«تیبا» انتخاب بین بد و بدتر!
بیش از دوسال است که ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران در لیست نوسازیاند. مسئولان دولتی به تازگی خودروی تیبا را به عنوان جایگزین تاکسیهای فرسوده تهران پیشنهاد دادهاند که با مخالفت مدیران شهری روبرو شده است.
هفته گذشته میثم مظفر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خبر از رای زنیها با خودرو سازان برای ساخت خودرویی ویژه تاکسی خبر داد. به گفته وی این خودرو از لحاظ ایمنی و تکنولوژی و شرایط زیست محیطی نسبت به سایر خودروها متفاوت است و خوشبختانه کارگروهی در مجموع خودروساز برای طراحی خودرو تاکسی تشکیل شده است. اما به دلیل مشکلات اقتصادی، تحریم ها، کاهش خط تولید و ثابت ماندن قیمت خودرو هنوز نمی توان در مورد به نتیجه رسیدن آن اعلام نظر کرد هر چند قرار است این موضوع در هیئت دولت طرح موضوع شود.
اما به نظر می رسد نباید چندان به نتیجه رسیدن مذاکرات این کارگروه خوشبین بود زیرا ستاد نوسازی خودروهای فرسوده به تازگی خبر از جایگزینی خودرو تیبا به جای پراید در طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده داده است . خودرویی که براساس آخرین رتبهبندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران رتبه یازدهم را در میان خودروهای تولید داخلی داشته و میانگین نمرات منفی این خودرو منفی ۶۵.۴ درصد است. این تصمیم در حالی از سوی مسئولان این ستاد اجرایی میشود که در اواخر دولت گذشته مسئولان دولتی اعتقاد داشتند که باید از خودروهای باکیفیت در طرح نوسازی خودروهای فرسوده استفاده شود.
احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در این باره تاکید میکند: مسئولان باید توجه داشته باشند که هر خودرو که قرار است وارد ناوگان تاکسیرانی شود باید استانداردهای قابل قبول را داشته باشد.
این در حالی است که سیدجعفر تشکریهاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران نیز به صراحت اعلام میکند: با توجه به اعلام خبر ورود ۲۰ هزار خودرو تیبا برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی کشور باید بگویم تا زمانی که توانایی خودرو تیبا برای استفاده به عنوان تاکسی تایید نشود اجازه ورود آنرا به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران نخواهیم داد.
محسن سرخو دبیر کمیته حمل و نقل شواری شهر بر ضرورت ارتقای ناوگان تاکسیرانی تاکید می کند و می گوید: هدف ما از نوسازی ناوگان تاکسیرانی ارتقای کیفیت است و هر خودرویی امکان ورود به این ناوگان را پیدا نخواهد کرد. البته هنوز موضوع استفاده از تیبا در ناوگان تاکسیرانی پایتخت در شورا مطرح نشده است .
پیکان رکورد دار تاکسی در پایتخت
برابر استانداردهای جهانی در نوسازی ناوگان حملونقل عمومی باید از باکیفیتترین خودروها استفاده شود، اما آنچه تاکنون در ایران اتفاق افتاده برعکس تمامی این استانداردهای جهانی بوده است. بررسی خودروهای تاکسی در نیم قرن اخیر در شهر تهران نشان میدهد که خودرو پیکان بیشترین رکورد را در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران داشته و همچنان نیز در گوشه و کنار این شهر شاهد این خودرو بیکیفیت و آلاینده به عنوان تاکسی در پایتخت هستیم.
چه زمانی پراید تاکسی شد
در دهه ۸۰ بود که پای خودرو پراید، سمند، پژو۴۰۵ نیز به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران باز شد. به جرات میتوان گفت که در میان این خودروها پراید و پژو ۴۰۵ نیز بیشترین سهم را در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران داشتند خودروهایی که به گفته کارشناسان پلیس راهور تهران بزرگ و همچنین مسئولان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بیشترین آمار تصادفات منجر به مرگ و همچنین بیشترین آمار آتش گرفتن خودرو را از آن خود کرده است. بیکیفیت بودن خودرو پراید و همچنین پژو ۴۰۵ تا جایی پیش رفت که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در سالهای گذشته به صراحت اعلام کرد که دیگر این دو خودرو به عنوان تاکسی در کشور شمارهگذاری نخواهد شد اما این صحبتهای پلیس نتوانست سایه سنگین این خودروهای بیکیفیت را از سر ناوگان تاکسیرانی شهر تهران و سایر کلانشهرها کم کند .
جایگزین بد با بدتر
دو سال است که ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران تردد می کنند . قرار است ۲۰ هزار خودرو تیبا برای نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر تهران به ناوگان تاکسیرانی تهران داده شود و بعد از پراید چشم تاکسیرانها به تیبا روشن خواهد شد ،اما دلیل انتخاب این خودرو برای تاکسی چیست؟
سیدمجتبی شفیعی، رئیس ستاد حملونقل و مدیریت سوخت کشور تیبا را انتخاب بین بد و بدتر می داند و می گوید:با توجه به مشکلاتی که خودروسازان برای تامین تاکسی استاندارد و مورد نظر دارند خودرو تیبا ناچارا و بهطور موقت وارد ناوگان تاکسیرانی میشود. حدود چهار سال پیش به دلیل اینکه حجم تقاضا در بحث توسعه و نوسازی ناوگان در حدی بود که امکان خروج پراید از ناوگان تاکسیرانی بود شورایعالی ترافیک در آن زمان تصمیم گرفت با توجه به نواقص فنی که کارشناسان برای آن وارد میکردند این خودرو را از ناوگان تاکسیرانی خارج و خودروهای ۴۰۵ و سمند را وارد خطوط تاکسیرانی کند.
به گفته شفیعی؛ پس از توافقی که با پلیس صورت گرفته بود و همچنین نواقص فنی، خودرو پراید وارد ناوگان تاکسیرانی نشد و نیازی هم به این خودرو نبود؛ اما در یک سال و نیم اخیر با توجه به اینکه خودروسازها در تامین خودرو برای تاکسی دچار محدودیت و مشکلاتی شدند و در حال حاضر با حجم انبوه تقاضا برای نوسازی و توسعه تاکسیرانی مواجه هستیم، مقرر شده تیبا به صورت جایگزین وارد ناوگان تاکسیرانی شود.
آنطور که رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور میگوید؛ با توافقی که با شورایعالی ترافیک صورت گرفته مقرر شده ورود تیبا به ناوگان تاکسیرانی فعال شود و از زمان شروع طرح مجدد نوسازی ناوگان حدود سه هزار دستگاه متقاضی برای جایگزینی با تیبا ثبت شده است.
در صحبتهای اخیر رئیس ستاد حملونقل و مدیریت سوخت کشور دو نکته مهم وجود دارد، نخست آنکه انتخاب تیبا برای ورود به ناوگان تاکسیرانی انتخابی بین بد و بدتر است و دوم آنکه این خودرو به صورت موقت وارد ناوگان تاکسیرانی میشود.
صحبتی درباره تیبا نشده است
اما احمد دنیامالی،رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در این باره به صراحت اعلام میکند: در حال حاضر نیز ناوگان موجود در شهر تهران اشکالات بسیاری دارد و پژو و پراید در گذشته و حال حاضر مشکلات زیادی را برای رانندگان تاکسی ایجاد کردهاند بنابراین هر خودرویی که قرار است وارد ناوگان شود باید استانداردهای قابل قبول را داشته باشد و با ورود تاکسی بدون استاندارد با هر نامی مخالفیم.
آنطور که دنیامالی میگوید؛ تاکنون در شورای شهر تهران در مورد ورود «تیبا» به ناوگان حملو نقل عمومی صحبتی نشده یا جلسهای با هیچ مجموعهای نداشتهایم. گویا به نظر میرسد که ستاد حملونقل و مدیریت سوخت کشور و خودروسازان بدون در نظر گرفتن نظرات این بازار پر درآمد یعنی مدیریت شهری تهران و تاکسیرانان لباس گشادی را برای تاکسیرانان دوختهاند که تنها فایده آن به نفع خودروسازان خواهد بود نه رانندگان تاکسی و شهروندان.
تیبا به درد تاکسی شهر تهران نمی خورد
در این میان سیدجعفر تشکریهاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران اولین مسئول شهری است که آب پاکی را روی دست رئیس ستاد حملونقل و مدیریت سوخت کشور و خودروسازان میریزد و میگوید: بررسی بهکارگیری خودرو تیبا در شهرداری تهران هنوز کامل نشده و پس از پایان بررسیها اعلام خواهیم کرد که این خودرو به درد تاکسیرانی شهر تهران میخورد یا نه اما در مورد سایر شهرهای تهران نیز این بررسی و تصمیمگیری بر عهده خود مسئولان است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه بهکارگیری خودرو 405 برای استفاده در تاکسیرانی مناسب نیست، تاکید میکند: مصرف فعلی خودروهای جدید تا 5 در صد کیلومتر است اما برای خودروهای 405 فعلی 15 تا 17 در صد کیلومتر است و به سرعت مستهلک میشود و به درد تاکسیرانی شهر تهران نمیخورد.
در حالی مسئولان دولتی تصمیم به ورود خودرو تیبا به جرگه ناوگان تاکسیرانی میگیرند که به گفته معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران مهمترین ویژگیها و استانداردهایی که خودروهای تاکسی باید در شهر تهران داشته باشند، به شورایعالی ترافیک اعلام شده بود.
تشکریهاشمی در اینباره یادآور میشود: در شورایعالی هماهنگی ترافیک کشور یکسری ویژگیها را برای تعیین خودرو مناسب جهت جایگزینی تاکسیهای فرسوده شهر تهران مشخص کردهایم که شامل ایمنی، راحتی و آلایندگی میشود و همچنین حق و حقوق مشتری برای استفاده از وسیله حملونقل عمومی را نیز تعریف کردهایم. مسئولان به یاد داشته باشند که برای جایگزینی خودروهای فرسوده خودرویی که بالاترین امتیاز فنی را کسب کند درنظر گرفته خواهد شد که شاید همین خودرو تیبا باشد اما اگر در داخل کشور به نتیجهای نرسیدیم به واردات خودرو برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده روی خواهیم آورد.
حالا باید دید در میدان جدید رقابت خودرو سازان باز هم بی رقیب پیروز خواهند شد و یا خودرو مناسب تری به عنوان تاکسی انتخاب می شود .
ارسال نظر