حادثه دلخراش اتوبان قم چرا اتفاق افتاد؟
سردار محمدرضا مهماندار در برنامه گفتوگوی ویژه خبری با اشاره به حادثه اتوبان تهران ـ قم گفت: رفع نواقص راه و رفع عدم ایمنی در وسایل نقلیه به طور محسوسی میتواند خطای انسانی را کاهش دهد.
وی افزود: البته ما قبول داریم که خطاهای انسانی حادثهآفرین هستند اما اگر راه و وسایل نقلیه از حداکثر ایمنی برخوردار باشد می تواند خطای انسانی را پوشش دهد.
رئیس پلیسراه کشور تصریح کرد: برای مثال یک خودروی ایمن میتواند در حفظ جان سرنشینان نقش ویژهای داشته باشد اما همان خودرو بدون ایمنی میتواند باعث از دست رفتن جان خیلی از انسانها شود.
وی افزود: در مورد جادهها هم ممکن است انسان خطایی داشته باشد و از مسیر خارج شود ولی در صورتی که جاده استاندارد باشد ما شاهد کمترین خسارت هستیم. بنابر این هر چقدر سطح ایمنی راه و وسیله نقلیه بالا برود خطای انسانی کاهش پیدا میکند.
سردار مهماندار با اشاره به رویکرد پلیس راهور در خصوص تصادفات مهم گفت: ما در حوزه تصادفات به ویژه تصادفات مهمی که احساسات عمومی را جریحهدار میکند دو رویکرد مهم داریم.
مهماندار تصریح کرد: این دو رویکرد یکی برای پیدا کردن علل دقیق حادثه و دیگری جمعآوری اطلاعاتی است که میتواند به پیشگیری از حوادث بعدی کمک ویژهای کند.
وی افزود: البته در دولت و مجلس این دو رویکرد مورد بررسی قرار گرفته و برخی از مصوبات در دولت در بخشهای مختلف مورد توجه قرار گرفته که میتواند کمک عمدهای برای جلوگیری از حوادث بعدی باشد.
رئیس پلیسراه کشور با اشاره به اینکه هنوز در این زمینه موظف به اجرای کارهای بیشتری است گفت: امروزه این حساسیت در دستگاههای ذیربط وجود دارد و باید مستمری باشد و تنها در یک مقطعی که حادثهای رخ میدهد نباید مورد توجه واقع شود.
وی افزود: ما باید از حوادث گذشته تجربه کسب کنیم و در حوادث بعدی برای پیشگیری از سوانح جدیتر تجربیات خود را به کار بریم به همین جهت پلیس در این راستا وظیفه خود میداند تا از حقوق مردم در تصادفات دفاع کند.
وی با اشاره به حادثه تهران ـ قم گفت: در این حادثه علت اول نقص فنی و ترکیدگی لاستیک و علت بعدی آتشسوزی حاصل از برخورد دو اتوبوس با یکدیگر بود که حادثه را تشدید کرد، در صورتی که اگر آتشسوزی اتفاق نمیافتاد ما شاهد تلفات کمتری بودیم.
سردار مهماندار با اشاره به شناسایی نواقص راه کشور گفت: نزدیک به دو سال است که از قانون جدید رسیدگی به تخلفات میگذرد پلیس موظف شده تا تنها به خطای انسانی نپردازد.
رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: سهم سایر سازمانها تا امروز بیش از ۳ هزار مورد بوده که در تصادفات این سازمانهای دولتی و خصوصی مقصر شناخته شده و به دادگاه معرفی شدهاند.
وی یکی از رموز موفقیت در کاهش حوادث را پیگیریهای پلیسراه دانست و گفت: تعداد کشتههای ما در تصادفات بسیار کاهش پیدا کرده و نسبت به دو سه سال گذشته ۴ هزار کشته کمتر داشتهایم.
نظر کاربران
كسي فهميد علت حادثه چي بوده ...؟؟؟!!!!
پاسخ ها
حسین جان
ایشان نیز قصد دارند با این گفتمان و راه و روش احتمالا در اینده نزدیک مدیر عاملی استقلال را بگیرند.
اگر ادامه دهند رهرو و جانشینی خوبی برای سردار مومنی و ادامه دهنده راه سردار رویانیان خواهند بود.
گوشه ای از ایرادات ما:
عدم آموزش اجباری و کافی راننده
حرکت در لاین یک توسط ماشینهای سنگین
سرعت بسیار بالای وسایل نقلیه سنگین و عدم کنترل پلیس(120 کیلومتر در اتوبانها)
کیفیت پایین لوازم مصرفی و برقی بالاخص لاستیک
عدم رعایت مقررات و . . .
پاسخ ها
دوست عزیز
نداشتن فرهنگ اجتماعی برای زندگی در جامعه امروزی و ضعف زیر ساختها و فرافکنی و حاشیه رفتن مسئولین از نتیجه افکار و اعمال میشود حادثه قم.
4000 کشته کمتر ؟؟؟ هرکی ندونه فکر میکنه 4500 بوده ........
تا وقتی از ویرانخودرو و شرکتهای مشابه پشتیبانی میشه همینه ....
عامل بخش عمده ای از این حوادث تحریم ها و تورم است . اگر ارز گران نشده بود قیمت لاستیک سه برابر نمی شد و مالک خودرو زودتر از اینها لاستیک های فرسوده را عوض می کرد و الان این اتفاق نیفتاده بود و 44 نفر بیخود پرپر نمی شدند
حالا الان جلوي كار همه اتوبوس هاي اسكانيا گرفته شد ؟؟؟ آيا همه اتوبوس ها قبل از اينكه در جايگاه قرار بگيرند و مسافر سوار كنند از لحاظ فني چك مي شوند ؟؟؟