تهیه کننده «به وقت شام»: حق ما را خوردند
تهیه کننده «به وقت شام» در گفت و گو با تسنیم می گوید: به نظرم حاتمی کیا دارد تاوانش را پس میدهد، به خاطر همین همه علیه او هستند واِلا فیلم «به وقت شام» با این همه پروداکشن و با این همه وسعت، نهایتاً در سه رشته باید تندیس بگیرد؟
محمد خزاعی تهیه کننده «به وقت شام» در گفت و گو با تسنیم:
حاتمیکیا پای یکسری اصولِ واقعی اش ایستاده و شمشیرش در این مواجههها تیزتر شده، خیلی افراد دوست داشتند حاتمیکیا در مسیر دیگری قرار بگیرد.
به نظرم حاتمی کیا دارد تاوانش را پس میدهد، به خاطر همین همه علیه او هستند واِلا فیلم «به وقت شام» با این همه پروداکشن و با این همه وسعت، نهایتاً در سه رشته باید تندیس بگیرد؟ بعد از این سه تندیس، دو تندیس آن مشترک باشد؟ و بعد یک یا دو تندیس آن به اصرار دو نفر از داوران باشد و اِلا قرار بود حذفش کنند؟ بعد در جلسۀ داوری مدام اعتراض باشد که ما نباید به اینها جایزه بدهیم پررو می شوند؟! این نگاه، نگاهِ داوری جشنواره فیلمِ فجر است؟
سینمای ایران در چه مقاطعی از حیث مدیریت موفق بوده؟
در یک دورههایی آقای ضرغامی در کوتاه مدت تلاشهایی کرد، چون سریع رفت، نشد. در دورۀ آقای شمقدری خواستند تلاشهایی بکنند. دولت وقت حمایت بسیار جدی از سینما میکرد. آن دوره میتوانست یکی از دورههای طلایی سینمای ایران باشد. اگر اختلافاتی در سینمای ایران بوجود نمی آمد از امکانات خیلی خوبی می توانست بهره بگیرد.
سینماگرِ جوانی که امروز برای خودش برو و بیایی دارد و در حقیقت فضایی برای تبلیغات دارد و فیلمهای عجیب و غریبی هم تولید میکند، من یادم است زمانی که جوان بود و دانشجوی تئاتر بود، نماز شب او قطع نمیشد، نمیدانید یکدفعه چقدر فضایش تغییر میکند؟! یا بازیگری که بازیگر نبوده و قبلاً دستیار برنامه ریز بوده، یکدفعه بازیگر فیلمهای خیلی خوب شده، اصلاً فضای خانوادگی و فرهنگی اش خیلی متفاوت بود، سینما مسیرش را حسابی تغییر داد. یعنی یک جریانی است که اینها را با خودشان میبرد، شما اگر نشناسید و ندانید در این مسیر چگونه باید گام بردارید در این جریان حل میشوید، ماندن پای اصول در سینما خیلی سخت است.
در دوره آقای شمقدری یک اتفاقی افتاد مثلاً در مورد داوریها، آقای مانی حقیقی بود و یک طرف هم آقای وحید جلیلی، من خیلی معتقد به دموکراتیک کردن وضعیت سینما هستم، نمیگویم مانند گروههای فشار، حتماً همه هیات داوران نگاهِ انقلابی داشته باشند ولی میگویم یک توازنِ قوایی باید باشد، در جشنواره اخیر این توازن قوا کاملاً از دست رفته است.
امسال در جشنواره لیدرهایی بودند که جریان داوری را هدایت میکردند و در میان لیدرها بعضیها چنین نگرشی در فیلمسازی از جنس فیلم به وقت شام را دوست نداشتند.
وقتی من در جشنواره فیلم فجر امسال ترکیب داوری را دیدم، همان اول اعلام کردم، علیرغم اینکه همه خانواده سینما محترم هستند، من اعلام کردم نتیجۀ داوری نتیجهای خواهد بود که به« به وقت شام» توجهی نخواهد شد، ثانیاً اینها یک جایزه کارگردانی خواهند داد، چون باید بدهند و حق فیلم است. اما، مشخص بود که کمترین جوایز را خواهند داد .امسال در جشنواره لیدرهایی بودند که جریان داوری را هدایت میکردند و در میان لیدرها بعضیها چنین نگرشی در فیلمسازی از جنس فیلم به وقت شام را دوست نداشتند.
خیلیها پشت پرده فجر را به علیرضا رضاداد نسبت میدهند، حتی میگویند رئیس سازمان سینمایی هیچکاره است و علیرضا رضا داد همه کاره و نخ هیات داوران در دستان او بود. شما چقدر به این مسئله قائل هستید؟
در جشنواره فیلم فجر حداقل در این دوره من دیدم آقای رضاداد مشورتهای زیادی میدهد، این حرف به معنای آنکه آقای رضاداد در داوریها دارد دخالت میکند نیست، بعید میدانم، من تا جایی که دیدم و از جلسات داوری کامل خبر داشتم و میدانستم بعد از آن چه اتفاقاتی افتاده است. به نظرم این فضا یک فضای مناقشه انگیزی بود که بیشتر نگاهِ شخصی به حاتمی کیا مطرح بود تا دیدن فیلمش و چشم گشودن به واقعیت. یعنی قضاوتشان راجع به شخص آقای حاتمی کیا بود، بیشتر داشتند افراد را میدیدند تا فیلمهایشان را داوری کنند.
یعنی این کار را میکردید؟
اگر جشنواره داورهایش را اعلام کند و شما فرم را امضاء کردید دیگر حق اعتراضی ندارید؛ چون پذیرفتید با این چارچوب داوری مورد قضاوت قرار بگیرید. این به معنای این نیست که این کار درست است، به معنای اینکه وقتی سیاست با نظرهای شخصی و بیشتر نگاهِ اشخاص وارد جریان داوری هنری میشود، طبیعتاً اتفاقات عجیب و غریبی در داوری رخ خواهد داد. شما از بعضی فیلمنامهها و فیلمهایی که کاندید شد تعجب نکردید؟ هیات داوران فیلم آقای کامبوزیا پرتوی را خیلی دوست دارد و او خیلی شخصیت دوستداشتنیای است، اما باید این فیلم جایزه میگرفت؟ اینکه تمام هیات داوران کامبوزیا پرتوی را دوست دارند یک بحث دیگری است. کاش یک جایزۀ ویژه سالانه به کامبوزیا پرتوی میدادند!
سال قبل هم آقای کامبوزیا پرتوی جایزه میگیرد برای فیلمی که اتفاقاً از لحاظ مضمون، تم و پیرنگ شبیه فیلم امسالشان است. به نوعی همه هیات داوران فجر کامبوزیا را دوست دارند.
بحث شخصی ندارم. کاش یک جایزه ویژه به جناب پرتوی میدادند. این رویه ایی که شما در داوری میبینید در ادامه همان مسیر انتخاب هیات داوران است، شما اگر هیات داوران را درست انتخاب کنید و از اندیشه های مختلف انتخاب کنید، بحث داوری درست شکل میگیرد. بگذارید دو طرف و دو سلیقه مخالف با هم مقابله کنند و به یک اتفاق و شناخت درست برسند. در داوری باید راجع به اثر بحث کنند نه راجع به اشخاص و بعد هم فیلمساز را قضاوت نکنند. واقعاً به وقت شام از منظر پروداکشن یک پدیده بود، به معنای تولید خیلی سخت این اثر. ما کدام اثر را داشتیم که این همه بازیگر داشته باشد و به سه زبان دنیا بتوانند صحبت کنند؟ یک مقایسه بسیار کوچک همه مسائل را روشن میکند.
چه کسانی در هیات انتخاب از فیلم دفاع کردند؟
آقایان خجسته و کمال تبریزی، اصرار داشتند و پای فیلم ایستادند و از فیلم حمایت میکردند، اگر حمایت اینها نبودند شاید از خیلی مولفههای اصلی دیگر فیلم به سادگی عبور میکردند. به نظر من جوایز مهم نسیت و اندیشه های حاکم بر فضای فرهنگی اهمیت دارد.
در جشنواره شما وقتی برای دریافت جایزه و تندیس بالا می روید برای شما دست میزنند و عکس یادگاری میگیرید میبینید هنوز صدای تشویقها میآید و وقتی برمیگردید میبینید این تشویق ها دیگر برای شما نیست برای نفر بعدی است که دارد بالا میرود یعنی شما تمام شدید، عمر تشویقهای جشنواره همینقدر است.
نظر کاربران
همش چرته
حقتون رو خوردن؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
با چه رویی اینو میگین...
حاتمی کیا وامثال شما حق دیگران رومیخورید ولی کسی نمیتونه حق شماروبخوره شک نکن
منظور آقای تهیه کننده این که همه باید فیلم ایشان را بپسندند ! چون نپسندیدند پس حال و هوای فضای فرهنگی مساعد نیست !
این همه هم مزایا دادن برای تماشا بازم کسی نمی ره
تابلو فیلم اشغالی هست
دلیل نمیشه چون ی فیلمی صرفا موضوع خوبی داره(شهدا) همه باید بپسندند کسیم نپسنده ضد شهدا بنامینش
اونی که گفته شماها پرو میشید واقعا درست شناخته تون !
شما تو جشنواره حق بقیه رو خوردین ، واقعا پررو هستید.
مشکل فیلم به وقت شام این است که می خواهد هدفی را توجیه کند که اکثریت مردم ایران با آن مخالف هستند.
... منظورم از هدف حضور ایران در سوریه است.