاثیر چندانی داشته باشد، اما چرا این اتفاق افتاده است؟ شرکتهای داخلی توجیه آوردهاند ۷۰ درصد هزینههایشان ارزی است، درحالیکه به استناد اطلاعات موجود، هزینههای عمده شرکتهای هواپیمایی از جمله دفتری، جاری و سوخت هواپیما، ریالی است.
درحالیکه آنها میگویند حقوق خلبان و کرو پرواز خارجی، اجاره بهای هواپیما، سوخت در کشور مقصد و قطعات را ارزی میپردازند و چون دولت به آنها ارز نمیدهد، مجبورند به نرخ آزاد تهیه کنند.
وی در عین حال گفت: برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی که کل هزینههایشان ارزی است، قیمتها را در برخی مسیرها بعضا تا ۳۰ درصد کم کردهاند، اما بعضی درحال بهروزرسانی هستند تا نرخ پایه را افزایش دهند که خوشبختانه با رکود فصلی متقارن شده وگرنه افزایش تقاضا بازار را ملتهبتر میکرد.
قربانی درباره تاثیر قیمت تورها پس از کاهش نرخ ROE، اظهار کرد: قیمت تور تفاوت چندانی نداشته، چون نرخ بلیتها هنوز گران است. مثلا سال گذشته در همین فصل که با رکود سفر همراه است، قیمت تور سه شب و چهار روز گرجستان ۷۰۰ هزار تومان بود اما حالا بلیت چارتری آن یک میلون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته میشود.
قیمتگذاری در شرکتهای هواپیمایی داخلی بر اساس "ریال" است و تنها بخشی از مالیات آنها ارزی محاسبه میشود. پس نوسانات ارز روی قیمت این شرکتها نباید تاثیر چندانی داشته باشد، اما چرا این اتفاق افتاده است؟ این عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تاکید بر اینکه حجم سفرهای خارجی با فاصله پایین آمده است، برای شفافسازی، از میزان پروازها در پرمسافرترین مقاصد ایرانیها مثالهایی ذکر کرد و گفت: در مدت زمان مشابه سال گذشته، دستکم روزی شش هفت پرواز مستقیم بین تهران و تفلیس برقرار بود اما حالا هر ایرلاین هفتهای دو تا سه پرواز دارد که برخی هم کلا پروازشان را قطع کردهاند. به طور کل حجم سفرهای هوایی در مسیر گرجستان تا ۶۰ درصد کاهش داشته است. سفرهای هوایی از تهران به استانبول نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه تا ۵۰ درصد ریزش داشته، ضمن آنکه در این مسیر نه تنها تعداد پروازها کاهش یافته که برخی ایرلاینها دیگر حضور ندارند.
قربانی با بیان اینکه بررسی سفر در این دو مسیر سنجش خوبی برای نتیجهگیری درباره وضعیت تورهایی با قیمت متوسط است، ادامه داد: پروازهای مستقیم شرکتهای خارجی همچون "ایرآسیا" و "تای ایرویز" در مسیرهای مالزی و تایلند که از دیگر مقاصد پر سفر ایرانیها در این فصل به شمار میآید کاملا متوقف شده است. برخی ایرلاینهای خارجی پیش از افزایش شدید نرخها پیشدستی کرده و پروازهایشان را در مسیر ایران متوقف کردند همانند شرکتهای اروپایی که به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی، بازار ایران را ترک کردند.
نظر کاربران
چه بهتر. به امید روزی که سفرهای تفریحی به مقاصد استکبار جهانی و خوشگذرانی با ارزهای کشور کاملا قطع شود.
مقاومت را از یمنی ها بیاموزید.
پاسخ ها
اینایی که منفی دادن فازشون چیه الان اگه بحث کربلا بود که صاحب نظر بودند
نظر شما محترمه ولي من از شما و امثال شما متنفرم
اصلا يكي نيست بگه چرا هميشه بايد مقاومت كرد ؟؟؟
پس كي بايد مثل بقيه ادما جهان زندگي كرد
مگر انسان چند سال عمر ميكنه كه همش تو مقاومت باشه
بجاي اينكه مطالبه گر زندگي باشيد الگو بدبختي كشيدن ميدي
چرا باید هزینه مقاومت رو مردم بپردازد و مسئولین و آقا زاده ها در بهترین کیفیت ممکن به زندگی خود ادامه دهند اگر مقاومت باشه باید همه در یک خط باشند هیچ کس تافته جدا بافته نیست در شرایط فعلی سخت اقتصادی،
همچين ميگه مقاومت را از يمني ها بياموزيم انگار هيچكس نميدونه يمن چطوري داره مقاومت ميكنه. اگر ايران نبود ....
... مطمعنم اگه امکاناتشو داشتی با کله میرفتی به کشورای استکبار شک نکن گربه دهنش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف
حداکثر مردم ایران از تو و امثال تو متنفرند میتونی نظرسنجی کنی
چشم تون کور بشه
نون نداریم بخوریم
پاسخ ها
نون هست بخوری که زبونت درازه.وقتی در فرودگاه های کشور بسته شد و یک عده بیکار به گرسنه های کشور اضافه شد اونوقت میفهمی که برای نون خوردن لازم نیست به کسی بگی چشمت کور
خودتون اين كار و كرديد حالا ميگيد چرا نصف شده
عوارض خروج و كه چند برابر كرديد دلار 3500 رو كرديد 15000 تومان بليط هواپيما را 3 برابر كرديد
آیا موندن به هر قیمتی ظلم به خلق اله نیست
بهتر بتمرگيم تو خونه تابپوسيم وبميريم يه بليط مجاني سفر اخرت نصيبمون بشه
بهتر بتمرگيم تو خونه تابپوسيم وبميريم يه بليط مجاني سفر اخرت نصيبمون بشه . كاربر محترم 10:24 خيلي خوب توزيع دادي ولي آقا زاده تشريف شان را ميبرن بعد پدرجانشان ميان براي مردم كلاس ميزارن استكبار اين جوري فلان شده بگيرببند ؟ ولي نوشته شما جالب بود براي من تي قربان بشم داداش
اول ۱۰ برابر شد دوباره نصفش کردن
رسانه ها طوری اخبار رو گزارش میدن که انگار این همه تورم و گرونی و فحشا و دلار هزاری و و و و .....
مال یه کشور دیگه است ماهم ساکن کشوری با رفاه عالی در حد سوئدیم
مردم تو خرج روزانه شون موندن شما از سفر به دوبی و استانبول و تفلیس میگید ؟!
پاسخ ها
نه از عمق فاجعه میگن که به استانداردهای فهم و شعور تو قد نمیده