درآمدزایی از فالوئرهای اینستاگرام
این روزها درکنار خارج شدن برخی مشاغل قدیمی از دور، شغلهای جدیدی به فضای کسب و کار کشور افزوده میشود که بسیاری از آنها در محیط مجازی فعال شدهاند. در یک دهه بخصوص چند ساله اخیر شغلهایی پا گرفته است که بستر عمده آنها خلاقیت و نوآوری و استفاده از فرصتهای کوچک است. یکی از این مشاغل که درآمدزایی قابل قبولی هم به همراه دارد تبلیغات در شبکههای مجازی است.
روزنامه ایران: این روزها درکنار خارج شدن برخی مشاغل قدیمی از دور، شغلهای جدیدی به فضای کسب و کار کشور افزوده میشود که بسیاری از آنها در محیط مجازی فعال شدهاند. در یک دهه بخصوص چند ساله اخیر شغلهایی پا گرفته است که بستر عمده آنها خلاقیت و نوآوری و استفاده از فرصتهای کوچک است. یکی از این مشاغل که درآمدزایی قابل قبولی هم به همراه دارد تبلیغات در شبکههای مجازی است.
15 ثانیه 30 هزار تومان
فرآیند این درآمدزایی و شغل جدید که با سرعت در حال پخش شدن است، چیست؟ در مدت ۱۵ ثانیه صاحب آگهی میتواند کالا، محصول و خدمات خود را از طریق افرادی که بالای ۲۰هزار نفر دنبالکننده دارند، معرفی کند. برای صاحبان کالا و خدمات، داشتن کمتر از ۲۰ هزار فالوئر جذاب نیست و اندک شماری از افراد سراغ آنها میروند.
البته لایک هم از نظر ارائه دهندگان حرفهای بسیار مهم است چرا که میدانند با لایکهای مردم آگهی آنها دیده میشود و میتوانند فعالیت اقتصادی خود را توسعه و رونق دهند. در یک سرشماری که در این حوزه صورت گرفته است، اکثر آگهیها در حوزه خدمات مانند آرایشگری، معرفی رستورانها، دکوراسیون(۴۸ درصد) و بعد از آن کیف، کفش، مانتو، لباس، زیورآلات، فرش و... است. صاحب کالا با شات کردن آگهی توسط فعالان و شاخهای اینستاگرام میتواند به فروش بالاتر دست پیدا کند.
عکس بدهید پول بگیرید
هرچند که شغل در فضای مجازی و تبلیغهایی که اکنون گسترده شده است مقبول قشری از جامعه نیست اما در هر صورت برای آنها درآمد دارد و توانسته بخشی از خلأ شغلی کشور را پر کند. در خیلی از کشورها همچنین کسب و کارهایی پا گرفته است، اما سبک و سیاق آنها با هم فرق میکند.
در سایر کشورها فرد آگهی دهنده هدایایی از جنس ارائه شده را به فالوئرهای خود هدیه میدهد یا اینکه آن آگهی در مدت بسیار طولانیتر در صفحه فرد میماند. البته پولهایی که در این حوزه جابهجا میشود بسیار سنگینتر است. حتی آنها پا را فراتر از آگهی گذاشتند و در تبلیغات خود میگویند اگر عکسهای ناب و خاص خود را بهصورت انحصاری برای صاحب اینستاگرام ارسال کنند به آنها پول بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت میشود.
از این طریق آنها بهصورت واقعی جذب فالوئر کرده و بازدید صفحات خود را با سرعت افزایش میدهند، موضوعی که هنوز در ایران جا نیفتاده است. آنها با عکسهای ارسالی حتی فروش آن به سایر شبکههای خبری درآمدزایی هم میکنند.
اول نمونههایی را تحویل میگیریم بعد تبلیغ
در این میان با چند نفر از فعالان اینستاگرام بهصورت خصوصی صحبت کردیم. اطلاعات آنها بر مبنای آن است که میخواستند کالا و خدمات ما را در قالب آگهی در صفحه اینستاگرام خود بگذارند. یکی از آنها گفت: ماهانه بین ۳ تا ۶ میلیون تومان درآمد دارد و اگر بتواند فالوئر بیشتری جذب کند، این رقم در ماه به ۱۰ میلیون تومان هم میرسد.
این فرد ۶۰ هزار نفر فالوئر داشت. وی گفت: برای تبریک تولد ۱۵ هزار تومان میگیرد و اگر بخواهد محصول سایتی را معرفی کند، دو نمونه برای او باید ارسال شود و برای اینکه ۲۴ ساعت آگهی باقی بماند ۳۰ هزار تومان پرداخت ضروری است.
غذای رایگان از شما تبلیغ از ما
یکی دیگر از فعالان اینستاگرام در موضوع رستورانگردی فعال بود. وی که ۱۲۰ هزار نفر فالوئر دارد، میگوید برای ۳ نفر که با وی همراه است باید سه وعده غذای رایگان با منوی آزاد در نظر گرفته شود و برای هر بار آگهی ۵۰ هزار تومان پرداخت شود. وی ادامه داد: اگر غذای ارائه شده مناسب نباشد مثبت صحبت میکند تا کسب و کار رونق گیرد.
باید وجدان کاری داشت
اما یکی دیگر از افرادی که در حوزه رستوران گردی و کافه شهره شده است و 600هزار نفر فالوئر دارد بر اساس جا و مکان پول میگیرد. حداقل پرداختی 450 هزار تومان و حداکثر 600 هزار تومان است. وی میگوید اگر غذایی بد باشد یا خوشش نیاید حتماً آن را اعلام میکند. همین امر سدی میشود تا هر کسی سراغش نرود.وی میگوید: درست است که کسی بر فعالیت ما نظارتی ندارد اما باید وجدان کاری داشته باشیم.
برای معرفی اینستاگرام کسانیکه لباس، کیف، کفش و...ارائه میکنند میزان مبلغ دریافتی بر اساس فالوئر بین 60 تا 100 هزار تومان است.
نظر کاربران
اصلا هم همچین چیزی نیست ۲۰ ۳۰ تومن کجا بود ما برا کاری بهشون مراجعه کردیم هیچ کدومشون زیر ۴۰۰ قیمت ندادن