مصباح: آزادی غربی با عقب رفتن روسری شروع شد
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به جريان تغییر ارزشها در غرب، افزود: بنا به گفته يكي از مهاجرين دانشمند زمانی در کانادا، نپوشيدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی میشد؛ اما امروز زنان در همان كشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر میشوند و اين امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد! مسئولان اين کشورها به این مسأله افتخار میکنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز میکنند؛ اين امر تدريجاً از عقب رفتن روسریها شروع شده، و به رفتن خانمها به ورزشگاهها رسيده و به مرور ادامه خواهد يافت، تا آزادی غربي به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند!
انتخاب: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنانشان درخصوص عقبماندگی در زمینه عدالت اجتماعی به ما فهماندند که هر چند انقلاب ما اسلامی بود، اما نسبت به آن، در حد انقلابهای مادی دنیا كه فقط به دنبال رشد علمی، صنعتی و سیاسی بودهاند، رفتار شده است؛ و هدف اصلي آن که جنبه معنوی داشت و در زندگی اجتماعی در قالب عدالت بروز ميكند، هنوز محقق نشده است. باید علت اين عقبماندگي را یافت و راه جبران خطاهای گذشته را پیدا کرد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق عليهالسلام، با تأكيد بر این که اگر کسی به اسلام و انقلاب علاقمند باشد، باید نسبت به آینده انقلاب دغدغه داشته باشد و در جهت برنامهریزی براي حفظ دستاوردها و افزودن بر آنها تلاش كند، گفت: اعضای بسیج دانشجویی با مسئولیتهایی که بر عهده گرفتهاند، نماد قشری هستند که مسئول آینده انقلاب است؛ لذا علاوه بر به کار گرفتن نيروي جوانی، بايد از تجربههای گذشتگان نیز استفاده كنند.
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به تأکیدات رهبری مبني بر تشویق و ترغیب جوانان برای حضور در عرصههاي گوناگون و به دست گرفتن کارها، اظهار داشت: این تأکیدات منافاتي با لزوم استفاده از تجربيات دیگران ندارد؛ چون استفاده نکردن از دستاوردهای گذشته و تجربه دیگران موجب هدررفتن نیرو و سرمایه است و هر چند مقداری وقتگیر باشد، اما قطعاً ارزشمند است. بر همين اساس، حتی از تجارب منفی هم باید استفاده شود، تا در مسیرهای اشتباه وارد نشوید.
استاد حوزه علميه قم در پاسخ به سؤالات حاضران در زمينه عدالت و برخی مسائل سیاسی، با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبری در خصوص عقبماندگي در زمينه عدالت، این سخنان را از جمله تعبیرات زيبا و حکیمانه ايشان دانست، و خاطر نشان كرد: در قرن اخیر، انقلابهای زیادی در دنيا رخ داده است؛ اما آیا انقلاب ایران هم در ردیف انقلابهای دیگري است که در مقابل امپریالیسم و با گرایشات مارکسیستی صورت گرفت، یا با آنها تفاوت دارد؟
وي تأمين رفاه بيشتر را انگيزه اغلب تحولات تأثيرگذار در عرصه اجتماع دانست، وافزود: اغلب انقلابها به اين دليل رخ داده که اکثریت مردم که در فقر و محروميت زندگی میکردند، در پي آن بودند كه با انقلاب، حاکمیت را از دست اقلیت ستمگر گرفته و رفاه بيشتري را براي خود تأمین کنند.
آیتالله مصباح یزدی در ادامه گفت: اما این مسأله در انقلاب اسلامی ايران متفاوت است؛ چون از همان آغاز نهضت اسلامی توسط امام راحل(ره)، اصل، تکیه گاه و کلیدواژه اين انقلاب «اسلام» بود و بیشترین واژهای که امام(ره) در کلماتش به کار برده، کلمه «اسلام» است. در کجای عالم انقلابی را سراغ دارید که با این هدف صورت گرفته باشد؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته اين چنین نبود که همه مردم، تنها هدفشان اسلام باشد؛ اما حضرت امام(ره) مردم را به خوبي ميشناخت و با استفاده درست از فرصتها، ضمن تعلیم صحيح مردم با سخنانش، نیروهای آنها را به کار گرفت و به حركتشان جهت دینی، اخلاقی و معنوی داد، البته مارکسیستها و تودهایها هم با رژيم پهلوي مبارزه ميكردند، اما کسی که توانست مردم را به صحنه بياورد و به قيامشان جهت بدهد، امام(ره) بود که محور نهضتش را اسلام قرار داده بود.
وی رشد معنوی و روحی را ویژگی انقلاب دینی معرفي كرد، و اظهار داشت: تجلی عدالت اجتماعی در جامعه نیز از ثمرات چنین انقلابی است؛ بر خلاف جوامع ديگر كه نهایت هدف مطلوبشان پیشرفت علم و تکنولوژی، گسترش بهداشت، رفاه عمومی و نظایر آن است.
آیتالله مصباح یزدی گفت: عدهای با القاء چنين تصوري که ثروتهای جزئی كه در اختيار افراد عادي است، نمیتواند عامل پیشرفت باشد، این تفکر را مطرح كردند باید قدرت در اختيار افراد ممتاز و نخبه باشد و ثروتها در يكجا جمع شود، تا با تجمع ثروت، زمینه پیشرفتهای علمی و صنعتی فراهم شود و بقیه مردم از نتيجه پيشرفتها منتفع شوند؛ نتیجه اين تفكر سرمایه داری است. با رواج اين انديشه در دنيا تفکر مارکسیستی که هفتاد سال مورد توجه كشورهاي مختلف قرار گرفته بود و به عبارتی به تنها امید محرومان تبدیل شده بود، شکست خورد و حتی شوروی و چین که قطب مارکسیسم بودند، پس از تقسيم شدن شوروي به كشورهاي متعدد، تا حد زيادي از این تفکر فاصله گرفتهاند و حاكمان فعلي آنها در عمل، لیبرال هستند.
وی ادامه داد: تفاوت اصلي انقلاب اسلامی با سایر انقلابها این است که هر چند خواهان رفاه مردم و استفاده از همه نعمتها، و پیشرفت در علم و تکنولوژی است، اما به این اکتفا نمیکند و علاوه بر آن، در پي برقراري عدالت اجتماعی، بهرهمندي يكسان همگان از تمامي امکانات، و مبارزه با ویژه خواری است.
آیتالله مصباح یزدی با تأكيد بر این که در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و نظایر آن باید عدالت برقرار شود، افزود: کسی که استعدادی دارد و به دنبال پیشرفت است، نباید در اين زمينه محروم بماند؛ بلکه باید شرایط برای او فراهم باشد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تأکید کرد: نباید سرمایههای ملي کشور فقط در اختیار گروه، جناح و طبقه خاصی قرار بگیرد، تا اين افراد سودهای سرشاری به جیب بزنند و مردم دیگر كه از آن سرمايهها بيبهرهاند، روز به روز فقيرتر شوند.
وي ادامه داد: امروز ما علیرغم همه پیشرفتهای علمی، سیاسی و اجتماعی، همچنان در زمینه عدالت اجتماعي عقب هستیم؛ چون اغلب افراد فقط به فکر منافع خودشان هستند و اگر سخنی هم در اين زمينه گفته میشود، فقط برای دلخوش کردن و فريب دیگران است.
استاد اخلاق حوزه علميه قم با بیان این که انسانها عادتاً به فکر تأمين نيازهاي خودشان هستند، افزود: همه ما باید بكوشيم با رشد اخلاقی، روحيه ایثار و فداكاري را در خود ايجاد كنيم؛ اما متأسفانه تاكنون چنین رشدی را در جامعه به وجود نیاوردهایم؛ نه ابزار چنين كاري را در اختیار داشتیم، و نه دغدغهاش را داشتیم؛ لذا از عدالت اجتماعی محروم ماندهایم و هنوز این تفکر که هر کسی بايد به فکر خودش باشد، حاكم است؛ بلکه با روي كار آمدن برخي افراد که بهره چنداني از تربیت دینی ندارند و فداکاریهاي رزمندگان را ندیدهاند، شرايط سختتر هم شده است و این خود مانع بزرگي برای تحقق عدالت اجتماعی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنانشان درخصوص عقبماندگی در زمینه عدالت اجتماعی به ما فهماندند که هر چند انقلاب ما اسلامی بود، اما كساني در حد انقلابهای مادی دنیا كه فقط به دنبال رشد علمی، صنعتی و سیاسی بودهاند، با آن رفتار كردهاند و هدف اصلي آن که جنبه معنوی داشت و در زندگی اجتماعی در قالب عدالت بروز ميكند، هنوز محقق نشده است. باید علت اين عقبماندگي را یافت و راه جبران خطاهای گذشته را پیدا کرد.
وی ادامه داد: ایشان با لحني مؤدبانه اشاره فرمودند که برای اهداف اصلي انقلاب کاری انجام نگرفته است، و ما در اين زمينه عقب ماندهايم. مفهوم عقبماندگي ما در زمينه عدالت اجتماعی اين است كه برخی از كساني كه در مصادر امور هستند، غير عادل و رانتخوارند و فقط به فکر حزب و جناح خود هستند.
وی با اشاره به این که عدالت اجتماعی، صرفاً با برنامههای اقتصادی تحقق پیدا نمیکند، اظهار داشت: انقلاب اسلامي ايران به دنبال این بود که پیشرفتهای علمی و مادی با عدالت اجتماعی همراه باشد و عدالت اجتماعی زمانی برقرار میشود که روح معنویت بر انسان حاکم شود و در افقي فراتر از سطح حيوانيت، انسانیت را پیش روی خود ببیند و ارزشهایی والاتر از شکم و دامن برای خود قائل شود.
این مفسر قرآن کریم با استناد به آیهای از قرآن خاطر نشان كرد: قرآن کریم انسانهایی که فقط به فکر منافع خود، و شکم وشهوت هستند، را به چارپایانی تشبیه میکند که رها شدهاند، تا بچرند؛ چنین كساني حتی از چارپایان پستترند. دین آمده تا انسان را به مقامی فراتر از حیوانیت، بلکه فراتر از فرشتگان برساند.
وی با اشاره به این که تفکر مادی و منفعتطلبی شخصي مانع تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است، افزود: البته پیشرفتهایی در زمینه مادی حاصل شده است و برخي دولتهای اسبق چنان بر واژه «پیشرفت» تأکید داشتند که گويا تنها آرمان و خواسته انقلاب پیشرفت بوده است! اما در كنار آن چه برنامهای برای انسانیت انسان در نظر گرفته شده است؟ در حالی که همین امر، وجه تمايز انقلاب اسلامی با سایر انقلابها بود. پیشرفت حقیقی، پیشرفت در انسانیت است که نمود آن در زندگی اجتماعی، تحقق عدالت در جامعه است.
آیتالله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به این که در زمان ستمشاهی، مردم شأنی برای خود در اداره جامعه قائل نبودند، اظهار داشت: نه فقط در رژیم ستمشاهی پهلوی، بلکه در طول تاریخ کشور ما، همواره امور به دست سلطان و درباريان بوده، و اصلاً امیدي به روي كار آمدن حکومتی که مردم در آن نقش داشته باشند، به ذهن کسی خطور نمیکرد. تحولی که امام راحل(ره) در اين زمينه ایجاد کرد، شايسته نامی جز معجزه نبود؛ ايشان یک امر ناشدنی را در کوتاهترین مدت با کمترین هزینه، شدنی کرد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با يادآوري برخي توطئههاي شیاطین علیه انقلاب و نظام اسلامی، گفت: به عنوان نمونه، آزادی که یکی از شعارهای اساسی انقلاب بود، توسط عدهای به اين معنا تفسير شد که هر کس، هرکاری خواست انجام دهد و کسی حق ندارد مانع آنها شود؛ آيا لازمه اين تفسير چيزي جز سوق دادن انسان به سوي حیوانیت است؟! بر اساس این تعریف از آزادی، زندگی ارزشمند انسانی و تعیین ضوابطی برای رسیدن به انسانیت، بیمعناست. اخیراً هم برخی گفتند هر استادی بايد آزاد باشد كه سر کلاس، هر چه خواست بگوید!
وی با بيان این که تنها قیدی که از سوي آزاديپرستان برای آزادی ذکر شده، عدم مزاحمت با آزادی دیگران است، اظهار داشت: این، همان برداشت از آزادی است که در کشورهای باصطلاح پیشرفته وجود دارد و مسئولان این کشورها افتخار میکنند که زمینهای را فراهم کردهاند که هر کسی، هر کاری خواست انجام دهد!
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به جريان تغییر ارزشها در غرب، افزود: بنا به گفته يكي از مهاجرين دانشمند زمانی در کانادا، نپوشيدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی میشد؛ اما امروز زنان در همان كشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر میشوند و اين امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد! مسئولان اين کشورها به این مسأله افتخار میکنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز میکنند؛ اين امر تدريجاً از عقب رفتن روسریها شروع شده، و به رفتن خانمها به ورزشگاهها رسيده و به مرور ادامه خواهد يافت، تا آزادی غربي به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند!
استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: طبیعتاً در فضائی که آزادی با چنین معنایی بالاترین ارزشها تلقی شود، جایی برای احکام اسلام، باقی نمی ماند. روح این سخن ابتدا از سوي منافقین مطرح شد که گفتند اسلام تاریخمند است و احکام آن، اختصاص به زمان خاصی داشته است! امروز اگر از ربا انتقاد کنید، با تمسخر به شما ميگويند مگر فعاليت اقتصادي بدون نظام ربوی ممکن است؟ رباخواري در گذشته اعلان جنگ با خدا بوده، امروز اين كار عین جهاد فی سبیلالله است! از سوي اين افراد اصل رباخواري پذيرفته شده، فقط بحث بر سر این است که سود، ۳۰ درصد باشد، یا ۲۸ درصد!
وی افزود: این امر نشانه آن است که ما در زمينه فرهنگ کوتاهی کردهایم و نتوانستیم از فرصت انقلاب به خوبي استفاده کرده و پایههای اعتقادی مردم را مستحکم کنیم. این که کسانی بتوانند به این راحتی مغالطه کنند و قانون جنگل را به جاي معناي واقعي آزادي به مردم قالب كنند، نشان میدهد، در زمینه مسايل فرهنگی کار جدي نشده است. در حالی كه كساني كه براي اهداف انقلاب جانفشاني كردند اصلاً چنین معنایی از آزادی به ذهنشان نمیرسید. با اين مغالطات و سوء استفاده از چنين مفاهيمي در آينده بايد فاتحه اسلام را خواند.
آیتالله مصباح یزدی در پایان گفت: اگر اسلام و احکام اسلامی را باور داریم، بايد ابتدا خودمان اسلام را درست بشناسیم و پس از آن سعی کنیم فکر صحیحی که به آن یقین داریم، را به دیگران هم بياموزيم و در راه پياده شدن آن با تمام توان بكوشيم.
گفتنی است دیدار جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق عليهالسلام با مصباح یزدی، روز دهم اسفندماه جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
نظر کاربران
ازادي حق تمامي ملتهاي دنياست و غربي و شرقي نداره
پاسخ ها
اینایی ک منفی دادن منظورشون اینه که آزادی حقشون نیست؟؟
دقیقا ،گل گفتی
اینایی که منفی دادن یعنی اینکه خودشونو در حد انسان نمیبینند کسی که بدون فکر و با تعصب فقط گوش به فرمانه شبیه چیه
اختلاس از کجا شروع شد..
پاسخ ها
از زمان خلقت انسان
اتفاقا در ازادي غربي محدوديت هاي با ارزش زيادي هست مثلا در انجا شما نميتوانيد به راحتي به يك زن اهانت كني ولي اينجا به راحتي به زنان اهانت ميشود
پاسخ ها
بله در غرب زنها باید روی پای خودشون بایستند نه اینکه تمام روز رو جلوی آینه بگذرونند و یک موجود مصرف گرای بی خاصیت باشند
مرسی خیلی زیبا بود
از جمله محدودیتهای بقول شما با ارزش ممنوعیت حجاب در بسیاری از دانشگاههای اروپایی است ؟ بقول اون بنده خدا سرانه مطلالعه در ایران بسیار پایین اما بقول خودشون روشنفکر بسیار بالا
اگر تا حالا نفهمیدی زن در غرب یک وسیله هست خیلی عقبی.
کاربر۱۱:۵۲ معلومه خودت رو خیلی عقل کل میدونی ۹۹٪ هم از نظر تو عقب مونده هستن خخخخخخ خندیدیم
نه بزن بلکه به حیوانات هم کسی حق ندارد توهین کند و به آزار برساند
آدمها عقاید مختلفی دارند و باید بتونن بر اساس عقایدشون زندگی کنند .طرز لباس پوشیدن هم به طرز فکر آدمها ربط داره. البته این فقط مساله حکومت نیست خیلی از پدر مادرهای قدیمی تر هم عقاید خودشون رو به بچه هاشون تحمیل کردند
پاسخ ها
جمشیدازخودراضی.تعرف شهیدچیست.
از خود راضی.خخخخ.خیلی جوک قشنگی بود.اگه من از خود راضی بودم الان داشتم کشور رو چپاول میکردم.ماها یه عده بدبخت بیچاره ایم که فقط صدامون اینجاها شنیده میشه نه .جای دیگه
آقای مصباح، آقای احمدی نژاد خوب هستند؟ حذب پایداری در چه حاله؟ سلام به دیگر دلواپسان برسان.. هاله نور و اینا و بصیرت و معجزه هزاره سوم و...
پاسخ ها
شماکه ژن خوب داریدتحمل انتقادرانداریدومنتقدین رابی عقل ودهه شصتی هارامعضل می دانیدازشماانتظاری غیرازاین نیست چون منطق ندارید
احسنت
و دکل هاي نفتي گم شده پیدا نشد؟؟؟
اقای مصباح چند سالشونه؟؟؟
اختلاس با کدام ازادی شروع شده؟
البته ریشه لغت ان که عربی هست ولی اولین ابداع کننده اختلاس از کجا بوده؟
پس چرا غرب این همه پیشرفت کرده ولی ماصدسال ازاونا عقبیم چراتوکشورمایه مسئول نمیادازمردم عذرخواهی کنه توی ژاپن به خاطرتأخیردرپروازهواپیما وزیرتعظیم میکنه وازمردم عذرخواهی میکنه
پاسخ ها
خدا کنه که فقط صد سال عقب باشیم
آقایون طرفدار حجاب اختیاری خجالت بکشین دنبال چیید شما ؟؟ حداقل به آینده بچه هاتون فکر کنین
پاسخ ها
افرین درست گفتی.اونایی که دنبال ازادی هستند دقیقا به فکر اینده بچه هاشون هستند.چون میدونن اگه کشور با همین وضعیت جلو بره بچه هاشون از خودشونم بدبخت تر خواهند شد
تو دنبال چی هستی؟؟؟به روانکاوی نیاز داری
پسر خوب تو اگه چشمات پاک باشه ب این چیزا دقت نمیکنه . مگه الان مردها استین کوتاه میپوشن همه خانوما نگاه میکنن؟
همین بدحجابی وقر واطفار هاست که زنها زنا کار وقاتل شوهراشون میش
پاسخ ها
الان در کشورهای دیگه زنها همشون چاقوبدست ایستاده اند ! آقای عزیز ( مطمئن هستم خانم نیستی ) از این خبر ها نیست واقعیت جامعه خارج از ایران با سریال های ترکی خیلی تفاوت دارد! کسانی که در همین ترکیه مدتی زندگی کرده اند خیلی راحت می توانند برایتان توضیح دهند که از این خبر ها نیست
نه مانم همین بیکارط و اعتیاد و فقره که مردم را به این روز انداخته تازه با چادر و بی چادر مانتو بلند و کوتاه هم نمیشناسه
اگر قرار بود گیسوی زنان محترم در زیر چند متر پارچه سیاه و سفید مخفی باشه ، خداوند از روز ازل آنها را کچل می آفرید تا امثال ما اینقدر حرص بی حجابی را نخوریم .
يعني روسري مون رو عقب بكشيم به أزادي مي رسيم؟
يعني روسري مون رو عقب بكشيم به أزادي مي رسيم؟
ماکه هروقت حرف شده شدیدبر پرهیزازبی بندوباری وبی حجابی تاکیدکردیم ! ولی چرا هرکس سوالی از این قبیل مسئولین میکنندتمامسائل را در موضوعات فرهنگی خلاصه وارزیابی عقب ماندگی راکشورهای غیراسلامی را مثال میزنند!؟ واز طرفی عقیده دارم هرچیزی در جامعه نادیده گرفته بشه یک روز معضل جدی میشه! لطفادرخصوص پیشرفت علم وصنعنت کشورایران سخن بگوئیدکه آیاامیدی هست به احیای کارنجانجات یانه؟ هرچندکارشناسان دینی و سیاسی به کارشناسان اقتصادی اجازه ورود وحرف زدن نمیدن!!!!!!!!شعارامپریالیستی و عمل مارکسیستی روخوب اومدی.
ضمنااضافه کنیدکه همین همسایگان خودمون رو مثال بزنیم مثلا افغانستان بادوهزارکتاب درنمایشگاه کتاب ماشرکت کرده!!! مصاحبه مسئولشون رو خوندم عینامینویسم: باوجودچهل سال فضای جنگی درکشور افغانستان بازهم مانعی نشده برای کتابخوانی وفعالیت ناشران!!!! قبلا هم شنیده بودم که افغانستان حدود ۴۰درصد زیرخط فقرهست!! ولی ماهشت سال جنگ تحمیلی داشتیم و بعداز سی سال هنوز برخی ها از فضای جنگی نام میبرنند!!چه عمدا چه سهوا!!