۶۹۲۹۵۳
۲۳ نظر
۵۰۱۶
۲۳ نظر
۵۰۱۶
پ

چرا کیفیت خودرو‌های داخلی پایین است؟

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور درباره عوامل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی گفت: طی ۲ سال اخیر خودروهای داخلی کمتر از ۵ درصد افزایش قیمت داشته است. درحالی‌که مواد اولیه تولید خودرو به‌اندازه قابل‌توجهی گران شده است. به‌طور مثال، مس ۸۸ درصد، فولاد ۶۶ درصد و حتی قراضه ۵۶ درصد بالا رفته‌اند. این اتفاق در کنار افزایش حقوق کارگران در این صنعت است.

رویداد ۲۴ نوشت: احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور درباره عوامل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی گفت: طی ۲ سال اخیر خودروهای داخلی کمتر از ۵ درصد افزایش قیمت داشته است. درحالی‌که مواد اولیه تولید خودرو به‌اندازه قابل‌توجهی گران شده است. به‌طور مثال، مس ۸۸ درصد، فولاد ۶۶ درصد و حتی قراضه ۵۶ درصد بالا رفته‌اند. این اتفاق در کنار افزایش حقوق کارگران در این صنعت است.

کیفیت خودروهای داخلی آنقدر پایین است که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در جمع خبرنگاران گفته است اگر جای مردم بودم، سوار این خودروها نمی‌شدم. کلانتری معتقد است خودروسازها قوی هستند اما وقتی مردم آگاه شوند مطالبه گر خواهند بود.

این گفته در حالی است که هم مردم به کیفیت پایین خودروها آگاهی دارند و هم اینکه مطالبه‌گر قوی از خودروسازی هستند. اما اینکه چرا در این شرایط این امر محقق نمی‌شود و ما سال‌هاست شاهد کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی هستیم، سوالی است که در عمل یس جواب باقی‌مانده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور در گفت‎وگو رویداد۲۴درباره عوامل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی گفت: ما هم معتقدیم که کیفیت خودرو پایین است اما این موضوع به سیکل و روند اشتباه موجود بازمی‌گردد.

وی اشاره کرد: بحث کیفیت خودرو بحث پیچیده‌ای است. اما مهم‌ترین پیچیدگی آن از سال ۹۰ با مصوب کردن قیمت‌گذاری خودروها آغاز شد. اینکه مصوب شد خودروی سواری جزو کالای انحصاری به شمار آید و آن مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شود. از همان ابتدا هم که قرار شد تا شورای رقابت، تعیین‌کننده فرمول قیمت گذاری باشد، اما در تعیین قیمت دخالت می‎کند. همین موضوع باعث شد تا خودروسازان ایرانی گرفتار شورای رقابت شدند. به گونه‌ای که قیمت‌گذاری‌ها صنعت خودروسازان در سال ۹۱ و ۹۲، ۶ هزار ميليارد تومان ضرر دید.

او ادامه داد: ابتدای سال ۹۶ این شورا بر اساس تورم بخشی بانک مرکزی اعلام کرد، تورم خودرو ۶ درصد است. یعنی ما حداقل می‌توانیم ۶ درصد خودرو را گران کنیم. این در حالی است که شورای رقابت ۲ درصد آن را به دلیل، کافی نبودن بهره‌وری و ۲ درصد دیگر را نیز به خاطر پایین بودن کیفیت خودرو کم کرد. یعنی خودروی جدید تنها بر اساس ۲ درصد افزایش قیمت باید تولید شود.

وی افزود: درصورتی‌که ما در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۴۰ درصد افزایش تولید داشتیم و این یعنی بهره‌وری نیز بالا رفته است. یکی از عواملی که باعث می‌شود تا بهره‌وری بالا برود این است به این معنا که تولید را بالا ببریم یا اینکه هزینه‌ها را کاهش دهیم. یکی از هزینه‌ها در صنعت خودروسازی مازاد نیروی انسانی است که دولت نیز اجازه نمی‌دهد با آنها تسویه کنیم. یعنی از سویی باید هزینه نیروی مازاد را پرداخت کنیم و از سویی دیگر شورای رقابت نظر دارد که بهره‌وری افزایش پیدا نکرده است.

نعمت‌بخش اشاره کرد: طی ۲ سال اخیر خودروهای داخلی کمتر از ۵ درصد افزایش قیمت داشته است. درحالی‌که مواد اولیه تولید خودرو به‌اندازه قابل‌توجهی گران شده است. به‌طور مثال، مس ۸۸ درصد، فولاد ۶۶ درصد و حتی قراضه ۵۶ درصد بالا رفته‌اند. این اتفاق در کنار افزایش حقوق کارگران در این صنعت است.

او ادامه داد: همین ماجرا و افزایش قیمت دلار در کارخانه قطعه سازان هم باعث شده تا قیمت قطعات خودرو بالا برود. اما با توجه به اینکه خودروسازان به‌اندازه همان ۲ درصد افزایش قیمت، به قطعه ساز قیمت می‎دهد، بنابراین قطعه‎ساز مجبور است از کیفیت کم کند و با مواد ارزان‌تر قطعه بسازد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: قطعه ساز وقتی به‌اندازه قیمت تمام‌شده هم نمی‌تواند محصول را بفروشد، دیگر قطعات باکیفیت نمی‌تواند تولید کند. درنهایت همین قطعات هم در خودروها مصرف می‌شود. چون ۸۶ درصد خودور قطعه است و اگر خوب نباشد قاعدتا کیفیت خودرو هم پایین می‌آید.

وی افزود: شاید برخی اشتباه تصور کنند که لغو انحصار باعث می‌شود تا قیمت خودروها افزایش پیدا کند. درصورتی‌که این‌طور نیست و ما تغییر چندانی در قیمت نیز نخواهیم داشت.

او ادامه می‌دهد: ۳ سال گذشته بنده به آقای نوبخت، معاون رئیس‌جمهور نامه نوشتم که خودرو باید از انحصاری بودن خارج شود و اجازه دهید که قیمت‌گذاری آزاد شود. آزاد شدن قیمت هم دلیلی برای افزایش آن نیست.

نعمت‌بخش اشاره کرد: اما مسئولان به این دلیل که سایپا و ایران‌خودرو بیش از ۹۰ درصد بازار را در دست دارند، این دو شرکت را تعیین‌کننده می‌دانند. درصورتی‌که اصلا ماهیت صنعت خودرو بر این است که در هر کشور یک یا دو شرکت بزرگ وجود دارد که تیراژ بالای تولید خودرو را در دست دارد. مانند آمریکا که بزرگترین بازار در دست شرکت جنرال موتور و فورد است و یا در کره ۷۰ درصد تولید خودرو به عهده هیوندا و کیا موتور است.

وی افزود: البته ناگفته نماند برعکس اینکه خودرو سواری انحصاری مصوب شده، اما اقدامات انحصارگرایانه انجام نشده. یکی از اقدامات انحصارگرایانه این است که قیمت کالا را تا حدی پایین بیاورید که رقبا را از بازار خارج کنید. درصورتی‌که ایران‌خودرو و سایپا هیچ‌گاه نتوانستند قیمت خودرو را خیلی پایین آورند. یکی دیگر از اقدامات این است که تولید کالا را پایین بیاورید تا بازار و تقاضا تشنه کالا شود. اما ما همیشه افزایش تولید داشتیم. سال گذشته ۴۰ درصد و امسال ۱۶ درصد تولید بیشتر شده است.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: مسئولان می‌خواهند با انحصاری کردن قیمت خودروها به کارخانه، جلوی نرخ سود بالای خودرو برای سرمایه‌گذاران را بگیرند درصورتی‌که این تصمیم نه‌تنها باعث نمی‌شود که قیمت واقعی خودروي سواري در بازار محدود شود، بلكه آشفتگي و رانت جويي بازار به وجود می‌آورد. این رانت صدها ميليارد تومانی به جيب دلالان می‌ریزد و با تاسف فراوان نتيجه وجود و تداوم جو فسادآلودی می‌شود که مقابله با آن بسيار سخت و دشوار هم خواهد شد.

خودروهای داخلی برای محیط‌زیست استانداردند

نعمت‌بخش در پایان اشاره کرد: همه خودروهای تولید شده از نظر آلایندگی استاندارد یورو ۴ را دارد. اتفاقا در این حوزه صنعت خودرو از وزارت نفت که در تولید بنزین جلوتر است. چراکه در شهرهای بزرگ فقط بنزین یورو ۴ وجود دارد و شهرهای کوچک کیفیت بنزین پایین‌تر است. خودروها ازنظر استاندارد محیط زیست مشکلی ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • علی

    چون خوشگذرانیهاشون تو خارجه زیاد ولخرجی میکنند

    پاسخ ها

    • امیرحسین

      چندساله دارن مینالن که دارن ضرر میکنن، پس چرا ورشکست نمیشن یا تعطیلش نمیکنن تا دولت مجبور بشه خودرو وارد کنه تا لااقل مردم خودرو باکیفیت سوار شوند، چرا در کشورهای دیگه بااینکه از قیمت قطعات تا دستمزد و هزینه اب برق گاز چند برابر اینجا پرداخت میکنند و قیمتشون پایین تر از اینجاست دارن سود میکنن ؟و تازه مثل اینا از کمکهای بی‌دریغ دولتشونم بهره نمیبرن، اما اینجا بااین نیروی انسانی ارزان ، منابع انرژی ارزان، کیفیت پایین، کمکهای همیشگی دولت، انحصار مطلق و قیمت فروش بسیار بالا ادعا میکنن که دارن ضرر میکنن!! .....

  • بدون نام

    خجالت بكشيد.

  • بدون نام

    اینم آزادبشه بدترمیشه مثل بقیه چیزای دیگه
    این مملکت ازپایه خرابه

  • هادی

    چرا تولیدکنندگان خودرو فکر میکند ارزان فروشی میکنند پس تولیدکنندگان خارجی چه بگویند که هرسال تغییرات زیادی در خودرو هایشان می دهند و سعی در کاهش قیمت هایشان را دارند و هدف شان جلب رضایت مشتری است چرا خودروهای خارجی با کیفیت بالا در مناطق آزاد با قیمت پایین عرضه میگردد کجای سیکل تولید داخل اشکال دارد که سالها تولید خودروهای با کیفیت پایین و مدل از رده خارج شده و با قیمت بالا ادامه می یابد؟

  • بدون نام

    چون پولش تو جیب مسئولین میره.از مسئولین کسی سوار این ماشین ها نمیشه.چون همشون تافته جدا بافته اند.در صورت عدم خرید مردم هم میان در نهایت خفت و خواری جلو تلویزیون گریه میکنند که اگه مردم نخرند فلان تعداد کارگر بیکار میشه و فلان تعداد خانوار بی روزی می مانند.و کسی نیست بگه شما ماشین با کیفیت تولید کن ولی جلو مردم خوار وذلیل نشو

  • بدون نام

    خدا لعنت کند کسانی که باعث یتیم شدن بچه های مردم با این اشغالای داخلی میشوند قیامت باید جواب دزدی ها رو بدهند اهن قراضه ها

  • بدون نام

    شاسی بلند ۳۰ تومنی کره ایی را همین آقایان با دستور مسئولین میارن به مردم به قیمت ۲۰۰ میلیون میفروشند.خدا ازشون نگذره و کسانی که نمیخواهند این مردم در رفاه زندگی کنند خدا نابودشان کند.

  • بدون نام

    اما بجاش قیمتهشون داره ازبنز و بی ام و بالاتر میره چون بندهای خدا دارن از سود خیلی زیاد صرر میدن

  • محسن

    ایکاش دولت بی عرضه ما فقطوفقط برای یکی دوسال تعرفه واردات خودرو را پایین میاورد تا اولا شرکتهای مقاوم دربازار میماندند وثانیا بازارتولید داخلی ضمن قبول شوک دست به اصلاح ساختاری وانسانی میزد انموقع نه تنها افزایش تولید نامرِغوب نداشتیم بلکه خیلی کیفیت ونرخها درجهت مردم ضمن رقابت کاملا اصلاح میشد اما افسوس که دولت بی عرضه توان چنین ریسکهای راندارد

  • بدون نام

    چون گردنش کلفته

  • بدون نام

    چون دزدن ونمی خوان از جنس مرغوب استفاده کنن

  • بدون نام

    چون مسعولان خودرو ساز بی عرضه هستند وبه جیب خود فکر می کنند نه به جان مردم

  • داغ کرمانشاه

    ابن آقا معلوم‌نیست تز کجا میگه تو این ۳ سال فقط ۵درصد گرون شده
    قیمت الان سمند پژو پارس سورن ۴خودروی پرفروش ایران خودرو رو با قیمت دو سه سال پیش مقایسه کنید
    یا قیمت انواع پراید رو
    کاش مسئولین ما صادق بودن
    تا اوضاع مملکت این نبود

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اینا مرگ ما را میخان کجای کاری

  • بدون نام

    مرگ بر خودرو سازان ‌چون اینها هیچ زبانی نمی فهمن وسالهست دارن به ریش مردم میخندن

  • مجید

    سال ۹۲ رانا رابجای ۱۴ میلیون تومان ۳۱ میلیون به ما دادند برا همین بیچاره ها کم آوردند.

  • سالار

    چونکه رقابتی نیست
    چونکه خودروهای داخلی فقط درانحصار یه عده ایی خاص هستند یا بهتر بگویبم مافیای خودرو
    وگرنه باهمین پول که بابت خودروهای داخلی میشه بهترین مدل خودرو خارجی میشه سوار شد
    ایرانی شایسته بهترینهاست اما یه عده بی لیاقت و رانتخوار که بفکر خودشون هستند و بهترین امکانات که باهمین پول مردم دراختیار دارند بهترین خوشگذرونیها میکنند و بهترین مدل ماشین سوار میشن

  • Javad

    خوب معلومه طبق روال این بی کیفیتی خودروهای داخلی برمیگرده به امریکای جنایت کار،و اسرائیل هم تو این کار بی تقصیر نیست.،در کل استکبار جهانی باعث این بی کیفیتی خودروهای داخلی شدن ،مرگ بر امریکا اگه یه چندتایی مشت هم تو دهن همشون بزنیم فکر کنم حساب کار دستشون بیاید

  • عدالت

    ای کاش اصلا ایران صنعت خودرو سازی نداشت

  • بدون نام

    من ماشین صفر دراوردم گارانتیش تموم شد هرروز یه جاش خراب میشد وقتی میبردم تعویض قطعه اون قطعه ای کارخونه گذاشته بودخیلی اشغال بود حتی از اون تو بازار نبود به خدا اون بوشی که گذاشته بود کارخونه با قطعه که از بیرون خریدم خیلی کیفیتش پایین بود دولت باید به اینا رسیدگی کنه ایرانخودرو قیمت ماشینو با قطعه کیفیت بالا حساب میکنه یعنی کلاهبرداری خیانت

  • بدون نام

    ملت ایران بیایید یکبار دیگه با هم متحد بشویم و کمپین نخریدن خودروهای داخلی را راه بیندازیم و حمایت کنیم

  • ولی

    احسنت به این صداقت.معلوم نیست قسم حضرت عباس روقبول کنیم یا دم خروس رو.سخنگوی دولت میگه هیچی بیش از10درصد گران نشده ولی اقای رییس میگن وسایل تولیدخودروبالای50 درصد .بازم دمش گرم حقیقت رومیگن واسه تولیدخودرو ازاهن قراضه استفاده میکنند دمشون گرم.خب الان ازخودرو داخلی انتظار داریدبا خودروخارجی رقابت کنه؟ممنون ازشفاف سازیتون

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج