نسل نو هیوندای «ولوستر» مدل ۲۰۱۹
جالب است بدانید هیوندای ولوستر جدید نیز همچون نسل پیشین خود با داشتن سه درب جزو معدود خودروهای نامتقارن تاریخ به شمار می آید. بدین گونه که سمت چپ خودرو (سمت راننده) همچون خودروهای کوپه دارای تنها یک درب و سمت دیگر خودرو همچون شیوه متداول خودروهای هاچ بک، دارای ۲ درب است.
ارسلان سلیمانیان، اگر از آن دسته ماشین بازهایی باشید که اندک علاقه ای به خودروهای اسپورت دارید حتما به خوبی با «هیوندای ولوستر» آشنا هستید. محصولی که با عرضه در سال ۲۰۱۱ پرچم دار کلاس جدیدی در صنعت خودروسازی به نام کلاس کوپه-هاچ بک شد. خودرویی جذاب و جوان پسند که تلفیقی از فرم یک خودروی هاچ بک و خلقیات یک خودروی کوپه است.
ولوستر که با رنگ بندی متنوع و شاد بر روی خط تولید رفت، با خیابان های کشورمان بیگانه نیست و به ایران نیز آمد. اما از آنجا که ورود این خودرو به بازار ایران (در سال ۲۰۱۴) همزمان شده بود با افزایش قیمت انواع ارز و گرانی افسارگسیخته در بازار خودرو، دیگر آنگونه که باید و شاید نتوانست خودی نشان دهد. با این حال ولوستر در مناطق آزاد کشور با قیمت مناسب خود (که از حدود ۵۰ میلیون تومان شروع می شود) توانست بازار خوبی را برای خود دست و پا سازد. حالا و پس از گذشت ۷ سال از زمان معرفی نسل نخست این محصول، شرکت هیوندای از نسل دوم ولوستر رونمایی کرد.
شکل و شمایل
ولوستر جدید با داشتن فرم بدنه ای میان هاچ بک شهری و کوپه اسپورت، تعبیر تازه خودروساز کره ای از خودروی ارزان قیمت جوان پسند است. با نیم نگاهی به شکل ظاهری ولوستر زبان طراحی دیگر محصولات هیوندای همچون نسل نو i۳۰ و سوناتای جدید را به وضوح خواهیم دید. بهره گیری از خطوط نرم و مواجدر سرتاسر بدنه از ولوستر ۲۰۱۹ خودرویی فانتزی ساخته. چراغ های کشیده جلو به همراه عناصری چون جلوپنجره عظیم الجثه شش ضلعی و سقف پانورامیک را می توان از مهمترین عناصر طراحی خارجی ولوستر نامید.
جالب است بدانید هیوندای ولوستر جدید نیز همچون نسل پیشین خود با داشتن سه درب جزو معدود خودروهای نامتقارن تاریخ به شمار می آید. بدین گونه که سمت چپ خودرو (سمت راننده) همچون خودروهای کوپه دارای تنها یک درب و سمت دیگر خودرو همچون شیوه متداول خودروهای هاچ بک، دارای ۲ درب است.
شاید طراحان هیوندای اینگونه نشان داده اند که به یک اندازه به خواست جوانان شیفته خودروهای کوپه و خانواده های پرجمعیت تر اهمیت داده و ولوستر را برای هردو این گروه ساخته و پرداخته اند!
فضای داخل کابین ولوستر نیز همچون طراحی ظاهری آن مدرن و جذاب است. با این تفاوت که این بار حال و هوای داخل کابین و طراحی دکوراتیو داخلی بیشتر جوان پسند بوده تا باب میل میانسالان. در کنار طراحی شکیل کنسول میانی، سیستم صوتی حرفه ای ولوستر با ۴۵۰ وات قدرت و نمایشگر لمسی را نیزنباید از قلم انداخت که احتمالا برای جوانان آپشن بسیار جذابی خواهد بود!
مشخصات فنی
هیوندای به خوبی می داند که همه چیز تنها در ظاهر خلاصه نشده! از همین رو این شرکت اعلام کرده که ولوستر ۲۰۱۹ را با طیف گسترده ای از پیشرانه های کارآمد عرضه خواهد کرد. اصلی ترین آنها پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت را داراست. ضمن آنکه ۱۸۰ نیوتون متر بیشینه گشتاوری است که این پیشرانه تولید و در اختیار راننده قرار خواهد داد.
مهمترین برگ برنده پیشرانه جدید ولوستر را باید میزان مصرف سوخت آن دانست که به لطف بهره گیری از سامانه های نوینی چون سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ها و کنترل الکترونیکی مجموعه اگزوز، یکی از کم مصرف ترین پیشرانه های این کلاس به شمار می آید. در کنار پیشرانه های کارآمد، دو نوع جعبه دنده ۶ سرعته دستی و خودکار نیز برای ولوستر قابل سفارش است.
اما شرکت هیوندای برای رانندگانی که بیشتر به دنبال هیجان هستند یک پیشرانه توربو به حجم ۱.۶ لیتر را پیشنهاد می کند که می تواند ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. ضمن آنکه مدل قدرتمندتر ولوستر که با پسوند N قرار است به بازار عرضه شود (Veloster N) با پیشرانه ۲ لیتری توربوی خود می تواند ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد که ارقام فوق العاده ای برای چنین محصولی به شمار می آید.همچنین رینگ های ۱۹ اینچی با تایرهای ساخت شرکت «میشلن»، رکاب های جانبی قرمزرنگ، اگزوزهای بزرگتر و کالیپر ترمز با رنگ قرمز از دیگر تفاوت های نسخه N با مدل استاندارد ولوستر خواهد بود. هیوندای ولوستر ۲۰۱۹ قرار است از بهار سال جاری میلادی و با قیمت پایه ۱۸ هزار دلار در بازارهای جهانی عرضه شود.
ارسال نظر