توسط سران ۵ کشور ساحلی؛
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر عصر یکشنبه و در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان امضا شد.
خبرگزاری ایلنا: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر عصر یکشنبه و در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان امضا شد.
جمهوری اسلامی ایران همزمان متنی را به عنوان اعلامیه تفسیری به طور رسمی منضم به این سند منتشر کرده است.
متن کامل کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر
اعضای این کنوانسیون، کشورهای ساحلی دریای خزر-جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان- که از این پس طرفها نامیده میشوند،
با استناد به اصول و موازین منشور ملل متحد و حقوق بینالملل،
با در نظر گرفتن فضای همکاری، حسن همجواری و تفاهم متقابل بین طرفها،
با پیروی از تمایل به تعمیق و گسترش روابط مبتنی بر حسن همجواری بین طرفها،
با در نظر گرفتن این واقعیت که دریای خزر برای طرفها دارای اهمیت حیاتی میباشد و اینکه فقط آنها از حقوق حاکمه نسبت به دریای خزر و منابع آن برخوردار هستند،
با تاکید بر اینکه حل مسائل مربوط به دریای خزر در صلاحیت انحصاری طرفهاست،
با شناسایی اهمیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دریای خزر،
با آگاهی از مسئولیت خود در قبال نسل حاضر و نسلهای آینده برای حفظ دریای خزر و توسعه پایدار منطقه،
متقاعد از اینکه این کنوانسیون توسعه و تقویت همکاری بین طرفها را تسهیل خواهد کرد و استفاده از دریای خزر برای اهداف صلح جویانه و مدیریت بخردانه منابع آن و نیز اکتشاف، حمایت و حفاظت از محیطزیست آن را ارتقاء میدهد،
با تلاش در جهت ایجاد شرایط مساعد به منظور توسعه همکاری اقتصادی سودمند متقابل در دریای خزر،
با در نظر گرفتن تغییرات و فرآیندهای به وقوع پیوسته در منطقه دریای خزر در سطوح ژئوپلتیک و ملی، ترتیبات موجود بین طرفها و در این رابطه نیاز به تقویت رژیم حقوقی دریای خزر،
به شرح زیر توافق کردهاند:
ماده ۱
برای اهداف این کنوانسیون، اصطلاحات زیر به این معنی میباشند:
«دریای خزر»- توده آبی محصور شده به وسیله قلمرو خشکی طرفها و ترسیم شده بر روی نقشههای ناوبری دریایی منتشره توسط اداره کل ناوبری و اقیانوسشناسی وزارت دفاع فدراسیون روسیه، سنپترزبورگ، با مقیاس ۱.۷۵۰۰۰۰به شماره ۳۱۰۰۳، نشر آرشیوی مورخ ۱۹۹۷.۴.۱۷، منتشر شده در سال ۱۹۹۸؛ شماره ۳۱۰۰۴، نشر آرشیوی مورخ ۱۹۹۸.۷.۴، منتشر شده در سال ۱۹۹۹؛ شماره ۳۱۰۰۵، نشر آرشیوی مورخ ۱۹۹۶.۱۱.۱۶، منتشر شده در سال ۱۹۹۸ که رونوشت مصدق آنها پیوست این کنوانسیون و جزء لاینفک آن میباشد.
«خط مبدأ»- خطی است که از خطوط مبدأ عادی و مستقیم تشکیل شده است.
«خط مبدأ عادی»- خط سطح میانگین چندین ساله دریای خزر در نقطه منهای ۲۸.۰ متر داده سطح دریای بالتیک ۱۹۷۷ از نقطه صفر فووت اشتووک کرون اشتات میباشد که از بخش قارهای یا جزیرهای قلمرو یک کشور ساحلی خزر عبور میکند و بر روی نقشههای بزرگ مقیاس که رسما توسط آن کشور ساحلی مورد شناسایی قرار گرفته، مشخص شده است.
«خطوط مبدأ مستقیم»- خطوط مستقیمی است که نقاط مربوط / مناسب را بر روی خط ساحلی به یکدیگر وصل میکند و خط مبدأ را در مکانهایی که خط ساحلی مضرس میباشد یا در مکانی که در آن حاشیهای از جزایر در امتداد ساحل و در مجاورت نزدیک آن قرار دارد، تشکیل میدهد.
روش تعیین خطوط مبدأ مستقیم باید در موافقتنامه جداگانهای بین همه طرفها تعیین شود.
چنانچه شکل ساحل، یک کشور ساحلی را در تعیین آبهای داخلیاش آشکارا در وضعیت نامساعدی قرار دهد، این وضعیت هنگام ایجاد روش فوق به منظور دستیابی به تفاهم میان تمامی طرفها مدنظر قرار خواهد گرفت.
«آبهای داخلی»- آبهایی است که از خطوط مبدأ به طرف ساحل واقع شدهاند.
«آبهای سرزمینی»-باریکهای از دریا است که حاکمیت کشور ساحلی بر آن تسری مییابد.
«منطقه ماهیگیری»- باریکهای از دریا است که در آن کشور ساحلی از حق انحصاری برداشت منابع زنده آبی برخوردار است.
«پهنه مشترک دریایی»- منطقهای آبی است که در بیرون از حدود خارجی مناطق ماهیگیری واقع شده و استفاده از آن به روی همه طرفها باز است.
«بخش»- قسمتهایی از بستر و زیربستر است که به منظور بهرهبرداری از منابع زیربستر و سایر فعالیتهای اقتصادی مشروع مرتبط با توسعه منابع بستر و زیر بستر بین طرفها تعیین حدود شده است.
«منابع زنده آبی»- ماهیها، نرمتنان، سختپوستان، پستانداران و سایر انواع جانوران و گیاهان آبزی.
«منابع زنده آبی مشترک»- منابع زنده آبی که مشترکا توسط طرفها مدیریت میشوند.
«برداشت»- هر نوع فعالیتی که هدف از آن برداشت منابع زنده آبی از زیستگاه طبیعی آنها باشد.
«کشتی جنگی»- کشتی متعلق به نیروهای مسلح یکی از طرفها که دارای علائم خارجی متمایز کننده تابعیت آن بوده، تحت فرماندهی افسری است که به طور رسمی توسط دولت آن طرف منصوب شده است و نام وی در فهرست خدمات ذیربط یا معادل آن درج گردیده و دارای خدمهای میباشد که تابع نظام نیروهای مسلح منظم هستند.
«سامانه بومزیستی دریای خزر»- عناصر هوا، آب و موجودات زنده از جمله انسان میباشد که در ارتباط و تاثیر متقابل با یکدیگر در داخل دریای خزر و نیز بخشهایی از خشکی که تحت تاثیر مجاورت دریا قرار دارد، می باشد.
«آلودگی»- به معنای وارد کردن مستقیم یا غیرمستقیم مواد، موجودات زنده یا انرژی در سامانه بوم زیستی دریای خزر به وسیله انسان و از جمله از منابع مستقر در خشکی میباشد که به اثرات زیانباری از قبیل آسیب به منابع زنده و حیات دریایی، خطرات برای سلامت انسان، ایجاد مانع در فعالیتهای دریایی شامل برداشت منابع زنده آبی و سایر استفادههای مشروع از دریا، لطمه به کیفیت برای استفاده از آب دریا از لحاظ استفاده از آن و کاهش مطبوعیت آن منجر شود یا احتمال دارد که بشود.
ماده ۲
طرفها طبق این کنوانسیون حاکمیت، حقوق حاکمه و انحصاری و همچنین صلاحیت خود را در دریای خزر اعمال خواهند کرد.
این کنوانسیون حقوق و تعهدات طرفها در مورد استفاده از دریای خزر شامل آبها، بستر، زیربستر، منابع طبیعی آن و فضای هوایی بر فراز دریا را تعیین و تنظیم میکند.
ماده ۳
طرفها فعالیتهای خود را در دریای خزر طبق اصول زیر انجام خواهند داد:
احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال و برابری حاکمیت دولتها، عدم توسل به زور یا تهدید به زور، احترام متقابل، همکاری و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر؛
استفاده از دریای خزر برای مقاصد صلحآمیز، تبدیل آن به منطقه صلح، حسن همجواری، دوستی و همکاری و حل کلیه مسائل مرتبط با دریای خزر از طرق مسالمتآمیز؛
تضمین امنیت و ثبات در منطقه دریای خزر؛
تضمین موازنه پایدار تسلیحات طرفها در دریای خزر، توسعه تواناییهای نظامی در حدود کفاف معقول با توجه به منافع همه طرفها، بدون لطمه به امنیت یکدیگر؛
رعایت تدابیر اعتمادساز توافق شده در زمینه نظامی بر اساس روح پیشبینیپذیری و شفافیت در راستای مساعی مشترک جهت تحکیم امنیت و ثبات منطقهای، از جمله طبق معاهدات بینالمللی منعقده بین کلیه طرفها؛
عدم حضور نیروهای مسلحی که به طرفها تعلق ندارند در دریای خزر؛
در اختیار قرار ندادن قلمرو خود توسط هریک از طرفها به سایر دولتها برای ارتکاب تجاوز و انجام سایر اقدامات نظامی علیه هرطرف؛
آزادی دریانوردی در خارج از آبهای سرزمینی هر طرف منوط به رعایت حقوق حاکمه و انحصاری کشورهای ساحلی و رعایت مقررات مربوطه وضع شده توسط آنها در مورد فعالیتهای مشخص شده توسط طرفها؛
تضمین ایمنی دریانوردی؛
حق دسترسی آزاد از دریای خزر به سایر دریاها و اقیانوس جهانی و بالعکس، بر اساس اصول و موازین عموما شناخته شده حقوق بینالملل و توافقات بین طرفهای ذیربط با در نظرگرفتن منافع مشروع طرف ترانزیت به منظور ارتقاء تجارت بینالمللی و توسعه اقتصادی؛
دریانوردی در، ورود به و خروج از دریای خزر به طور انحصاری توسط کشتیهای تحت پرچم یکی از طرفها؛
اعمال موازین و قواعد مورد توافق مربوط به تکثیر و تنظیم استفاده از منابع زنده آبی مشترک؛
مسئولیت طرف آلوده کننده در قبال خسارت وارده به سامانه بوم زیستی دریای خزر؛
حمایت از محیط زیست دریای خزر، حفاظت، احیاء و استفاده معقول از منابع زنده آن؛
تسهیل تحقیقات علمی در زمینه بوم شناسی، حفاظت و استفاده از منابع زنده دریای خزر؛
آزادی پروازهای عبوری توسط هواپیماهای غیرنظامی طبق مقررات سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری؛
انجام تحقیقات علمی دریایی در خارج از آبهای سرزمینی هر طرف طبق موازین حقوقی مورد توافق طرفها، منوط به رعایت حقوق حاکمه و انحصاری کشورهای ساحلی و رعایت قواعد مربوطه وضع شده توسط آنها در مورد انواع معینی از پژوهشها.
ماده ۴
طرفها فعالیتهای خود در دریای خزر به منظور دریانوردی، برداشت، استفاده و حمایت از منابع زنده آبی، اکتشاف و بهرهبرداری از منابع بستر و زیربستر و همچنین سایر فعالیتها را طبق این کنوانسیون، سایر موافقتنامههای بین طرفها که منطبق با این کنوانسیون باشد و قوانین ملی خود انجام خواهند داد.
ماده ۵
منطقه آبی دریای خزر به آبهای داخلی، آبهای سرزمینی، مناطق ماهیگیری و پهنه دریایی مشترک تقسیم میشود.
ماده ۶
حاکمیت هر طرف در خارج از قلمرو خشکی و آبهای داخلی آن بر باریکهای از دریای مجاور که آبهای سرزمینی نامیده میشود، و همچنین بر بستر و زیر بستر آن و نیز بر فضای هوایی آن تسری مییابد.
ماده ۷
هر طرف باید عرض آبهای سرزمینی خود را تا محدودهای تعیین کند که از ۱۵ مایل دریایی از خطوط مبدأ تعیین شده که طبق این کنوانسیون معین میشود، تجاوز نکند.
حد خارجی آبهای سرزمینی خطی خواهد بود که فاصله هر نقطه ازآن، از نزدیکترین نقطه خط مبدأ برابر با عرض آبهای سرزمینی باشد.
به منظور تعیین حد خارجی آبهای سرزمینی، دورترین تاسیسات دائمی بندری که جزء لاینفک سامانه بندر را تشکیل میدهد، به عنوان بخش تشکیل دهنده ساحل محسوب خواهد شد. تاسیسات دور از ساحل و جزایر مصنوعی نباید به عنوان تاسیسات دائمی بندری محسوب شود.
حد خارجی آبهای سرزمینی مرز دولتی خواهد بود.
تعیین حدود آبهای داخلی و سرزمینی بین کشورهای دارای سواحل مجاور با توافق بین آن دولتها با در نظر گرفتن اصول و موازین حقوق بینالملل انجام خواهد شد.
ماده ۸
تعیین حدود بستر و زیربستر دریای خزر به بخشها باید از طریق توافق بین کشورهای با سواحل مجاور و مقابل، با در نظر گرفتن اصول و موازین عموما شناخته شده حقوق بینالملل به منظور قادر ساختن آن دولتها به اعمال حقوق حاکمه خود در بهرهبرداری از منابع زیربستر و سایر فعالیتهای اقتصادی مشروع مرتبط با توسعه منابع بستر و زیربستر انجام شود.
کشور ساحلی برای احداث، و نیز تجویز و تنظیم مقررات برای احداث، عملیات و استفاده از جزایر مصنوعی، تاسیسات و سازهها در داخل بخش خود، از حق انحصاری برخوردار خواهد بود. کشور ساحلی میتواند در صورت لزوم حریمهای ایمنی در اطراف جزایر مصنوعی، تاسیسات و سازهها به منظور تضمین ایمنی دریانوردی و جزایر مصنوعی، تاسیسات و سازهها ایجاد نماید. عرض حریمهای ایمنی نباید از ۵۰۰ متر در اطراف آنها که از هر نقطه از لبه خارجی این جزایر مصنوعی، سازهها و تاسیسات اندازهگیری میشود بیشتر شود.
مختصات جغرافیایی چنین سازههایی و گستره حریمهای ایمنی باید به همه طرفها اعلام شود.
کلیه کشتیها باید این حریمهای ایمنی را رعایت کنند.
اعمال حقوق حاکمه دولت ساحلی به موجب بند ۱ این ماده نباید به نقض حقوق و آزادیهای سایر طرفها مصرح در این کنوانسیون یا ایجاد اختلال ناروا برای تحقق آنها منجر شود.
ماده ۹
هر طرف در مجاورت آبهای سرزمینی، یک منطقه ماهیگیری به عرض ۱۰ مایل دریایی را تعیین خواهد کرد.
تعیین حدود مناطق ماهیگیری بین کشورهای دارای سواحل مجاور باید به موجب توافق بین آن دولتها و با درنظر گرفتن اصول و موازین حقوق بینالملل انجام شود.
هر طرف در منطقه ماهیگیری خود از حق انحصاری برداشت منابع زنده آبی طبق این کنوانسیون، موافقتنامههای جداگانه منعقده توسط طرفها براساس کنوانسیون و قوانین ملی خود برخوردار خواهد بود.
طرفها بر اساس این کنوانسیون و سازکارهای بینالمللی کل صید مجاز منابع زنده آبی مشترک در دریای خزر را مشترکا تعیین و آن را به سهمیههای ملی تقسیم خواهند کرد.
چنانچه یکی از طرفها امکان برداشت تمامی سهمیه خود از کل صید مجاز را نداشته باشد، میتواند از طریق انعقاد موافقتنامههای دوجانبه یا از طریق ترتیبات دیگر طبق قوانین ملی خود، دسترسی به باقیمانده سهم خود از کل صید مجاز را به طرفهای دیگر اعطاء کند.
شرایط و شیوههای برداشت منابع زنده آبی مشترک در دریای خزر باید طبق موافقتنامه جداگانه منعقده توسط همه طرفها تعیین شود.
ماده ۱۰
کشتیهای تحت پرچم طرفها از آزادی دریانوردی در فراسوی محدودههای خارجی آبهای سرزمینی طرفها برخوردار خواهند بود. آزادی دریانوردی طبق مفاد این کنوانسیون و سایر موافقتنامههای سازگار بین طرفها، بدون لطمه به حقوق حاکمه و انحصاری طرفها به گونهای که در این کنوانسیون مشخص شده است، اعمال خواهد شد.
هر طرف نسبت به کشتیهای تحت پرچم طرفهای دیگر که به حمل کالا یا مسافر و بار اشتغال دارند یا یدککشی یا عملیات نجات را انجام میدهند، همان رفتاری را که با کشتیهای تحت تابعیت خود در مورد دسترسی آزاد به بنادر خود در دریای خزر، استفاده از آنها برای بارگیری و تخلیه کالا، سوار و پیاده کردن مسافران، پرداخت تناژ و سایر حقوق و عوارض بندری، استفاده از خدمات دریانوردی و اجرای فعالیتهای منظم بازرگانی دارد، اعطاء خواهد کرد.
نظام تعیین شده در بند ۲ این ماده بر بنادری در دریای خزر که بر روی کشتیهای تحت پرچم طرفها باز میباشند، اعمال خواهد شد.
طرفها از دریای خزر به سایر دریاها و اقیانوس جهانی حق دسترسی آزاد و بازگشت خواهند داشت. به این منظور طرفها از آزادی ترانزیت برای تمام وسایل حمل و نقل خود از طریق قلمروهای طرفهای ترانزیت برخوردار خواهند بود.
شرایط و شیوههای مربوط به چنین دسترسیای به موجب موافقتنامههای دوجانبه میان طرفهای مربوط و طرفهای ترانزیت، یا در صورت نبود چنین موافقتنامههایی، بر اساس قوانین داخلی طرف ترانزیت تعیین خواهد شد.
طرفهای ترانزیت در اعمال حاکمیت کامل بر قلمرو خود، حق خواهند داشت که کلیه تدابیر ضروری را اتخاذ نمایند تا تضمین کنند که حقوق و تسهیلاتی که در این بند برای طرفها پیشبینی شده به هیچ وجه به منافع مشروع طرف ترانزیت لطمهای وارد نمیکند.
ماده ۱۱
۱.کشتیهای تحت پرچم طرفها میتوانند برای منظورهای زیر در آبهای سرزمینی دریانوردی کنند:
الف) عبور از این آبها بدون وارد شدن به آبهای داخلی یا توقف درلنگرگاه یا تاسیسات بندری خارج از آبهای داخلی؛
یا
ب) عزیمت به سوی آبهای داخلی یا خروج از آن یا توقف در لنگرگاه یا تاسیسات بندری.
شرایط و شیوههای عبور کشتیهای جنگی، زیردریاییها و سایر وسایل نقلیه زیرآبی از آبهای سرزمینی بر اساس موافقتنامههایی بین دولت صاحب پرچم و دولت ساحلی یا در صورت نبود چنین موافقتنامههایی، بر اساس قوانین دولت ساحلی تعیین خواهد شد.
در صورتی که ورود کشتی جنگی به آبهای سرزمینی به دلیل حوادث قوه قاهره یا حالت اضطرار یا برای کمکرسانی به اشخاص، کشتیها یا هواپیماهای در وضعیت اضطرار، ضرورت یابد، فرمانده کشتی جنگی هنگام نزدیک شدن به آبهای سرزمینی موضوع را به اطلاع دولت ساحلی رسانده، ورود در مسیری انجام خواهد شد که توسط فرمانده کشتی جنگی تعیین می شود و مورد موافقت دولت ساحلی قرار میگیرد. بلافاصله پس از رفع چنین وضعیتی،کشتی جنگی باید فورا آبهای سرزمینی را ترک کند.
شرایط و شیوههای ورود کشتیهای جنگی به آبهای داخلی به دلیل حوادث قوه قاهره یا حالت اضطرار یا برای کمکرسانی به اشخاص، کشتیها یا هواپیماهای در وضعیت اضطرار بر اساس موافقتنامههای بین دولت صاحب پرچم و دولت ساحلی یا در صورت نبود چنین موافقتنامههایی، بر اساس قوانین دولت ساحلی تعیین خواهد شد.
عبور از آبهای سرزمینی نباید مخل صلح، نظم حسنه یا امنیت دولت ساحلی باشد. عبور از آبهای سرزمینی باید به طور پیوسته و سریع باشد. چنین عبوری باید مطابق با این کنوانسیون انجام شود.
کشتیهای جنگی، زیر دریاییها و سایر وسایل نقلیه زیرآبی یک طرف که بر اساس شرایط و شیوههای مذکور در بند ۲ این ماده از آبهای سرزمینی عبور میکنند، حق توقف در بنادر و لنگرانداختن در داخل آبهای سرزمینی طرف دیگر را ندارند، مگر در صورتی که آنها مجوز مناسب داشته باشند یا به علت حادثه قوه قاهره یا حالت اضطرار یا برای کمکرسانی به اشخاص، کشتیها و هواپیماهای در حالت اضطرار نیاز داشته باشد که چنین کنند.
زیردریاییها و سایر وسایل نقلیه زیرآبی یک طرف هنگام عبور از آبهای سرزمینی طرف دیگر ملزم خواهند بود برروی سطح حرکت نمایند و پرچم خود را به اهتزاز درآورند.
عبور از آبهای سرزمینی در صورت ارتکاب هر یک از فعالیتهای زیر، مخل صلح، نظم حسنه یا امنیت دولت ساحلی تلقی خواهد شد:
الف) تهدید یا توسل به زور علیه حاکمیت، تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی دولت ساحلی یا به هر نحو دیگری ناقض اصول حقوق بینالملل مندرج در منشور ملل متحد؛
ب) هر گونه رزمایش یا تمرین با هر نوع تسلیحات؛
پ) هر گونه اقدام با هدف جمعآوری اطلاعات به زیان توان دفاعی یا امنیت دولت ساحلی؛
ت) هر گونه عمل تبلیغاتی با هدف اثرگذاری بر توان دفاعی یا امنیت دولت ساحلی؛
ث) پرتاب، فرودآوردن یا بر روی عرشه سوارکردن هر نوع هواپیما یا ادوات نظامی و کنترل نمودن آن؛
ج) شناورسازی، به زیر آب بردن یا بر روی عرشه سوار کردن هر گونه ادوات نظامی و کنترل نمودن آن؛
چ) بارگیری یا تخلیه هر گونه کالا یا ارز، سوارکردن یا پیاده کردن هر شخص برخلاف قوانین و مقررات گمرکی، مالی، مهاجرتی یا بهداشتی دولت ساحلی؛
ح) هرگونه اقدام آلودگی عمدی و جدی مغایر با این کنوانسیون؛
خ) هرگونه فعالیت ماهیگیری؛
د) انجام فعالیتهای تحقیقاتی یا آبنگاری؛
ذ) هر اقدامی با هدف ایجاد اختلال در هر سامانه ارتباطی یا هرگونه تسهیلات یا تاسیسات دیگر دولت ساحلی؛
ر) هر گونه فعالیت دیگری که ارتباط مستقیمی با عبور از آبهای سرزمینی نداشته باشد.
هر طرف میتواند در آبهای سرزمینی خود، اقدامات لازم را برای جلوگیری از عبور از آبهای سرزمینی که ناقض شرایط مذکور در این ماده باشد به عمل آورد.
هر طرف میتواند طبق مفاد این کنوانسیون و سایر موازین حقوق بینالملل، قوانین و مقرراتی را درباره عبور از آبهای سرزمینی از جمله در خصوص کلیه یا هر یک از موارد زیر وضع کند:
الف) ایمنی دریانوردی و تنظیم ترافیک دریایی؛
ب) حفاظت از سیستم های کمک دریانوردی و تجهیزات و نیز سایر تجهیزات یا تاسیسات؛
پ) حفاظت از بافهها و خطوط لوله؛
ت) حفظ منابع زنده دریا؛
ث) جلوگیری از نقض قوانین و مقررات ماهیگیری دولت ساحلی؛
ج) حفاظت محیطزیست دولت ساحلی و جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی آن؛
چ) تحقیقات علمی دریایی و نقشهبرداریهای آبنگاری؛
ح) جلوگیری از نقض قوانین و مقررات گمرکی، مالی، مهاجرتی یا بهداشتی دولت ساحلی؛
خ) تضمین امنیت ملی.
هر طرف تمام قوانین و مقررات مربوط به عبور از آبهای سرزمینی خود را به نحو مقتضی منتشر خواهد کرد.
کشتیهای تحت پرچم طرفها باید هنگام عبور از آبهای سرزمینی، کلیه قوانین و مقررات دولت ساحلی مربوط به چنین عبوری را رعایت کنند.
هر طرف میتواند در صورت ضرورت و با توجه به ایمنی دریانوردی از کشتیهای تحت پرچم سایر طرفها که از آبهای سرزمینی آن دولت عبور میکنند بخواهد که از خطوط دریایی و طرحهای تفکیک تردد که ممکن است برای تنظیم عبور کشتیها از آبهای سرزمینی خود تعیین کرده یا مقرر داشته است، استفاده کنند.
دولت ساحلی همچنین حق دارد در مورد کشتیهایی که عازم آبهای داخلی هستند یا قصد توقف در تجهیزات بندری خارج از آبهای داخلی را دارند، برای جلوگیری از هرگونه نقض شرایطی که پذیرش کشتیهای مذکور درآبهای داخلی یا چنین توقفی منوط به آن گردیده است، اقدامات ضروری را به عمل آورد.
هر طرف میتواند بدون تبعیض در شکل یا در واقع علیه کشتیهای تحت پرچم سایر طرفها، در مناطق مشخص شدهای از آبهای سرزمینی خود، عبور آن کشتیها را موقتا به حالت تعلیق درآورد، منوط به آن که چنین تعلیقی برای حفظ امنیتش حیاتی باشد.
چنین تعلیقی تنها پس از انتشار مقتضی قابل اعمال خواهد بود.
چنانچه کشتی جنگی یا کشتی دولتی که برای مقاصد غیرتجاری مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، قوانین و مقررات دولت ساحلی درباره عبور ازآبهای سرزمینی را رعایت نکند و هرگونه درخواست رعایت آن قوانین و مقررات را نادیده گیرد، طرف مربوط میتواند از کشتی مزبور بخواهد که فورا آبهای سرزمینی آن را ترک کند.
طرف صاحب پرچم بابت هر گونه ضرر یا خسارت وارده به طرف دیگر ناشی ازعدم رعایت قوانین و مقررات دولت ساحلی توسط کشتی جنگی یا سایر کشتیهای دولتی که به امور غیرتجاری میپردازند در خصوص عبور از آبهای سرزمینی خود، ورود به این آبها و لنگرانداختن در آنجا یا عدم رعایت مفاد این کنوانسیون یا سایر موازین حقوق بینالملل، مسئولیت بینالمللی دارد.
هیچ یک از طرفها نباید مانع عبور کشتیهای تحت پرچم سایر طرفها ازآبهای سرزمینی خود گردد، مگر در مواقعی که مطابق با این کنوانسیون، یا قوانین و مقررات منطبق با آن وضع شده است، عمل می کند. به ویژه یک طرف نباید:
الف) الزاماتی بر کشتیهای تحت پرچم سایر طرفها که اثر عملی آن نفی یا ایراد لطمه توجیهناپذیر بر حق عبور از آبهای سرزمینی آن باشد، تحمیل نماید؛
یا
ب) در شکل یا در واقع علیه کشتیهای تحت پرچم دیگر طرفها یا علیه کشتیهایی که به حمل بار به، از، یا از طرف هر دولتی میپردازد، تبعیض قائل شود.
چنانچه هر طرف از هرگونه خطری برای دریانوردی در آبهای سرزمینی خود آگاه شود، آن را به نحو مناسب اطلاعرسانی خواهد کرد.
ماده ۱۲
هر طرف بر کشتیهای تحت پرچم خود در دریای خزر اعمال صلاحیت خواهد کرد.
هر طرف در بخش خود بر جزایر مصنوعی، تاسیسات، سازهها، بافهها و خطوط لوله زیردریایی خود، اعمال صلاحیت خواهد کرد.
هر طرف به منظور اعمال حاکمیت و حقوق حاکمه خود در بهرهبرداری از زیربستر و سایر فعالیتهای اقتصادی مشروع مرتبط با توسعه منابع بستر و زیر بستر و حقوق انحصاری در برداشت منابع زنده آبی و همچنین به منظور حفظ و مدیریت چنین منابعی در منطقه ماهیگیری خود، میتواند تدابیری در خصوص کشتیهای سایر طرفها شامل سوار شدن بر آنها، بازرسی، تعقیب فوری، بازداشت، توقیف، و رسیدگی قضایی که ممکن است برای تضمین رعایت قوانین و مقررات آن ضروری باشد، اتخاذ نماید.
لازم است به کارگیری تدابیر مصرح در این بند مستدل باشد. در صورتی که تدابیر اعمال شده فاقد توجیه باشد، هر گونه زیان و خسارت وارده به کشتی باید جبران شود.
اقداماتی از قبیل سوار شدن، بازرسی، تعقیب فوری و بازداشت، منحصرا توسط نمایندگان صلاحیتدار مراجع دولتی طرفها حاضر بر روی عرشه کشتیهای جنگی یا هواپیمای نظامی یا سایر کشتیها یا هواپیماهای دارای علایم خارجی که به وضوح مشخصکننده این است که آنها در خدمت دولت میباشند و مجاز به این منظور هستند، میتواند انجام گیرد.
به استثنای موارد مشخص شده در ماده ۱۱، هیچ چیز در این کنوانسیون به مصونیت کشتیهای جنگی و کشتیهای دولتی که برای مقاصد غیرتجاری مورد استفاده قرار میگیرند، خدشهای وارد نمیسازد.
ماده۱۳
هر طرف در اعمال حاکمیت خود از حق انحصاری وضع قواعد، تجویز و انجام تحقیقات علمی دریایی در آبهای سرزمینی خود برخوردار خواهد بود. کشتیهای تحت پرچم طرفها میتوانند تحقیقات علمی دریایی را در محدوده آبهای سرزمینی یک طرف صرفا با مجوز کتبی و طبق شرایطی که آن دولت میتواند تعیین کند، انجام دهند.
هر طرف در اعمال صلاحیت خود از حق انحصاری برای وضع قواعد، تجویز و انجام تحقیقات علمی دریایی مربوط به منابع زنده آبی در منطقه ماهیگیری خود و نیز تحقیقات علمی دریایی مربوط به اکتشاف و استخراج منابع بستر و زیربستر در بخش خود برخوردار خواهد بود. کشتیهای تحت پرچم طرفها میتوانند چنین تحقیقاتی را در منطقه ماهیگیری و بخشِ طرفی دیگر صرفا با مجوز کتبی آن طرف و طبق شرایطی که آن طرف میتواند تعیین کند، انجام دهند.
شرایط و شیوههای صدور مجوزها توسط هر طرف طبق قوانین ملی وی تعیین خواهد شد و به نحو مقتضی به اطلاع سایر طرفها خواهد رسید.
در اتخاذ تصمیم در مورد صدور مجوزهای انجام تحقیقات علمی دریایی مطابق با بندهای ۱ و ۲ این ماده، نباید تأخیر یا انکار غیرموجهی وجود داشته باشد.
فعالیتهای پژوهشی علمی دریایی موضوع این ماده نباید برای فعالیتهای طرفها در اعمال حقوق حاکمه و انحصاری آنان که در این کنوانسیون پیشبینی شده است، موانع توجیهناپذیر ایجاد کند.
طرفی که تحقیقات علمی دریایی را انجام میدهد باید حق شرکت یا داشتن نماینده را برای طرفی که مجوز انجام تحقیقات علمی دریایی مطابق بندهای ۱ و ۲ این ماده را صادر کرده است، به ویژه اگر این تحقیقات از روی عرشه کشتی امکانپذیر باشد، بدون پرداخت هیچ دستمزدی به دانشمندان طرف اجازه دهنده و بدون تعهد آن طرف در مشارکت در هزینههای تحقیق تضمین کند.
طرفیکه تحقیقات علمی دریایی را طبق بندهای ۱ و ۲ این ماده انجام میدهد، پس از تکمیل آن نتایج و یافتههای بدست آمده را به طرف مجوز دهنده این تحقیقات، ارائه خواهد کرد و همچنین کلیه دادهها و نمونههای بدست آمده در چارچوب این تحقیق را در اختیار آن طرف قرار خواهد داد.
هر طرف حق دارد تعلیق یا توقف هر فعالیت تحقیقاتی علمی دریایی در حال انجام در آبهای سرزمینی خود را الزام نماید.
طرفی که اجازه تحقیقات علمی دریایی را که طبق بند ۲ این ماده انجام میشود صادر کرده است، حق دارد دریکی از موارد زیر خواستار تعلیق یا توقف آن گردد:
الف) فعالیتهای تحقیقاتی طبق اطلاعات ارائه شده که مبنای صدور مجوز بوده است، انجام نشود؛
ب) فعالیتهای تحقیقاتی به گونهای انجام شود که شرایط مقرر شده را نقض کند؛
پ) قصور در رعایت یکی از مفاد این ماده در اجرای پروژه تحقیقاتی؛
ت) تعلیق یا توقف مزبور برای تضمین امنیت آن طرف حیاتی باشد.
کشتیهای تحت پرچم طرفها حق دارند تحقیقات علمی دریایی را در ماورای حدود خارجی آبهای سرزمینی با رعایت بندهای ۲ و ۳ این ماده انجام دهند.
تحقیقات علمی دریایی دوجانبه و چندجانبه باید به موجب موافقتنامه میان طرفهای ذیربط انجام شود.
ماده ۱۴
طرفها میتوانند نسبت به تعبیه بافهها و خطوط لوله زیردریایی در بستر دریای خزر اقدام کنند.
طرفها میتوانند نسبت به تعبیه خطوط لوله سراسری زیردریایی بر روی بستر دریای خزر اقدام کنند، مشروط برآنکه پروژههای آنها با استانداردهای زیستمحیطی و الزامات مندرج در موافقتنامههای بینالمللی که طرفها عضو آن هستند از جمله کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیطزیست دریایی دریای خزر و پروتکلهای مربوطه آن مطابقت داشته باشد.
مسیرهای بافهها و خطوط لوله زیردریایی بر اساس توافق با طرفی که بافه یا خط لوله از بخش بستر آن عبور میکند، تعیین خواهد شد.
مختصات جغرافیایی نواحی در امتداد مسیرهای عبور بافهها و خطوط لولههای زیر دریایی، در جاهایی که لنگراندازی، صید ماهی با ادوات صید نزدیک بستر، عملیاتهای زیر آب و لایروبی و دریانوردی با لنگر لایروبی مجاز نمیباشد، باید توسط دولت ساحلی که این بافهها و خطوط از بخش آن کشور عبور کردهاند به اطلاع تمام طرفها برسد.
ماده ۱۵
طرفها متعهد به حمایت و حفاظت از سامانه بومزیستی دریای خزر و تمام عناصر آن میباشند.
طرفها باید مشترکا یا منفردا به منظور حفاظت از تنوع زیستی، حمایت، احیاء و مدیریت پایدار و بخردانه منابع زنده دریای خزر و جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی دریای خزر از هر منبع، تمام تدابیر لازم را اتخاذ و با یکدیگر همکاری کنند.
هرفعالیتی که موجب لطمه به تنوع زیستی دریای خزر گردد، ممنوع خواهد بود.
طرفها در قبال هر گونه آسیب به سامانه بوم زیستی دریای خزر به موجب موازین حقوق بینالملل مسئول خواهند بود.
ماده ۱۶
همکاری طرفها در دریای خزر با اشخاص حقیقی و حقوقی دولتهای غیرعضو این کنوانسیون و همچنین با سازمانهای بینالمللی، طبق مفاد این کنوانسیون انجام خواهد شد.
ماده ۱۷
طرفها باید به منظور مبارزه با تروریسم بینالملل و تامین مالی آن، قاچاق اسلحه، مواد مخدر، مواد روانگردان و پیشسازههای آنها، همچنین صید غیر مجاز و پیشگیری و مقابله با قاچاق مهاجران از طریق دریا و سایر جرایم در دریای خزر با یکدیگر همکاری کنند.
ماده ۱۸
مفاد این کنوانسیون میتواند با توافق همه طرفها اصلاح یا تکمیل شود.
اصلاحیهها و الحاقیههای این کنوانسیون جزء لاینفک کنوانسیون خواهد بود و باید در قالب پروتکلهای جداگانهای تنظیم شود که از تاریخ دریافت پنجمین اطلاعیه مبنی بر تکمیل تشریفات داخلی مورد نیاز طرفها برای لازم الاجرا شدن آنها توسط امین، لازم الاجرا خواهد شد.
ماده ۱۹
طرفها به منظور تضمین اجرای موثر کنوانسیون و بررسی همکاریها در دریای خزر، سازکار رایزنیهای پنج جانبه منظم در سطح عالی، تحت سرپرستی وزارتخانههای امورخارجه تاسیس خواهند کرد که حداقل یک بار در سال به طور چرخشی در یکی از کشورهای ساحلی طبق آیین-کار توافق شده، برگزار خواهد شد.
ماده ۲۰
این کنوانسیون بر حقوق و تعهدات طرفها ناشی از سایر معاهدات بینالمللی که در آن عضو هستند، تاثیر نخواهد داشت.
ماده ۲۱
اختلافات و مناقشات راجع به تفسیر و اجرای این کنوانسیون باید توسط طرفها از طریق رایزنیها و مذاکرات حل و فصل شود.
هر گونه اختلاف بین طرفها در رابطه با تفسیر یا اجرای این کنوانسیون که طبق بند ۱ این ماده حلوفصل نشود، میتواند با صلاحدید طرفها برای حلوفصل به سایر روشهای مسالمتآمیز که در حقوق بینالملل پیشبینی شده، ارجاع شود.
ماده ۲۲
این کنوانسیون منوط به تصویب میباشد. اسناد تصویب نزد جمهوری قزاقستان که به عنوان امین کنوانسیون عمل میکند، تودیع خواهد شد. این کنوانسیون درتاریخ دریافت پنجمین سند تصویب توسط امین، لازمالاجرا خواهد شد.
ماده ۲۳
امین باید تاریخ تودیع هر سند تصویب، تاریخ لازمالاجرا شدن کنوانسیون و تاریخ لازمالاجرا شدن اصلاحیهها و الحاقیههای آن را به اطلاع طرفها برساند.
این کنوانسیون باید طبق ماده ۱۰۲ منشور سازمان ملل متحد توسط امین به ثبت برسد.
ماده ۲۴
این کنوانسیون با توجه به ماهیت خود، محدودیت زمانی نخواهد داشت.
این کنوانسیون در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ هجری شمسی برابر با ۱۲ آگوست ۲۰۱۸ میلادی در شهر آکتائو در یک نسخه اصلی به زبانهای آذربایجانی، فارسی، قزاقی، روسی، ترکمنی و انگلیسی منعقد شده که کلیه متون دارای اعتبار یکسان میباشند.
طرفها در صورت بروز هر گونه اختلاف، به متن انگلیسی مراجعه خواهند نمود.
نسخه اصلی نزد امین تودیع خواهد شد. امین رونوشت مصدق کنوانسیون را برای کلیه طرفها ارسال خواهد کرد.
از طرف جمهوری آذربایجان
از طرف جمهوری اسلامی ایران
از طرف جمهوری قزاقستان
از طرف فدراسیون روسیه
از طرف ترکمنستان
نظر کاربران
سال 1921 : ایران 50% شوروی 50%
سال 2003: ایران و ترکمنستان 31% , قزاقستان ، آذربایجان و روسیه 68%
پاسخ ها
الان ما چند درصد داریم
حتما این 13درصدباج دادن برای بقاء نطام .مرگ برانها.
قابل توجه اونها یکه میگن شاه بحرین رو داد
اینکه ایران چند درصد داره و روسیه چند درصد هنوز تصمیم نگرفتن طبق این توافق الان ایران و ترکمنستان و آذربایجان اجازه ماهیگیری آزاد و استفاده از منابع گازی و نفتی و خاویاری تا حدود 40 مایل از مرز رو دارن و طبق گفته ها به زودی جلسه های بیشتری برای تحدید حدود مرزی برگزار میشه
دوباره روحانی. دوبار تصویب 20 دقیقه ایی در مجلس
داریم تبدیل میشیم ب فلسطین کم کم (:
الان باید نهاد های حاکمیتی ما واکنش نشون بدن اگه واقعا تمامیت ارضی ایران براشون مهمه
این مردم لایق دریا و جنگل و هیچی نیستند .هر کس اون سوی خزر رو با این سو مقایسه می کنه همین رو میگه .همیشه که نمیشه انداخت تقصیر حکومت. حکومت هم از همین مردمه!
طومار نوشتین!
بي زحمت متن توافق ١٩٢١ رو هم بزار
با عنوان نمودن ٥٠٪عوام فريبي نكن!!!
جالب اون عریزانی هستن که تازه یاد قانون مندی و پای بند بودن به توافق نامه ها افتادن و مدام میگن این کار طبق فلان قانونه ولی متوجه نیستن که چطور شده اینا که تا الان حتی به قانون اساسی خودشونم پایبند نبودن یهو تصمیم گرفتن این مرزبندی هارو اجرایی کنن!!!اونم تو این بزنگاه حساس سیاسی اسم این کار باج دادن به روسیه نیست ایا؟؟
کاربر23:33
متن توافقنامه 1921 رو پیگیری می کنی(گفته تساوی در حق کشتیرانی و در خصوص استفاده از منابع دریا و بستر آن درصد تعیین نکرده است)
در توافقنامه فعلی که (در ماده 8)به استفاده از منابع دریا اشاره شده باز هم درصد تعیین نشده است و واگذار نموده به دولتهای مجاور هم
عوام فریبی رو آقای صادقی می کنه که به جای سوال از وزیر خارجه در مجلس ، در اینستاگرام هوچی گری راه می اندازد.
یعنی همش باید بخونیم؟؟
پاسخ ها
خاک بر سر سردمداران ایران که برای حفظ قدرت خودشون ایران رو به حراج گذاشتن یه معاهده ننگین دیگه ای برای بقای خودشون امضا کردند که از نظر ملت ایران مردود است
منظورتان از سردمداران چه کسانی هستند؟ دولتی ها مجلسی ها ....؟
شما که حوصله خوندن نداری فقط ماده 8 رو بخون
این داستانها به درد ما نمیخوره. بگو بینم چند درصد سهم ایران شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
657 کيلومتر ساحل اين دريا متعلق به ايران است و 1900 کيلومتر به قزاقستان، 820 کيلومتر به آذربايجان و 3220 کيلومتر باقيمانده به روسيه و ترکمنستان تعلق دارد
با قدرت تمام تقدیم کردن به برادران بی دین روس
۱۳ درصد!
از سهم ۵۰ درصدی رسیدیم به ۱۳ درصد. به لطف مذاکرات محرمانه آقای ولایتی و دوستانشون
aliآقای
کی چقدر تقدیم کردند (چند درصد) چه چیز را
بدون نام 16:01
ما مگر 50% از ساحل خزر رو داشتیم که سهممان 50بشه؟
نکنه منظورتون اینه که شهرهائی که فتحلی شاه و محمد شاه تقدیم روس کردند رو نظام فعلی باید از روسیه فعلی پس می گرفت که البته اونها الان مستقل
شده اند و در سیتره روسها نیستند نکنه دوستان فکر می کنند روسها اون زمان فقط شهرها رو تصرف کردند و آب رو برای ایران گذاشتند؟!!؟
بریم قزاقستان رو بگیریم ؟بریم ترکمنستان رو بگیریم؟بریم آذربایجان رو بگیریم؟ برای دفاع غیر منطقی از یک انسان هوچی صحبت غیر منطقی نکنید
ترکمانچای دوم
پاسخ ها
امریکا والا بهتر بود باج بدیم
منم جا امریکا بودم صدام در میامد
رضا شاه ومحمد رضا شاه روح هر دونفر شما وطن پرست وایران دوست شاد شاد شاد ای بزرگمردان بیایید ببینید این بی لیاقتان چگونه چوب حراج به کشورمون زدن
چقدر دكتري حقوق بين الملل و دريا ها تو كشور داريم!!!
کاربر 2124 میدونی رضاشاه اراراتو هدیه داد به اتاترک اروندو دودستی داد به عراق و سرچشمه ی هیرمندو داد به افغانستان چون انگلیس ازش خواسته بود محمد رضا هم سند بحرینو داد به سعودی اونا هم فروختن به ال خلیفه
وایِ با من
مبارک باشه
خلیج فارس رو دادید به چینی ها خرز رو دادید به روس ها قسمت های وسط ایران رو (استانهای دیگر ایران)رو هم بدین آمریکا .به خدا راضی هستیم ما .بعد میگن مرگ بر تجزیه طلب ...
دریا خزر مال ماست کلش
پاسخ ها
چرا اونوقت؟؟؟ منطقیه که هر کس براساس میزان خط ساحلی سهم داشته باشه. بعدشم، نه که خیلی تمیز و نظیف نگهش داشتیم
شسته رفته بگین چقدرش مال ایرانه؟ بفهمیم قایق موتوریمون تا کجا بره؟
پاسخ ها
موتور قایق موتوریتو روشن نکن دوتا پارو بزنی سهم ایران تموم میشه
ها ها ها ها
خوش خدمتی ب روسیه... کم کم ازون بالا شروع کنید تا ب تهران و سمنان و خراسان برسید..... چقد حال بهم زنید شماها
پاسخ ها
مرگ برامضاکنندگان این قرارداد
ننگ بر مسئولین کشور که ایران را به حراج گذاشته اند فقط برای بقاء خود وبه هر قیمتی
الهی دستتون بشکنه ومرگ بر شماها
اقای صفر اف کارشناس روس عملا اعلامکرد در نهایت تاسف این ایران بود که از ۵۰ در صد سهمخود گذشت و مایه شادی و تعجب سایر کشورها شد خوب مقامات ما براحتی حق ایران را بقول صفر اف کادو دادند به کشورهای تازه مستقل شده مبارک باشد در تاریخ ثبتمیشود در دارخوین نفت ما تاراجمیشود در پارس جنوبی گاز ما و در فکه نفت ما واقعا مایه تاسف است
مسوولین خائن وطن فروش
هر كى مثل من تو كامنتا دنبال خلاصشه لايك كنه
پاسخ ها
من همش رو خوندم.هنوز درصد مشخص نشده.فقط یک فاصله از ساحل به عنوان ابهای سرزمینی و ماهیگیری مشخص کردند و برای بقیه اش به عنوان منطقه آزاد یا مشترک تقسیمی صورت نگرفته.فقط گفتن برای همین پنح کشوره نه کس دیگه.همین
آمد به سرم از آنچه میترسیدم
الان اینهمه گرفتین طومار نوشتین واضح بگین چند درصدش مال ایرانه چند درصدش رو بخشیدن نفت و گازش چی شد آیا همشو دو دستی تقدیم روسیه کردین؟
پاسخ ها
دقیقا از ساحل تا انجائی که بشود شنا کرد ( طرح سالم سازی ) مال ایرانه بقیه که خارجه طرح و محدوده بوده ( 99/9 درصد ) مال اوناست فهمیدی یا توضیح بیشتر بدم
یعنی زحمت خوندن چند خط رو هم نمیتونید بکشید و فقط منتظرید یکی یه برداشتی غلط یا درست بکنه و بیفتید دنبال اون. الحق که بیسواد و تنبلید
ما که چیزی نفهمیدیم،صاف بگید چند درصد سهم ماست
ترکمنچای دوم و به زودی سوم
مطمعنا چیزی برای ایران نزاشتن جز ساحلش
همه چیزها بدهین به کشورهای خارجی ما هیچی نمیخاییم خخخخخ
من دیگه حرفی ندارم :|
تبریک ...
تبدیل سهم ایران به یک درصد
عملکرد دوران قاجار را تکمیل کردند
مطمئنم که بدون سانسور نمایش نمیدی،شما هم بدانی بس هست
این کنواسیون
مثل کونواسیون چین
ایران میشه ایرانستان
وعلی برکت الله
واضحتر بگویید چند درصد به ایران رسیده!!!!؟
پاسخ ها
یازده درصد
657 کيلومتر ساحل اين دريا متعلق به ايران است و 1900 کيلومتر به قزاقستان، 820 کيلومتر به آذربايجان و 3220 کيلومتر باقيمانده به روسيه و ترکمنستان تعلق دارد
خداوکیلی کی اینو کامل خوند
پاسخ ها
خخخ
دمشگرم ایران در سال ۱۹۲۱ نصف دریای خزر رو داشته نصفش هم سهم شوروی با اون عظمتش ایران عجب قدرتی داشته اون زمون ها
اینم از خزر... خب دیگه چخبر؟؟؟
با قلاب ماهیگیری میشه ماهی بگیریم .چون در هفته چند بار میرم ماهیگیری.
پاسخ ها
لعنت براین ها....
ننوشتین با قلاب میشه تو خزر ماهی گرفت.
کاری کردین که تااسمی ازشمامیادهمراه نفرت باشه مبارکت اقای روحانی واقای ظریف
پاسخ ها
کلاهتو بنداز بالاتر
فک کردی این دوتا امضا کردن اون آقایی که از روسیه کمک میگیره برای حفظ ی کشور دیگه بایدم الان هزینه و حق زحمت روس ها رو از آب و خاک خودش بده
لطفاً دقت کنید همراه عزیز؛بقول دوستمون؛مگر روحانی و ظریف طرف روسیهزهستند در سوریه ؟!
خندت نگرفت وقتی نوشتی روحانی و ظریف؟!
یادت رفته دو سه ماه پیش ولایتی رفت و مذاکرات محرمانه تو روسیه انجام داد(که هیچی هم از مذاکراتشون به مردم نگفتن)؟ نکنه فکر میکنی الکی رفته بود؟
ماده به چه درد ما میخوره.بگو چند درصدو باد دادی رفت...دیگه چیزیش نمونده ...
فقط میتونی شست پاتو بزنی به آب،مبارک باشه،
بعبارتی دریای خزر هم از خاک کشورمون کم شد خیلی متشکریم روحانی
پاسخ ها
روحانی کاره ای نیست...
این نکته ساده رو بدونید که تو مساله ارتباط با روسیه دولت هیچکارست؛هیچکاره. مقمات بالاترن که با روسیه مذاکره میکنن و مسایل رو مشخص میکنن
روحانی استعفا
روحانی استعفا
روحانی استعفا
روحانی استعفا
پاسخ ها
تو واقعا فک میکنی همه اینا کار روحانی تنهاست؟!!!
آخه واقعا.... فکر میکنی تقصیر روحانیه؟
آقای ولایتی(نماینده مقام معظم رهبری) دو سه ماه پیش رفتن روسیه برای مذاکرات محرمانه با پوتین (که رفتنشون تو اخبار رسمی کشور هم اعلام شد). لطفا دقیق تر به سیاست نگاه کنید دوست عزیز
روحانی هم نامه داده بودبه پوتین
میشه پامونو بزنیم تو اب؟
فکر کنم سواحل دریا فقط مونده برامون چون طبق این گزارش که اصلا نمیشه سردر آورد یعنی آقا جان چیزی برای ایران نمونده و سلام
خب در آینده یک جنگ قابل پیش بینیه!ایران آینده،با تولد کوروشی جدید،تمام ایران رو پس خواهد گرفت!
منظور موقع شنا کردن مواظب باشین از مرز رد نشین
هیهات من ذلت , اسم تمام مسعولین این سال های ننگین پای این وطن فروشی نوشته شده
خلیج فارس چین ، خزر روسیه ، مرگ بر آمریکا. خداوند شاهان قاجار را رحمت کند . تمام سلسله های تاریخ را روسفید کردید
ننگت باد ای دستی که بد بودی بدتر کردی
آقایون کارشناسا..ترکمنچایه یا نه...سهم ما چقدر کم شد!!!؟ا
پاسخ ها
اصلا در این مورد چیزی بیان نشده.
مردم را پیچوندید
آخرش مشخص نشد حق ایران چند درصد؟
ماده ۶ و ۷..!؟
خلیج فارس برای چین..
خزرم برای روسیه..
صلوات..چوب حراج
پاسخ ها
کار اقتصادی حالیته یه قرارداد بستن با چین مشکلش چیه که تو همش اینو میگی؟
نه شما حالیته
مشکلش وطن فروشیه
مشکلش بدبخت شدن صیادای ایرانیه
مشکل امثال شمایی
مهم اقتصاد مملکته که بر باد رفته ، بازم خدا رو شکر حسن سی تو مو رای ندادم که اشتباهی انتخابت کرده باشم
از اینکه بعضی از کشور ها مارو حمایت کنن دارن نقشه ایران تجزیه میکنن که اگه امریکا حمله کرد کمک کنن
وسعت باریکه ابی چقدر هست
خو چی شد اخرش یعنی چند درصد سهم ایرانه فکر کنم تا همون جایی که لوله کشی کردن چادر زدن نوشتن محل شنای بانوان و اونطرفش محل شنای اقایان تا همونجا مال ایرانه
پاسخ ها
657 کيلومتر ساحل اين دريا متعلق به ايران است و 1900 کيلومتر به قزاقستان، 820 کيلومتر به آذربايجان و 3220 کيلومتر باقيمانده به روسيه و ترکمنستان تعلق دارد
بحرین عروسش کردیم خزر هم هرکارکردیم دومادنشد فرستادیمش خارج !!!!!
این کنوانسیون حقوقی بود درصدی رو تعیین نکرده.مناطق مشترک و مناطق ساحلی رو تعریف کرده و قوانین حاکم بر این مناطق.صادقی بیسواد نمیدونست چه خبره بیخودی حرف زد و مردم جوگیر شدن
پاسخ ها
657 کيلومتر ساحل اين دريا متعلق به ايران است و 1900 کيلومتر به قزاقستان، 820 کيلومتر به آذربايجان و 3220 کيلومتر باقيمانده به روسيه و ترکمنستان تعلق دارد
تو هم حتما سهمی گیرت میاد برسون رو گرفتی
تو بیسوادی
اینا هیچوقت همه حقایق رو درست و درمون تو تعهد نامه هایی که منتشر میکنن نمینویسن
از امروز دیگه نگید ترکمانچای بگید معاهده خزر
دریای کاسپین درست هستش نه خزر
پاسخ ها
عوضش امنیت داریم!!!
در این معاهده سهم کشورها از بستر و زیربستر دریا تعیین نشده و قرار است که این موضوع بعدا و با توافق میان کشورها مشخص شود. به نظر من هم اگر موضوع سهم کشورها فعلا مسکوت بماند بیشتر به نفع ایران است.
اخرش نفهمیدیم سهم ایران از 50 در صد سال 1920 چقدر مونده
میگن میریم عراق و سوریه که حفاظ امنیتی برقرار کنیم اما به یه چرخش قلم چندین کلیومتر از وسعت کشور را میبخشند. اون وقت به مردم معترض میگن وطن فروش و تجزیه طلب
بعضی ها خوب بلدن دروغ بگن تاکی؟
فتحعلی شاه اسوده بخواب که ما بیداریم.
اسم ترکمن چای و گلستان بد در رفته، خیر رو دادن رفت، اون وقت برای ما اینا رو تاریخ کردن، شما برید آیندگان می فهمن چی سر ایران بدبخت فلک زده آوردین،اون وقت با وقاحت هم بستنی می کنین
سهم ما چقدر هست اینو بگو ....
پاسخ ها
11 درصد
اون از آدزبایجان که دادن رفت و حتی بعد از به اتمام رسیدن تاریخ جدایی قرارداد.. نیومدن راجبش حرف بزنن بس که بی عرزه ان.. اینم از مکمل ترکمنچای که خزرم دادن رفت... اره دیگه وقتی که از نتیجه ی سیاست های غلط ...برای ...کشورای دیگه ایران منزوی میشه و درامدی براش نمیمونه دیگه باید هزینه های کمک گرفتن از همون کشوراییم که در لباس بره دندون تیز کردن برای ایران.. از محل تجزیه تیکه تکیه کردن ایران تامین شه....
اینم فروختین رفت...
اونی که امضا کرد غلط کرده.
امضاکنندگان بایدتادیرنشده ومثل قراردادننگین کرسنت فرصت اعتراض ازدست نرفته سهم ۵۰ درصدی ایران رابگیرند...
روی قاجار رو سفید کردید. ننگ به شما. لعنت به شما. ازتون متنفریم.
متن خیلی طولانی و گیج کننده . بدون ذکر چند درصدی از سهم ایران و اینکه الف ب ج .... برای حق طرف روسیه است یا دو طرف.
همینکه در این تنگنای سیاسی قراره برای همچین موضوعی تصمیمگیری بشه،واضحه که بهتر از ترکمانچای نیست.
مخلص کلام :باج ناقابلی بود برای بقا.
مرض بگیری برترین ها نظرم رو چاپ نمی کنی، تو هم خود فروخته ای، ممکن باد
بردبردبرد
کشور دزد توشه هرکی داره گوشه ای ازش میفروشه
کشور دزد توشه هرکی داره گوشه ای ازش میفروشه
لعنت به هرچی خیانتکاره وطن فروش
مرگ برشما اگر یک سانت از خزرو بخشیده باشید.
حواستم بگم فروپاشی شوری ربطی بما ندارد پنجاه در صد سهم حقوقی دریای خزر متعلق به ایران و شوروی پنجاه در صد متعلق به این کشور بین کشورهای جداشده تقسیم کند و به سران حکومتی خواستم بگویم دارو ندار این مملکت. به یک کشور از خدا بی خبر دادید که اگر روزی امریکا خواست حرکتی در سازمان ملل انجام دهد روسیه وتو کند درست است همه رفتنی هستیم ...
حرص نخور داداش چیزی دیگه ازش نمونده شبیه قرارداد ترکمنچای بوده تقریبا ....تنت سلامت
نمیدونم چرا آدمناخداگاه یاد قرارداد ترکمنچتی میفته و باز هم باج سیبیل
اگر دوتا برادر ارث پدری تقسیم کردند بعد اگر یکی فرزند نداشت بچهای برادر دیگر بگویند چون ما س نفریم بعد از پدرشان دوباره بگویند ما سه نفریم باید سه سهم ببریم مگر دریای خزر بین شوروی و ایران نصف نبود اگر شوروی تقسیم شده چه ربطی به ایران باید سهم شوروی بین کشورهای جدا شده نه ایران ...
یادبادقدرتی که زمانی ۵۰درصدمتعلق به ایران بود دادمیزنید که ماقدرت داریم کجاست باباج دادن قدرتمندید عزت ایرانی رفت
لکه ننگی در تاریخ دریای ایران و قسمتی از سرزمینمون رو دادن رفت واقعا متاسفم برای کسی ک از این رفتار حمایت میکنه چون قطعا نژاد ایرانی و عرقی ب این مملکت نداره
دو روز دیگه هم میشیم مثل فلسطین. میفهمیم کل مملکتو فروختن خودشون ، میان میگن باید برید از اینجا بیرون
از همتون متنفرم که این روزگارو برای مردم ایران ساختید
باعث تاسف است
روسيه الكي از ايران حمايت نميكرده كه تا الان ... هيچ گربه اي محض رضاي خدا موش نميگيره عزيزان... فكر ميكنم اين ضرب المثل جواب سوالاتون باشه... اينايي كه گفتن اسرائيل تا 25سال ديگه وجود نخواهد داشت اشتباه فكر كردن اين كشور ايرانه كه با اين تدابير آقايان داره تجزيه ميشه..به 25 سال نميكشه...
سهم ايران فعلا 11.5 درصده اجازه انتقال خطوط گاز هم از زير دريا به كشورهاي ديگر داده شد
پاسخ ها
در کدام یک از مواد توافقنامه فوق این رقم 11.5% قید شده من پیدا نکردم لطفا کمک کنید؟!؟
از کلیه کسانی که در دریای خزر شنا میکنند تقاضا داریم بیش از 100 متر از ساحل دور نشوند ، چون هم احتمال برخورد با ناوها و کشتی های روسی وجود دارد و هم ممکن است به اتهام نقض حریم دریایی روسیه بازداشت شوند !
...زنده باد احمدی نژاد وقتی اون بود کشوری حتی جرات حرف زدن درباری خزر و خلیج فارس نداشتن مسوولین بی عرزه
من ب عنوان یه ایرانی از دریای خزر سهم دارم.مردم ایران،ایران رو میسازند.کسایی ک دریای خزر رو بخشیدن از همه ایرانی ها رضایت گرفتن؟.با چ حقی باید کشور منو ببخشن.من یه ایرانی هستم و از اینکه گوشه ای از وطنم بخشیده بشه ب دیگری رضایت ندارم.کاش وقتی شب سر روی بالش میگذاشتید ب این فکر میکردید حق الناس گذشتنی نیس و با اینکار شما چ حق الناسی ک نکردید
خاک برسرتون وطن فروشان،، جاتونو درست میکنید برای روزهای مبادا؟! امیدوارم پشتتون رو خالی کنند و راهتون ندند، مرگ به شما ، روی قاجارها و چپاول قاجارها رو سفید کردین
خزر رو هم دادین رفت؟
دادین رفت
پاسخ ها
کارشون همینه
تو بحرین رفراندوم گذاشته شد و جدا شد حداقل شاه جزایر سه گانه رو بعد از 80 سال از انگلیس پس گرفت
پاسخ ها
جهت اطلاع رفراندوم نشد شاه خودش به سازمان ملل نامه نوشت و بحرینو تحویل عربستان داد. یک خبرنگار تو هند ازش پرسید چرا بحرینو دادی به عربستان گفت مرواریداش تموم شده بود به درد نمیخورد خخخخخخخخخخخ
چقدر ابله هستن کسانی که فکر میکنن بحرین بی دلیل از ایران جدا شد و شاه الکی بحرین را به باد داد
بحرین رفت اما جزایر سه گانه که موقعیتی استراتژیک و مهم تر در دریای خلیج فارس هستند برای ایران شد
و امروز کسانی که مدام در حال تهدید بستن تنگه هرمز هستند بدانند این موقعیت را از آن زمان دارند...
اگر شاه سابق جزایر سه گانه را در یک معامله با عربستان بدست آورده پس چرا عبستان و امارات مدعی آن جزایر هستند؟ اسناد این معامله کجاست؟ حرف می پرونید
روسیاه تاریخ شدیم . واپسگرایی ما ایرانیها مایه ننگ بشریت است . اف بر ما که چه کوته فکریم.
عهدنامه گلستان؛ ایران حق داشتن نیروی دریایی ندارد*عهدنامه ترکمنچای؛ نیروی دریایی بی نیروی دریایی*در سال 1300 کمونیستها حاکم روسیه شدند و گفتند به ایران ظلم شده و ایران حق کشتیرانی در خزر داره البته رضاخان بیلیاقت از این موقعیت استفاده نکرد و قراردادی رو به تصویب نرسوند*بر مبنای توافق ایران و شوروی سابق،در سال 1319 هر دو کشور بهطور مشترک برای کشتیرانی از دریای خزر استفاده میکردند و بعضی افراد بر همین اساس، قائل به سهم ۵۰درصدی برای ایران هستنداین موضوع هیچگاه به صورت مکتوب درنیامده.
بدون جنگ روسیه خزر را گرفت
....
اکر خزر را نمیدادن از سوریه اخراج مبکردن یعنی سوریه مساوی با ایران و ملت ایران.