۶۷۰۳۳۸
۹ نظر
۵۰۰۵
۹ نظر
۵۰۰۵
پ

کفگیر دولت ته دیگ خورد

مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر احتمال افزایش پایه پولی در صورت تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال پیشنهاد کرده است که این تکالیف از لایحه بودجه ۹۷ حذف شوند.

ابراهیم جمیلی در جهان صنعت نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر احتمال افزایش پایه پولی در صورت تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال پیشنهاد کرده است که این تکالیف از لایحه بودجه ۹۷ حذف شوند.
اما تبدیل منابع صندوق توسعه ملی ارزی به ریالی به طور جدی با روح این صندوق مغایرت دارد. همچنین بر اساس قوانین صندوق توسعه قرار بر این بوده که ۳۲ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به این صندوق واریز شود تا پشتوانه ارزی مناسبی برای کشور باشد. با نگاهی ساده به قوانین صندوق توسعه ملی این موضوع مشهود است که پشتوانه و چگونگی این مصرف از گام‌های ابتدایی تشکیل صندوق توسعه ملی تعیین شده بود.
این در حالی است که در طول سال‌های گذشته هیچ دولتی بر اساس قوانین این صندوق عمل نکرده و در کمال بی‌توجهی کسری بودجه خود را از این صندوق تامین کرده است. پر کردن کسری بودجه از طریق صندوق توسعه ملی هرچند در کوتاه‌مدت مسکن‌وار چالش‌های دولت را کمتر کرده اما در بلند‌مدت پشتوانه مالی آینده کشور را نابود کرده است.
همچنین این روند در طول سالیان متمادی موجب اختلاف بین بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی شده است. از همین رو است که امروز باید تلاش شود چنین روندی را متوقف کنیم نه آنکه با ادامه‌دار کردن آن اقتصاد را بیش از پیش دچار آسیب کنیم. در حال حاضر بر اساس شرایطی که اقتصاد و موقعیت مالی کشور با آن مواجه است دو راهکار در مواجهه با این موضوع وجود دارد.
حل مشکلات فعلی اقتصاد از طریق تبدیل منابع ارزی به ریال کار ساده‌ای است که می‌توان به سرانجام رساند. با استفاده از این روش کسری بودجه دولت جبران خواهد شد و در کوتاه‌مدت شاید بخش قابل توجهی از مشکلات مالی دولت رنگ ببازد. اما روش دوم و قابل اعتماد‌تر آن است که روح قانون تاسیس صندوق حفظ شود و بر اساس آن، ذخیره صندوق همچنان بر‌اساس واحد ارزی صورت گیرد.
انتخاب یکی از این دو روش هرچند آینده اقتصاد کشور را دچار تحولاتی اساسی خواهد کرد اما هیچ نهاد و ارگانی مگر مجلس شورای اسلامی و دولت در انتخاب آن نقش نخواهند داشت. از همین رو است که باید به انتظار نشست تا اتاق فکر اقتصادی دولت بهترین تصمیم را اتخاذ کند. این تصمیم اما با توجه به عملکرد فعلی دولت آن طور که اقتصاد کشور را به مسیری امن هدایت کند نخواهد بود.

متاسفانه در طول سالیان گذشته هر زمان که دولت‌ها در بیان عموم کفگیرشان به ته دیگ خورده به سراغ صندوق توسعه ملی رفته‌اند و با تغذیه از آن خود را زنده نگه داشته‌اند. هرچند باید تکرار کنیم که حفظ فلسفه صندوق توسعه ملی به طور قطع به نفع همه اقشار جامعه خواهد بود و راه نجات کشتی اقتصاد جز این نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به ته دیگ خورده عجب ماهم ازصبح بلند میشویم ومیگیوم جیب مراخالی نکنن یعنی بینب انک مرکزی وصندوق شکراب عجب ماکه کسری اوردن حلال نمیکنیم جیب مراخالی کنن چه وطر تا قبل ازسال 92بیاد همه بی سروصدا بودجهراتکمام کردن نه سری شده نه صدایی

    • وطنم پاره تنم

      کفگیر این مملکت ثروتمند فقیر خیلی وقته به ته دیگ خورده مال حالا نیست

    • بدون نام

      ما که میدانیم کسان دیگری منافع جناحی را بر منافع ملی ترجیح داده ودیگ دولت رااز سوراخ کرده اند

    • بدون نام

      همه میدونن این دولت برشکستس چون پولی نداره بازارو راه بندازه کار ایجاد کنه همه پولها رفت خارج از کشور فاتحه

    • بدون نام

      اگه نمیشدبایدشک چون ۲۰۰سال بودجه الکی برای ۱۵مایون مهاجر افغانی هزینه میش خوب ایناخرج و هزینه میخوادیانه مگه میش اینهمه مهاجرقبول کرد ریش به تیش خودمون داریم می‌زنیم به قول روحانی برای ایجاد۱ملیون
      شغل باید۷۰۰هزارمیلیاردتومان سرمایه گذاری بش ضربدر۱۰ملیون شاغل افغانی مهاجرکنیدببینیدچقدرمیش وباینهمه بیکاری خودمون وله جزاین سوبسیدویارانه آب وبرق بهداشت .....آموزش پرورش ...۱۰۰سال بودجه کشوراینجورمیرخوب نتیجش کفگیرته دیگ میخورعزیز

    • بدون نام

      دولت غلط کرد باز شب عید شد می خواد عیدی و حقوق کارمندای بیچاره رو نده

    • بدون نام

      من که ته دیگ دوست دارم

    • بدون نام

      با وجود اقایون محترم اختلاس گر که هرکدوم هم به راحتی با پولها از کشور خارج میشوند، توقع دارین کفگیر به ته دیگ نخوره ؟! این دیگ خیلی وقته سوراخه ، ته نداره ، متوجه نشدین؟؟

    • بدون نام

      چرا سرمایه نفت و معادن و صادرات غیر نفتی را کی چپاول کرده که دولت ورشکسته شده چرا جوابگو نیستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج