هم قیمتی بنزین و آب معدنی در ایران
در مورد اینکه قیمت حاملهای سوخت عامل افزایش مصرف، اتلاف، اسراف و قاچاق بنزین و گازوئیل میشود و ثانیاً یکی از مهمترین عوامل گرایش به استفاد ه از خودرو شخصی و بحرانی شدن آلودگی کشنده هواست تقریباً هیچ مسئول و صاحب نظر اقتصادی و سیاسی تردید ندارد.
آنچه در این زمینه مشهود است پیشی گرفتن عوام زدگی وجناح زدگی بر منطق و مصلحت در زمینه قیمتگذاری سوخت است، تغییر مواضع صاحبنظران هر یک از دو جناح در مورد اصلاح قیمت سوخت در زمانی که دولت یا مجلس دست رقیب است و در زمانی که دولت یا مجلس دست خود آنهاست بسیار عجیب و میتوان گفت طنزگونه است و دستاورد این دوگانگی طی بیش از سه دهه گذشته تحمیل صدها میلیارد دلار زیان بر اقتصاد نه چندان قوی کشور بوده است؛ در این رابطه چند محور قابل طرح و بررسی است.
1- قیمت بنزین و گازوئیل حتی با توجه به متوسط سطح درآمد شهروندان غیرمنطقی و ارزان است.
۲- اقشار مرفه، متوسط و فقیر و دهکهای پایین و فقیر و نیز دهکهای برخوردار در میزان بهرهمندی از سوخت و انرژی ارزان تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.
با توجه به تفاوت قیمت بنزین با قیمت واقعی آن استفاده هر خانواده به ازای هر دستگاه خودرو ماهانه 000/50 تا 000/100 تومان و به ازای هر 100 متر مربع زیر بنای مسکونی ماهانه 100 هزار تومان است. میلیونها خانوار شهری و روستایی فاقد خودرو شخصی هستند و صدها هزار خانوار به تعداد اعضای خانواده خودرو شخصی در اختیار دارند. روشن است با این محاسبه یک خانوار مرفه دهها برابر یک خانواده فقیر از مزایای سوخت و انرژی ارزان بهرهمند میشوند.
۳-تمایل شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی پایین بودن قیمت بنزین تأثیر و نسبت مستقیم با افزایش استفاده از خودرو شخصی و پدیده سنگینی و انسداد ترافیک، آلودگی هوا و بالا رفتن قطعی تلفات انسانی اعم از بیماران قلبی، سالمندان، گروههای حساس و کودکان در تهران و کلانشهرهای کشور دارد.
4- ظرفیت خالی ناوگانهای حملونقل عمومی درساعات غیرپیک ترافیک
بیاستفاده ماندن بخش مهمی از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی در تهران و بسیاری از کلانشهرها در بخش مهم و قابلتوجهی از ساعات غیر پیک ترافیکی دلیل اصلیاش استفاده میلیونها نفر از خودرو شخصی است، پدیدهای که نتیجه مستقیم و اولیه آن سنگینی غیرقابل تحمل ترافیک و تشدید و گسترش مداوم آلودگی هواست ودلیل اصلی آن نیز قیمتگذاری پایین سوخت است.
5- عدم تمایل به سرمایهگذاری زیرساختی استفاده از خودروهای برقی
پایین بودن قیمت بنزین و تمایل مردم به استفاده از خودروهای شخصی علاوه بر زیانها و چالشهای پیش گفته شده، موجب این شده که مسئولان و مردم تمایلی به سرمایهگذاری برای استفاده از انرژیهای جایگزین نداشته باشند. استفاده از خودروها و موتورسیکلتهای هیبریدی و برقی با وجود گسترش بسیار زیاد آن در اروپا، ژاپن، چین، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای جهان در ایران پدیده ای فراموش شده و بلااستفاده است.
دولت میتواند با افزایش قیمت بنزین برای پرمصرفها هزینه یک تا دوسال اتلاف و اسراف و قاچاق بنزین و کاهش واردات بنزین هزینه زیرساختهای خودروهای برقی را در تهران و همه کلانشهرهای کشور فراهم کند.
نگرانی از تبعات و واکنشهای غیرمنطقی و غیرقابل پیشبینی جامعه از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل موجب شده که مجلسها و دولتها طی سه دهه گذشته همواره از تصمیمگیری منطقی فاصله گرفته و این امر طبق آمار مستند زیانها و خسارتهای غیرقابل جبرانی بر کشور تحمیل کرده است. واردات بنزین درسال ۹۶ به رقم بیسابقه ۱۲میلیون لیتر در روز رسیده است.
پیشنهاد تثبیت قیمت 1000تومانی بنزین برای مصارف عادی و افزایش پلکانی و تصاعدی قیمت بنزین برای پر مصرفها و پرمصرف ترها محور پیشنهاد این است که قیمت بنزین در همان سطح 1000 تومان قیمت بنزین در سال آینده برای مصرف شهروندان دارای خودرو شخصی و نیز همه نیازبنزین تاکسیها و مسافرکشهای شخصی ثابت بماند؛ در این پیشنهاد به همه خودروهای شخصی 100 لیتر بنزین با قیمت 1000 تومان اختصاص داده شود. تجربه سال 86 دولت هشتم نشان داد که اختصاص سهمیه تأثیر بسیار مثبتی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی توسط شهروندان و کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا دارد.
در مرحله بعد برای مصارف ماهانه خودروهای شخصی تا ۲۰۰ لیتر بنزین به قیمت هر لیتر ۲۰۰۰ تومان تعیین شود و برای مصارف ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر و بیشتر در ماه قیمت ۳۰۰۰ تومان تعیین شود؛ با بهکارگیری این مکانیزم اولاً تنشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ناشی از افزایش قیمت بنزین به حداقل میرسد و آثار تورمی و تبعات آن با ثابت ماندن قیمت برای بخش بزرگی از مصرفکنندگان درحد صفر خواهد بود.
با این روش اقشار مرفه و پرمصرف بهای بنزین مصرفیشان را به شکل عادلانه تری پرداخت میکنند وامکان خدمترسانی بیشتر و بهتر به محرومان فراهم میشود و با کاهش استفاده از خودرو شخصی وکاهش پدیده خودروهای تک سرنشین آلودگی دائمی وگسترده هوای تهران و کلانشهرها به نحو چشمگیر و مؤثری کاهش خواهد یافت.
نظر کاربران
طولانب بود حال نداشتم بخونم ولی اونجاش ک زده مصرف بالا قیمت بالاتر بخاطر محرومین عزیز دلم درواقع محرومین بنزین بیشتر مصرف میکنن چون مسافرکشی می کنند.
شما خبرنگارها بعضی هاتون از همه چیز ایراد می گیرید حالا اگه بنزین گرون شده بود خبر را طوری می نوشتید که باعث نارضایتی مردم شود.
فقط نظریات ابدوغ خیاری ... 95 درصد ماشین های تولید داخل حتی یک ستاره کیفی هم ندارند... لطفا مطالعه کن ... حرف که میزنی جامع باشه ... فقط مردم مقصر نیستند ... هیچ وقت مقایسه نکن ... چون مقایسه با کشورهایی پیشرفته در یک موضوع درست نیست ... پشمک حاج عبدالله شعبه دیگری ندارد
خب حالا منظور؟
اگر این دولت به خاطر رای اوردن این کارو نمیکرد و هر سال باشیب ملایم قیمتهارو بالا میبرد الان اینطور گیر نمیکزد
بوی گرانی بنزین می آید
با افزایش قیمت پلکانی وسهمیه بندی صد درصد موافقم
بنزین ارزان نیست اونی که گرون هست اب معدنی هستش که هیچ نظارتی بر روی قیمتش نیست اب معدنی با بطری یک و نیم لیتری از دویست سیصد تومن نبایستی گرون باشه
حرف حساب گرونش کننین چه اشکالی داره
آخه چرا شعر میگی حقوق کارگر ساختمانی روزی ۶۵ تومن بعد اینهمه کارگر و کارمند ساده با حقوق روزی ۳۰ تومن چی میشن
حق داره روزنامه دولته دیگه
همش قیمت بالای بنزین تو کشورهای دیگه رو به رخ مردم میکشید اما از درامد یا حقوق بالاشون هیچ حرفی نمیزنید . چرا؟
تمام این راهکارهایی که میگید بابت بنزین همه رانت و فساد میاره فقط تنها راهش اینه که ارزش پول ملی تقویت بشه وکیفیت تولید هم بره بالا وفسادی که دراقتصاد رخنه کرده هم باهاش مبارزه واقعی بشه ودیگه احتیاج نیست که در کشوری که سرشار از منابع خدادادی است اینقدر دقدقه بنزین رو داشته باشیم
در مقام مقایسه، در اروپا هم قیمت بنزین خوب و آبمعدنی خوب برابر است. تفاوتی ندارد.تازه اگر آبمعدنی را از نایت شاپها بخرید، گرانتر از بنزین در می آید. یا علی
دوستان مطلوعاتی شما که خیلی به گران شدن حامل های انرژی علاقه دارید ، رفتین بنزین بزنید بیشتر پول بدین یعنی مازاد مبلغ فعلی رو با اونچه در نظر دارید که باید گرون میشد رو به خزانه دولت واریز کنید . ما همین مبلغ 1000 تومن هم برامون گرونه . زمانی که یارانه برقرار شد بنزین 400 تومن شد . حالا که هرار تومنه و مبلع یارانه تغییر نکرده نتیجه میگیریم که بنزین همون 400 بشه یارانه هم قطع کردن مهم نیست . برادر من از قول خودت حرف بزن تو ، توی رفاهی ما اکثرا دچار مشکل هستیم . نون خوردن به چه نرخی آخه
خب آب گرونه آب ارزون کنید تا هم قیمت نباشند