۶۷۹۸۴۳
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

خلبان، تا آخرین لحظه اعلام وضعیت اضطراری نکرد

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ELT‌ها در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی عمل نمی‌کنند، گفت: خلبان هیچ اعلام وضعیت اضطرار‌ی نداشت، ارتباط در یک لحظه قطع شده و حادثه به صورت ناگهانی رخ داده است.

خبرگزاری فارس: مرتضی دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار در تشریح آخرین جزئیات سانحه هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان، بیان کرد: آخرین مکالمات خلبان هواپیمای ATR با برج مراقبت فرودگاه یاسوج، بابت تقرب پرواز و کاهش ارتفاع بوده است.

وی افزود: در اطلاعات اولیه که در دست داریم خلبان هیچ اعلام وضعیت اضطرار‌ نداشته است و طبق این اطلاعات، شواهد حاکی از آن است که ارتباط در یک لحظه قطع شده و حادثه به صورت ناگهانی رخ داده است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی اظهار داشت: همه این اتفاقات در بازه زمانی کوتاهی رخ داده و حادثه پیش آمده است.

دهقان با اشاره به انتشار اخبار ضد و نقیض در برخی کانال‌های غیرخبری، درباره‌ این سانحه تأکید کرد: مردم حتماً برای کسب اطلاع درباره این سانحه فقط به رسانه‌های معتبر، خبرگزاری‌ها و رسانه ملی مراجعه کنند و از پیگیری اخبار در برخی شبکه‌های پیام‌رسان غیررسمی خودداری کنند.

* ELT‌ها در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی عمل نمی‌کنند

وی درباره سیستم ELT هواپیمای ATR سانحه دیده و عدم ارسال سیگنال از سوی این سیستم گفت: هواپیمای ATR آسمان به ELT مجهز بوده است ضمن آنکه در چک‌های این هواپیما نیز، ELT چک شده و هواپیما صلاحیت پرواز هم داشته است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ELT هواپیمای ATR در حین سانحه عمل نکرده است، ادامه داد: این عدم کارایی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

دهقان اظهار داشت:‌ معمولاً در دنیا ELT‌ها در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی عمل نمی‌کنند که دلایل متفاوت فنی دارد که در این باره می‌توان به نوع حادثه، محل وقوع حادثه، شدت ضربه وارد شده به هواپیما و غیره اشاره کرد. ضمن آنکه ممکن است خود سیستم ELT عیب فنی داشته باشد و یا اینکه ماهواره تجسس و نجات سیگنال‌های ELT را دریافت نکرده باشد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی ادامه داد: همان‌گونه که گفته شد طبق مطالعات کشورهای پیشرفته در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی ELT‌ها عمل نکرده‌اند؛ در مورد ATR نیز‌ همه این موارد باید پس از بررسی جعبه‌های سیاه هواپیما به صورت تخصصی و دقیق بیان شود.

دهقان در پاسخ به این سؤال که آیا با مؤسسه ارائه دهنده خدمات ELT و ماهواره جست‌وجو‌ و نجات در ارتباط بوده‌اید، گفت: با همه مراکز و همچنین این مؤسسه در ارتباط هستیم و قطعاً هر سیگنال ELT در قلمرو ما پخش شود و ماهواره‌‌های آنها دریافت کند، برای ما ارسال می‌کنند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی افزود: ظاهراً سیگنالی از سوی ELT هواپیمای سانحه دیده به ماهواره جست‌وجو و نجات ارسال نشده است و آن ماهواره سیگنالی دریافت نکرده و بنابراین پیامی برای ما ارسال نشده است.

بنابراین گزارش ELT یا همان emergency locator transmitter فرستنده‌ای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص می‌کند این سامانه‌‌ به سیستم هواپیما وصل می‌شود و پس از برقراری ارتباط با سیستم ماهواره‌ای، سیگنال ارسال می‌کند؛

شرکتی که خدمات ELT ارائه می‌دهد مؤسسه‌ای بین‌المللی است و عمده سهام آن متعلق به یک شرکت آمریکایی است؛ این مؤسسه‌ یک ماهواره تجسس و نجات را به فضا پرتاب کرده است و شرکت‌های هواپیمایی عضو این مؤسسه می‌شوند و با پرداخت آبونمان خدمات ELT می‌گیرند یعنی هر زمانی که سانحه‌ای برای هواپیما رخ دهد و یا ضربه‌ای مهلک به آن وارد شود، این سیستم از هواپیما سیگنال می‌دهد و آن ماهواره این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند.

‌ وقتی سیگنال ELT از سوی ماهواره تجسس و نجات دریافت می‌شود، بررسی داده‌ها حاکی از آن خواهد بود که موقعیتی که این سیگنال‌ها از آنجا ارسال می‌شود، کجاست.

به گزارش فارس هواپیمای ATR۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان به شماره پرواز ۳۷۰۴ ساعت ۸ صبح روز ۲۹ بهمن‌ماه از فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج پرواز کرد و ۵۰ دقیقه پس از پرواز از رادار حذف و مکالمات خلبان و برج قطع شد؛ پس از آن اعلام شد که این هواپیما با کوه دنا برخورد کرده و سانحه در ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج رخ داده است.

این هواپیما حامل ۶۰ مسافر و ۶ خدمه و امنیت پرواز بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بیخیال

    دروغ پشت دروغ فقط دروغ بلدن

  • بدون نام

    والا این رسانه ملی اینقدر دروغ میگه که اصلا به حرفاشون اعتباری نیست

  • محمد شریعتمداری

    بیچاره دستگاه های ارتفاع سنجش که کار نمیکردن، اونجا هم هوا ابری بوده چیزی نمیدیده، تا چشمش دیده یک متری کوه بوده.تمام.

  • بدون نام

    چرا اینقدر جنگ روانی راه میندازین خسته شدیم از بس خبرهای بد ودروغ شنیدیم

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج