استفتاء درباره اعدام مجدد یک محکوم
آيت الله اسدالله بيات زنجاني در پاسخ به استفتايي اعلام كرد: اجراي حكم جديد براي محكوم بجنوردي وجه شرعي ندارد.
بر فرض كه شخصي محكوم به اعدام شود، اگر پس از اجراي حكم و تاييد پزشكي قانوني مبني بر مردن شخص محكوم و حتي بعد از ورود در سردخانه و گذشت يك روز، در هنگام تحويل گرفتن جسد توسط خانواده محكوم، ثابت شود كه باذن الله آن شخص مرده فعلا زنده است، آيا نجات دادن او از مرگ با مراقبتهاي پزشكي جايز است يا خير؟ در صورتي كه شخص مورد نظر بهبودي كامل يافت، آيا تكرار اعدام او جايز است؟ (من باب مثال در باب رجم(سنگ سار)، بنا بر قول منسوب به مشهور اگر رجم به سبب اقرار باشد، مجرم را در حين رجم اگر فرار كند برنميگردانند.)
در پاسخ آيت الله بيات زنجاني آمده است: مطابق نص قرآن كريم، قتل يك انسان بي گناه برابر قتل نوع انسان است و نيز حيات يك انسان، مانند حيات نوع بشريت است؛ از طرفي در اسلام موارد قتل انسان مانند قصاص به صورت نادر تشريع شده است در صورتي كه در همانجا هم تاكيد شده كه عفو بر قتل ترجيح دارد، حتي در مواردي كه براي آنها حد شرعي معين شده، حد آنها به صرف احتمال شبهه ساقط مي شود و اين قاعده را درء ناميده اند.
وي افزوده است: اما در باب مفسد في الارض هم از حيث صغري كه مربوط به تحقق اسباب فساد است بحث فراوان است و هم در كبري محل بحث است كه آيا حكم فردي كه مفسد في الارض شناخته شد اعدام است؟ كه در ميان مشهور و بلكه اشهر، حكم، عدم جواز اعدام است؛ در باب رجم نيز همانگونه است كه در سوال مورد اشاره قرار گرفته است.
وي ادامه داده است: با توجه به موارد فوق ، فقيه آشنا به زمان و زبان قضا ديني، اطمينان پيدا مي كند كه نمي توان به سادگي حكم اعدام را در مواردي كه در قرآن و سنت به طور نص تصريح نشده است، صادر كرد و نيز از توضيحات داده شده به دست مي آيد كسي كه حكم در مورد او اجرا شده ولي زنده مانده است، به دليل اينكه حكم قبلي در مورد او ساقط شده، اجراي حكم جديد براي او وجه شرعي ندارد.
گفتني است: مرد ۳۷ ساله اي كه سه سال پيش به جرم حمل يك كيلوگرم مخدر شيشه به اعدام محكوم شده بود، در زندان بجنورد اعدام و پس از تاييد مرگش از سوي پزشك، به سردخانه منتقل شد، اما يك روز بعد، كارگر سردخانه دريافت كه كاور پلاستيكي جسد او بخار گرفته است.
با اطلاع مسوولان پزشكي قانوني، فرد مذكور بلافاصله به بيمارستان امام علي(ع) بجنورد منتقل شد تا اقدامات درماني روي وي انجام گيرد. اكنون با زنده شدن فرد اعدامي، بحث درباره اعدام مجدد او بالا گرفته است.
نظر کاربران
انشاالله که به این نتیجه برسیم که لذتی که درعفو هست در...نیست .خدابخشید شماهم ببخشید.
این اقا چهکاره است که نظر می دهد اینهمه از بزرگان و فقها اعلام همچنین رهبری عزیر لازم نیست نظر هر کس را شما در سایت بزارید واقعا متاسفم
درست نیست بیچاره رو دوباره زجر بدن و اعدام کنند. این کار اصلا اخلاقی نیست...
اين بابا صد درصد پارتي دارد.واعدامش هم سوري بود.والا دليلي ندارد كسي كه با زندگي
مردم بازي بكند دم از عفو بخشش براش بزنند.
درسته که این شخص مجرم بوده وحکم قصاص هم برای او صادر شده ولی او از مرگ بطورمجزه اسایی نجات پیدا کرده که این جز باذن خداوندقادر نمیتواند باشد بنابراین در کار خداوند دخالت کردن فقط کفراست خدا خواسته واین فرد زنده مانده شاید باید با عواقب بدتری از دنیا رود ویا شایدهم یک کاربزرگی انجام داده که بچشم ما انسانها ناچیز بوده ولی خیلی بزرگ بوده و مورد عفو خداوند قرار گرفته پس حکم مجدد برای اعدام یعنی دست بردن درکار خداوند
خدابه فرزندان این جوان رحم کرده وازگناهش گذشته است شما چرا کاسه داغتر از آش شده اید بگذارید زندگی کند
جواد هستم شمارا بخدا دیگه بس کنید مگه نمبیبنید جواب نمیده دگه چه اصراریه آخه مگر شما آفریدید که میکشید ؟ فقط ریشه یابی کنید بامرگ و زور نمیشه. و بیشتر میشه