شوک بزرگ قیمتی به بازار خودرو
مشتریان بازار خودرو کشور این هفته با دو شوک قیمتی مواجه شدند تا در پی آنها، قدرت خریدشان در این بازار کمتر و کمتر شود.
روزنامه دنیای اقتصاد: مشتریان بازار خودرو کشور این هفته با دو شوک قیمتی مواجه شدند تا در پی آنها، قدرت خریدشان در این بازار کمتر و کمتر شود.
شوک اول، رشد شدید قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی بود و شوک دوم نیز صدور مجوز افزایش قیمت شورای رقابت برای خودروسازان. در باب شوک اول اگرچه بازار خودرو هفته هاست با روند صعودی قیمت مواجه است، با این حال، قیمتها این هفته رشدی نامتعارف را تجربه کردند. آن طور که فعالان بازار میگویند، این صعود قیمتی سبب تشکیل حبابی بزرگ شده و دلایل مختلفی دارد، از جمله اینکه خودروسازان عرضه را کم کردهاند و همچنین نوسان بازارهای ارز و سکه نیز در رخ دادن این ماجرا اثرگذار بوده و هست. نکته عجیب ماجرا اینجاست که افزایش قیمتها در دوران رکود بازار رخ داده و در حال حاضر مشتری چندانی در بازار به چشم نمیآید و بیشتر پای واسطهها و دلالها در میان است.
در باب شوک دوم نیز شورای رقابت در نهایت اعلام کرد که سه خودروساز داخلی شامل ایران خودرو و سایپا و مدیران خودرو مجوز افزایش قیمت دریافت کردند تا مشتریان به زودی شاهد بالا رفتن قیمت رسمی محصولات آنها باشند. بر این اساس، ایران خودرو و سایپا مجاز به افزایش قیمت بیش از ۷ درصدی محصولات خود شده و میتوانند از ابتدای تیر امسال، مجوز شورای رقابت را اعمال کنند. در این شرایط اما وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده که تا یک ماه دیگر بازار خودرو در اثر افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان، به ثبات میرسد و باید دید این وعده عملی خواهد شد یا نه. هرچه هست، آن طور که فعالان بازار عنوان میکنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت دو میلیونی خودرو موردنظر حکایت میکند. پژو ۲۰۷ اتومات نیز که از افزایش قیمت در امان نبوده، در حال حاضر قیمتی برابر با ۷۵ میلیون تومان دارد. با این حساب، دو میلیون تومان به قیمت این محصول طی هفته جاری اضافه شده است.
همچنین تندر مدل E۲ پارس خودرو هم که چیزی حدود ۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، هم اکنون شاید بتوان آن را در بازار با قیمت ۵۵ میلیون تومان پیدا کرد. پارستندر نیز که افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی در کارنامه این هفته اش به ثبت رسیده، با قیمتی برابر با ۵۷ میلیون تومان قابل خرید است. موج افزایش قیمتها گریبان تندر اتومات را نیز گرفته است، چه آنکه این محصول در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی ۴ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپوی همچنان در مسیر گرانی میرود، به نحوی که این هفته رکوردی عجیب را از خود بهجا گذاشت و قیمت ۹۰ میلیون تومان را در تابلو بازار به ثبت رساند. بنا به گفته فعالان بازار، ساندرو استپوی چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان طی یکی دو هفته گذشته افزایش قیمت داشته است.
نمایشگاهداران خودروی پایتخت اما در مورد رانا نیز از افزایش قیمت یک میلیون تومانی آن صحبت به میان میآورند. به گفته آنها، این محصول در حالحاضر ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد. دیگر خودروی داخلی یعنی سمند مدل EF۷ نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشته، در حالحاضر ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش میشود. فعالان بازار در مورد دناپلاس نیز عنوان میکنند که این محصول با توجه به افزایش قیمت سه میلیون تومانیاش، ۶۵ میلیون تومان به فروش میرسد. مدل معمولی دنا اما ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد که نشان میدهد خودرو موردنظر در هفته جاری حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
نمایشگاهداران خودروی پایتخت در مورد تیبا ۲ از تثبیت قیمت این محصول میگویند. به گفته آنها، این خودرو تغییر خاصی نداشته و فعلا با همان قیمت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. همچنین از بازار ساینا هم خبر میرسد که این محصول ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این به آن معناست که خودروی موردنظر حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
در خانواده پراید اما افزایش قیمت خاصی رخ نداده و مدل ۱۳۱ این محصول در حالحاضر قیمتی برابر با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای داخلی کیا سراتوی مونتاژی سایپا نیز مرزهای گرانی را درنوردید و چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این محصول مونتاژی سایپا در حالحاضر ۱۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد که از فاصله قیمتی چند ده میلیون تومانی آن با نرخ کارخانه حکایت میکند. فعالان بازار در مورد برلیانس اما از ثبات قیمتی آن صحبت به میان میآورند، به نحوی که مدل اتومات ۳۳۰ آن قیمتی برابر با ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.
نظر کاربران
هی میگید سکه حباب دلار حباب خونه حباب گوشت حباب درد حباب.بابا پس مملکت کلا رو کف صابون دیگه!بس کنید این حرفای چرندتون.برا اینکه هرکدومتون به قدرت برسید دارید مردم قربانی میکنید
زین پس باید الاغ سوار شیم
خب ماشینا رو بدید بازار تا قیمتا شکسته بشه
خودتان ماشینا رو دپو کردید دیگه انتظار چی دارید
خب دلالها هم منتظر این بودند دیگه
الان هر شعبه ایران خودرو و سایپا برا خودشون شدند صاحبنظر و تصمیم گیرنده و ثبت نامها طبق سیاست خودشون انجام میشه به محض باز شدن سایت خودشون کسایی رو دارند
هر کسی ازین به بعد ماشین صفر بخره لایقِ بدترین مجازات هاس...
خدا لعنت کنه همه خائنین ملت رو
به حرف تکرار می کنم گوش بدید تا براتون ثبات بازار بیاره
اینم ثات بازارش تکرار می کنم
اگر مردم نخرند این ماشینها باید تو دست دلالهای شرکتها فسیل بشه چیه ماشین بنجل با قیمتهای نجومی
مسبب گرانی خود مردم هستند
پاسخ ها
حق مردم همین است ......
آفرین مسبب اصلی مردم هستند اقتصاد ما که فلج هست ...
هرکس ماشین صفر بگیره شرف نداره وازانسانیت دوره ....ببخشید اینجوری حرفمون گفتم
پاسخ ها
تو نخر.به توچه که مردم چکارمیکنن؟
توکاری رو انجام بده که فکرمیکنی درسته.
حق این مردم است ماشین اشغال نخرید
حرفت کاملا حسابی باید با نخریدن خودرو صفر به این دلال بازی ها پایان داد لعنت بر هر چی دلاله
مردمی بیچاره ولی نجیبی داریم!
پاسخ ها
معذرت میخوام ولی قرار نیست بواسطه کلمه نجابت هر ننه قمری سواری بگیره از ملت،خودمون رو گول نزنیم
لعنت خدا بر مسؤولان گرگ صفت خودرو سازان داخلی.
میدانم منتشر نمی کنید.
ملت نخرید…
تحریم تحریم نحریم بگذارید به کشور های همسایه با کمترین قیمت بفروشند
وقتی که واردات را به عده ای گردن کلفت بدن همینه،،، از گوشی شروع الی اخر
خداوکیلی نخرید،نخرید،نخرید
دولت با گران کردن میخواهد کسر ی نفدینگی را جبران کند ربیس جمهور مترسک است واقعا نمی این گرانیها را کنترل کن با این کارها سر مردم را گرم میکنند تا اختلاسهی ۲۸۰ میلیارد دلاری را فراموش کن
منم قبول دارم، دقیقا برا رد گم کردن اختلاسها ست.