اعتماد: آقای مطهری، نقد شما درباره تیم ملی فرانسه تنگ نظرانه است
محسن آزموده در نقد صحبتهای روز گذشته علی مطهری و در روزنامه اعتماد نوشت: پرسشی که پدید میآید این است که بازیکن دو رگه یعنی چه؟ آیا کسی که در فرانسه به دنیا آمده و رنگ پوستش سیاه است، دو رگه است و در نتیجه از ملت فرانسه نیست؟
محسن آزموده در روزنامه اعتماد نوشت:
به اين جملات علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي دقت كنيد: «فيفا بايد اين نقص و بيعدالتي را برطرف كند به طوري كه تيم ملي هر كشوري فقط از همان مليت تشكيل شده باشد و حتي شامل بازيكنان دورگه نيز نباشد.»
اين جمله كه ميگويد «تيم ملي هر كشوري فقط از همان مليت تشكيل شود» را اگر تحتاللفظي و بدون در نظر گرفتن پس و پيش آن بخوانيم با يك همانگويي (توتولوژي) مواجهيم؛ چرا كه از عنوان «تيم ملي» بر ميآيد كه چه كساني بايد در آن بازي كنند. اما جمله بعدي به وضوح نشاندهنده برداشت گوينده از ناسيوناليسم و مليگرايي است. او ميگويد تيم ملي يك كشور نبايد «شامل بازيكنان دو رگه» باشد.
پرسشي كه پديد ميآيد اين است كه بازيكن دو رگه يعني چه؟ آيا كسي كه در فرانسه به دنيا آمده و رنگ پوستش سياه است، دو رگه است و در نتيجه از ملت فرانسه نيست؟ آيا كسي كه از هندوستان به فرانسه سفر كرده و تابعيت آن كشور را پذيرفته نيز به دليل اينكه «دورگه» (و يا نميدانيم شايد چندرگه) است، چنين حقي را ندارد؟ اصلا رگ و ريشه، يعني چه؟ آيا به معناي خون و نژاد است؟ آيا نميدانيم كه بعد از اتفاقات مهمي كه در سده بيستم بر سر همين مفاهيم رگ و ريشه رخ داد، امروز حتي متخصصان ژنتيك نيز از به كار بردن مفاهيمي مثل نژاد براي تمايزگذاري ميان آدميان پرهيز ميكنند؟
واقعيت اين است كه امروز حتي سرسختترين مخالفين وطني ناسيوناليسم نيز دريافتهاند كه در تنگناهاي سياسي و اجتماعي دست يازيدن به آن از موثرترين ابزار براي ايجاد همبستگي اجتماعي و تقويت اميد اجتماعي است. اما مساله اين است كه درك و دريافتمان از ناسيوناليسم را ارتقا بخشيم و آن را به مضامين تنگنظرانه و افتراقزايي چون رگ و ريشه و نژاد و دين و مذهب و قوميت خاص پيوند نزنيم.
همه كساني كه در چارچوبهاي يك مرز ملي زندگي ميكنند و به قوانين و آداب و رسوم و فرهنگ آن احترام ميگذارند، فارغ از رنگ پوست، دين و مذهب، زبان و قوميت و فرهنگ و پيشينهشان يك ملت هستند و بايد به آنها به يك چشم نگريست و آنها را در غم و شادي كل ملت شريك دانست. به عبارت ديگر مليت يك انتخاب آگاهانه و آزادانه بر مبناي در نظر گرفتن اميدها و آرزوها و آمال و خواستههاست، نه چيزي كه با فرد زاده شود و نتواند آن را كنار بگذارد.
نظر کاربران
بسیارجالب بودوبانظر اقای مطهری مخالفم.اگرآنطورکه ایشان میگوینددیگرتمام مهاجران امکان قهرمانی درهیچ رشته ای راپیدانمیکنندوچون ازان نژادنیستند باید فقط حسرت بخورند.
اقا محسن لطفا بفرمایید کار قاچاق کالا توسط همسران وزرا ودخترانشان اسمش چیست ؟!!
مخالف هستم،چون کشورهایی در دنیا هستن که نژاد خودشون رو دارن.
کشورهایی هم هستن که از دیرباز از نژاد های بسیار متفاوتی تشکیل شدن.
نتیجه:به ما چه!
ممنون جناب مطهری ...پس قراره بعد از حقوق بشر اسلامی ...فیفا ی اسلامی ...تشکیل بشه ...بدون دورگه ...
همه مشکلات ما حل شده و دیگه هیچ بد بختی نداریم الا تیم ملی کشورای دیگه و نظر دادن در مورد تابعیتشون ،خدایا خیلی ممنون و شکرت که ما مشکلی نداریم
الان افغانيها هم كه تو ايران توسري ميخورند فهميدند كه دنياي كوچيك بعضيها بزرگتر از اين حرفهاست دارن از ايران ميرن تا همه يه دست بشند،،،مفهوم اين است كه اصلاح نژادي در دنيا و جايگزيني خلع أقشار طبقه بندي شده در يك اجتماع و فرسودگي و نيروهاي جوان بحران هويت و نژادي را در جامعه به همراه مياورد،،،وقتي يك جامعه درون خودش از نژادهاي متفاوت پرورش ميدهد اين واقعا يك فاجعه امنيتي و ساختاري است كه به ترتيب و به مرور زمان أستيل و تواناييها و تفكر و استعدادهاي ان مردمان را متزلزل و زير سؤال ميبرد،،،،نداشتن راهكار جهت مقابله با بحران پير شدن جامعه و سالم پرورش دادن جوانان امروزه شاهديم با نفوذ افغانيها در مدارس أروپا همه را به اعتياد در سن نوجواني كشانده اند،،،،اگر نيروي كار در جوانان اروپا به اندازه هست صحيح استفاده شود و الكل و مواد مخدر والكل زير هجده سال نابود كننده جوانان است ،،،
نمی شد اظهار نظر نمیکرد.؟