خودسری خودروسازان با افزایش غیرقانونی قیمتها
در چند هفته اخیر دو خودروساز بزرگ کشورمان اقدام به گران نمودن برخی خودروهای تولیدی خود کرده اند. این در حالی است که رئیس شورای رقابت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده اند که این دو نهاد هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت خودروها صادر نکرده اند و این افزایش قیمت غیرقانونی است.
تابناک در گزارشی نوشت: در چند هفته اخیر دو خودروساز بزرگ کشورمان اقدام به گران نمودن برخی خودروهای تولیدی خود کرده اند. این در حالی است که رئیس شورای رقابت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده اند که این دو نهاد هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت خودروها صادر نکرده اند و این افزایش قیمت غیرقانونی است.
چند وقتی است که افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، دوباره بازار خودرو را به تیتر اول رسانه ها تبدیل کرده است. ۲ اردیبهشت ماه سال جاری بود که شرکت سایپا در تصمیمی غیرمنتظره لیست جدید قیمت محصولات پارس خودرو را اعلام کرد که بر اساس این لیست، قیمت خودروهای این شرکت از ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت. این بخشنامه که به بهانه نوسانات نرخ ارز قیمت برخی خودروها را افزایش داده بود تنها چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و با فشار و اعتراضات از جانب خریداران لغو شد و شرکت سایپا اعلام کرد تا اطلاع ثانویه محصولات این شرکت با همان قیمت فروردین ماه عرضه خواهد شد. یک هفته قیمت ها به همان روال فروردین ماه بود تا اینکه در ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ دوباره بخشنامه ای از سوی شرکت سایپا به نمایندگی ها ابلاغ شد که در آن قیمت انواع محصولات این شرکت رشد قابل توجهی را از خود نشان می دادند.
در این بخشنامه اعلام شد که پارس تندر با گیربکس جدید با رشد ۵۲۱ هزار تومانی با قیمت ۴۳ میلیون و ۶۴ هزار تومان، پارس تندر با گیربکس جدید به همراه مولتی با افزایش ۷۰۱ هزار تومانی با قیمت ۴۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش ۴ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان با قیمت ۵۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان، ساندرو دنده ای با گیربکس جدید با افزایش ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان با قیمت ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان، ساندرو استپ وی دنده ای با افزایش ۴ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان با قیمت ۵۳ میلیون و ۸۷۷ هزار تومان و ساندرو استپ وی اتوماتیک با افزایش ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار تومانی با قیمت ۶۱ میلیون تومان به فروش می رسند.
بعد از افزایش قیمت محصولات سایپا، ایران خودرو هم برای آنکه از همتای خود عقب نماند، دست به کار شده و قیمت محصولات خود را افزایش داد. به عنوان نمونه، این شرکت قیمت خودروی دنای خود را ۵ میلیون تومان افزایش داد.
پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که آیا این دو شرکت خودروساز مجوز لازم را جهت افزایش قیمت محصولات خود داشتند؟
قبل از اینکه به این پرسش پاسخ داده شود باید به این نکته اشاره کنیم که برای افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان، خودروسازان باید مجوز این افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کنند. آن گونه که از مصاحبه رئیس شورای رقابت و رئیس سازمان حمایت مشخص است، خودروسازان مجوزهای لازم را برای افزایش قیمت دریافت نکرده اند. رضا شیوا رئیس شورای رقابت در مصاحبه مورخه ۳ اردیبهشت ماه اعلام کرد که سالانه با بررسی ۳ شاخص کیفیت، بهره وری و تورم بخشی که اواخر اردیبهشت از بانک مرکزی دریافت می کنیم، در خرداد ماه، مجوز افزایش یا ثابت ماندن قیمت خودرو را اعلام می کنیم. وی ادامه داد: بنابراین هنوز مجوزی درباره افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان صادر نشده است. همچنین سیدمحمد نوابی رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حاشیه همایش اعطای گواهینامه حقوق مصرف کنندگان در سمنان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیچ مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان صادر نشده است.
با توجه به دو مصاحبه بالا می توان به این نتیجه رسید که افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا غیرقانونی بوده است. البته در چند روز اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت چراغ سبز افزایش قیمت خودرو را به خودروسازان نشان داده است. محمد شریعتمداری در همین زمینه اعلام کرد که افزایش بیش از ۹.۶ درصدی قیمت خودروهای داخلی مجاز نیست و خودروسازان داخلی، حق افزایش بیش از این میزان را ندارند. این صحبت های وزیر یعنی اینکه خودروسازان حق دارند که قیمت محصولات خود را تا ۹.۶ درصد افزایش دهند! حالا باید این پرسش را از آقای وزیر پرسید که با این مصاحبه شما نقش شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان چیست؟ آیا این صحبت های شما به منزله زیرپا گذاشتن قانون نیست؟
نظر کاربران
دست به دست هم دهید برای چاپیدن ما ملت
حیف یک ملیون که بدی بابت ارابه های مرگ ملت نخرند تا دوباره بیفتند به التماس مقصر ماییم نه ایران کند رو و نه شرکت سایپا لگن
هی میگویند اجناس در این ماه گران نمیشود دولت قبل از اینکه این حرفها را بزند آبدارچی یا کارشناسان خود که هیچ فرقی با هم ندارند را به سوپر سر کوچه تعزیرات بفرسته بعد از مقایسه قیمتها سخن بگویند.
خودرو نخرید
خودرو ؟؟؟؟؟ارابه ی مرگ
بعد میگن تحریم ها اثری ندارد،این از خودروسازهاتون حتلا منتظر بقیه اجناس و لوازم باشیم
مملکت پشمکی همینه دیگه
الان اگه این افزایش قیمت مال یه سومرمارکت محلی یا یه چیزی شبیه این بود بدون شک به جرم ضد انقلابی کاسبیشو تخته میکردید
مسخره خودتون کردین همیچین میگه غیر قانونی انگار اینا شرکت خصوصی هستن خوب سیاستی دارن اول5ملیون گرون میکنن بعد شورا رقابت میاد وسط میگه غیر.قانونی هست از5ملیون 2ملیون کم.میکنه میشه3ملیون بالاتر مردمم ک.ذوغ میکنن میگن شورای رقابت نزاشت گرونش کنن به به
باز ضعف نظارت و تغزیرات حکومتی !! مردم شب از اخبار میشنود فلان اقلام اصلا افزایش ندارد فردا همان کالا بیست درصد وبیشتر گران میشود!!!
تف به ایران خودرو لعنت به سایپا دارن خون مردم رو تو شیشه میکنن آخه گرونی تا چقدر . میخوام ماشین ثبت نام کنم میری نیم ساعت سایت باز میشه میگن ظرفیت تموم شده . خدا لعنتتون کنه
وماملت دوباره گول خوردیم وهمچنان دردروغ های کثیف شما سرگردانیم
خداوکیلی جمع کنید این حرفا را هر کی هر جور بهاد داره تو این مملکت میتازونه.خودرو ساز دیگه هر وقت دلشون خواسته گرون کردند.شورای رقابت چه احمقیه که بتونه جلو اینا را بگیره
درود برشما. پس از دلار جهانگیری باید منتظر خودرو جهانگیری باشیم.
دیگه عهد بوق که نیست مردم گول بخورن چطور میشه که شرکت خودرو سازی نرخ تعیین میکنه ببینین کجاها درز داره. تا کی عوام فریبی، دیگه این خبرها مثل جک میمونه
چی چی غیر قانونیه مرد حسابی؟؟؟ وقتی قبمت 20 درصد رفته بالا و تو بازار اعمال شده حالا تو بگی غبر قانونیه چی تغییر میکنه؟ مملکت صاحب نداره .. مردم باید دوباره با تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی جواب این کارای سخیفشون رو بدن
ملت شریف فقط دوماه همش دوماه ازاین فرغون ساز مملکت بی صاحب خرید نکنید،باورکنید میافتن به التماس وپایین آوردن قیمتها، ولی کو گوش شنوا، ملت تا شنیدن گرون شده، صبحش دوتا دوتا میخرن...باورکنید اهرم فشار دست ملته،نه کسی دیگه...امتحانش مجانیه