کلیات لایحه رتبهبندی معلمان تصویب شد
وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبهبندی همسو با ارتقای شایستگیهای نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت، تدوین و لایحه آن تنظیم در دولت تصویب شد.
خبرگزاری مهر: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانشآموزان، خانوادهها و فرهنگیان و همچنین تبریک هفته نیروی انتظامی، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین دستگاه کشور، مولد سرمایه انسانی و کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست.
و این مهم صرفاً از مسیر آموزش و پرورش و مدارس محقق میشود؛ از این رو بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایهای است و دستگاهی هزینهای نیست.
وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته، برنامههای خود را برگرفته از سیاستها و راهکارهای سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش برای پیشرفت و توسعه است در دو مسیر و از دو منظر طراحی و به اجرا درآورد.
وی با بیان اینکه مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، گفت: در این راستا مهمترین برنامه حرکت جدی به سمت مدرسه محوری و کانونیت بخشی بودن به مدرسه است زیرا مدرسه مهم ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر داشته باشد و برنامههایی که در این راستا به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیمسازی و تصمیمگیری شایسته خود نزدیک کند.
وی با بیان اینکه رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول نسب به روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال میشود، تحول در محتوا و متن برنامههای درسی، آموزشی و پرورشی است، افزود: مهمترین برنامهای که در این راستا اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت آموزی در مدارس است که دانش آموزان باید مهارت هایی را که بر اساس الگوی ایرانی و اسلامی طراحی میشود و به اجرا در می آید، فرا گیرند.
بطحایی اضافه کرد: به ویژه در شرایط امروزی در حوزه های فردی و اجتماعی آنها نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند مواردی چون احترام به بزرگتر، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، همکاری و همکاری برای تعالی و دهها برنامه ارزشی دیگر از مواردی است که باید در برنامههای آموزش و پرورشی در مدرسه تمرین شود از این رو گسترش برنامه های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت های تحول در محتوای برنامه های درسی و آموزشی است.
وی ادامه داد: در کنار آموزشهای مذکور، آموزش مهارت های پایه به نحوی که دانش آموزان حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می شود و در سال تحصیلی جاری تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه خانه دوم دانش آموزان و محلی برای تمرین زندگی است، اظهار کرد: شرط اول آن است که دانش آموز با شوق و اشتیاق به مدرسه بیاید و از حضور در مدرسه احساس نشاط داشته باشد و باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را شناسایی کرده و حدالامکان کاهش دهیم و و عواملی که باعث فشار و اضطراب دانشآموزان میشود را کاهش داده و حذف شوند.
وی افزود: بخشی از این فشار و اضطراب ناشی از فضای فیزیکی و تجهیزات است و بخشی از آن ناشی از برنامههای آموزشی است؛ برنامه هایی که خارج از برنامه درسی برای آمادگی برای آزمون، کتاب های کمک آموزشی و کتاب های مکمل مدرسه به بچه ها تحمیل می شود و باعث می شود فضای روانی ایجاد شود و شرایط و شرط اصلی برای یادگیری در مدارس کمرنگ شود که در این مسیر از دوره ابتدایی شروع شد و آزمون های تستی و آمادگی در کنکور در دوره ابتدایی را ممنوع اعلام کردیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی ترین عامل در تحول است، افزود: شایستگی در کنار سوز و علاقه نیروی انسانی شرط اصلی و موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا طرح رتبهبندی همسو با ارتقای شایستگیهای نیروی انسانی و کمک به نظام پرداخت تدوین شد که لایحه آن تنظیم و برای تایید به دولت اعطا شد و کلیات آن در کار گروهی یکی از کمیسیونهای تخصصی دولت به تصویب رسیده و در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد.
وی به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستمهای سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و مشارکت خیرین ۸ هزار کلاس جدید در مهر ماه افتتاح شد که علی رغم محدودیت ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.
بطحایی از سیاست کاهش تمرکز از حوزه های اجتماعی اجرایی به مدارس خبر داد و گفت واحدهای اجرایی کمتر کار مدارس دخالت خواهند کرد تا مدارس با خلاقیت بیشتر و فعالیت کنند و در این راستا برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا هفتهای ۲ ساعت از برنامههای درسی رسمی در اختیار مدارس قرار گیرد.
نظر کاربران
خداکنه برای فرهنگیان عزیز از لحاظ حقوقی هم تآثیر داشته باشه من برای فرهنگیان عزیز دعای خیرو سلامتی دارم
دروغگو ها, بسه دیگه کم دروغ بگید.
اگر اجرایی شودخبر خوبی است وگرنه شعار فایده ندارد عمل مهم است آقای وزیر
الان سه ساله دارین میگین تصویب شد و در آینده ای نزدیک به مجلس فرستاده خواهد!!!! همکاران فرهنگی دقیقا متوجه میشن که چی گفتم!!!
همش دروغ همش خالی بندی همش حقه بازی ، این سیاست 40 ساله آموزش و پرورشه
کدوم وزیر کارهای انجام شده دستگاهش رو از تریبون نماز جمعه اعلام میکنه که شما کارهای نکردتون رو اعلام می کنید
از ترس استیضاح لایحه رتبه بندی تصویب شد و بعد از آن دوباره رفت رو هوا
بااینکه میلیونها دانش امور درمدارس غیر انتفاعی درس میخوانند ولی هیچ کدام ازاین صحبتها درمورد انها اجرا نمیشه. اصلا مگه کسی جرات داره به مدیران غیرانتفاعی چیزی بگه.
البته اگر سستی نکنند و اجازه بدن قبل از تصویب بودجه لایحه اش به مجلس بره.درغیر اینصورت اجرای محول میشه با سال۱۳۹۹
چه کسی به فکر معلمان مظلوم وبی پناه مدارس غیر دولتیست؟ باساعات تدریس بیشتر وحداقل حقوق کارگری ومدارک لیسانس.آیا این مداراس زیر مجموعه آموزش وپرورش نیست ؟ معلم با معلم چه فرقی داردآیا این تبعض نیست که شامل رتبه بندی نمی شود.اینجا معلم مبتدی با معلم پرسابقه حقوق یکسان وحداقلی دریافت می کنند وامنیت شغلی هم ندارندآیا فریاد رسی هست آقای وزیر محترم؟!
متاسفانه امسال شاهد جذب افرادی در اموزش پرورش بودیم بدون هیچ آزمونی. بدون هیچ رشته مرتبطی. وفقط به واسطه آشنایی. جذب شدند من تعجب می کنم وزارت اموزش و پرورش. ونهادهای. مربوطه. چرا این کار. کردند. امیدوارم. مسئولین. ذیصلاح. پیگری کننند. امیدوارم انتشار دهید
فردا میگن درسته تصویب شده ....ولی پول نیس
امیدوارم برای فرهنگیان عزیز کشور مایه خیرو برکت باشه واقعآ فرهنگیان پیش خانواده هاشون شرمنده هستن
خوب حالااین مطالب تکراری چه ربطی به رتبه بندی معلمان داشت؟
کشتین ما رو با رتبه بندیتون همش دروغ