۷۱۱۸۹۵
۱۲ نظر
۵۰۰۵
۱۲ نظر
۵۰۰۵
پ

موج دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار کالا‌های اساسی

اگرچه دولت اعلام کرده به کالاهای اساسی دلار ۳۸۰۰ تومانی به جای ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد، اما دومینوی گرانی‌ بسیاری از بازارها را دربرگرفته و سازمان حمایت می‌گوید درخواستها را دریافت کرده است.

خبرگزاری مهر: اگرچه دولت اعلام کرده به کالاهای اساسی دلار ۳۸۰۰ تومانی به جای ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد، اما دومینوی گرانی‌ بسیاری از بازارها را دربرگرفته و سازمان حمایت می‌گوید درخواستها را دریافت کرده است.

واردات برخی مواد اولیه تولید کالاهای اساسی به صفر رسید

سه هفته‌ای هست که دولت دلار را تک نرخی واعلام کرده است که تمام ارز مورد نیاز واردکنندگان رسمی را تامین و با نرخ ۴۲۰۰ تومان در اختیار آنها قرار خواهد داد؛ اما کالاهای اساسی که باید برای واردات طبق روال گذشته دلار مبادله‌ای یعنی دلار ۳۸۰۰ تومانی می‌گرفتند، حالا باید نرخ بالاتری را متحمل می‌شدند اما دولت وعده داد، دلار مورد نیاز آنها را با نرخ ۳۸۰۰ تومانی تامین کند. آنگونه هم که از گوشه و کنار خبر می‌رسد، گشایش‌هایی هم برای مواد اولیه مورد نیاز کالاهای اساسی و واردکنندگان اقلام ضروری و مهم کشور، صورت گرفته است.

اما اکنون علیرغم وعده دولت برای تامین ارز، برخی آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که میزان واردات نهاده‌های تولیدی و مواد اولیه مورد نیاز برخی صنایع تولیدکننده کالاهای اساسی، به شدت کاهش یافته و حتی در برخی از موارد به صفر رسیده است، بنابراین دولت باید هر چه سریعتر به فکر چاره باشد تا در ماههای آینده با کمبود در بازار مواجه نشود. اما همین تغییرات نرخ ارز کافی بود تا قیمت برخی کالاها در بازار رو به افزایش گذارد. از کالاهای اساسی و لوازم خانگی گرفته تا ماشین آلات و مواد ضروری مورد نیاز تولید کالاهای ضروری و حساس.

عمده فروشان، خرده‌فروش شدند

در این میان فعالان بازار هم می‌گویند که تغییر قیمت دلار همه را بلاتکلیف کرده است و کافی است که سری به کوچه و پس کوچه‌های بازار و به خصوص عمده‌فروش‌ها بزنید تا مشخص شود که بازار تا چه اندازه بلاتکلیف است. یکی از بنکداران مواد غذایی می‌گوید: توزیع کالا از سوی برخی کارخانجات تغییرات جزئی داشته و البته کاهش عرضه هم در بازار وجود داشته است، چراکه تکلیف نرخگذاری‌ها با توجه به دلار ۴۲۰۰ تومان و یارانه‌ای که دولت قرار است به تولیدکنندگان بپردازد، هنوز مشخص نیست و همین امر، عمده‌فروشان را به خرده فروش تبدیل کرده است.

وی می‌افزاید: بسیاری نگران هستند که دولت چه نرخی را در آینده برای ارز اعلام خواهد کرد یا اینکه اصولا سیاست اعطای یارانه برای پوشاندن فاصله دلار ۳۸۰۰ تومانی با ۴۲۰۰ تومانی را تا چه زمانی ادامه خواهد داد، بنابراین خیلی دست و دلبازانه کالاهای انبار خود را نمی‌فروشند، چراکه نمی‌دانند با اتمام موجودی انبارهایشان، باید کالا را با چه نرخی تامین کنند یا مواد اولیه خود را با چه قیمتی بخرند. بنابراین هر گونه تصمیم دولت برای آنها حائز اهمیت است و این خود بلاتکلیفی می آورد.

دولت به ازای هر دلار ۴۰۰ تومان یارانه می‌دهد

در این میان مسئولان دولتی هم می‌گویند که دولت برای تامین کالاهای اساسی و دارو که پیش از این از ارز مبادله ای استفاده می کردند، به ازای هر دلار ۴۰۰ تومان یارانه پرداخت می کند و البته در حال حاضر این مراحل طی شده و با ابلاغ آن از سوی معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی، اختصاص یارانه ارزی طی روزهای گذشته عملیاتی شده است و اکنون برای ترخیص ۱.۲ میلیون تن کالاهای اساسی دلار ۳۸۰۰ تومانی اختصاص یافته و کمبود موجودی بازار در حال برطرف شدن است؛ به نحوی که در مدت یاد شده ۷۰۰ هزارتن ذرت، ۴۰۰ هزارتن دانه سویا، ۳۰ هزارتن کنجاله سویا و همچنین مقادیری دانه کلزا و گوشت گوسفندی تاکنون از مبادی ورودی ترخیص شده است.

در عین حال، یک مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان تا پیش از تصمیم دولت برای دلار ۴۲۰۰ تومانی، آنالیز قیمتی خود برای افزایش نرخ را به سازمان حمایت اعلام کرده بودند، اما مبنای دلار آنها ۵۲۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان برای هر دلار بود، اما اکنون اگر دولت ارز مورد نیاز آنها را به میزان کافی تامین کند، افزایش قیمت دیگر منتفی است، در غیر این صورت باید درخواست افزایش قیمت ها را بررسی کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • رفیعی نسب

      قند وشکر مگه ازخارج میاد تا به دلار حساب بشه اخرش ادم به کشتن میدین هرچی میخوای بشنوی ادم هنگ میکنه کجا فزار کنیم ازدست شما که گند زدین همه چی ربط میدن به دلار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله عزیزم تا لباس زیرت هم از خارج میاد

    • بوف

      سیاست های یک بام و دو هوا در ایران همیشه محکوم به شکست بوده و هست .یک نمونه حتی وجود ندارد که دوگانگی باعث نشده با شد دستهای پنهان در رانت و ارزاق عمومی در وضعیت دو گانه و مبهم سبب کمبود کالا و احتکار و گرانی نشده باشد رجوع به سال های جنگ هم موعید آن است با سیاست کوپن مردم راحت تر زندگی میکردند و لیکن در همان زمان هم احتکار و انبارداری یک شیوه مرسوم بود و لیکن مردم کمبود ارزاق را با کوپن تامین میکردند و الان هم که صحبت آن روزها می‌شود مردم غبطه میخورند به آن سال ها که دغدغه روغن و پنیر و قند و مرغ و غیره را نداشتن و مشکلات کمتری داشتند .شاید بهترین راهکار باز گشت به سیستم کوپن به صورت وسیع تر باشد که حداقل دولت مطمئن باشد گرسنگی را به حداقل ممکن رسانده و در کنارش تامین دیگر احتیاجات لوکس که همان قشر ده درصدی ثروتمند که در هر حال جزو مشتریان لوکس پسند در هر دوره چه جنگ و چه کمبود هستند میتواند راهگشا باشد

    • بدون نام

      باید بحران ها رو مدیریت کرد مردم هم باید با دولت ، همراهی کنند....

    • امین

      تا دیر نشده مسئولین یه کاری کنند

    • جوان بی کار افسرده

      اقتصادی که توش رانت ودزدی هست،، وتمام بازار دست یه عده افراد سود جو هست اوضاع ازاین بهتر نمیشه، فقط خدا به دادمردم برسه

    • مهدی

      بازم دمشون گرم اگر اینکارو بکنن گرانی روی کالاها نیماد دلار هم مجبوره ارزان بشه چون دلار گران دیگه به کا هیجکس نمیاد
      مدیریت کنید هیچ خری نمیتونه دلار گرون کنه
      ولی مردم ایران یکم فکر کنید دلار ججور گرون مگه میشه یکی الکی دلار گرون کنه .....

    • بدون نام

      آهن.گچ.آجر.سیمان.خاک.کاشی.شیرآلات.سرامیک.سنگ.ودیگر مصالح ساختمانی 100 درصد در ایران تولید وصادر میشود.قیمت دلار چه ربطی .به خاک و آجر دارد. چرا قیمت مسکن 40 درصد افزایش داشته ..این مملکت کی از دست سرمایه دارها بیرون میاد.

      پاسخ ها

      • majed

        توجه داشته باشین ما جهان سوم هستیم نفس ما به دلار بستگی داره ....

    • بدون نام

      آخه چرا اینجو ری مردم و سردر گم کردین

    • بدون نام

      تمام این بلا ها رو خود دولت سر کاسبها و مردم در آورده، خدا به مردم رحم کنه با این دولت بخواب رفته

    • علی برکت الله

      اگر دلار 4200 تومان است پس چرا نرخ یورو در سایت اتحادیه طلا و ارز تهران 7300 تومان (و نه 5150 تومان) و نرخ پوند بیش از 8200 تومان قیمت‌گذاری شده است. با توجه به نرخ برابری ارزها، اگر یورو 7300 تومان باشد به معنای این است که دلار بیش از 6000 تومان قیمت دارد. از طرفی سکه در بازار تهران یک میلیون و 960 هزار تومان فروخته می‌شود و این یک معنای واضح دارد و آن اینکه حتی دولت عملا اعتقادی به دلار 4200 تومانی ندارد. برای اثبات این موضوع چند حساب سرانگشتی نیاز است.
      با توجه به اینکه هر اونس 32 گرم است و قیمت جهانی طلا 1300 دلار در هر اونس است، یعنی در جهان هر گرم طلا 40.6 دلار فروخته می‌شود. در ایران هر سکه بیش از 8 گرم وزن دارد و این یعنی هر گرم سکه بیش از 230 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. بدین ترتیب با توجه به قیمت 40 دلاری طلای جهانی، قیمت هر دلار برای سکه تقریبا 5900 تومان نرخ‌گذاری شده است. اگر مالیات و سهم خرید و فروش صرافی‌ها را هم بخواهیم حساب کنیم قیمت واقعی دلار 5500 تومان می‌شود. جالب اینکه در سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر دلار بر مبنای سکه 6130 تومان قیمت‌گذاری شده و همه این شواهد نشان می‌دهد دولت کار بسیار سختی برای تثبیت قیمت 4200 تومانی دلار دارد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج