۶۷۱۲۰۲
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

فقط «نام» خودروساز را یدک می‌کشیم!

طبق ارزیابی صورت گرفته، بیشتر خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی (از نظر مدل) تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد خودروسازان تنها نام خودروساز را یدک کشیده و در عمل به مونتاژکاران صرف قطعات خارجی وارداتی به‌ویژه چینی تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: طبق ارزیابی صورت گرفته، بیشتر خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی (از نظر مدل) تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد خودروسازان تنها نام خودروساز را یدک کشیده و در عمل به مونتاژکاران صرف قطعات خارجی وارداتی به‌ویژه چینی تبدیل شده‌اند.

داخلی‌سازی یکی از هدف‌های اولیه و محوری صنعت خودروی ایران از بدو آغاز به کار در حدود پنج دهه گذشته تاکنون بوده است.

در فرایند داخلی‌سازی، قطعات و مواد اولیه خودروهای تولیدی در کشور به جای واردات، از سوی قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود که این موضوع، رشد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی را به دنبال دارد و به همین دلیل داخلی‌سازی خودروها همواره یک هدف محوری در صنعت خودرو بوده است.

در این شرایط بررسی کارنامه خودروسازان نشان می‌دهد که تنها چند مدل محدود از خودروهای سواری در حال تولید، به داخلی‌سازی بالایی رسیده‌اند و مابقی از عمق داخلی‌سازی ناچیزی برخوردارند.

طبق اعلام انجمن خودروسازان، خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند حدود ۹۳ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. میزان داخلی‌سازی خانواده پراید و تیبا نیز حدود ۸۷ درصد است. پژو ۲۰۶، رانا و دنا نیز حدود ۷۰ درصد داخلی‌سازی شده و میزان داخلی‌سازی تندر ۹۰ و محصولات خانواده رنو (پارس تندر و ساندرو) حدود ۵۶ درصد است.

به غیر از خودروهای یاد شده، تقریبا تمامی خودروهای سواری تولیدی از سوی خودروسازان، داخلی‌سازی پایینی در حد ۲۰ درصد دارند.

درصد داخلی‌سازی باقی خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا شامل هایما، سوزوکی، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱، برلیانس، سراتو، چانگان و S۳۰۰، تنها ۲۰ درصد است. در این میان، خودروی دانگ فنگ (H۳۰ کراس) ایران خودرو حدود ۴۰ درصد داخلی‌سازی شده است که آن هم عدد قابل قبولی به حساب نمی‌آید.

به جز ایران‌خودرو و سایپا، خودروهای سواری تولیدی از سوی سایر خودروسازان داخلی از جمله گروه خودروسازی بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو که شامل حدود ۲۰ مدل خودرو می‌شود نیز تنها در حد ۲۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند.

داخلی‌سازی ۲۰ درصدی به این معناست که خودروساز مربوطه تقریبا تمام قطعات خودرو را از خارج وارد کرده و تنها فرایند مونتاژ قطعات و رنگ بدنه را در داخل انجام می‌دهد.

درواقع خودروسازان داخلی به اسم تولید داخل و ایجاد اشتغال و حمایت از کارگر ایرانی، در عمل مشغول ایجاد اشتغال برای کارگران و قطعه‌سازان خارجی به‌ویژه چینی هستند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • محمدرضا بختیار

    امیدوارم یک زلزله بشه فقط کارخانه های خودرو سازی ما با خاک یکی بشه بطوری که از یک پیچش هم نتونیم استفاده کنیم جمع کنید بابا این فیلمها را؟کشورهای حاشیه خلیج فارس لوکس ترین خودروهای جهان را سوار می شوند و بعد استوک و تصادفی آنها به ما میرسه هیچ کارخانه و محل مونتاژ و کوفتی هم ندارند ما هم مدعیم صمعت خودرو سازی داریم اما در اصل آشغال سازی داریم تا خودرو سازی

  • بدون نام

    در تولید محصولات استراتژیک کی مقصره سازمان خدمات مدیریتی کشور که سکانداره کشور و ملت است واین سازمان زیر نظر دولت مجلس وقوه قضائیه است ودیگر نهادها وباید اشخاص و کسایی که به ملت و کشور خیانت کرده اند باز خواست ومجازات شوند ودر کمترین زمان افراد دانا در راس ان اداره قرار گیرد

  • بدون نام

    خوب نتیجه حمایت کورکورانه ازشون همین میشه

  • بدون نام

    اون موقع که مردم نمی خریدند میگفتین کارگرانمون بیکار میمونن چی شده تازه فهمیدین اگه مردم نخرن چینی ها بیکار می مونن.

  • بدون نام

    این دو تا اشغال دونی رو ببندید ببینید که چقدر امار تلفات تصادفات کم میشه

  • بدون نام

    مبارمه.خوبه؟؟این فرآیند داخلی سازی صفر بشه ،قطعا به نفع مردم هستش.چون مجبور نیستن خودرو ببخشید اگه به خودرو توهین نشه.بی کیفیت داخلی، رو سواربشن.کدوم گارنتی؟کدوم حمایت از مصرف کننده؟/با حلوا گفتن دهان شیرین نمیشه عزیز

  • بدون نام

    و این داستان سالهاست ادامه داردو خواهد داشت. چرا؟!!!!

  • بدون نام

    فقط نام "خودروساز" را یدک می کشیم
    تیتر را تصحیح کنیم: فقط نام "خودروساز " توسط دوشرکت انحصاری متقلّب ،دست کج و دروغگو بعد از نیم قرن زمان و وقت مردم به لجن کشیده شد و ادامه خواهد داشت تا زمانی که ما مردم حال دوقدم بی وسیلگی و پیاده راه رفتن و نخریدن را در وجود خودمان تقویت کنیم تا هوای تمیز تر و آسمان آبی داشته باشیم زیرا خودرو های صفر کیلومتر تولیدی توسط هر دو شرکت متقلب انحصاری،همان از رده خارج های سی چهل سال پیش هست که عامل آلودگی هوا و به آتش کشیدن بنزین با مصرف صدی ده یا دوازده لیتر هستند یا یکی از عوامل کشتار مردم در تصادف جاده های کشور

  • بدون نام

    مسولان ایرانخودرو وسایپا حامی منافع چین و فرانسه در ایران هستند

  • بدون نام

    مدیریت نادان همینه کشور راه به ورطه نابودی میکشاند مرگ بر مدیر بی خاصیت ومرگ بر سازمان مدیریت خدمات کشوری لعنت خدا به هر دوی انها

  • بدون نام

    این دو تا کارخانه رو به کارخانه تولید چیپس و پفک تبدیل کنند بهتر برای کشور سود داره , 206 صفر که از ایران خودرو خریدم چندین بار پشت سرهم به نمایندگی بردم دریغ از تعمیر درست و حسابی , حالا بگذریم از اینکه خودروی نو چرا بایدکارش به تعمیرگاه برسه واقعا جای تاسف داره

  • عدالت

    مرگ بر مدیران بی لیاقت که مملکتو به گند کشیدن هیچی سر جاش نیست

  • m....a

    مشکلات خودروزیاداست

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج