گارلند علاقهای به دنبالهی Annihilation ندارد
الکس گارلند (Alex Garland)، نویسنده و کارگردان، میگوید علاقهای به ساخت دنبالهی فیلم Annihilation «نابودی»، فیلم ترسناکِ علمیتخیلیِ تحسینشدهاش با حضور ناتالی پورتمن (Natalie Portman) ندارد.
گیمفا: الکس گارلند (Alex Garland)، نویسنده و کارگردان، میگوید علاقهای به ساخت دنبالهی فیلم Annihilation «نابودی»، فیلم ترسناکِ علمیتخیلیِ تحسینشدهاش با حضور ناتالی پورتمن (Natalie Portman) ندارد. گارلند که در ابتدا با نوشتن فیلمنامهی آثاری همچون Sunshine و Never Let Go To Dredd خود را در ژانر علمیتخیلی تثبیت کرد، با ساخت فیلم Ex Machina در سال ۲۰۱۴ با حضور الیشیا ویکندر (Alicia Vikander) در نقش رباتی که به خودآگاهی میرسد، وارد حیطهی کارگردانی شد.
گارلند پس از موفقیت فیلم Ex Machina سراغ ساخت فیلم «نابودی» براساس رمانی از جف وندرمیر (Jeff VanderMeer) رفت. این رمان دربارهی گروهی از دانشمندان/سربازان زن است که وارد قلمروی ممنوعه شده و با تهدیدی مرگبار از جانب بیگانگان مواجه میشوند. اگرچه منتقدان ژانر ترسناک علمیتخیلی، درام شخصیتمحور فیلم و محتوای فلسفی آن را ستودند، تماشاگران از فیلم استقبال نکردند و «نابودی» در ایالات متحده تنها ۴۲ میلیون دلار فروش کرد. بسیاری از بینندگان خارجی حتی موفق به تماشای فیلم نشدند چراکه کمپانی پارامونت قرارداد توزیع بینالمللی خود را با شرکت نتفلیکس فسخ کرد.
با وجود فروش اندک فیلم «نابودی»، صحبتهایی دربارهی ساخت دنبالهای بر آن مطرح شده است چراکه وندرمیر این داستان را به صورت سهگانه نوشته است. اما گارلند علاقهی چندانی به ساخت فیلم دیگری از این مجموعهفیلم ندارد و اصرار دارد که به طور کامل کارش با این مجموعه تمام شده است. گارلند در مصاحبهای با IndieWire پیش از انتشار نسخهی Blu-Ray این فیلم گفته که مشکلی با ساخته شدن دنبالهی «نابودی» توسط کارگردانی دیگر ندارد. اما خود او هیچگونه مشارکتی در ساخت آن نخواهد داشت.
وقتی چیزی تمام میشود کار من هم با آن تمام است. من به سرعت به سراغ کار دیگری میروم. بنابراین من حتی نظری دربارهی ساخت دنبالهی فیلم «نابودی» ندارم. از همان آغاز من با همه، از استودیو گرفته تا بازیگران شفاف بودم. من به همه گفتم که من این فیلم را قسمتی از یک مجموعهفیلم نمیبینم. هدف من این بود که این فیلم را بسازم و بهترین کاری را که میتوانم انجام دهم. من حتی به این فیلم به عنوان شروعی برای یک مجموعهفیلم نیز نگاه نکردم. مسئله این است که این دنبالهها چیزی نیستند که من به آنها علاقه داشته باشم. مثل این است که زمانی که شما استیک دوست ندارید، تصمیمی مبنی بر نخوردن استیک نمیگیرید، شما خیلی ساده استیک نمیخورید. من خیلی ساده، دنباله نمیسازم.
گارلند در کل راجع به دوست نداشتن دنبالهها صحبت میکند اما این مسئله نیز وجود دارد که به طور مشخص تجربهی ساخت «نابودی» برای او ناخوشایند بوده است. گارلند نه تنها بر سر داستان فیلم که بسیار معناگرا پنداشته شد با استودیو به مشکل خورد، همچنین نارضایتی خود را نسبت به قرارداد توزیع نتفلیکس ابراز کرد. درست است که فیلم عناصری معناگرا دارد از جمله پایانبندی آن که یادآور پایانبندی فیلم «۲۰۰۱: ادیسهی فضایی» استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) است اما همچنین حاوی عناصر کلاسیک ژانر ترسناک علمیتخیلی است که دستکم از زمان فیلم Alien «بیگانه» ساختهی ریدلی اسکات (Ridley Scott)، تماشاگران را به هیجان آورده است. میتوان استدلال کرد که با یک بازاریابی بهتر فیلم «نابودی» میتوانست با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کند.
اما شانس فیلم «نابودی» برای تبدیل شدن به یک موفقیت بینالمللی زمانی از بین رفت که کمپانی پارامونت تصمیم گرفت که قرارداد توزیع خود با نتفلیکس را فسخ کند. در این نبرد گارلند نیز باید با پارامونت بر سر محتوا و توزیع فیلم میجنگید. جای تعجب نیست که این فیلمساز که پیش از این نیز مخالف دنبالهسازی بوده نمیخواهد با یک دنبالهی بالقوه هیچ کاری داشته باشد. پس از عملکرد ضعیف «نابودی» در گیشه، ساخت دنبالهای بر آن بسیار بعید به نظر میرسد حتی اگر دو کتاب دیگر برای اقتباس کردن موجود باشد.
منبع:ScreenRant
ارسال نظر