بازار خودرو همچنان متاثر از دور جدید تحریمها
بازار خودرو و رکود این روزها تبدیل به دو همنشین جدا نشدنی شدهاند. این بازار همچنان در رکود به سر میبرد. نه خریداری به بازار مراجعه میکند، نه فروشندگان بهدنبال فروش محصولات خود هستند.
دنیای اقتصاد: بازار خودرو و رکود این روزها تبدیل به دو همنشین جدا نشدنی شدهاند. این بازار همچنان در رکود به سر میبرد. نه خریداری به بازار مراجعه میکند، نه فروشندگان بهدنبال فروش محصولات خود هستند.
فعالان بازار دلیل ثبات قیمتی در بازار خودروهای داخلی را بهرغم افزایش قیمت در وارداتیها ناشی از پیشفروشهای صورت گرفته توسط دو خودروساز بزرگ کشور میدانند. آنها معتقدند این پیشفروشها تا حدودی توانسته عطش خریداران را برای محصولات پرتیراژ فروبنشاند. از سوی دیگر اما سعید موتمنی در گفتوگو با «ایرنا» تاکید کرده که قیمتها اندکی کاهش یافته و رشد نرخها متوقف شده است.
وی ادامه داد: با این حال بهدلیل هدایت دلالان و تلاش برای بالا نگه داشتن قیمتها، خرید و فروش چندانی نمیشود. موتمنی شرایط کنونی بازار را ناشی از فعالیت «دلالان بزرگ» برشمرد که در حقیقت «هدایتکننده بازار سرمایهاند» و تاکید کرده دلالان کوچک و مردمی که برای حفظ ارزش پول خود به خرید یک تا ۲ خودرو روی آوردهاند، نمیتوانند تاثیر چندانی بر آشفته بازار فعلی داشته باشند. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی، خودرو از کارخانهها بیرون میآید، اما بهدلیل سوداگری واسطهها، به مشتریان واقعی نمیرسد.
ثبات نسبی در بازار داخلیها
حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمتها چه تغییراتی داشتهاند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی را در ارتباط با این محصول شاهد نیستیم. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۲ میلیون در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر میرسد این خودرو با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در بازار با قیمت ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه میشود.
در این شرایط تیبا ۲، با قیمت ۴۳ میلیون تومان در بازار موجود است. همچنین ساینا هم با همان قیمت هفته گذشته یعنی ۴۷ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، در حالحاضر با ۱۰۵ میلیون تومان موجود است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز هماکنون ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و تیپ ۵ این خودرو هم با قیمت ۷۱میلیون تومان به فروش میرسد.
در گروه رنو، ساندرو استپوی اتومات با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان گرانترین محصول این خانواده محسوب میشود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۱ میلیون و فاصله ۱۷ میلیونی از استپوی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات هم که خود را وارد رده خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کرده بود، همچنان این جایگاه را نگه داشته است. این خودرو در حالحاضر در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله میشود. تندر E۲پارسخودرو و پارستندر نیز به ترتیب ۸۶ و ۸۸ میلیون تومان قیمت دارند.
در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس در حالحاضر با قیمتی برابر با ۹۷ میلیون تومان ازسوی فروشندگان عرضه میشود. به گفته فعالان بازار، رانا نیز در حالحاضر ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو به نسبت هفته گذشته یک میلیون تومان رشد قیمتی را تجربه کرده است. سمند EF۷ هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قابلخرید است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیاسراتو و پژو ۲۰۰۸، به ترتیب با قیمت ۲۰۳ میلیون و ۲۳۸ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است.
افزایش قیمت؛ میهمان بازار وارداتیها
سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم این روزها قیمت محصولات وارداتی اندکی صعودی شده است. با توجه به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فروشندگان رغبتی برای عرضه محصولات خود نداشته و این مساله بهدلیل نزدیکی به ۱۳ آبان و آغاز تحریمهای جدید آمریکا تشدید شده است. از طرف دیگر، مشتریان هم حضور کمرنگی در این بازار دارند. دلیل این حضور کمرنگ را باید در کاهش نرخ ارز در دو هفته گذشته جستوجو کرد. برخی از خریداران همچنان منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز و تاثیر آن روی محصولات وارداتی هستند از این رو به بازار ورود نمیکنند.
با این شرایط سانتافه با قیمتی برابر با ۵۴۰ میلیون تومان به فروش میرسد، این خودرو افزایش ۱۰ میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است. توسان هم ۴۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۵۳۰ و ۳۴۵ میلیون تومان خرید و فروش میشوند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۷۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج نیز باید ۴۸۰ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو هم با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان عرضه و اپتیما هم ۵۲۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه میشود.
دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV۴ و کمری هیبرید نیز به ترتیب ۶۷۰ و ۵۳۰ میلیون تومان قیمت خوردهاند. لکسوس NX با افزایش ۲۰ میلیون تومانی در حالحاضر با قیمت یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان عرضه شده و میتسوبیشی ASX، با ۴۱۵ میلیون تومان قابل خریداری است. رنو تالیسمان هم ۶۱۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد.
نظر کاربران
بله اون موقع که بازار دلال بود فروش نقدی تحویل یه هفته بود الان بازار مصرف کننده شده تحویل 9 ماه بعد انگار مدیران در حال زایمان خودرو هستن نه تولید مردمم که همیشه در صحنه.
صنعت پارچه تو دنیا حرف اول رو میزد زدیمش زمین این اهن پاره هارو تو دنیا مثال زدنی کردیم .
خود کرده را تدبیر نیست شهاب سنگ بیا .....
بعد یه سری گوسفند میگن تورم ده درصد همین بیسواداها هستند که مملکت به این بی در و پیکری رسیده
غلط کردیم.به روحا نی..رای دادیم
دست اندرکاران وزارت صنعت و دولت عامل اصلی ایجاد التهاب در بازار خودرو و افزایش قیمتها چه داخلی و چه خارجی هستند.چرا باید سانتافه که یکسال پیش ۲۴۰ تومن بود الان ۵۴۰ قیمت بخوره.فکر کنم تنها حکومت در دنیا باشیم که به بهانه حمایت از لگن سازهای داخلی اینگونه به مردم ظلم کردیم و میکنیم.حمایت و هزینه از جیب مردم.جز تاسف چیزی نباید گفت.
اقا وجدانان ..این چه وضعشه..این چه زندگیه فلاکت باریه ..این چه بدبختیه ..این چه سرگذشت اسفناکیه ک ما داریم تجربه میکنیم...
همین اخباری هم که منتشر میکنید این اشفته بازار رو اشفته تر میکنه......
خدا لعنتتون کنه مردم .چرا اینجوری گول میخورید این ماشینا ده میلیون هم ارزش ندارن
با این وضع خودرو نخواهیم خرید
امیدوارم وزارت صنعت ومعدن توزندگیش روزخوش نبینه داره عمدااینکارمیکنه
حقمونه منتظر بیشتر ازاینم باید باشیم
تو افغانستان یه نفر یه پراید صفر ۴ملیون گرفته داشت تو سره خوش میزد ک چرا این اشغال غرازه گرفته اونوقت ما پول ده سال کاریمون هم یه پراید غرازه نمیشه گرفت
دوبیست تومان آمده پاین داشته باشید خجالت نمیکشند پانضده ملیون پراید رفته بالا ۲۰۰ آمده پاین ایوال دمتون گرم
افزایش قیمت میهمان وارداتی ها خاک تو سرتون با این اخباراتون
مردم مستضعف و ضعیف جامعه قدرت خرید خودروهای خارجی را ندارند،آنها را از خرید خودروهای تولید داخل،محروم نکنید.