حباب قیمت خودروهای وارداتی شکسته است؟
در شرایطی که به اواسط اسفند ماه رسیدهایم، بازار خودرو کشور چه در بخش داخلیها و چه در حوزه وارداتیها، با رکود دست و پنجه نرم میکند و چندان خبری از رونق خرید و فروش و استقبال مشتریان نیست.
روزنامه دنیای اقتصاد: در شرایطی که به اواسط اسفند ماه رسیدهایم، بازار خودرو کشور چه در بخش داخلیها و چه در حوزه وارداتیها، با رکود دست و پنجه نرم میکند و چندان خبری از رونق خرید و فروش و استقبال مشتریان نیست.
در این بین، وضع بازار وارداتی راکدتر از داخلیها است، چه آنکه خرید و فروش در این بازار، بسیار افت کرده و مشتریان سراغی از آن نمیگیرند. به گفته فعالان بازار، رکود سنگین بازار خودروهای وارداتی دلایل مختلفی دارد که در بین آنها، رای موقت دیوان عدالت اداری مبنیبر ابطال مصوبه دولت مبنیبر افزایش تعرفه واردات خودرو، اصلیترین آنها است.
طبق اعلام دیوان عدالت اداری، مصوبه مذکور ابطال و بنابراین خودروهای خارجی باید با همان تعرفههای قبلی وارد کشور شوند. ازآنجاکه این رای موقتی بوده و حکم نهایی حدود پنج ماه دیگر اعلام خواهد شد، دولت خود را ملزم به اجرای آن ندانسته و بنابر اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، خودروهای خارجی با تعرفههای جدید امکان ثبتسفارش و واردات دارند. با این حال اما مشتریان از بیم اجرای حکم دیوان عدالت اداری در آینده، فعلا بازار وارداتیها را تحریم و اقدام به خرید نمیکنند. در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی ناشی از بسته شدن سایت ثبتسفارش و افزایش قیمت ارز و همچنین بالا رفتن تعرفه، بسیار بالا رفته و بنابراین مشتریان میترسند در آینده و در صورت اجرای حکم دیوان و کاهش تعرفه، قیمتها افت کرده و در نتیجه به شدت متضرر شوند. از همین رو فعلا در بازار وارداتیها، خرید و فروش به حداقل رسیده و البته قیمتها هم کاهش یافتهاند. با وجود این کاهش اما همچنان بازار با حباب قیمتی دست و پنجه و نرم میکند.
به بازار برویم و ببینیم نمودار قیمتها چه تغییراتی را طی هفتههای گذشته به خود دیده است. ابتدا از بازار وارداتیها شروع کنیم که خبر میرسد نهتنها روند رو به رشد قیمتها متوقف شده، بلکه در مواردی، قیمتها رو به کاهش نیز رفتهاند.آن طور که فعالان بازار عنوان میکنند، در حال حاضر هیوندایی مدل سوناتا با قیمتی برابر با ۲۵۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود و این در شرایطی است که خودرو موردنظر تا همین چند هفته پیش قیمتی بالاتر داشت و پایانی هم برای توقف روند صعودی آن متصور نبود. دیگر محصول هیوندایی یعنی توسان نیز که افزایش قیمتی شدید را در ماجرای بسته شدن سایت ثبتسفارش، تجربه کرده، در حال حاضر روزهای با ثباتی را میگذراند و قیمت آن در عدد ۲۶۰ میلیون تومان ثابت مانده است.همچنین النترا نیز با توجه به توقف روند صعودی قیمت، در حال حاضر ۱۸۳ میلیون تومان خرید و فروش میشود. این محصول نیز روندی به شدت صعودی را در ۶ ماهی که سایت ثبتسفارش بسته شد، تجربه کرد. نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد کیا اپتیما نیز عنوان میکنند که در حال حاضر تنها مدل ۲۰۱۶ این محصول در بازار وجود دارد و قیمت آن ۲۳۰ میلیون تومان است. اپتیما هم جزو خودروهایی است که قیمت آن به شدت بالا رفت، اما کمکم روندی نزولی به خود گرفت.
در بین دیگر خودروهای وارداتی، تویوتا راو۴ نیز با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان به فروش میرود و این موضوع نشان میدهد خودرو موردنظر با کاهش قیمت طی دو، سه هفته گذشته مواجه شده است. این موضوع در مورد تویوتا کمری هم به نوعی صادق است، چه آنکه خودرو موردنظر با توجه روندی کاهشیاش در قیمت، هماکنون ۲۶۰ میلیون تومان به فروش میرسد.فعالان بازار همچنین در مورد هیوندایی سانتافه عنوان میکنند که این محصول در دو، سه هفته گذشته حدود ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر ۳۱۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. همچنین از بازار لکسوس هم خبر میرسد خودرو موردنظر که تا همین چند وقت پیش ۶۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر با افتی ۷۰ میلیون تومانی مواجه و ۵۸۰ میلیون تومان به فروش میرود. در مورد کیا سورنتو نیز گفته میشود این محصول با توجه به کاهش قیمت ۱۰ میلیون تومانیاش، در حال حاضر ۳۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.
افتوخیز خودروهای داخلی
از وارداتیها عبور کنیم و سری هم به بازار خودروهای داخلی بزنیم. آن طور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر در بین محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت میکند. پژو ۲۰۷ اتومات هم که تغییر خاصی در قیمت نداشته، هم اکنون ۵۶ میلیون تومان به فروش میرسد. از سوی دیگر، تندر ۹۰ مدل E۲ پارسخودرو با قیمتی برابر با ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که نشان از کاهش قیمت خفیف این محصول دارد. این در شرایطی است که پارستندر افزایش قیمتی نیم میلیون تومانی داشته و در حال حاضر ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. با این حال اما تندر اتومات تثبیت قیمت داشته و در حال حاضر ۵۲ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد.
در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ وی با کاهش قیمتی نیم میلیون تومانی مواجه و در حال حاضر ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. از آن سو اما سمند مدل EF۷ نیم میلیون تومان دیگر افزایش قیمت داشته و بنابراین در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرود. نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد تیبا از تثبیت قیمت این محصول میگویند. به گفته آنها، این خودرو تغییر قیمت خاصی نداشته و فعلا با همان قیمت ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش میشود. تیبا ۲ یا همان تیبای هاچبک نیز قیمتی برابر با ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت میکند. در خانواده پراید اما مدل ۱۳۱ با افزایش قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شده و در حال حاضر ۲۲ میلیون تومان به فروش میرود.
نظر کاربران
مردم پول دارن که بخرن مسخره ها
بابا راجع به قیمتهادرست به مردم آگاهی برسونین چرادولت اینکاروبامردم میکنه الان 9ماهه کیااسپورتیج ثبت نام کردم امانه ماشین روبهم تحویل میدن نه پولم رونه سود پولمو قراربوده190 ماشین روبهمون تحویل بدن حالامیگن270قیمتشه آخه چراتازه اونم مدل2117ماشینهارو توپارکینگ گمرک نگه داشتن که چی ماباتعرفه ارز قبل ثبت نام کردیم حالامیگن باتعرفه جدیدتحویل میدییم کجابریم شکایت کنیم همه هم دستهاشون پشت پرده باهم گره خورده ومردم روپاس میدن پیش هم آخرسرهم به ریش مردم میخندن خداازسرشون نگذره که بیچاره کردن مردم رو
پاسخ ها
دوستدخوبم
به خداشکایت کن
چون دولت خودش اینکاره است
خخخخ حباب را خود مسئولین درست میکنند.خودرو ۵۰ میلیونی را به قیمت ۲۵۰ میلیون به مردم میفروشند. خدا از مسببین آن نگذرد.
ماشینای داخلی رو چرا اینقد گرون کردند خدا ازشون نگذره
زندگی ایرانیها تقریبا همش حبابه،از قیمت مسکن گرفته تا دارو ماشین سکه دلار لوازم خانگی ،تنها چیزی که حباب نداره و بی ارزشه زندگی مردمه
اقایان می خواهند هزینه زیاده خواهی های خود در عرصه جهانی و منطقه ای را از جیب مردم تامین کنند و به هر بهانه ای قیمتها را افزایش می دهند در واقع به نوعی استعمار داخلی مبتلا شده ایم و این توهین به شعور ملت است .
قبلا که حقوق پدرم ماهی 3000 تومان بود ، ماشین پیکان هم 28000 تومان بود. یعنی پول بهترین ماشین صفر کیلومتر داخلی کشور برابر بود با 10 ماه حقوق یک کارمند معمولی.
اما حالا حقوق کارمند دولت بعد از 25 سال خدمت 2 ملیون تومان و یه ال 90 یا سمند یا پژو405 هم بین 35 تا 40 میلیون تومان. یعنی برابری قیمت ماشین معمولی کشور با 20 ماه حقوق .
خب این یعنی چی؟؟؟؟ بعد میگن تورم نداریم که!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
عزیزان نگران نباشید دنبا دور دور است بعضی که سوار الاغ و قاطر میشدند حالا لیموزینگ سوار میشن مردم باید برن الاغ سوار بشن اگه پولشون برسه،
این حباب آهنی است نمی ترکد مطمئن باشید