۷۸۵۹
۲۱ نظر
۵۰۴۲
۲۱ نظر
۵۰۴۲
پ

انتقاد آیت الله مکارم‌ از «طیهور و طیهار» در تلویزیون/ تبلیغ عرفان های کاذب در سیما

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به گرایش برخی از برنامه‌های صدا وسیما به عرفان‌های کاذب و اختلاف افکنی هشدار داد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به گرایش برخی از برنامه‌های صدا وسیما به عرفان‌های کاذب و اختلاف افکنی هشدار داد.

این مرجع تقلید در مراسم بزرگداشت سومین شب قدر که در مسجد امیرالمومنین قم برگزار شد؛ تصریح کرد: اخیراً در یکی از برنامه های تلویزیون صفاتی مانند طیهور و طیهار را به خداوند نسبت داده‌اند که در جست و جویی که ما در لغات عرب کردیم چنین لغتی به هیج عنوان وجود ندارد. این مهملاتی است که برخی اوقات به خداوند نسبت داده می‌شود و لازم است اندیشمندان و روحانیون بر این برنامه ها نظارت کنند تا چنین موضوعاتی پدید نیاید.

وی با بیان اینکه اهمیت تقوا فوق العاده زیاد است یادآور شد: در صورتی ما می توانیم مدعی شیعه علی (ع) باشیم که در این مثل به او نزدیک شویم آنجا که می فرماید اگر تمام عالم را به من بدهند حاضر نیستم ارزنی را از دهان مورچه ای به ناحق بگیرم.

این مفسر قرآن اصلاح ذات بین را از دیگر توصیه‌های حضرت علی (ع) دانست و تاکید کرد: در روایتی که ظاهراً از پیامبر(ص) بیان شده اصلاح ذات بین بالاتر از نماز و روزه و مجاهدت در راه خدا برشمرده شده است. با وجود چنین ثوابی متاسفانه برخی به جای رفع اختلافات بر آن دامن می‌زنند و آن را شعله ور می‌کنند.

منبع : ایسنا

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

انتقاد آیت الله مکارم‌ از «طیهور و طیهار» در تلویزیون/ تبلیغ عرفان های کاذب در سیما


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • زهرا رحیمی

    سلام.
    اما ذکری که آن شب (دوشنبه 31 مرداد) از برنامۀ مورد اشارۀ آیت الله عنوان شد دارای سند معتبر و موثقی است و چیزی نیست که میهمان برنامه از خودشان گفته باشند. در واقع منبع ذکر دو کتاب علامه حسن زاده آملی هست؛ کتاب هزار و یک نکته، صفحه 629 و کتاب جمع پراکنده صفحۀ 110

    به چه علت اشاره به آن ذکر باعث شده آیت الله مکارم گرامی در مورد برنامۀ آن شب به عرفان کاذب بودن تعبیر نمایند؟!
    آیا این نسبت ناروایی نیست؟!!!

  • بدون نام

    واقعا از آیت الله مکارم متعجبم بد نیست به سایت آیت الله مبشر کاشانی بخش دستور العمل عرفانی آیت الله مبشر کاشانی مراجعه کنید

  • عبدالله محمدی

    به نام خدا
    با سلام
    لطفا یک نسخه از کتاب سرحق استاد مهدی طیب را که به لغزشگاههای عملی و نظری در سلوک و عرفان های کاذب پرداخته اند رابرای جناب ایشان بفرستید.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      موافقم

  • مریم فراهانی

    با سلام
    الناس اعداء ما جهلوا. همه باید بیاموزیم این که من به نکته ای نرسیده ام، پی نبرده ام و نمی دانم، مجوز انکار آن نیست. چه گوهر بی بدیلی است در عرصۀ علم، تقوا و ادب و سکوت و سوال در آنچه نمی دانیم، به جای تکذیب و انکار.
    برای ذکر شب بیست و سوم ماه رمضان به عنوان نمونه نگاه کنید به دو کتاب علامه حسن زادۀ آملی، «هزار و یک نکته»، نکتۀ 792، ص 629 و «جمع پراکنده»، ص 110.
    در حد بنده نیست که در این زمینه با ایشان بحث علمی کنم، ولی یقینا در حد علامه حسن زاده آملی (هست)."

  • شوشتری

    انتقادات این مرجع بزرگوار جای تأمل جدی دارد. حاج آقا طیب چهره کاملا شناخته شده ایست که جامعه ما تشنه وجود افرادی چون ایشان است. منبع ذکر معرفی شده کاملا موثق است (علامه حسن زاده آملی، هزار و یک نکته، نکته 792).

  • داریوندی

    ضمن تشکر از دقت نظر آیت الله مکارم، ذکر عنوان شده در برنامه این شبها دارای سند کاملا معتبری است و توسط حضرت علامه حسن زاده آملی هم ذکر شده است. چرا می فرمایند بی پایه است؟!

  • بدون نام

    دعوای بین فقها و عرفا همیشه بوده.
    اما بهتر است کمی در منابع اسلامی بگردیم.

  • حسین مروتی

    سلام

    استاد گرانقدر آقای مهدی طیب از شاگردان برجسته‌ی شهید مطهریٰ علامه جعفری و عارف واصل حاج اسماعیل دولابی هستند و سابقه ی طولانی در مبارزه با عرفان های دروغین و تبلیغ عرفان اهل بیت دارند
    کتاب های سر حق و شراب طهور استاد شاهدی بر این مدعا هستند
    در ضمن بابت پی بردن به منبع ذکر شب بیست و سوم ماه رمضان به عنوان نمونه نگاه کنید به دو کتاب علامه حسن زادۀ آملی، «هزار و یک نکته»، نکتۀ 792، ص 629 و «جمع پراکنده»، ص 110.
    خدا به همه ی ما تقوی و عاقبت به خیری بدهد

  • عباس

    خواهش میکنم در مورد سند این روایت دقیق حرف بزنیم و کلی گویی نکنیم که سند معتبر است. شما که این ادعا را دارید خواهش می کنم یک سند صحیح از امامان معصوم ارائه دهید تا ما این ذکر را روی چشم خود قرار دهیم.کتاب جمع پراکنده ص 110 را بنده مطالعه کردم. هیچ سندی از معصوم آورده نشده است. و اصلا ادعایی هم بنابر نقل این ذکر از معصوم نشده است.

    پاسخ ها

    • ناشناس

      این ذکر نقل شده از عارفان اصیل تشیع در دوره های مختلف زمان است. شما هم اگر به طهارت ناشی از معرفت حقیقی برسید، حقایقی بر شما جلوه می کند که از ناحیه حقیقت عالم است.

  • *

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام خدمت شما،
    در ارتباط با هشدار حضرت ایت الله مکارم شیرازی در ارتباط با عرفان های انحرافی که متاسفانه در رسانه ها به صورت گسترده منتشر شد مایلم به چند نکته اشاره کنم،
    ۱- ای کاش خود معظم اله ابتدا برنامه را مشاهده می فرمودند ،یا حد اقل نظری به تالیفات ایشان می انداختند ، قبل از اینکه در ارتباط با این خبر نظرشان را می فرمودند. که اگر اینچنین می شد بسیار
    بعید بود که این مرد وارسته و فرزانه را به این سادگی متهم به ترویج عرفان انحرافی می نمودند. مگر نه اینکه امیرالمومنین در خطبه ۱۴۱ نهج البلاغه فرم
    zahra_jian: ۲- اگرحضرت ایت الله مکارم شیرازی انتقاد به ذکر داشتند و معانی کلمات برایشان مجهول است،آیا دلیل می شود انسانی که هیچ شناختی از او ندارند را متهم به ترویج عرفان انحرافی کنند؟!
    و اجازه دهند به این سادگی با آبروی این فرد در جامعه بازی شود؟ آیا این تقوایی است که ما باید از این بزرگان بی آموزیم.........
    ۳- الحمدلله نزدیک ۴ سال است که از محضر این استاد فرزانه بهرمند شده ام. اجازه دهید صادقانه بگویم که نتیجه ان،چیزی نبود جز مانوس شدن با آیات قرآن و روایات اهل البیت علیه السلام .... و از همه مهمتر
    ایشان بیش از پیش ما را عاشق ان بزرگان کردندو در آخر وااسفا

  • محمد

    سلام
    استاد طیب از بزرگوارترین اساتید اخلاق این مملکت می باشند که سیره و عملکردشان در طول زندگی به مراتب جوانان بیشتری را مجذوب اسلام محمدی نموده و در نقطه مقابل بعضی از حضرات پر طمطراق و پرمدعا چه کرده اند؟

  • شادی

    چرا وقتی می بینید تعداد نظرات مخالف زیاد شده بعضی ها رو می ذارین و بقیه رو حذف می کنید؟

  • عرفان عراقی

    باسمه تعالی
    بنده منابع فقهی و کلامی و نحوی و صرفی را چه منابع اهل سنت و چه شیعه ی امامیه اثنی عشریه ایدهم الله تعالی را گشتم
    ولی حتی یک روایت و بار دیگر عرض می کنم یک روایت را پیدا نکردم که ذکر "يا طيهور و يا طيهار" در آن موجود باشد
    همچنین حقیر تقریبا تمام کتب صرفی را جستجو کردم و همچنین کتب لغت را ولی برای ماده "طهر" چنین مشتقاتی پیدا نکردم
    و می دانیم استعمالات شارع مقدس به زبان عربی فصیح و مبین وبه همان زبانی که تکلم می شده می باشد البته در اوج فصاحت چطور ممکن است رسول مکرم صلی الله علیه و آله یا ائمه هدی سلام الله علیهم از لغت شاذ ویا نعوذ بالله لفظ مهمل برای ذکر خداوند متعال استفاده کنند(البته هنگامی که به عربی تکلم می فرموده اند نه غیر آن زبان)در حالی که آنان افصح المتکلمین هستند و از لغات شاذ ویا مهمل استفاده نمی کرده اند کما ذلک ظاهر فی اقوالهم و احادیثهم؟
    ودر عین حالی که کمال تعظیم را به ایشان می گذارم ولیکن به ضرس قاطع عرض می کنم که در لغت عرب چنین چیزی وجود ندارد و اصلا استعمال نشده و شارع هم به عربی مبین تکلم میفرماید به فرض اگر یکی از معصومین این ذکر را می فرمودند باید حاضرین در مجلس از آن حضرت سوال می کردند" ما معنی قولک یا طیهور ویا طیهار یا سیدی لان هذین فقرتین لن تستعملا قبلا" واین داعی می شد که حداقل آن را نقل کنند
    و بنابر آیه سبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ ( سوره صافات ، آیات 159 و 160 ) که علامه طباطبایی در موارد مختلف در المیزان المخلصین -بفتح اللام- را به معصومین تعبیر نموده اند نه غیر معصوم یعنی فرموده مخلصین همان انبیا و امامان هستند پس آیه این را میرساند که وصفی که از لسان غیر معصوم خارج شود نه تنها معتبر نیست بلکه خداوند از آن تنزه جسته است پس الفاظی که به عنوان وصف برای خداوند تعالی استعمال می شوند اگر مطمئن نباشیم که از معصوم صادر شده به کار بردن آنها جدا مبتلا به اشکال است
    مرجع تقلید وظیفه اش اصلا این است که از چیزهایی که واضح البطلان است انتقاد کند من با قاطعیت می گویم که طبق تحقیقات چندین روزه بنده از حدود 400000 کتب شیعه وسنی حتی یک لغت که مفردات ذکر "یا طیهور یا طیهار" در آن باشد پیدا نکردم حالا این مرجع تقلید بزرگوار آمده و همین را فرموده آیا بهتر نیست که شما اعتراف به اشتباه خود بکنید؟

    پاسخ ها

    • ياعلي

      حتی اگر چنین باشد، ادعای عرفان کاذب نتیجه ی خیلی بعیدی است و دور از تقوا. نیست؟

  • شادی غفاری

    to Erfan.A
    مطمئن باش روح استاد طیب اونقدر بزرگه که اگه به این مطلب برسند که این ذکر اشتباه بوده بدون لحظه ای تردید خودشون این را خواهند گفت.اصلا چرا شما فکر میکنی که اگه کسی در فقه اسلامی تخصص داشت لزوما باید در عرفان هم متخصص باشه؟ فرض کنیم که آقای مکارم به لحاظ فقهی در بالاترین سطح قابل تصور قرار داشته باشند،ولی وقتی کسی داره در زمینه عرفان تحقیق می کنه باید کسی را پیدا کند که عارف باشد و خودش قبلا این راه را رفته باشد و به اذکاری که در این زمینه وجود دارد واقف باشد.مسلما علامه حسن زاده آملی از این نظر برای کسی که در این راه نیازمند توصیه و راهنمایی است شخص موثقی هستند. وقتی ایشان در مورد این ذکر گفته اند که کاملا مجرب است و بارها تجربه شده،کسی که در این سیر تجربه ای نداره چرا باید به خودش اجازه اظهار نظر بده؟ب آقای مکارم شیرازی یکی از کتابهای استاد را خوانده اند؟ اصلا صحبتهای آنشب استاد طیب را شنیده اند؟در ضمن یک سوال،چرا وقتی علامه حسن زاده این ذکر را در کتاب خودشان آوردند، آقای مکارم اونو کذب و مهمل ندانستند؟ اگر عده ای اساسا با عرفان مشکل دارند این بحث دیگریست،اما کسی نمی تونه پشت یک تریبون عمومی بدون اطلاع درست از موضوع مورد بحث شخص دیگری را،اون هم فردی مثل استاد طیب دوست داشتنیمان را متهم کند.

    پاسخ ها

    • عرفان عراقی

      به نام خداوند متعال
      بنده دست حضرت علامه آیت الله حسن زاده آملی سلمه الله را می بوسم و فکر می کنم اگر ایشان این مسئله را بدانند حتما به آقای طیب هشدار می دهند که اولا شان مرجعیت را حفظ نماییند ثانیا به ایشان می فرمایند چرا یک ذکر را که من برای خواص نقل کردم شما بردید در رسانه ملی به خورد ملت مسلمان دادید هر چیزی شانی دارد" فلينظر الانسان الي طعامه" عرفان جایگاهی دارد اگر از جایش فراتر رود مردم دچار گمراهی می شوند

      از این پس اگر این کار بدعت شود هر کس با هر سلیقه ای می آید راست یا دروغی را که مستند به قول معصوم نیست در رسانه ملی نقل می کند و این مفسده دارد
      شما فقط خود و آقای طیب را ملاحظه می کنید ولی یک مرجع تقلید می آید مفسده و مصلحت آنرا بررسی می کند
      گرچه ممکن است این کار آقای طیب بدون غرض باشد و بلکه من معتقدم حسن نیت داشته و حتی این کارشان در نظر همه شی جزئیه شخصیه باشد ولی همین کار کوچک ایشان مفسده ی کبیره دارد
      ضمنا شما متن نظر بنده را بخوانید اگر به حق بود بپذیرید وگرنه آن را رد کنید البته بدون تعصب
      والسلام علی عباد الله الصالحین
      عرفان عراقی

  • شادی غفاری

    اول گفته شد که این ذکر هیچ منبع موثقی نداره،بعد که استاد طیب منبع آن را گفتند،گفته شد که این کلمه و اون کلمه از اسمهای خدا نیست،وقتی که جواب این را هم دادند باز هم گفتند که... و این داستان ادامه دارد. خب چرا خیلی راحت و بدون پیچیده کردن موضوع حرف نمی زنند:اینکه مسئله اینجاست که چرا از استاد طیب برای این برنامه دعوت شده بود.مثلا اگه آقای ... به جای استاد این حرفها را گفته بود،نه تنها هیچ مشکلی نداشت،نه تنها کذب و مهمل نبود،نه تنها عرفان کاذب نبود،اتفاقا خیلی هم به جا وعالی بود.مشکل اساسا جای دیگریست. وقتی میخواستم از گفته های استاد طیب برای صفحه اندیشه اسلامی روزنامه ای که در ان مشغول کار بودم استفاده کنم(و جالب اینکه موضوع اون مطالب اصلا هیچ ارتباطی هم به عرفان نداشت و در زمینه دیگری بود)مطلبم برگشت خورد. بهم گفتند که موضوع بسیار جالبی است و خیلی خوب هم بیان شده،اما اسم آقای طیب این وسط چی کار می کنه؟حذفش کن. اون مطالب هیچوقت منتشر نشد و من تا امروز نتونستم این پارادوکس رو تو ذهن خودم حل کنم

  • معصومه جعفري

    سلام. اخيراً همزمان با ثبت نام حج عمره مفرده، بانك ملت پيشنهاد وام جعاله حج را مطرح نمود ، كه اين هم از عجايب قرن بيستم است . چرا آقايان مراجع از صدا و سيما ، سايت هاي خبري و روزنامه ها نمي خواهند كه خبر غيرشرعي بودن اين امر را مطرح كنند .

  • معصومه جعفري

    سلام. اخيراً همزمان با ثبت نام حج عمره مفرده، بانك ملت پيشنهاد وام جعاله حج را مطرح نمود ، كه اين هم از عجايب قرن بيستم است؛ چرا آقايان مراجع در اين زمينه به سرعت نظر ندادند و وقتي از آن ها سوال پرسيديم ، گفتند كه بايد اين موضوع را بررسي نماييم و تازه بعد از گذشت قريب به 10 روز كه ديگر بسياري در اين راه انحراف قرار گرفتند و از اين طريق ثبت نام نمودند، اعلام نظر نموده و اين امر را حرام اعلام نمودند .

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج