عامل اصلی آلودگی هوا در کشور
معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه های استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلان شهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوییل و گاز مایع غیر استاندارد است.
محمد جواد حشمتی خواستار توجه جدی و واقعی به بهینه سازی سوخت از سوی وزارت نفت منطبق با استاندارد های یورو ۴ شد و گفت: برای حفظ سلامت و جان مردم باید به دور از هر ملاحظه سیاسی و حتی اقتصادی نظرات کارشناسی و نتایج آزمایشهای متعددی که آلودگی بنزین و سایر سوختها را تایید کرده است، بپذیریم و اقدام فوری و مناسب را انجام دهیم.
وی با اشاره به انجام برخی مصاحبهها از سوی برخی مقامات مسئول در وزارت نفت مبنی بر یورو ۴ بودن بنزین گفت: در طول یکسال گذشته بارها و بارها جلساتی با حضور مسئولان و نمایندگان سازمانهای مرتبط با موضوع آلودگی هوا، از جمله سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت نفت و حسب مورد سایر نهادها برگزار کردهایم و در این جلسات خود آقایان هم به نتیجه قطعی رسیدهاند که آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از سوخت غیراستاندارد است اما جای سوال است که چرا اقدامی انجام نمی شود و تعجب برانگیز است که چرا در مصاحبههای خود اعلام می کنند بنزین یورو ۴ است؟
حشمتی با بیان اینکه آزمایشهایی در چند مرحله درخصوص وضعیت سالم و استاندارد بودن بنزین و گازوییل انجام شده که نتیجه همه آنها غیراستاندارد بودن این سوختها را تایید کرده است افزود: در سال ۹۵ که به دستور دادستان کل کشور نسبت به سنجش آلایندگی سوخت و تاثیر مخرب آن بر سلامت مردم ورود کردیم،ابتدا از تعدادی جایگاه های سوخت در سطح کلان شهر تهران نمونه هایی را به آزمایشگاه های معتبر فرستادیم که نتیجه آن تایید آلایندگی بنزین بود. اما متاسفانه به ما ایراد گرفتند که ظرف های آزمایشگاهی شما استاندارد نبوده است. بنابراین ادعا، دوباره آزمایشها را تکرار کردیم.باز هم گفتند که ما قبول نداریم، باید خود ما هم در جریان آزمایش ها حضور داشته باشیم.
معاون دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه "در مقام و جایگاه احیای حقوق عامه دغدغه دادستانی کل کشور حل مشکلات و حرکت در مسیر قانون و اجرای وظایف و تکالیف قانونی است " افزود: در مرحله بعد باز هم آزمایشها در حضور و نظارت نمایندگان نهادهای متولی از جمله وزارت نفت و در آزمایشگاههای مختلف انجام شد، در تمام این مراحل پارامترهایی مانند، گوگرد و...متاسفانه نامنطبق با شرایط استاندارد نشان داده شد.
حشمتی اظهار کرد: سازمان بازرسی هم به این موضوع ورود و گزارش جامعی تهیه کرده و برای متولیان ذی ربط هم ارسال شده است، اما با وجود حالت و شرایط اضطراری که به وجود آمده باز هم بنا به ملاحظاتی سیاسی و اقتصادی مانند بحث اشتغال و ... کار خاصی انجام نمی شود؛ در حالی که هیچ ملاحظه ای بالاتر از سلامت و حفظ جان مردم وجود ندارد.
وی به وظیفه وزارت بهداشت به عنوان متولی حفظ سلامت مردم و شهروندان اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه هم باید به صورت جدیتری نسبت به موضوع ورود پیدا کند و در کنار سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست با حساسیت ویژه پیگیر باشند.
این مقام قضایی تاکید کرد: ما قانون هوای پاک را هم داریم که شش ماه از اجرایی شدن آن میگذرد و محیط زیست مجری آن است اما تاکنون عملا اثری از اجرای آن ندیده ایم.
حشمتی در ادامه به وضعیت گازوییل مورد استفاده در کشور هم اشاره کرد و گفت: در بررسیهای خود متوجه شدیم که گازوییل مصرفی هم مطابق با ضوابط استاندارد اجباری نیست؛ درحالی که در طول شبانه روز هزاران کامیون در سطح کشور تردد میکنند و همین مسئله موجب تولید آلودگی بیشتر است.
وی افزود: در این موضوع هم مکاتبات زیادی داشتهایم و جلساتی برگزار کردهایم و حتی شورای عالی استاندارد هم موضوع لزوم استانداردسازی اجباری آن را پذیرفته است ولیکن تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.
حشمتی افزود: سازمان استاندارد به عنوان تنهامرجع ملی حاکمیتی ناظر بر استاندارد تولید محصولات داخلی بوده و وزارت نفت هم موظف است مطابق قانون از نظرات سازمان استاندارد در این زمینه تبعیت کند.
معاون حقوق عامه دادستان کل کشور همچنین به ضرورت توجه جدی به استاندارد سازی تولید خودرو و موتور سیکلت در کشور هم اشاره کرد و گفت:در نهایت باید همه نهادها و سازمان های متولی دلسوزانه و بر حسب وظایف و تکالیف قانونی خود به موضوع آلودگی هوا و آلایندگی سوخت در کشور که ۸۰ درصد وضعیت فعلی کلان شهرها را ناشی شده است، ورود بسیار جدی و مسئولانه پیدا کنند.
نظر کاربران
بازداریدزمینه چینی می کنیدبرای مافیای بنزین چهاکشتی بنزین بخریدیک کشتی مانندقبل دردریافروخته بشه وهیچ کسی نفهمه چی شددرست مثل چندیارقبل اتفاقات مشابه یک کشتی بنزین دردریاناپدیدشداصلابه ماچه مال داریداختیارداریدمملکت فعلا شش دانگ مال شماست تاگروه بعدی نوبتشون بشه
سلام.چندسال دیگر بااین حرفها پیخواهی سر مردم شیر بمالید.اگه راست میگی عمل کن.
عامل اصلی آمریکاست
مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
مرگ بر امریکا واقعا ولی ما خودمون مسول هستیم. وقتی بنزینهای وارداتی را میدزدند خودمون مقصر هستیم.
ایا ما مسلمان هستیم وقتی در اسلام دزدی حرام است.
عامل اصلی انگلیس است.این استعمار گر پیر وکثیف پس مرگ بر انگلیس.
علت اصلی بی خاصیت بودن مدیران ارگانها ونهاد ها هستند
پاسخ ها
وقتی تحریم کردند و میگن که تحریم تاثیری نداره . اون احمدی نژاد میاد میگه در تولید بنزین خودکفا شدیم همینه دیگه . . انشاالله خودتون زن و بچه هاتون سرطان بگیرند که باعث شدید مردم در بیماری و بدبختی باشند. ....
بی برنامگی، و عدم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته روز دنیا.
پاسخ ها
بابا این یقه پیراهن ها هر. روز سیاه میشه بعد با این ریه ها چه کار کنیم همه داریم میمیرم قیمت کفن و دفن را لااقل رایگان کنید مدیریت بحران چی میشه اینهمه مدیر دارین همه باسن به زمین یکی آستین بالا بکنه هرکس اقامت کانادا داره جلوش بگیرید حسابش کنترل کنید این آلودگی یک باد بیاید پاک میشه
واقعاً، دانشگاه ازاد توی هر کوی و برزن ساختند و کشاورزان و دامداران زمینها و دامداریهایشان را فروختند و با فرزندانشان راهی شهرهای بزرگ شدند. شهرها بیش از حد گسترش پیدا کرد که بتوانند جمعیت مهاجر را سکنی دهند. خانه های ویلایی خراب شد که اپارتمان های چندین طبقه وبرج ساخته شود. از زمان کرباسچی فروش تراکم شروع شدولی فکر پارکینگ کافی برای اپارتمان های ساخته شده روی بی مسولیتی و سود جویی انجام نشد. خیابان ها شده پارکینگ برای ماشین های اضافه خانواده هایی که اپارتمان ها را خریدند. ترافیک توی کوچه های تنگ وباریک که دو طرفش پارک کرده اند باعث الودگی هوا میشود بعلت سوختن بنزین.
اگر ساختمانها ویلایی توی شهرهای بزرگ باقی میماند هوا براحتی از کوچه ها عبور میکرد، نه اینکه لابلای برجها و اپارتمان ها مسدود شود.
وای به حال کرباسچی و قالیباف و مسولین دیگر که فقط بفکر پر کردن جیبشون بودند و هستند.
فقط دوروز موتورسکیلک بیرون نیان اکرهواپاک نشد موتورهافاجعه است
تا زمانی که امثال ابتکار خانم که همسر عزیزشان وارد کننده بنزین .... هستند در مملکت وجود داشته باشند وضعیت بهتر از این نمی شه