۷۶۵۳۰۲
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

پایان جشن عروسک‌ها با غایبان ریز و درشتش

هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که به نظر می‌رسد این رویداد تئاتری جای خود را، حتی در بخش اجراهای صحنه‌ای، میان مردم باز کرده آن هم در شرایطی که در این دوره جای خالی بسیاری از اهالی تئاتر مشهود بود تا جایی که این گمان پیش می‌آید، نکند واقعا فکر کرده‌اند این جشنواره فقط برای بچه‌هاست!

ایسنا: هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که به نظر می‌رسد این رویداد تئاتری جای خود را، حتی در بخش اجراهای صحنه‌ای، میان مردم باز کرده آن هم در شرایطی که در این دوره جای خالی بسیاری از اهالی تئاتر مشهود بود تا جایی که این گمان پیش می‌آید، نکند واقعا فکر کرده‌اند این جشنواره فقط برای بچه‌هاست!

پایان جشن عروسک‌ها با غایبان ریز و درشتش

شامگاه سه شنبه ششم شهریور ماه، آخرین روز جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران با اجرای نمایشی از کشور فرانسه پایان یافت تا فقط آیین اختتامیه این رویداد غیررقابتی باقی بماند که قرار است شامگاه چهارشنبه هفتم مردادماه در محوطه بیرونی تالار وحدت برگزار شود.

امسال، جشنواره در فضایی متفاوت و با استقبالی که می‌توانست خطرآفرین هم باشد در پارک آب و آتش با برپایی شادپیمایی افتتاح شد و در روزهای بعد هم مردم و علاقه‌مندان به عروسکها با نمایشهای محیطی و خیابانی همراهی خوبی داشتند و کسانی که از ابتدای این هفته هر روز عصر دور تئاتر شهر یا مقابل خانه هنرمندان جمع می‌شدند

برای دقایقی هم که شده فارغ از سختی‌ها و تلخی‌های این روزهای جامعه اوقات خوشی را سپری کردند و تلاش برای ثبت لحظات مفرح و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه های اجتماعی حاکی از همین رضایت داشت،

هر چند آن‌هایی که دوره‌های نسبتا دورتر این جشنواره را تجربه کرده‌اند، یادآوری می‌کنند که استقبال و شور و حال متفاوت تری در آن روزها وجود داشت و گروه‌های شهرستانی بیشتری با سازو آواز محلی خودشان رنگ و بوی خاصی به جشنواره می‌دادند.

البته در این باره جدا از تغییراتی که در جریان تئاتر کشور در این سالها پیش آمده، از این‌ نکته هم نباید غافل شد که برخی برنامه‌های شاد بویژه اگر محیطی باشند هر سال با نوع نگاه متفاوت تری از سوی برخی مدیران بالادستی، در برگزاری روبرو می شوند.

پایان جشن عروسک‌ها با غایبان ریز و درشتش

با این حال یکی از ویژگی های مهم جشنواره امسال را حضور پررنگ تر مردم در سالن های تئاتری میتوان دانست تا جایی که نمایش فرانسوی‌ای که در آخرین شب جشنواره به صحنه رفت، اگر چه نتوانست رضایت تئاتربین‌های حرفه‌ای را آنطور که انتظار می‌رفت جلب کند، اما تشویقهای ممتد و حس و حالی که در سالن پر از تماشاگر تالار اصلی تئاتر شهر حس میشد، نشان از رضایت حداکثری مخاطبانی داشت که برخی از آن ها پیش از این خیلی تجربه تماشای تئاتر را نداشتند.

با وجود استقبال نسبتا خوبی که تماشاگران از این جشنواره داشتند، یک نکته حائز اهمیت تفکیک تماشاگران خردسال و کودک از بزرگسال است که به نظر می‌رسد مرضیه برومند ـ دبیر جشنواره ـ به درستی پیش از شروع این رویداد تاکید بر جداسازی روزهای نمایش‌های این دو گروه داشت؛ چرا که گریه و سرو صدای زیاد نوزادان و بچه‌ها در برخی اجراها از جمله اجرای شب گذشته گروه فرانسوی باعث آزار تماشاگران شد و احتمالا گروه بازیگر و موسیقی میکرو تئاتر «پادشاه سرگردان» هم مستثنی نبودهاند.

اما در کنار حضور علاقه مندان به نمایشهای عروسکی و آنهایی که خودشان هم در این حوزه فعال هستند، حضور کمرنگ تئاتری‌ها و نیز آنهایی که مسئولیتی در دیگر جشنوارههای تئاتری پیش رو دارند یا آنهایی که مدام از نقش و جایگاه خود در فعالیتهای صنفی دم میزنند و مدعی هستند که با نظر و مشورت‌شان باید همه امور تئاتر و جشنواره‌هایش پیش رود، در جای خود جالب توجه بود.

در این بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر حضور در شادپیمایی، در آخرین شب جشنواره هم به تئاتر شهر رفت و به تماشای نمایش «دزد لالایی ها» به کارگردانی سید آرش شریف زاده نشست.

سید عباس صالحی که پیش‌تر هر از چندی به همراه خانواده‌اش به دیدن تئاتر می‌رفت، در توییتی درباره این نمایش نوشته است: «در جشنواره نمایش عروسکی، نمایش «دزد لالایی ها» را دیدم. عالی بود. مخاطبان کودک و بزرگسال با هم ذوق میکردند، از لولویی که لالایی می دزدید و کودک خردسال (با بازی خیره کننده نگار) که لالایی لولوها شد. با طنزی ملیح، فانتزی سیال و پیام‌های نرم و اجرای جذاب. دست مریزاد.»

در این دوره از جشنواره، علاوه بر بخش‌هایی که پیش از این هم در جدول وجود داشتند، بخش‌های جدیدی اضافه شده بودند از جمله «تجربه» که مورد استقبال قرار گرفتند و خلاقیت‌های برخی از آن‌ها کارهایی متفاوت را به صحنه برد.

همچنین در بخش بین الملل اگرچه تعداد آثار زیاد نبود اما نمایش‌های هلند و فرانسه بیش از بقیه رضایت مخاطبان را در پی داشتند بویژه نمایش «کوچکترین نمایش از انتهای دنیا» به کارگردانی ازکیل گارسیا رومئو از فرانسه که تکنیکش در اجرا قابل تحسین بود و آن جا هم جای خیلی از تئاتری‌ها برای دیدن چنین نمایشی که شیوههایی تازه برای آموزش داشت، خالی بود.

دوره هفدهم جشنواره با دبیری مرضیه برومند در شرایطی به پایان رسید که احتمالا او دیگر دبیری جشنواره را نخواهد پذیرفت و معلوم نیست دو سال دیگر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک ـ با مدیریت چه کسی برگزار می‌شود، هر چند برومند تاکید کرده است که از این رویداد عروسکی دور نخواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج