روزنامه قانون: نحوه گزینش معلمان باید تغییر کند
بیشتر از یک هفته از رسانه ای شدن ماجرای تعرض به دانش آموزان مدرسه غرب تهران میگذرد. خانوادههای نگران و فرزندانشان، یک سوی ماجرا و سوی دیگر، مجموعه مدیریتی آموزش و پرورش و معاون آموزشی ای که به علت مشکلات اخلاقی باعث چنین حادثهای شده است، هستند. اولین اتفاقی که اینجا رخ می دهد، بی اعتمادی والدین از مدارس و نظام آموزشی است که چطور در یک مدرسه چنین اتفاق میافتد.
روزنامه قانون نوشت: اجرای گزینش معلمان در آموزش و پرورش با وجود رخ دادن چنین حادثه ای(مدرسه معین مرزداران) به مراحل حساسی رسیده و واکنش های زیادی را برانگیخته است.
دکتر شهناز نوحی، روانشناس درباره چگونگی گزینشها برای پذیرش معلمان در مدارس گفت: متاسفانه گزینشهای ما در سیستمهای اداری اغلب صوری، قالبی و کلیشهای هستند و چیزی نیست که بتوانیم با استفاده از مصاحبههای بالینی و تخصصی و آزمونهای روانشناختی مرتبط، شخصیت افراد را ارزیابی کنیم. وقتی که این گزینشها ربطی به روابط بین معلم و کودک و معلم با نوجوان ندارد، همین نتیجه اتفاق میافتد؛ زیرا معلم میخواهد شغلی برای خودش داشته باشد تا آیندهاش را تامین کند، اما باید فیلتری که برای گزینش گذاشتهایم، اصلاح شود. بنابراین روش گزینش ما باید تغییر کند، تا زمانیکه روش گزینش ما با مسائل تکراری گره خورده است، تغییری نخواهیم دید.
برخی مسائل که در گزینشهای فعلی مطرح میشود، لازم است اما کافی نیست. از طرفی این گزینشها باید ادامه هم داشته باشد و هر چند سال یکبار افراد مورد ارزیابی و ارزشیابی قرار گیرند. متاسفانه در کشور ما یک سری بندهای نابجا وجود دارد که اجازه نمیدهد خیلی از فیلترها به درستی رعایت شوند. عمده این مشکلات به آموزش و پرورش و خانوادهها برمیگردد که غافلند و از یکسری مسائلی که لازمه پرورش کودکان و نوجوانان است، جا ماندهاند. خانوادههای ما خودشان را به خواب میزنند و دلشان میخواهد بچهها هیچچیز ندانند و نفهمند. درحالیکه آموزشهای درست و مناسب سن، میتواند کودکان را در برابر آسیبها محافظت کند.
ارسال نظر