مقصر اصلی گرانی خودرو کیست؟
بازار ملتهب خودرو که این روزها بیش از گذشته آشفته است، انگشت اتهام را به سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت گرفته است.
خبرگزاری ایسنا: بازار ملتهب خودرو که این روزها بیش از گذشته آشفته است، انگشت اتهام را به سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت گرفته است.
قیمت خودرو در سال ۱۳۹۶ با ثبات نسبی همراه بود و قیمت خودروهای داخلی موجود در بازار در طول سال با افزایش چندانی مواجه نشد، اما در همان سال نیز کارشناسان پیشبینی کرده بودند که سال جاری، سال افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهد بود، اما شاید کمتر کسی چنین افزایش قیمتهای نجومی را برای بازار این خودروها پیشبینی کرده بود.
از زمان شکل گرفتن شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی بر اساس ساز و کاری مشخص در این شورا افزایش پیدا میکرد و هرچند که بعضا نارضایتیهایی از سوی طرفین مختلف درگیر در این قضیه پیش میآمد، اما مشکل چندانی در زمینه قیمتگذاری خودرو وجود نداشت و هر سال قیمت خودروها نیز درصد مشخصی افزایش پیدا میکرد.
اما در سال جاری نوسانات نرخ ارز همراه با خروج آمریکا از برجام و لغو تعلیق تحریمهای ایران از سوی رئیسجمهور این کشور، سبب شد تا شرکتهای بزرگ دنیا بار دیگر از سرمایهگذاری و فعالیت در ایران احساس خطر کرده و روابط شان را با ما کاهش دهند و بعضا به صفر برسانند.
شرکتهای خودروساز خارجی که پس از تصویب برجام باری دیگر به دنبال سرمایهگذاری و فعالیت در صنعت خودروسازی ایران بودند و در مسیر انعقاد قراردادهای جدید با خودروسازهای ایرانی قرار گرفته بودند، یکی پس از دیگری بازار ایران را ترک کردند و همین موضوع سبب شد علاوه بر اینکه دسترسی خودروسازان ایرانی به بخشی از قطعات خودروهای تولیدشده دشوار شود، التهابی در بازار خودرو نیز به وجود آید.
البته ممنوعیت واردات هرگونه خودروی خارجی از ابتدای تیرماه سال جاری به کشور نیز در این اتفاق بیتاثیر نبود و التهاب را در بازار افزایش داد تا این تنشها در نهایت به افزایش ناگهانی و غیرمتعارف انواع خودرو در بازار شود.
در این میان، بر اساس تصمیم شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی نیز با افزایش بین ۵.۶ تا ۷.۱ درصد همراه شد تا افزایش قیمت موجهی در این زمینه صورت گیرد، اما با بیشتر شدن التهاب در بازار خودرو و اصرار خودروسازان بر مشکلات به وجود آمده در مسیر تولید خودرو و افزایش چشمگیر بهای تمامشده، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از احتمال بازنگری در قیمت خودروهای داخلی خبر داد.
چند روز پس از این اظهارنظر، قیمت خودروهای داخلی در بازار با افزایش چشمگیری مواجه شد به طوریکه برای مثال قیمت خودروی سایپا ۱۳۱ که براساس مصوبه شورای رقابت ۲۲ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان است، در حال حاضر در بازار با قیمت ۳۸ میلیون تومان به فروش میرسد.
البته این موضوع صرفا در خصوص خودروهای داخلی نیست و در بازار خودروهای خارجی نیز با توجه به ممنوعیت واردات، در بازار بعضا تا بیش از دو برابر قیمت همان خودرو در کارخانه نیز می رسد.
در این میان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی شخص وزیر و برخی دیگر اظهارات رئیس شورای رقابت را عامل اصلی بحران پیش آمده در بازار این کالا میدانند.
محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به علت افزایش قیمت افسار گسیخته خودرو با وجود خودروهای داخل انبار که با دلار ۳۸۰۰ تومان سال گذشته ساخته شدهاند، گفت: در یک کلمه میتوان مهمترین عامل به وجود آمدن شرایط فعلی بازار خودرو را ناتوانی مدیران وزارت صنایع در کنترل بازار بیان کرد.
وی با انتقاد از رویه مسئولان وزارت صنعت در برخورد با وضعیت فعلی قیمتهای خودرو و عدم پاسخگویی در شرایط فعلی، اظهارکرد: شخص وزیر باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد. اگر صد در صد خودروهایی همچون سمند تولید داخل است، با افزایش و کاهش قیمت دلار نباید بازار خودرو متلاطم شود، پس میتوان نتیجه گرفت که همه خودروهای داخلی مونتاژ هستند، بنابراین جای سؤال دارد چگونه بعد از سالیان سال و تولید خودروهای یکسان نتوانستهاند این خودروهای مونتاژ را نیز از تلاطم بازار محافظت کنند.
از سوی دیگر، رمضانعلی سبحانیفر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: اعلام خبر بازنگری و افزایش قیمت خودرو در برنامه سیما توسط رئیس شورای رقابت به معنای مجوز دولت برای جهش قیمت، دامن زدن به التهابات قیمتی بازار و از بین بردن امنیت روانی مصرفکنندگان خودرو بود.
نماینده مردم سبزوار در مجلس، ادامه داد: بازار تولید، توزیع و مصرف خودرو باید حتما کنترل شود، اما مدیریت بازار به این معنا نیست که رئیس شورای رقابت در برنامه خبری سیما از احتمال بازنگری و افزایش چندباره قیمت خودرو سخن بگوید. شرایط اقتصادی و وضعیت بازار خودرویی کشور به گونهای نیست که بتوان از افزایش قیمت صحبت کرد.
البته این موضوع را هم باید مدنظر داشت که به طور کلی تحریمهای آمریکا و نوسانات شدید نرخ ارز نیز میتواند دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو و التهاب در بازار باشد، اما این وظیفه دولت و تیم اقتصادی وی است که این مشکلات را مدیریت کند.
به این ترتیب موضوعی که بر کسی پوشیده نیست این است که اقدامات وزارت صنعت و شورای رقابت که هر دو به نوعی کنترلکننده تولید و بازار خودرو هستند، در از کنترل خارج شدن بازار خودرو موثر بوده است و دود این مشکلات در نهایت به چشم مردم برود، اما اینکه سهم کدامیک از این دو در این ماجرا بیشتر است، مطلبی است که باید مشخص شود، بنابراین حداقل انتظار از مسئولان این حوزهها تلاش برای کنترل اوضاع و ارائه توضیحات قانعکننده است.
نظر کاربران
ننه من تقصیر داره
پاسخ ها
حتما اینم تقصیر عمه منه
خودش .
درب نمایندگی دارند آزاد می فروشند .
نمایندگی دست اول با قیمت بالا کارخانه می زنند بنام .
خوب خودتان پیدا کنید مقصر کیست؟
جواب نمایندگی و خود شرکت های دولتی که هم از ارز دولتی استفاده می کنند هم پول مردم دستشان هست .
هم توقع افزایش قیمت را دارند.
سوال چه کسی اینها را سر جایشان باید بنشاند .
جواب دولت شرکت خودش را حمایت می کنند . دزدی مال خود دولت است . باور نداری آه اه اه .
پاسخ ها
دقیقا درسته
جالب انست که مسولی که باید جوابگو باشد خود گله میکند از سو میدیریت خود
مقصر منم من ...
بابا اتی
در درجه اول مردم
آقا قبول کنید حریف آمریکا نمیشوید
پاسخ ها
آمریکا عددی نیست ولی چیزی که حریفش نمیشیم نفهمی مردم خودمونه
مقصر اصلی خریدار ان احمق فعلی هستند در تما م دنیا زمانی که اجناس گران میشه مردم نميخرن اعتراض میکنند مردم کشور ما استقبال میکنند وصف می ایستند!!!؟؟؟ خود کرده را تدبیر نیست
شخص آقای روحانی و برجامش
پاسخ ها
ریس شورای رقابت قیافه اش ....اصلا چیزی از درد مردم نمیفهمد اون با مدیران خودرو ساز شریک است چطور میزاره قیمت ها پایین بیاد من بجای روحانی باشم از فردا استعفا میدهم وخودمو میکشم اخر این چه وضعیه برای مردم درست کرده خودرو دنا همان سمند است با یه تغییر کوچک در بدنه قیمت گفتن ١١٢ ملیون تومان اخر مردم چه گناهی دارند که نتوانند سوار پراید ادم کش هم شوند
دنا صدو دوازده میلیون؟یا خدا
بابام
اونایی که سر مسن تا ۱۴۰۰ بودن بعدش گفتن تا ۱۴۰۸ هم با جهانگیری خخخخخ
بی غیرتین اگر همه مدیران وشخص وزیر را اخراج نکنید.باروح وروان مردم بازی کردن باید تقاص پس بدن
مقصر اصلی تمام گرانیها حمایت از تروریسم و تروریسم پروری و پرداخت هزینه از صفر تا صد چندین کشور عربی مزدور و آفریقایی ، لطفا عوامفریبی نکنید و سانسور نکنید واقعیات را
پاسخ ها
چه درک وسیعی از واقعیت داری ، ماشااله .. ترشی نخور و با همین فرمون برو .. میرسی حتما
مسعولین که با مدیریت قلطشان بر سر مردم چه اوردند کسای که باعس بانی گرانی خودرو شدن من چهل سال کار میکنم نمی توانم یک پراید بخرم تا میام پسانداز کنم خودرو چند برابر گران میشود چرا به فکر مردم نیستید خجالاوره کار مسعولین دستتانکار خودرو
پاسخ ها
به چه زبونیه؟ هرچی تو گوگل ترانسلیت هم میزم قاطی میکنه...
مسئولین فعلأ توخواب زمستونی به سر میبرن
پاسخ ها
تمام بدبختی کشور بخاطر لبنان سوریه عراق یمن فلسطین موشک و انرژی هسته ای هست
مقصر اصلی مردم هستند. اگر یکبار مثل انسانهای متمدن دست به تحریم خودروسازان میزدند، برای همیشه نسخه دو غول انحصارطلب خودروسازی در مملکت پیچیده میشد و راهی را که سال 92 نصف و نیمه طی کردند و دولت را مجبور به ارائه وامهای کم بهره به مردم نمود تا از ورشکستگی خودروسازان جلوگیری کند، تا پایان طی می کردند و فریب دولت را نمی خوردند، امروز شاهد فروش 40 میلیونی ارابه مرگی به نام پراید نبودیم و با این مبلغ دست کم مزدا 3 سوار می شدیم نه سایپا 111
پاسخ ها
دقیقا
رفتگر محل ما خخخخخخخ
یک عده بیسواد و نادان همه چیز را به فنا دادن.
آقای فریبا خانم خخخخخخخ
از رییس جمهور در مجلس می پرسیدی حتما امریکا پراید محصول ملی راگرانکرده
همه چیز تقصیر خداست
عمه ت
عمه ت
خودم ؟؟؟خودش؟؟؟؟خودت؟؟؟؟
خودم ؟؟؟خودش؟؟؟؟خودت؟؟؟؟
مقصر پرتقال فروش است . دیگر از خبرها مربوط به خودرو سازان داخلی خسته شدم . انشالله روزی برسد که آنها به درک واصل شوند و وجود نحثشان از این کشور پاک شود .
احتکار خودروساز
مقصر اصلی خودمون مردم هستیم مردم تا خودشون نخوان نه هیچ چیز گرون میشه نه هیچ کس دزدی و اختلاس میکنه نه هیچ کسی میتونه بهشون روز بگه. وقتی پراید از 4 میلیون شد 25 میلیون مردم همه هجوم اوردن به خرید بیشتر پراید یا یادتونه که برنج کیسه ای 10 هزارتومن بود چند سال پیش بعد یه دفعه شد 50 هزارتومن مردم گفتن قحطی اومده هر خانوادی رفت چندین کیسه خرید و انبار کرد بجای اینکه نخریم و باگرونی مبارزه کنیم . مردم ما مردم ستم پذیری هستند
روحانی تدارکاتچی بیشتر نیست، خودروسازان حتی میتوانند روحانی را ناک اوت کنند، اونها رشوه قانونی به ادارات و سازمانها میدهند و در عوض هر کاری دلشان بخواهد میکنند، شما لطف کن بغیر از ۷ درصد مالیات یک ریال هم از خودرو ساز نگیرید ببینید خودروساز میتواند اینجوری خون مردم را شیشه کند
دولت و ایران خودرو و سایپا دست هر سه شون در به کاسه هست
پاسخ ها
دولت و ایرانخودرو و سایپا و غیره
دزدان دولتی اقا. جوابش همینه فقط
پاسخ ها
درادامه سختی وفشاردرباره خودرو خبر خوش خودرو بگیم
اول تقصیر دولت که بخاطر نفع خودش حمایت بی جا از خودروسازای بی کیفیت کشور میکنه دوم مردم که با گرانی بیشترم میخرن که سود کنن البته یه عده سودجوی بی ایمان
یه عده احمق سود جو که صف کشیدن برا خرید وحمایت بیخود دولت از خودرو سازای بی عرضه کشور
مردم نادان که میرند تو صف و پیش خرید میکنند
چند سال پیش در زمان رکود، خودرو سازها دولت رو تیغ زدن تا از رکود درآن
الان هم با روشها و شگردهای مختلف، مردم و نماینده های مجلس رو بازی میدن
خاکبرسرهمچین صنعتی که بایه تشرقیمت محصولش ازدوبرابربیشترمیشه فاتحه نثارروح صنعت کشور
مقصر دلار امریکاست وهیچ کس مقصر نیست