همه لذت فوتبال در خدمت آگهی بازرگانی
مهمترین پاشنه آشیل هر دو ویژه برنامه ۲۰۱۸ و فصل داغ فوتبال را نه در انتخاب و عملکرد مجریان و شیوه مدیریت برنامه توسط آنها که باید در همان نگاه تبلیغات محور و اقتصادیای دانست که نه تنها بر برنامههای زنده ورزشی که بر کلیت برنامههای تلویزیونی سایه افکنده و هویت اصلی آنها را تا حدود زیادی تحتالشعاع قرار داده است.
روزنامه ایران: سیما برای جام جهانی اخیر هم مانند دوره قبلی جام جهانی دو ویژه برنامه فوتبالی تدارک دیده بود، ویژه برنامه ۲۰۱۸ که از باسابقهترین شبکه تلویزیون در حوزه پخشهای زنده ورزشی یعنی شبکه سه پخش میشد و برنامه «فصل داغ فوتبال» که از شبکه ورزش بهعنوان شبکه تخصصی این عرصه روی آنتن میرفت.
شبکه سوم سیما که بواسطه تعداد بینندگان زیاد خود، خیلی بیشتر از شبکه ورزش در کانون توجهات قرار داشت برای اولین بار از اعطای امتیاز انحصاری اجرای ویژه برنامههای فوتبالی مهم خود به رضا جاودانی صرفنظر کرد و با استفاده از ترکیب عادل فردوسی پور/ محمد رضا احمدی در مقام مجریان برنامه (که گزارش تعدادی از بازیها را هم بر عهده داشتند) تصویری از یک زوج موفق و متفاوت در اجرای برنامههای این چنینی را ارائه داد.
نقطه قوت دیگر این برنامه که میتوان هوش و ذکاوت فردوسیپور در تهیه برنامههای تلویزیونی را در آن جستوجو کرد انجام گفتوگوی زنده با گزارشگران و کارشناسان برجسته فوتبالِ کشورهایی بود که تیمشان در همان روز گفتوگو با برنامه بازی داشت. آیتمی فوقالعاده دشوار که کاملاً مشخص است گروه تهیه برنامه برای پیدا کردن افراد مورد نظر و هماهنگی با آنها از یک سو و گرفتن مجوزهای لازم از خود سازمان صدا و سیما از سوی دیگر چه میزان انرژی و وقت صرف کرده است.
تنوع بیشتر میهمانان برنامه شبکه ورزش یعنی «فصل داغ فوتبال» برنامه و فرصت بیشتری که در کنداکتور خلوتتر شبکه ورزش در اختیارشان قرار داده میشد هم از جمله نقاط قوت برنامهای بودند که اطاله کلام همیشگی جواد خیابانی کمی آن را از ریتم میانداخت البته نه در آن حد که بتوان از آن تحت عنوان یک نقطعه ضعف برجسته یاد کرد. در واقع مهمترین پاشنه آشیل هر دو ویژه برنامه 2018 و فصل داغ فوتبال را نه در انتخاب و عملکرد مجریان و شیوه مدیریت برنامه توسط آنها که باید در همان نگاه تبلیغات محور و اقتصادیای دانست
که نه تنها بر برنامههای زنده ورزشی که بر کلیت برنامههای تلویزیونی سایه افکنده و هویت اصلی آنها را تا حدود زیادی تحتالشعاع قرار داده است. تلویزیون دولتی ما، حالا بیش از هر تلویزیون خصوصی دیگری در پخش آگهیهای قبل و هنگام و بعد از برنامهها زیاده روی میکند و نه فقط با کادرهای غیر استاندارد زیر نویس که بخش قابل توجهی از تصاویر و اطلاعات فنی مسابقات را زیر خود محو میکنند.
ارسال نظر