جوان: این جشنواره فجر است یا جشنواره قَجَر؟
افراط برگزار كنندگان جشنواره جهاني فجر در به كارگيري ارجاعات قجري كه در استفاده از پوستر براي دومين سال پياپي انجام ميشود، اين سؤالهاي جدي را ايجاد ميكند كه اين تمايل تا چه اندازه در نگاه سينمايي مديران اين رويداد اثرگذار بوده است؛ تمايلي كه باعث ميشود به دليل تشابه دو واژه فجر و قجر كه تنها يك نقطه تفاوت دارند مفاهيم ديگري تداعي شوند.
روزنامه جوان نوشت: افراط برگزار كنندگان جشنواره جهاني فجر در به كارگيري ارجاعات قجري كه در استفاده از پوستر براي دومين سال پياپي انجام ميشود، اين سؤالهاي جدي را ايجاد ميكند كه اين تمايل تا چه اندازه در نگاه سينمايي مديران اين رويداد اثرگذار بوده است؛ تمايلي كه باعث ميشود به دليل تشابه دو واژه فجر و قجر كه تنها يك نقطه تفاوت دارند مفاهيم ديگري تداعي شوند.
درباره نداشتن جهانبيني، راهبرد و رويكرد معين جشنواره جهاني فجر پيش از اين نوشته ايم اما آنچه اين روزها و با آغاز برگزاري اين جشنواره در تهران قابل تأمل است علاقه برگزاركنندگان جشنواره به نمادها و ارجاعات قجري است. گويي اداي دين به قاجارها در تاروپود و خون برگزار كنندگان اين جشنواره ريشه دوانده و باعث شده ايشان خود را از هرگونه ارجاع باربط و بيربط به عهد قاجار بينصيب نگذارند. غير از پوستر اصلي جشنواره جهاني كه تصوير دو كودك اخمو از عهد قاجار است و يك زن قجري نيز روي پوستر يكي از بخشهاي جنبي جشنواره جهاني ديده ميشود.
قجربازي و قجرگرايي افراطي برگزار كنندگان جشنواره جهاني را نبايد بيدليل دانست. دليل اول را بايد در رسوخ بيحد و اندازه آثار مرحوم علي حاتمي در ذهن مديران جشنواره قلمداد كرد اما حالا و در زمانهاي كه سينماي ايران لازم است براي تعالي و شكوفايي نگاهي رو به جلو و الهام بخش براي نسل نو داشته باشد ارجاعات قجري آن هم در پوستر جشنواره قدري واپسگرايانه و بيقواره به نظر ميرسد.
نظر کاربران
این دولت علاقه زیادی به قاجربدترین شاهان تاریخ ونکبت بارداره وکارهاشم مثل همونهاس الگوشون با قردادهاوادارکشورهاکه میکنن