پای تبلیغات به واتساپ هم باز میشود؟
بهنظر میرسد که اپلیکیشن پیامرسان واتساپ قصد دارد از این پس تبلیغات را وارد پلتفرم iOS خود کند.
خبرگزاری ایسنا: جدیدترین گزارشهای منتشره حاکی است که بالاخره واتساپ تسلیم خواستههای مالی و درآمدزایی شرکت مادر خود یعنی فیسبوک شده و میخواهد پای تبلیغات و آگهیهای بازرگانی را در ابتدا به پلتفرم iOS باز کند.
چند روز پیش بود که اعترافات برایان اکتون، بهعنوان یکی از بنیانگذاران واتس اپ درباره علل ترک و خروج از فیس بوک و مخالفتهایی که در این زمینه با آن داشته است، منتشر شد. برایان اکتون در سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی بود که از فیسبوک جدا شد و حالا با راهاندازی این کمپین علیه فیس بوک، دلیل خروج و ترک از آن شرکت را تشریح کرد.
وی کسی بود که در ماه مارس سال جاری میلادی پس از افشای رسوایی بزرگ فیسبوک مبنی بر همکاری با شرکت تحقیقاتی و مشاورهای کمبریج آنالتیکا که بهدنبال آن حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران فیس بوکی در اختیار آن قرار گرفته بود، کمپینی را تحت عنوان «حذف حساب کاربری فیس بوک» به راه انداخت و از بسیاری از اعضای این شبکه اجتماعی محبوب درخواست کرد که حسابهای کاربری خود را در فیس بوک به نشانه اعتراض به اقدام غیراخلاقی این شبکه اجتماعی ببندند.
وی یکی از دلایل ترک فیسبوک را مقاومتهای بینتیجه خود در برابر تلاش فیس بوک برای درآمدزایی از پیامرسان رایگان واتساپ و همچنین عدم تمایل فیس بوک در اعمال مدل رمزنگاری سراسری ( end to end encryption) عنوان کرده است.
او در ادامه سخنانش گفت: فیسبوک عاشق تجارت است و من با این نوع نگاه به شبکههای اجتماعی موافق نیستم و نخواهم بود. اما حالا تازهترین اخبار بهدست آمده نشان میدهد که واتساپ نیز قصد دارد وارد دنیای تجارت شده و پلتفرم غیر اندرویدی یعنی iOS خود را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد و تبلیغات مرتبط با فعالیتهای کاربران گوشیهای آیفون را به آنها نمایش دهد.
البته هنوز درباره انتشار چنین قابلیت جدیدی شرکت واتساپ بهصورت رسمی بیانیهای صادر و صحت این خبر را نیز تایید نکرده است و هنوز معلوم نیست که این قابلیت به چهصورت کار خواهد کرد.
اپلیکیشن پیامرسان واتساپ نیز از قابلیت Encryption End- to End یا رمزنگاری پیشرفته پشتیبانی میکند و از پروتکلهای پیشرفتهای برای حفظ حریم شخصی کاربرانش برخوردار است.
این اپلیکیشن که برای تمامی سیستمهای عامل اندروید، iOS و ویندوز قابل استفاده است، در سال ۲۰۱۶ میلادی لقب پرکاربردترین پیامرسان جهان را گرفت. شرکت فیسبوک با در اختیار گرفتن و تصاحب شرکت واتساپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار کسب کرد و از آن زمان تاکنون نیز با معرفی و افزودن قابلیتهای جدید بدنبال جذب و حفظ طرفداران این پیامرسان بوده است .طبق تازهترین آمار منتشره در ژانویه ۲۰۱۸، پیامرسان واتس اپ هم اکنون میزبان حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه است.
جان کوم و برایان اکتون از بنیانگذاران اپلیکیشن پیامرسان واتساپ بودند که توانست در مدت زمان کوتاهی نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران اینترنت را به سمت و سوی خود جذب کند و به محبوبیت بینظیری در میان اپلیکیشنهای پیامرسان دست یابد.
نظر کاربران
یه جمله اشتباه در متن وجود دارد شرکت فیس بوک در سال ۲۰۱۴ برای خرید واتس اپ ۱۹ میلیارد دلار پرداخت کرد نه سود کرد