حضور چینیها در خیابانهای ایران پررنگتر میشود
با اعلام خروج دو خودروساز بزرگ اروپایی، یعنی پژو و سیتروئن از ایران، صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور بهناگهان با خلأ عمیقی مواجه شد، اما به باور فعالان صنعت خودرو، حضور چینیها و افزایش تولید (مونتاژ) خودروهای چینی، میتواند کمبودهای بازار خودروی کشور را پوشش دهد.
روزنامه فرهیختگان: پس از لغو برجام و خروج ترامپ از این توافقنامه، صنعت خودروسازی کشور مرحله جدید و البته سختی را پیشروی خود متصور شد.
با اعلام خروج دو خودروساز بزرگ اروپایی، یعنی پژو و سیتروئن از ایران، صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور بهناگهان با خلأ عمیقی مواجه شد، اما به باور فعالان صنعت خودرو، حضور چینیها و افزایش تولید (مونتاژ) خودروهای چینی، میتواند کمبودهای بازار خودروی کشور را پوشش دهد.
سهم 17.4 درصدی بازار ایران از خودروهای چینی
براساس آمار موجود، سهم خودروهای چینی از بازار خودروی ایران ۱۷.۴ درصد است که این میزان با مونتاژ قطعات وارداتی در کشور به بازار عرضه میشود. خودروسازان چینی در اواسط دهه ۸۰ بهطور جدی به صنعت خودروی ایران وارد شدند و در ابتدا تنها با بخش خصوصی صنعت خودروی کشور همکاری کردند، اما رفتهرفته توانستند با خودروسازان بزرگ کشور نیز همکاری خود را آغاز کرده و بخشی از سبد محصولات ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو را به خود اختصاص دهند.
طی سالهای 1386 تا پنجماه نخست سال 97 بیش از 16 میلیارد دلار صرف واردات قطعات منفصله خودرو شده که سهم چین از این میزان واردات بیش از 30 درصد و معادل پنجمیلیارد دلار بوده است. طی این دوره واردات قطعات منفصله از چین به کشور روندی صعودی داشته و حتی در زمان تحریم در سالهای 1391 و 1392 هم این روند تقریبا ثابت باقیمانده است.
براساس آمار منتشرشده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ در داخل نسبت به تولید کل خودروهای سواری در سال 96 در مقایسه با سال 95 کشور با 3.6 درصد رشد به 15.9 درصد رسید.
این روند افزایشی در پنجماه نخست سال ۹۷ نسبت به پنجماه اول سال ۹۶ ادامه یافت و به سهم ۸/۱۷ درصد رسید. آمار انجمن خودروسازان نشان میدهد در خوشبینانهترین حالت، بهجز دانگفنگ که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم داخلیسازی آن برآورد شده، سایر خودروهای مونتاژی چینی در کشور از حداکثر ۳۰ درصد ساخت داخل بیشتر نیست.
البته بهطور دقیق مشخص نشده است که این سهم داخلیسازی شامل چه قطعاتی میشود، اما بهنظر میرسد حدود ۱۴ درصد آن مربوط به رنگ و مونتاژ میشود و مابقی را نیز قطعاتی مانند تایر، باتری و صندلی تشکیل میدهند که جزء سادهترین قطعات یک خودرو محسوب میشود.
نظر کاربران
الان مثل زمانهای قدیم نیست که با فلاخن وتفنگ کشورها را فتح کنند الان با اقتصاد فتح میکنند وچینی های چشم ریز قشننننننننننننننننگ دارن کشورو فتح میکنند
پاسخ ها
آقایون ماشاالله ککشونم نمیگزه
صندلی اتفاقا جزء بخش های پیچیده خودرو محسوب میشه.....
خودرو های چینی خیلی هم از لگن های بی کیفیت وطنی خودمون بهتر هستند . الان کیفیت چینی ها خیلی زیاد تر شده و اصلا با کیفیت خودروی ایرانی قابل قیاس نیست .
وقتی از وابستگی صحبت شود دیگر فرقی نمی کند وابستگی به سرمایه داری غرب باشد یا وابستگی به سوسیالیسم شرق .بفرمایش امام خمینی نتیجه دو تایش یکی است خودباختگی .
۴۰ سال است مردم ایران آشغال ترین خودروها را به ۳ برابر قیمت جهانی می خرند ...
البته منظور از رنگ ، پاشیدن آن بر روی ماشین است و از تایر نصب آن بر روی خودرو است و باتری بیشتر مواد اولیه ان از خارج می آید ، حالا خودرو سازان با این همه امتیاز و کمکهای دولتی و رانت در مملکت بعد از چهل سال چه کاری از دستشان ساخته است معلوم نیست ، در فرغون سازها را ببندید از تفاوت قیمت مصرف بنزین که ۱۲ لیتر خودرو ایرانی در مقابل ۵ لیتر خودرو خارجی هم کمتر آلودگی داریم و خودرو با کیفیت و با ایمنی و به روز سوار می شویم و با صرفه جویی بنزین و صادرات آن تمام حقوق و مزایای کارکنان و مدیران بی عرضه خودرو سازان را بدهند و مابقی آنرا صرف امورات مملکت بکنند
ماشین های چینی صد برابر ماشین ایرانی بهتره
پاسخ ها
ایران رو ول کن
فقط حرف مفت، ما یکی از استانهای چین هستیم
بد بخت آمریکا،اسمش بد رفته!!
چینیها۱۰ساله خودروساز شدن اونوقت ایران با۵۰سال سابقه خودروسازی دست به دامن چینی هاشده.