«پدر»، سریالی که با گافهایش مشهور شد
سریال تلویزیونی «پدر»، بیش از اینکه بخواهد بهدلیل داستان یا بازی بازیگرانش مشهور شود، بواسطه گافهای فیلم و انتشار سکانسهای بحث برانگیز آن در فضای مجازی به شهرت رسیده و محتوای سریال و رفتار کاراکترهای آن با جامعه ایرانی فاصله زیادی دارد.
روزنامه ایران: سریال تلویزیونی «پدر»، بیش از اینکه بخواهد بهدلیل داستان یا بازی بازیگرانش مشهور شود، بواسطه گافهای فیلم و انتشار سکانسهای بحث برانگیز آن در فضای مجازی به شهرت رسیده و محتوای سریال و رفتار کاراکترهای آن با جامعه ایرانی فاصله زیادی دارد.
روی کاغذ همه چیز در حد متوسط است
«حامد تهرانی» قهرمان مرد داستان که نقشاش را پسر دوم سعید سهیلی کارگردان و برادر کوچکتر ساعد سهیلی ایفا میکند و لابد باید باورمان هم بشود که با تلاش و کوشش خود و بدون استفاده از روابط پدر و برادرش به نقش اول یک سریال تلویزیونی رسیده است، قرار است شمایل یک چهره مثبت متشرع و با اخلاق را برایمان به نمایش بگذارد از همان قهرمانانی که در سالهای ابتدای دهه شصت و در سینمای موسوم به گلخانهای آن سالها زیاد میدیدیم
و البته کمی بعدتر اغراقآمیز بودن این قهرمانان دست ساخته و عدم تطابقشان با آدمهای واقعی اجتماع مورد انتقاد همه مخاطبان عام و خاص قرار گرفت، حالا اینکه چطور در نیمه دوم دهه نود و بدون درس گرفتن از آن تجارب ارزنده دوباره فیلمنامهای نوشته میشود که قهرمانش را اینچنین غیرواقعی، باورناپذیر و کارتونی ترسیم کرده را باید از مسئولان فیلم و سریال شبکه دو و در جایگاهی بالاتر از کلیت تلویزیون پرسید!!!
پدر، از ما خیلی دوری!
اینکه در بحبوحه اجتماعی فعلی که هجوم غیرقابل کنترل تکنولوژی و رنگ باختن سنن و آداب مورد احترام و پسندیدهای از جمله قیدیت به دین و اخلاق، پاس داشتن حرمت بزرگتر و... به یکی از شومترین و مذمومترین پدیدههای مبتلا به نسل جوان بدل شده، کاراکتری ترسیم شود که برخلاف این طرز فکر و سلوک مسموم گام بردارد که بعید است مورد اعتراض و انتقاد کسی باشد
ولی نباید از این نکته غافل شد که تلویزیون در یک فضای جغرافیایی واقعی بهنام ایران و برای مخاطبان واقعیای که همان مردم این سرزمین هستند سریال میسازد نه برای جمعی بیننده در زمان و مکانی خیالی و رعایت همین نکته ایجاب میکند که اجزای داستان از سوژه گرفته تا پرسوناژها و دیگر ارکان داستانی از حداقل باورپذیری و احترام به درک بیننده برخوردار باشند.
در کدام آموزه اخلاقی، عرفی و شرعی گفته شده که فرد مقید به این آموزهها، باید در برابر هجمههای اجتماعی نظیر همان اتفاقی که در دانشگاه برای «حامد» رخ داد به جای واکنشهای معقول و منطقی از خود یک چهره پاستوریزه بیخاصیت و یک قهرمان کارتونی که براحتی توسط دیگران دست انداخته میشود ترسیم کند؟ در طراحی این شخصیت کدام انطباق با واقعیات اجتماعی مورد نظر قرار گرفته که به چنین خروجیای منتهی شده است؟
این همه انفعال و ضعف در برابر جنس مخالف به بهانه حفظ اخلاقیات از کجا میآید؟ آن به میان حیاط دانشگاه پریدن را چگونه میتوان پشت سنگر اخلاق مداری توجیه کرد؟ شگفت آور است که حتی از قهرمانان سریالهای دو دهه پیش هم عقبتر رفته ایم، محمد منصوری مثبت و با اخلاق سریال «درپناه تو» که زنده یاد حسن جوهرچی به زیبایی نقشاش را بازی میکرد،
یک نمونه واقعی و قابل باور از پسر دانشجوی متعلق به یک خانواده شهید در میانههای دهه هفتاد را به ذهنمان میآورد ولی آیا «حامد تهرانی» به جز گریم معصومانهای که برایش در نظر گرفته شده شباهت دیگری با محمد منصوری و دیگر قهرمانان قابل باور آن دوره زمانی دارد.
سریالهایی با فیلمنامههای بیچفت و بست
گذشته از نارسایی پررنگ شخصیت پردازی، سریال پدر، در ابعاد دیگر هم لنگ میزند. طراحی خانواده عموی لیلا هیچ نشانهای از خلاقیت و تلاش برای یک پرداخت هنرمندانه به دست نمیدهد.
همان دستمایه از مد افتاده عشق یک طرفه پسرعمو به دخترعمو که سالهاست است از دایره فیلمنامهنویسی تلویزیون و سینما خارج شده بدون آنکه پیش زمینه خوب و مناسبی برایش صورت بگیرد و چفت و بستهای دراماتیک آن طراحی شده باشد به بدنه داستان تزریق شده است آن هم با انتخاب نامناسب نیما رئیسی در نقش پسرعمو که با بازیگر لیلا (ریحانه پارسا) دست کم دو دهه اختلاف سنی دارد و انتخاب خیلی بدتر مسعود فروتن در نقش عموی خانواده که با بازی ضعیف متکی بر حفظ دیالوگ خود تنها به کارنامه موفقش در کارگردانی تلویزیونی لطمه وارد کرده است.
از پرداخت تخت و سطحی نوع ارتباط کاری پدر لیلا با برادر بزرگش هم که چیزی نگوییم بهتر است، آیا واقعاً در سیما مقولهای بهنام نظارت کیفی وجود دارد؟
از لیلای قصه تا لیلای پدر
جبار آذین منتقد پیشکسوت، درباره فیلمنامه ضعیف سریال «پدر» میگوید: روزگاری فرهادها و مجنونها برای رسیدن به شیرینها و لیلاهای خود به هر در میزدند و کوهها و بیابانها را روی دوش و زیر پا میگذاشتند، ولی حالا و در دوران ما، لیلاها برای دستیابی به حامدهای اشرافزاده ماشین شوی و حافظ قرآن! کفش آهنین به پا میکنند و آواره کوچه و خیابان و کارخانه و مسجد و بیابان و راهروهای تلویزیون میشوند و به دختران جامعه ما میآموزند که باید سر وجان وعزت و آبرو را در راه عشق! فدا کرد و برای رسیدن به معشوق مایه دار، از همه چیز وحتی خانواده دست کشید!
این منتقد با مقایسه میان فیلمنامه «قصه غصه لیلا» نوشته مرحوم نعمتالله اسداللهی و مقایسه آن با سریال پدر، تصریح میکند: آدمهای اسداللهی بهدنبال لیلای آزادی و آزادگی بودند و آدمهای لیلای تلویزیون با تزئین در ودیوار و تیتراژ به آیات الهی! درپی رساندن لیلا به حامد! آدمهای لیلای شادروان اسداللهی، همچنان برای وصل به لیلای خود تلاش میکنند و لیلای تلویزیون درکنار حامد خود فالوده میخورد.
قصه غصه حامد و لیلا در تلویزیون با «تنهاییهای لیلا» پیشینه دارد و با ساخته شدن بخش های؛«لیلا ازدواج میکند»، «لیلا بچه دارمی شود»، «لیلا فارغ میشود»، «لیلا...» ادامه خواهد داشت! باید از تلویزیون اسپانسری ایران تشکر کرد که با پول و امکانات ملت، برای رفقا و آقازادهها و نورچشمیها فرش قرمزپهن کرده است تا آنها لیلا بازی کنند.
سیدرضا صائمی منتقد فیلم نیز در گفتوگو با «ایران»، موفق نبودن سریالهای تلویزیونی از جمله مجموعه پدر در جذب مخاطب را ناشی از عوامل درون متنی و عوامل برون متنی میداند و میگوید: از عوامل درون متنی فامتورهای مهم تکراری بودن قصهها و فیلمنامهها و تمام فاکتورهایی که ملیت فیلمنامه را تشکیل میدهند، عدم گردش درست بازیگران و استفاده بیش از حد از چهرههای تکراری.
عوامل برون متنی بیاعتمادی عمومی نسبت به سیما که در مخاطبان ایجاد شده بهعنوان مثال بیاعتمادی نسبت به بخشهای خبری سیما به بخشهای نمایشی این رسانه هم سرایت پیدا کرده است. ضمن اینکه مخاطب امروز با مخاطب دیروز تفاوتهای اساسی دارد و از یک تماشاگر منفعل، به یک کنشگر فعال تبدیل شده است که بواسطه نرم افزارها و پیام رسانهای اجتماعی، خودش صاحب رسانه و تولیدکننده پیام محسوب میشود.
نظر کاربران
اتفاقاسریال بسیارزیباوقابل باوری هست شایدبعضی ازجوانان ازسرهوی وخودسری دنبال دوستیهای خیابانی باشندولی درنهایت به دنبال همسران پاک ونجیب میگردند چرادراین مقاله جوانان امروزی راازارزشهای اسلامی و پاک بری میدانندآیاجوانان خوب فقط مربوط به گذشته هستند به خداماهنوزجوانان باغیرت ومتعدداریم که میشودبرای آنان حساب جداگانه ای بازکرد جوان امروزراخوب ببینیدوخوب تفسیرش کنید.
پاسخ ها
الحمدلله جوانان پاک ومتدین وانقلابی کم نداریم بلکه با بصیرت و شناخت بهتر و عمیقتر نسبت به ما که انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را درک کردیم هستند لکن چند فرد غرب زده غافل و مرعوب در این اظهار نظرها ورود میکنند و نظر سخیف خود را تعمیم به کل میدهند
خوشبختانه چند ساله که دیگه تلویزیون نمیبینم
چرت ب تمام معنا
بی محتوا تر، چرت تر و آبکی تر از این سریال تا الان ندیدم، ولی با این رویه ای که صدا و سیمای میلی در پیش گرفته حتما در آینده از این دست سریال ها که پول بی زبون ملت و بیت المال رو به باد میدن خیلی بیشتر خواهیم دید%
پاسخ ها
فکر کنم معنی کلمه ی محتوا رو نمی دونی .البته اگر منظورت از محتوا اینه که مثلا لیلا بین مردهای سریال دست به دست بشه و عشق های ذوزنقه ای ببینیم و معلوم نباشه بچه ای که به دنیا آورده بچه ی شوهرش هست یا نه قبول دارم که این سریال بی محتواست
امثال شما ها که از شبکههای ماهوارهای استفاده می کنید حق اظهار نظر در خصوص سلایق وعلایق جمع کثیری از امت ایران اسلامی را ندارید
در خانواده ما و همسرم بسیار احترام بزرگتر رعایت میشود.
دوست عزیز منظورش منتقدفیلم هست نه جوانان.وگرنه که رهبری جوانان امروز رو باغیرت وبصیر میدونن
امروز برای اینکه انسان خوبی باشی و مثلا به یک پرنده تشنه آب بدهی نیاز نیست شبیه کاراکترهای عجیب و غریب اینگونه فیلم ها باشی
زندگی شرافت مندانه هزاران راه دارد که مردم دارند در خانه هایشان اخلاق مدارانه آن را به کودکانشان می آموزند ولی این سریالها فقط یک نمونه خاص آن را ارائه میدهد که جامعه به دلایل مختلفی که جای گفتنش نیست آن را پس میزند
خداروشکر ما فقط دوشنبه ها موقع برنامه ۹۰یه سری به شبکه داخلی ایران میزنیم.چه میدونیم چی پخش میشه.مهمم نیست واسمون.حالا هرچقدر میخوان بودجه بیت المالو بریزن دور واسه درست کردن سریالهای ابکی
پاسخ ها
چه بی كلاس
شما همون دوشنبه ها رو هم نیا و نظرات اونور آبی رو براي امثال خودتون نگهدارید
اگر شما در خانواده و در دهه شصت اوج تفکرات اسلامی و انقلابی بزرگ شده بودید مفهوم خانواده متدین و پایبند به اصول اولیه دینی ورابطه محرم نامحرم که جز لاینفک اسلام است را یاد میگرفتید و حالا به بهانههای درپیتی نمیخواست یک سریال که بخشی از آن به واجبات دین از جمله نماز و روابط خانوادگی و ایراد بگیری
گافی نداشت این سریال.سکانسها هم نبود.فقط همون یک سکانس پریدن ار پنجره بود که نمیشه اسمشو گاف گذاشت.در کل سریال خیلی زیباییه.اتفاقا بازی بازیگرهاش مخصوصا مهدی سلطانی حرف نداره.
پاسخ ها
واقعااا قبول دارن اقای سلطانی عااالیننن
قشنگ معلومه که نویسنده تمام تلاششو کرده که سریالو زمین بزنه...
اینایی که ما خوندیم فقط تخریب و ایرادهای الکی بود ، نه نقد منصفانه
خیلی عالی بود الحمدلله ازاین نمونه پسرها و خانواده در ایران کم نیست. شما از جای دیگه دلخوری
یعنی واقعا شما معتقدید همچین جوانان پاکی نداریم!
شاید بعضی ها خودشان آنقدر کثیفند که باورشان نمی شود بعضی ها پاکند!
متاسفم برای جامعه
خیلی هم سریال قشنگ و جذابی است
والله منقدی که داره ازاین سریال انتقاد می کنه خودش نیاز به انتقاد داره چرا باید ازوجود چنین شخصیتی منظورم حامد درسریال پدر تعجب کنیم ماازاین جوونها کم نداریم ناسلامتی کشور ما یک کشور اسلامی است مگه بده که تواین سریال از محرم ونامحرم ازنماز و زکات وغیره گفته میشه اگه مثل فیلمهای ماهواره که اصلا محتوانداره وهمش ازخیانت روابط نامشروع حرف میزنه .اون موقع بهتربود به نظرتون
من اصلا به این مسخره بازی سایت برترین ها کار ندارم.
ولی یه چیزی شنیدم که امیدوارم حقیقت داشته باشه...
حامد زنده میمونه توی اینیستا تدوین این سریال نوشته بود که حامد توی تصادف به یه جایی برخورد میکنه که فقط فراموشی میگیره و اون مرده ای که بجای حامد هست هم راننده ی کامیونی هست که باان مواجه میشه و تمام بدنش سوخته اگه دقت کنین اون زمان که دامادش رفت سردخونه زنگ زد گفت انقدر بدنش سوخته که نمیشه تشخیص داد و بعد از یک خواب که حامد میبینه که توش لیلا و خانواده اش را میبینه وبرمیگرده و مسعودم از خارج برمیگرده و رضایت میده و لیلا را از زندان ازاد میکنه
اینا تدوینی اش نوشته بود حالا باید ببینیم که چی میشه ولی قطعا زنده هس..
نظرتون؟؟؟؟؟
پاسخ ها
..فکر کنم میره توی روستای حسن آباد..چون تیتراژ فیلم نوشته بود
متشکریم از امیدبخشی تان
چرت
پاسخ ها
خب اگه در این مدت لیلا ازدواج کرد چی؟؟؟ یعنی قبل ازدواجش با کسی دیگه حامد بر میگیرده یا حامد از وسطای داستان باز اضافه میشه!!! زیادی لفتش دارند میدن. قسمت های 3 تا 13 خیلی فوق العاده بود.
الن سند۲۰۳۰از طرغ سیما پخش میشه دخترا آزاد!!!!!!کامل باشن زمان نوجوانی ما رفسنجانی اجازه دو شبکه دغده بود یکی کارتو واخبار ویکیم قران ودعای کمیل هفتهای یم بار هم ولخرجی میکرد رازبقا ۹شب به بعد برفک تلویزیون تا فرذا بعد بچه هاش میگن بابا روشنفکر بود وچه ها نکرد برای ملت وسهم خواهی...نصف مردم اونموقع شهید شدن نصفشونم افسرده....
سریال پدر قشنگه.نقد غیر منصفانه ممنوع....
هرکی هم که میگه ما تلویزیون ایرانو نمیبینیم به درک.این کار افتخار نداره.
مزخرف ترین سریال تلویزیونی! دیالوگهای بی مایه و سطحی و غیر انسانی که فقط به قصد تبلیغ برای دین و حجاب بیان میشود. تعجب می کنم از آقای سلطانی که حاضر است چنین جملاتی از دهانش بیرون بیایید. بهتر بود این نقشها را بسیجی ها بازی میکردند که نان تبلیغ دین می خورند.
مسیله فقط تبلیغ خنده دار برای دین نبود. آیا برای ایفای نقش انسان خوب باید مانند ابله ها حرف زد و رفتار کرد؟
دیالوگ پر تبعیض و منسوخ شده پسر آبروی پدرش است و .... غیره و نفرین اینکه خدا بهت یک دختر بدهد آنهم سیاه!! اگر هم که نویسنده اینقدر دور از مسایل روز جهان است و از تبعیضهای مطرح که دغدغه نه تنها فرهیختگان و نویسندگان بلکه دغدغه همه مردم است آگاهی ندارد، حداقل متوجه مردم داخل ایران باشند. مردمی که بیش از هفتاد درصدشان رنگ پوست تیره دارند , یعنی چی که دختر آنهم سیاه؟! یعنی نهایت بدی و زشتی؟!
در مجموع این سریال تهوع آور بود و فقط به دلیل یک جور شناخت فرهنگی از انهایی که ساخته اند و بازی کرده اند با ناباوری نگاه کردم و تازه فهمیدم که چرا در اسکار جایزه به بدترین فیلم میدهند. باید از شدت تعجب باشد که چطور می توان اینقدر مزخرف نوشت و اجرا کرد!!
مزخرف ترین سریال تلویزیونی! دیالوگهای بی مایه و سطحی و غیر انسانی که فقط به قصد تبلیغ برای دین و حجاب بیان میشود. تعجب می کنم از آقای سلطانی که حاضر است چنین جملاتی از دهانش بیرون بیایید. بهتر بود این نقشها را بسیجی ها بازی میکردند که نان تبلیغ دین می خورند.
مسیله فقط تبلیغ خنده دار برای دین نبود. آیا برای ایفای نقش انسان خوب باید مانند ابله ها حرف زد و رفتار کرد؟
دیالوگ پر تبعیض و منسوخ شده پسر آبروی پدرش است و .... غیره و نفرین اینکه خدا بهت یک دختر بدهد آنهم سیاه!! اگر هم که نویسنده اینقدر دور از مسایل روز جهان است و از تبعیضهای مطرح که دغدغه نه تنها فرهیختگان و نویسندگان بلکه دغدغه همه مردم است آگاهی ندارد، حداقل متوجه مردم داخل ایران باشند. مردمی که بیش از هفتاد درصدشان رنگ پوست تیره دارند , یعنی چی که دختر آنهم سیاه؟! یعنی نهایت بدی و زشتی؟!
در مجموع این سریال تهوع آور بود و فقط به دلیل یک جور شناخت فرهنگی از انهایی که ساخته اند و بازی کرده اند با ناباوری نگاه کردم و تازه فهمیدم که چرا در اسکار جایزه به بدترین فیلم میدهند. باید از شدت تعجب باشد که چطور می توان اینقدر مزخرف نوشت و اجرا کرد!!
پاسخ ها
اره اره فیلمای ترویج فساد ترکیه ای و ماهواره و هالیود عالیه.. اونوقت یه فیلمی درست کردن که واقعیت هم داره و خیلی هم کمه رو اینگونه ، بی
منطق نقد می کنید . نقد که چه عرض کنم.. حرف مفت..این رو من که 13 سالمه بهتر از شما درک می کنم..
ببخشید ی سوال چون این طرز زندگی کم نشده نشونم نباید داده بشهههه؟؟؟ فقط باید ی سری لوس بازی و مسائل ضد فرهنگی و دینی نشون داده بشه؟نه جواب سوال منو دادی مردی...
سریال بسیار آموزنده ای است،صبوری،ایمان ،ایثار،عشق و....را یاد می دهد .از کارگران و نویسنده محترم بسیار سپاس گذاریم من از اول فیلم را مشاهده نکردم اما با دیدن یک قسمت بسیار خوشم امد ، واقعا عالی بود از بازیگران نیز متشکرم مخصوصا بازی اقای سلطانی در نقش نشسته بود و اقای مهراد نیز برای اولین بار نقش تاثیر گذاری ایفا کرده بودند.خسته نباشید.
خانم و یا آقای « سکوت» محترم
دفاع شما اتفاقا مهر تاییدی بود بر نوشته من. شما که سیزده سال دارید بسیار طبیعی است که دنیای کودکانه و پاک و محدودی داشته باشید که بسیار رویایی و غیر واقعی باشد. و به همچنین اینقدر محدود باشد که فکر کنید دنیا یا سفید و پاک است (مثل دنیای تخیلی شما) و یا سیاه است مانند فیلم های مبتذل ترکیه ای و یا هالیوودی. ولی نمیدانید که چه نمایشنامه ها و فیلمنامه های که میتوانسته در این سالها فرهنگ سازی کند به دست تیغ سانسور سپرده شده و تو نازنین سیزده ساله از خواندن و دیدن چه چیزهایی محروم شدی که می توانست فکرت را به چالش بکشد و دنیایت را بزرگتر کند؟
پاسخ ها
خیلی خوبه که یه نوجوون همچین باوری داره! من نظرات شما رو کامل نخوندم ولی حتی اگه بی ربط هم گفته باشه بنظرم حرف درستی زد.
تبلیغ؟؟ چه نوع تبلیغی است به نظرتون؟؟ اگر اینگونه باشه که هر فیلمی توجه به تبلیغ یک موضوع خواهد بود.. اگر فیلم و سریال ایرانی که اخیرا ساخته را تماشا کردید باید بگم که معمولا یا روایت گر قصه های واقعی هرچند با درصد خیلی کم و یا دغدغه های امروزی جامعه است.. من هنوزم هدفتون رو از گذاشتن این کامنت ها نفهمیده ام و من سر حرف هایم هستم .. بهتر است شما سخنان خودتون رو ساده تر و کوتاه تر بیان کنید.
مشکل من باسریال موضوع بسیااارررررتکراریش هست حتی اسم شخصیت لیلا
حتی مشکلاتی که برای لیلا بوجودمیاد
ازدست دادن همسر به زندان افتادن
همش خیلی تکراریه
یعنی یه ذره خلاقیت نداشته
ولی با این وجود نگاش میکنم..خخخخ
به نظر من سریال پدر خوبه من خیلی احساسی هستم و برای لیلا خیلی گریه کردم
گندترین سریال صداوسیماست
گندترین سریال صداوسیماست
من خودم در زمان دانشجویی، آدم هایی شبیه حامد رو دیده بودم; لذا حامد سریال "پدر" برام باورپذیر بود.
چی خوبه جی بده