پژو سیتروئن، «خودزنی» کرد!
پژو سیتروئن با اعلام تعلیق فعالیتهای خود در ایران اقدام به خودزنی کرد؛ زیرا طبیعتا این شرکت امکان خروج سرمایه گذاریهای انجام شده در ایران طی چند سال اخیر را ندارد.
خبرگزاری ایسنا: پژو سیتروئن با اعلام تعلیق فعالیتهای خود در ایران اقدام به خودزنی کرد؛ زیرا طبیعتا این شرکت امکان خروج سرمایه گذاریهای انجام شده در ایران طی چند سال اخیر را ندارد.
شب گذشته گروه خودروسازی پژو سیتروئن در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که به دلیل خروج آمریکا از برجام فعالیتهای خود در ایران را تعلیق خواهد کرد. این اتفاق در حالی روی داد که پیش از این برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی ایران را ترک نخواهند کرد.
البته اعلام پژو سیتروئن مبنی بر تعلیق فعالیتها در ایران به نوعی خودزنی این شرکت از ترس آمریکاست؛ زیرا هم پژو در دور جدید همکاری با ایران خودرو و هم سیتروئن در همکاری با سایپا، اقدام به سرمایه گذاری در ایران و احداث خطوط تولید خودرو کردهاند و با خروجشان از ایران سرمایه آنها بلوکه خواهد شد.
البته پژو پیش از این نیز سابقه خروج از ایران را داشت؛ به گونهای که این شرکت در اوایل سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که به دلیل تحریمهای خارجی ایران را ترک و ارسال قطعه به شریک ایرانیاش را متوقف خواهد کرد. این اتفاق باعث شد پژو از سابقه بدی در افکار عمومی ایران برخوردار شود؛ به گونهای که این شرکت پس از اجرایی شدن برجام برای بازگشت به ایران و پاک کردن سابقه منفی خود ناچار شد غرامت پرداخت کند.
در این رابطه مهرماه ۱۳۹۵ کارلوس تاوارس - مدیرعامل پژو سیتروئن - در سفری که به ایران داشت در نشستی خبری صراحتا اعلام کرد که «ما انتقالهای بزرگی برای تامین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام دادهایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.» آن طور که در همان زمان اعلام شد شرکت پژو حدود ۴۲۷ میلیون یورو غرامت به دلیل ترک یکطرفه همکاری به ایران خودرو پرداخت کرد. علاوه بر این شرکت پژو در دور فعالیتهای خود در ایران شرکت مشترکی به نام ایکاپ با شریک ایرانی خود تاسیس کرد که ۵۰ درصد مالکیت آن در اختیار شرکت فرانسوی است.
ایکاپ تا کنون مبلغ قابل توجهی را برای راه اندازی خطوط تولید محصولات خود هزینه کرده که نصف سرمایه آن از سوی خودروسازی فرانسوی تامین شده است و شرکت پژو از این ناحیه نیز متضرر خواهد شد.
سیتروئن نیز پس از اجرایی شدن برجام ۵۰ درصد سهام شرکت سایپاکاشان را خریداری کرده و مبلغ آن را نقدا پرداخت کرد. پس از آن شرکت سایپاکاشان به سایپا سیتروئن تغییر نام یافت. در این شرایط شرکت سیتروئن نیز از تعلیق فعالیتهای خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه گذاری انجام شده از سوی این شرکت در سایت تولیدی کاشان بلااستفاده خواهد ماند.
با توجه به این دو نکته که از یک سو پژو پیش از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و همچنین هم پژو و هم سیتروئن در فعالیتهای خود در ایران اقدام به سرمایه گذاری قابل توجهی کردهاند، به نظر میرسد خودروسازان فرانسوی از ترس آمریکا، خودزنی کردهاند.
اتفاقی که البته در اوج تحریمهای سابق آمریکا علیه ایران در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نشان داد که اگرچه صنعت خودروی ایران نیز از قطع همکاری با شرکای خارجی دچار مشکلاتی خواهد شد اما این صنعت در نهایت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
نظر کاربران
مرد باشین دفعه بعدی برای بازگشتش وجود نداشته باشه حتی اگر حاضر به پرداخت غرامت بشه باز راهشون ندین دیگه وقتی اینقدر نامرد هستن و فقط و فقط منافع خودشون رو در نظر میگیرن یکطرفه
پاسخ ها
اتفاقا مرد نیستن و دوباره راهش میدن . چون برگشتن دوباره اش برای خیلی ها توش سود داره
واقعا فکر کردی اینا پول ببینن مردی و نامردی حالیشونه دوباره میذارن رو سرشون
خخخ..زدن زیرش
پاسخ ها
خودزنی را اینورها میکنن نه اونوریها
به جهنم
لعنت بر کسی که دوباره باهشون قراردا ببنده
اخه این نشد که مردم ایران رو مسخره کاراشون کردند
اصلا نمیخایم این همه ماشین توی این مملکته
قبلا یک دهم الان ماشین مدل پایین بود مگر مردم میمردند بخدا بهتر هم زندگی میکردیم و هوا هم پاکتر بود ...این همه ماشین برا چیه هر بچه خورده ای و هز زنی یه ماشین انداخته و بنزینه این مملکت رو میسوزونه و مسخرشو دراوردند
اصلا پژو و سیتروئن برن به جهنم
پاسخ ها
تمام دنیا دارن میرن به سمت ماشین های برقی و هیبریدی بگو یدفعه سوار الاغ بشیم ،بعضی ها هم اعتقاد دارن ماشین های مدل پایین مثل پیکان باعث پاک نگه داشتن هوا میشه ،
ایران شده منفورترین کشور دنیا خدا بداد ملت برسه
پاسخ ها
چی شد؟
منفورترین!
چرا خودزنی اونا حسابگرن احساس کردن رفتن و جریمه نشدن بهتر از موندنه این شرکت های خودرو ساز ما هستند که خیلی وابسته هستند و هیچ تلاشی برای استقلال نداشته و ندارند و همچنان مونتاژ کار هستند
پاسخ ها
افرییییین
فعلا ملت دارن خودزنی میکنن
بله کارخانه ایران خودرو سایپا ادامه خواهند داد اما با لوازم درجه چندم چینی و جیب مردم
پاسخ ها
چین هم نمیتواند قطعه بدهد ظاهرا متوجه نشدی ؟گفتن تحریمهای فلج کننده
این بار دوم هست که از این شرکت فرانسوی مشت میخوریم. البته مردم که عددی نیستند که توضیحی داده شود. نعمت زاده وزیر وقت صنایع و متمولتر ین وزیر ان دوره خیلی هم افتخار کرد
مسئولیت ما بی عرضه هستند.وگرنه اگه از هوش ایرانی استفاده میشد و متحجران میذاشتند الان ما باید در دنیا و تو صنعت خودرو حرفی برای گفتن میداشتیم و منت این اجنبی ها را نمیکشیدیم.خدایا بداد ایران و.ملت ایران برس از دست این مسئولین بی عرضه.
به جهنم که رفتن به خدا اگر خودرو سازان ایرانی به جای تیراژ بالا برن به سمت ارتقای کیفیت و نوآوری و استفاده از نهادهای دانشگاهی همچنین حمایت قاطع از قطعه سازان برتر به امید خدا میتونیم تبدیل به یک تولید کننده خودرو مطرح بشیم امروز صنایع ماشین سازی تبریز میتونه بهترین موتور خودرو تولید کنه چرا حمایت نمیشه ما تا کی باید آشغالهایی مثل پژو و پراید سوار بشیم چه چیز ما از کره کمتره ؟ بعد از ما شروع کردن امروز اونا کجا هستن ما کجا دست دزدها و خائنین به وطن را کوتاه کنید به جای واردات از چین و غیره تولید کننده داخلی را دریابید والسلام یا علی مدد
پاسخ ها
چی زدی دارکوب ـ بە نظرت مدل بعدی پراید چیه 132 یا 133
انوقت ان غرامت دریافتی کجا رفت،سهام ایران خودرو که مدام نزول کرد،اگه غرامتی دریافت شده باید بین سهام دارا توضیع میشد،یا حداقل رو سهامشون اثر میزاشت،یا ولی ک سایپا ز فروش سایپای کاشان بدست آورد پولش کجا رفت،پس یا این خبرا دروغه و هیچ پولی و غرامتی در کار نبوده یا اختلاس و دزدیای بزرگ هست ،که ایران پولی زیادی تو این چند وقت گرفته ولی کو پولا؟
این پ پولها کجاست کی میخورد
به نظر من این ایران است که با شروع فعالیتهای هسته ای خودزنی کرد وبه نوعی اعلام جنگ کرد
ما می توانیم برادران چینی هوای ما رو دارند دوباره کل زندگی ما صد در صد چینی میشه خاک بر سر ما
ما کی میخوایم بفهمیم که باید به اقتصاد خودمون متکی باشیم،هرچیزی تاوانی داره باید گرسنگی کشید تا اقتصاد راه بیفته ولی کو عرضه
تمام شرکت های خارجی از ایران میرن شک نکنید . اونها دنبال منافع خودشون هستند. ما هم باید اینجوری باشیم.
خودرو ملی چی شد پس چرا بعد از آون همه تبلیغ الکی هنوز وابسته پژو و....هستین؟حداقل دروغ نگین به مردم که اینطور رسوا نشین ها ها ها
سلام.
مردم عزیز نگران نباشید.باز هم پراید تولید می کنیم.
مگر چه اشکالی دارد.
خودتونو آماده کنید دفعه بعدی که برگشت سریع قرارداد ببندید. متاسفم برای خودمون داریم هزینه مدیران بی لیاقت درشکه سازو میدیم هزار سلام بگذره هنوز داریم اهن پاره تولید میکنیم.تنها چیزی که خیلی بهش فکر میشه شیوه های جدید انداختن تولیدات بی کیفیت با قیمت های من در آوردی به مردم بد بخته
این تحریم با بقیه تحریمها فرق دارد حتی چین هم نمیتواند قطعه بدهد
تا پراید و پیکان وانت هست پژو چرا؟
سلام. من نمیدونم چرا توی کشورهای دیگه هرچه مکانیک وبرق کش ماهر هست ایرانی هست..فکر کنم امکانات نباشه.مگه ما هوشی کمتر از کره وژاپان داریم..چند سال قبل پژو وسیترین ایران ول کردن، ولی تا برجام اومد با دست ودل باز تحویلشان گرفتن.بع قول دوستیمون برای بعضی آقایون نون داره..اگه برای ملت نون نداره