سرگردانی ۱۲ هزار کامیوندار ایرانی در مرزها
پای تلاطمات ارزی به مرز هم کشیده شد. کرایه حمل بار در مسیرهای بینالمللی به روال سنتی بهصورت ریالی پرداخت میشد، اما با افزایش نرخ ارز، هزینههای ترانزیت خارجی از ابتدای سال تاکنون سه ونیم برابر افزایش یافته است.
روزنامه شرق: پای تلاطمات ارزی به مرز هم کشیده شد. کرایه حمل بار در مسیرهای بینالمللی به روال سنتی بهصورت ریالی پرداخت میشد، اما با افزایش نرخ ارز، هزینههای ترانزیت خارجی از ابتدای سال تاکنون سه ونیم برابر افزایش یافته است.
در رایزنیهای صورتگرفته بین سازمان راهداری و بانک مرکزی بنا بود پنج بانک عامل، تخصیص ارز به رانندگان را در برنامههای خود قرار دهند، اتفاقی که رخ نداد و سبب شد تا مشکلات ارزی، تردد در مرزها را با شدت بیشتری کاهش دهد. خبرها از مرز بازرگان حاکی از آن است که اگر پیشتر در این مسیر، روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ تردد کامیون به خارج از مرز انجام میشد، حالا به تردد چهار تا پنج کامیون کاهش یافته است.
این مسئله هرچند تنها به مشکل ارزی رانندگان بازنمیگردد و پای نقلوانتقالات ارزی در سیستم بانکی جهانی نیز در میان است، اما تعلل بانکهای عامل و عدم اجرای بخشنامه بانک مرکزی، این معضل را تا امروز کشدار کرده تا اینکه براساس گفتههای مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری در آخرین رایزنیهای صورتگرفته، مقرر شد تا بانک تجارت بهعنوان یکی از بانکهای عامل در استانهای تهران، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان رضوی بهصورت پیشخرید، ارز را در اختیار متقاضیان قرار دهد.
به گفته این مقام مسئول بناست از روز شنبه تخصیص ارز آغاز شود، اما اینکه آیا این وعده همانند وعدههای پیشین روی زمین خواهد ماند یا اجرائی میشود، وابسته به گذر زمان است.
علاوه بر اینکه هنوز تکلیف تبدیل ارز در برخی مرزها از یورو به دلار مشخص نیست و باید در آیندهای نهچندان دور باز هم شاهد چالش تبدیل ارز و درگیریهای بازرگانان و رانندگان حمل بار در مسیر ترانزیت خارجی باشیم. این، اما تنها مسئله نیست، اینکه بناست این ارز با چه نرخی در اختیار رانندگان قرار گیرد نیز محل پرسش است. آیا قرار است ارز دولتی به آنها تعلق گیرد یا ارز با نرخ بازار آزاد، موضوعی است که میتواند حجم صادراتی کشور را متأثر کند.
دولت تعیین تکلیف نمیکند
مسعود دانشمند، رئیس فدراسیون حمل و نقل با بیان اینکه اکنون مشکل رانندگان در مرزهای ایران، ارز است، توضیح میدهد: رانندگان در ترانزیت بینالمللی، عمدتا قراردادهای خود را با صاحب کالا، بهصورت ریالی منعقد میکردند، اما اکنون با افت ارزش ریال، دیگر منطقی نیست و هزینهها را پوشش نمیدهد.
دانشمند با اشاره به اینکه هنوز ارز رانندگان، تعیین تکلیف نشده است، ادامه میدهد: پیشتر اعلام کرده بودند که به رانندگان ترانزیت بینالمللی دلار ۴۲۰۰ تومانی میدهند، اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است. او میافزاید: چیزی حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار راننده در مسیر ترانزیت بینالمللی فعال هستند و اکنون در سردرگمی به سر میبرند. رانندگان، لب مرز گرفتار شدهاند و بار نمیزنند و تعداد کامیونهایی که بار میزنند، به شدت افت کرده است. در حال حاضر بار صادراتی در گمرک تلنبار شده و مشخص نیست چه اتفاقی برای آن میافتد.
نظر کاربران
از این بدتر هم میشه حالا کچا هارو دیدیم
مدیران نادان = کشور ویران
توف به شرف سازمان مدیریت و خدمات کشوری
ارز دولتی باید جمع بشه
ارز باید تک نرخی بشه
گرانی ارز دلیلش اینه که دولت داره از همه بیشتر منفعت میبره از این گرانی اما نمیخواد ببینه چه فشاری بر اثر این گرانی ها به مردم عادی وارد میشه، امیدوارم زودتر جیب هاشون پر بشه و این حباب ها از بین بره توی قیمت هااااا
مردم دیگه واقعا تحمل ندارن ندارن ندارن ندارن ندارن ندارن ندارن