تجربههاي هميشه شکستخورده پارکومتر و پارکبان که در اين سالها قرار بود منبع درآمدي براي شهر و شهرداري باشد و هيچوقت موفق نشد، قرار است از سال آينده با اپليکيشن جايگزين شود. اين خبر را روز گذشته افشين حبيبزاده، معاون نظارت شوراي شهر تهران، اعلام کرد. براساس بودجه پيشنهادي سال ٩٧ درآمد شهرداري از پارک حاشيه خيابان هزار ميليارد تومان تعيين شده است.
روزنامه شرق: تجربههاي هميشه شکستخورده پارکومتر و پارکبان که در اين سالها قرار بود منبع درآمدي براي شهر و شهرداري باشد و هيچوقت موفق نشد، قرار است از سال آينده با اپليکيشن جايگزين شود. اين خبر را روز گذشته افشين حبيبزاده، معاون نظارت شوراي شهر تهران، اعلام کرد. براساس بودجه پيشنهادي سال ٩٧ درآمد شهرداري از پارک حاشيه خيابان هزار ميليارد تومان تعيين شده است.
نيمههاي دهه ٨٠ و در اوايل دوران فعاليت سردار محمدباقر قاليباف در شهر تهران، توافقاتي بين پليس راهنمايي و رانندگي و شهرداري تهران براي ساماندهي و توزيع عادلانه پارک حاشيهاي در خيابانهاي اصلي شهر تهران صورت گرفت که اتفاقا پيمانکار آن هم بنياد تعاون ناجا بود. خيابانها تقسيم شدند و افرادي هم به نام «پارکبان» در خيابانها جاي پارکها را به مردم ميدادند و مبلغي را همراه با قبض ميگرفتند. حضور اين افراد در شرايطي بود که بسياري از دستگاههاي پارکومتر قديمي يا ازکارافتاده بودند يا بهواسطه پيشرفت تکنولوژي و نبود امکانات الکترونيک در سطح شهر امکان استفاده از آنها با کارتهاي شهروندي يا کارتهاي بانکي وجود نداشت و ردوبدلشدن پول نقد هم مشکلات زيادي به همراه داشت.
با وجود اين شرايط ادامه پيدا کرد و اين پول نقد بود که بين شهروندان و پارکبانها رد و بدل ميشد. در اين موقعيتها اين شهروندان بودند که بهخاطر جاي پارک در خيابان مجبور بودند هرچه را پارکبان ميگويد گوش دهند و کنار بيايند و البته در بسياري از موارد هم کار به درگيري لفظي يا فيزيکي بينجامد. يکي از مهمترين تخلفات پارکبانهاي شهر تهران، دريافت عوارض بيشتر از ميزان مصوب، انحصاريکردن جاي پارکها براي افرادي خاص يا اصلا پيشفروشکردن جاي پارک يک خيابان بود.
اين شرايط ادامه داشت و در اين سالها معاونت ترافيک شهرداري تهران، اعضاي شوراي شهر و پليس راهور در اين موردِ خاص، اقدامات و اعتراضاتي داشتند، اما فعاليت اين پارکبانها در خلأ فعاليت دستگاههاي پارکومتر و سيستمي اقناعکننده هنوز هم ادامه دارد. البته پليس راهور از سال گذشته بارها اعلام کرده است هزينه نقدي براي پارک حاشيهاي خودرو که از سوی پارکبانها دریافت ميشود، غيرقانوني است. مهدي چمران، رئيس شوراي وقت در دوره قبل شوراي شهر تهران در نقد اين اقدامات بارها صحبت کرد، اما اين اظهارات در فضاي رسانهاي ربطي به کف خيابان نداشت و آنچه براي مردم در خيابانها وجود داشت، الزام پرداخت پولي به افرادي بهعنوان پارکبان بود که مجبور بودند خودرويشان را به او بسپارند و بروند.
حالا و در دوره جديد مديريت شهري که اصرار زيادي به کسب درآمد از چنين محلهايي وجود دارد، شهرداري تهران تصميم گرفته است در عين ساماندهي اين وضعيت، محل درآمدي پايدار براي خود تأمين کند. محمد عليخاني، معاون نظارت شوراي شهر تهران، در گفتوگويي با ايلنا در تشريح اين وضعيت جديد و اقدام شهرداري تهران، گفته است: «تاکنون فقط پارکومتر و پارکبان مطرح بوده، اما پارکومتر در همهجاي دنيا منسوخ شده است، چراکه با توجه به اپليکيشنهاي موجود در اين زمينه و امکاناتي که در اختيار مردم قرار ميدهد، ديگر کسي از پارکومتر استفاده نميکند. مقوله پارکبان هم که ديگر قابليت اجرا ندارد. استفاده از اپليکيشن پيشنهاد شوراست و بيشک شهرداري در طرح خود از آن استفاده خواهد کرد».
تهران که در سالهاي گذشته همواره از کمبود پارکينگ و تخلفات گسترده در تأميننشدن پارکينگ رنج برده، بخش زيادي از کمبود پارکينگ را به سمت پارک حاشيهاي که حدود يک ميليون جاي پارک است، برده و اکنون به شکلي رسمي دارد اين وضعيت را به موقعيتي درآمدزا تبديل ميکند. رئيس کميسيون عمران، حملونقل و ترافيک شوراي شهر تهران، ميگويد ساماندهينکردن پارک حاشيهاي روزانه ۱۱ ميليارد تومان خسارت به پايتخت وارد ميکند و جاي سؤال دارد؛ خريد و نصب ۱۱ هزار پارکومتر و درآمدي که شرکتهاي پيمانکاري پارکبان از فروختن خيابانهاي پايتخت کسب کردند، چه شد؟
افشين حبيبزاده، عضو کميسيون حملونقل و ترافيک شوراي شهر تهران، ميگويد: در طرح تفصيلي نزديک به يک ميليون پارک حاشيهاي داريم، اما متأسفانه رقمي که تابهحال ساماندهي شده، بسيار پايين است و قابل مقايسه با اين يک ميليون نيست. طرحي که قرار است شهرداري براساس مصوبه شورا ارائه دهد، مربوط به درآمدزايي از پارک حاشيهاي معابر اصلي است و مربوط به کوچهها نميشود. شورا در اين راستا درآمد و هزينه را هم در بودجه ديده است و تبصرهاي به رديف درآمدهاي شهرداري اضافه شده که شهرداري بايد سالانه از پارک حاشيهاي حدود هزار ميليارد تومان درآمد کسب کند.
اين رقم براي سال اول بسيار چشمگیر است و شهرداري بايد بتواند خود را به اين عدد نزديک کند. حبيبزاده با اشاره به بودجه ۱۷هزارو ۵۰۰ توماني شهرداري، درآمد هزار ميليارد تومان از پارک حاشيهاي را قدمي مثبت در راستاي درآمدزايي پايدار دانست و گفت: اگر شهرداري بتواند از اين طريق درآمد پايدار کسب کند، به رقم چشمگیری دست يافته است. همزمان با تصويب هزينههاي بودجه ۹۷ اين تبصره نهايي خواهد شد، البته در بحث هزينهکرد اين هزار ميليارد تومان حرف و حديث وجود دارد.
حبيبزاده در تشريح کاربردهاي اين اپليکيشن گفت: اين اپليکيشن محل دقيق پارک و مبلغ و هزينه را مشخص ميکند و شهروندان ميتوانند بهراحتي هزينه پارک خود را از طريق اپليکيشن پرداخت کرده و پليس نيز وقتي به محل پارک مراجعه کند برايش مشخص خواهد شد که چه کسي هزينه را پرداخت کرده و چه کسي پرداخت نکرده و بايد جريمه دهد. البته اينکه هزينه بايد چطور محاسبه شود هنوز بهطورکامل مشخص نيست و اصولا بر مبناي زمان است و هيچ عددي نميتوان درباره قيمت آينده پارک حاشيهاي اعلام کرد.
او قدم بعدي را افزايش قيمت پارک حاشيهاي و کاهش قيمت پارکينگ دانست و افزود: اگر به تعداد کافي در شهر پارکينگ داشته باشيم، وارد مرحله دوم ميشويم که معمولا قيمت پارک حاشيهاي بسيار بالا و قيمت پارکينگ بسيار پايين ميرود و در نتيجه مردم تشويق ميشوند از پارکينگ استفاده کنند و از پارک حاشيهاي فقط در مواقع کار ضروري استفاده خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر