کالاهای تقلبی چینی به پرچم ملی ایران هم رسید
تولید تقلبی کالا در چین از جمله اشتباه در طراحی و حک نوشتههای برخی اقلام تبلیغاتی مانند آرم و پرچم ملی کشورها از مسایلی است که از یک طرف به دلیل وجود کارگاهها و کارخانههای مختلف و از سوی دیگر به دلیل سودجویی تجار سفارش دهنده به وفور دیده میشود.
خبرگزاری ایرنا: تولید تقلبی کالا در چین از جمله اشتباه در طراحی و حک نوشتههای برخی اقلام تبلیغاتی مانند آرم و پرچم ملی کشورها از مسایلی است که از یک طرف به دلیل وجود کارگاهها و کارخانههای مختلف و از سوی دیگر به دلیل سودجویی تجار سفارش دهنده به وفور دیده میشود.
از جمله این تولیدات که همواره دردسر ساز بوده چاپ پرچم ملی کشورها با آرمهای نادرست و یا وارونه و یا حک کلمات لاتین و خارجی به اشکال نامناسب است که نمونه جدید آن را میتوان تولید و توزیع پرچم جمهوری اسلامی ایران با نوشتههای برعکس مثال زد.
چنین اشتباهاتی که به دلیل حجم زیاد تولید و سرعت بالا رخ میدهد اگرچه عمدتا موضوعاتی با انگیزههای سیاسی تلقی نمیشوند و بیش از هر چیز به اشتباهات انسانی بر میگردند، اما در برخی موارد باعث ایجاد حساسیت میشوند و واکنشهای رسانهای را به دنبال دارند.
تولید پرچم ایران با آرم وارونه که در روزهای اخیر توزیع شده و بعضا در سالهای گذشته نیز تکرار شده است از جمله مواردی است که به دلیل اشتباهات انسانی انجام شده است.
از آنجا که دولت چین به هیچ گروه و حزب سیاسی اجازه فعالیت در خاک این کشور علیه کشور دیگری نمیدهد طبیعتا این مسایل در زمره اشتباهات تجاری و انسانی میگنجد و کنترل آن هم برای دولت کار سادهای نیست.
اظهارات وزارت بازرگانی چین
برای نمونه در مورد اخیر درباره پرچمهای ایران که نوشتههای روی آن وارونه چاپ شده بود از وزارت بازرگانی چین سوال شد خانم 'جاو' از مسئولان وزارت بازرگانی چین به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه رسیدگی به این موضوع در حیطه کاری این وزارتخانه نیست و به گمرک مربوط است، اما با توجه به بزرگ بودن کشور و گسترش فعالیتهای تجاری، کارخانهها ممکن است دست به چنین اشتباهاتی بزنند که اگر نشانی تولید کننده این پرچم در اختیار نهاد مسئول قرار گیرد حتما موضوع پیگیری و بررسی خواهد شد.
فعالان بازار معتقدند با توجه به حجم بالای تولید پرچمهای کوچک کشورهای مختلف برای بازیهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، چنین اشتباهاتی طبیعی است و سفارش دهنده کالا باید روی آن نظارت کند.
دیدگاه گمرک چین
ارگان دیگری که در چین بر روی تولیدات صادراتی این کشور نظارت میکند اداره گمرک چین است در پیگیریهای ایرنا از این سازمان در مورد چاپ وارونه نوشتههای روی پرچم ایران که توسط یکی از شرکتهای بدون نام چینی تولید شده است اعلام نام کارخانه تولید کننده یا شرکت وارد کننده ایرانی برای پیگیریهای بعدی مورد تاکید قرار گرفت.
یکی از مسئولان این سازمان نیز گفت: بر روی صادرات کالا از مبادی قانونی نظارت شدید و دقیق میشود اگرچه این نظارتها بیشتر روی کیفیت اجناس است نه احیانا نوشتههای روی آن، چون نوشتهها را قاعدتا باید سفارش دهنده قبل از تحویل کالا چک کند.
حجم بالای تولیدات جام جهانی در چین
اگرچه شرکت چینی 'کیفورد' در منطقه هانگژو مجوز انحصاری تولید عروسکها و اشیا یادگاری دیگر برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را در اختیار دارد، اما در کنار این شرکت، شرکتها و کارگاههای دیگری نیز به صورت غیر قانونی و غیر استاندارد اقدام به تولید اقلام تبلیغاتی از جمله پرچم کشورهای حاضر در جام جهانی میکنند.
به هر صورت گمرک چین چنانچه با این نوع تولیدات مواجه شود از صادرات آنها خودداری خواهد کرد نمونه آن ممانعت گمرک با خروج صدها هزار کالای تولید شده تقلبی مرتبط با فیفا و جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود که جلو صادرات آن را گرفت.
تنها در شهر شانگهای چین پر ازدحامترین بندر باربری جهان، ماموران موفق به کشف ۱۳۰ هزار قلم از کالاهای تولیدی اعم از البسه، پرچم و توپهای فوتبال شده اند که قرار بوده است به عنوان اقلام تبلیغاتی به روسیه صادر شوند.
در همین حال اعلام شده است برخی از شرکتهای چینی در ماههای گذشته هزاران قلم کالا را در این شهر تولید کرده اند که تقلبی بوده و قرار بوده است به کلمبیا ارسال شود.
روزنامه 'جه جیانگ' در شرق چین هم گزارش کرده است دستکم ۳۲ هزار قلم کالای تقلبی مربوط به فیفا نیز در شهر 'یی وو' از بزرگترین مراکز تجاری چین توقیف شده است.
گمرک شهر 'گوانگ جو' مرکز استان 'گوانگ دونگ' در جنوب چین هم از خروج دستکم ۸۰ هزار کالای تقلبی از لباسهای فوتبال گرفته تا توپهای فوتبال و پرچم کشورهای مختلف جلوگیری کرده است.
سود جویی تجار ایرانی و نا آگاهی تولید کنندگان چینی
اما 'لی' مدیر کارخانه شرکت تجاری 'سو چنگ' که در شهر 'یی وو' بزرگترین شهر فروشگاهی جهان در کار تولید اقلام تبلیغاتی است میگوید قیمت هر پرچم کوچک بسته به کیفیت و جنس آن از ۱۰ تا ۵۰ یوان متغیر است.
لی به خبرنگار ایرنا افزود: خیلی از سفارش دهندگان با توجه به اینکه به دنبال سود بیشتری هستند پایینترین کیفیت و قیمت را انتخاب میکنند و توجه چندانی هم به اشتباهات تایپی و چاپی روی پرچم و لباسها هم ندارند.
مدیر کارخانه شرکت تجاری 'سو چنگ'در مورد امکان وارونه چاپ شدن نوشته روی پرچمها میگوید طراحان ما بعد از طراحی پرچم آن را به سفارش دهنده نشان میدهند و بعد از تایید سفارش دهنده، کار تولید را آغاز میکنیم بنابراین تولید کننده نقشی در این اشتباهات ندارد و این سفارش دهنده است که باید جزییات اقلام تبلیغاتی خود را کنترل کند.
او گفت: حتی برخی اوقات تولید کننده، لوگو و طراحی جنس سفارش داده شده را به صورت آماده در اختیار ما قرار میدهد و ما فقط کپی میکنیم.
به هر حال مساله تولید این پرچمها و چاپ و یا نصب وارونه و یا صدور آنها فقط مختص ایران نیست و چین و کشورهای دیگر بارها مرتکب چنین اشتباهاتی شده اند همین سال قبل بود که یک نشریه مالزیایی تصویری از پرچم اندونزی را به شکل وارونه منتشر کرد که باعث شد تا وزارت ورزش مالزی از این کشور عذرخواهی کند.
نظر کاربران
انها به پرچم ما نرسدین بلکه تاجر فاسد , درخواست طراحی و خرید پرچم چینی داده .