چه کسی باعث افزایش قیمت خودرو شد؟
نرگس رسولي در روزنامه اعتماد نوشت: بازارحباب گونه قيمت خودرو هر روز فربهتر ميشود. در شرايطي كه هنوز دولتيها بر سر ماجراي خودروهاي وارداتي به تفاهم نرسيدهاند و اين بازار در بلاتكليفي و افزايش قيمت به سر ميبرد، داخلي سازها ساز افزايشي خود را كوك كردهاند و بازار شب عيد را با افزايش قيمت گرم كردهاند.
نرگس رسولي در روزنامه اعتماد نوشت: بازارحباب گونه قيمت خودرو هر روز فربهتر ميشود. در شرايطي كه هنوز دولتيها بر سر ماجراي خودروهاي وارداتي به تفاهم نرسيدهاند و اين بازار در بلاتكليفي و افزايش قيمت به سر ميبرد، داخلي سازها ساز افزايشي خود را كوك كردهاند و بازار شب عيد را با افزايش قيمت گرم كردهاند.
در دو هفته گذشته دعوا برسر كاهش تعرفه واردات خودروهاي خارجي به جايي كشيد كه ديوان عدالت اداري از الزام به كاهش تعرفههاي وارداتيها خبر ميدهد و و وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد دارد كه ابلاغيه معاون اول لازمالاجرا است. ماجرايي كه موجب شد تا در بلاتكليفي وارداتيها، داخليها سود كرده و با افزايش تقاضا رو به رو شوند. حال آنكه طبق برخي گزارشها از خطوط توليد جاده مخصوصيها نشان ميدهد در ماههاي گذشته برخي خطوط به دليل كاهش قطعات با افت توليد مواجه شده بودند و برخي ديگر با توجه به تقاضا سهم بيشتري در توليد را به نام خود كردند امري كه ميتواند توجيه بيشتري براي گران شدن اين خودروها باشد اما نميتواند گراني همه داخليها را توجيه كند.
فعالان بازار كه در دو سه روز اخير شاهد افزايش بيش از يك ميليون توماني خودروهاي داخلي در بازار هستند هرچند در نگاه اول بازار شب عيد را دليل گراني خودروهاي داخلي ميدانند اما معتقدند نميتوان اگر كنار تاثير رواني گرانتر شدن خودروهاي وارداتي به خاطر افزايش تعرفه گذشت، امري كه توانسته است بخشي از متقاضيان خريد خودروهاي خوش قيمت وارداتي را مجاب به خريد داخليها كرده و تقاضاي شب عيد برخي خوردوهاي با كيفيتتر داخلي را بيشتر كند.
اين گروه در عين حال معتقدند مادامي كه مردان دولتي براي تعرفه خودرو شرايط كجدار و مريز را در پيش ميگيرند و به ثبات بازار خودروهاي وارداتي كمك نميكنند نميتوان از داخلي سازها هم توقع ثبات داشت و بايد چشم انتظار افزايش قيمت بيشتر از آن چيزي كه هماكنون در بازار شاهد آن هستيم، باشيم. در همين حال نميتوان از تاثيرات رواني كه افزايش نرخ ارز روي خودروهاي داخلي ميگذارند نيز به سادگي گذشت. هر چند كه تاكنون داخليسازها اعلام كردهاند كه درصد توليد داخلي شان به ميزان معقولي افزايش يافته است اما به هر جهت واردات برخي قطعات و حتي مواد اوليه كه با دلار آزاد انجام ميشود موجب شده تا برخي فعالان بازار خودرو، گراني امروز خودروهاي داخلي را تاثير رواني افزايش نرخ دلار بدانند. اين گروه معتقدند كه در زماني كه بازار وارداتيها در بلاتكليفي ميان قيمتهاي مرداد ماه و دي ماه باقي مانده است، خودروهاي داخلي هم به دليل افزايش تقاضا، تاثير رواني گراني نرخ دلار و رشد تقاضاي بازار شب عيد در شرايط رشد قيمتي قرار گرفتهاند.
برخي نمايشگاهداران حتي از تداوم اين روال خبر ميدهند و ميگويند اگر دولت براي بازگشت قيمت خودروهاي وارداتي به جمعبندي نرسد، روال افزايش قيمتي داخليها با افزايش تقاضا و عطش بازار داخليها بيشتر نيز خواهد شد. بر اساس اين گزارش، روال افزايشي قيمت خودروهاي داخلي كه از روز پنجشنبه آغاز شده است در نخستين روز هفته جاري نيز ادامه يافت تا مجددا برخي داخليها روي گراني ۵۰۰ هزار تا ٥/١ ميليون توماني را به خود ببينند. ديروز در بازار خودروي ٢٠٦ تيپ ٢ با افزايش ٥٠٠ هزار تومان با قيمت ٣٦ ميليون تومان، دنا پلاس با افزايش يك ميليون و ٥٠٠ هزار توماني با قيمت ٥٧ ميليون و ٥٠٠ هزار تومان، سمند ال ايكس با افزايش ٥٠٠ هزار توماني با قيمت ٣٥ ميليون و ٥٠٠ هزار تومان، پژو٢٠٧ اتوماتيك با افزايش يك ميليون توماني با قيمت ٥٧ ميليون و ٥٠٠ هزار تومان، پژو ٢٠٦ مدل v٨ با افزايش ٥٠٠ هزار توماني با قيمت ٤٣ ميليون و ٥٠٠ هزار تومان، ساندرو استپ وي با رشد ٥٠٠ هزار توماني با قيمت ٦٧ ميليون تومان، ساندرو با افزايش ٥٠٠ هزار توماني با قيمت ٥٧ ميليون تومان به فروش ميرسد.
نظر کاربران
مدیران خائن وپست مرگ بر سازمان مدیریت وخدمات کشوری خائن مرگ بر منافقان نفوزی
پاسخ ها
مدیران اکثر حقوق بگیر خارجی ها هیتن و از طرفی با هزینه گمرگی معقول اجازه ورود خورو نمی دهند از این طرف دولت هم با خودرو سازها شربک هستند و چشم دیده خودروی استاندارد با قیمت معقول را ندارند و خود دلال وارث میشوند و با سود سه یا چهار برابر میشود فروشند، افرادی که پول دارند میخرند باز قشری متوسط جامعه است که قربانی اینان میگردد و جنازه آش را بایستی از لابلاي این خودروهای غیر استاندارد وطنی در بیاورند معادله واضح و مشخص است خودروی 25هزار دلاری در ایران بیش از یک و نبم میلیارد است، چرا جون فقطدر سه تا چهار درصد جامعه قادر به خرید هستند سی چهل درصد فقط دست شان به دهنشان میرسد بیشتر از پنجاه درصد زیر خط فقر زندگی می کنند که از اینان بیست درصدد دارای فقر مطلق اند ولی اون آقا اینها را نمی بیند یا نمیخواد ببیند،
مرگ بر دیکتاتور
احمدی نژاد(شب پراید ۷۰۰۰۰۰۰ بود صبح بلند شدیم دیدیم ۲۰۰۰۰۰۰۰ شده)
من
داداش مملکت شده دلال بازی
بی کفایتی....نبودتخصص....ونبودتعهد.....مدیران دزد داختلاس گر...ومردم بدبخت
رانتخوارها و دستهای پشت پرده که وابسته به دولت هستند و پول پارو میکنند کسانیکه با دریافت اطلاعات دقیق به رانتخواری و دلال بازی روی آورده اند.همه میدانیم که همه نمایندگیهای سایپا و ایرانخودرو به محل رانتخواری و دلال بازی وسرکیسه کردن مردم تبدیل شده اند اینها ماشین بی کیفیت مردم را ازکارخانه خراب شده تحویل میگیرند و دهها دست میچرخانند وحتی میفروشن بعد به مشتری میگن ماشین هنوز نیامده و بایدمنتظربمانید.
دولت دولت دولت.
پاسخ ها
وای براین کشور