چرا مردم کاهش تورم را احساس نمیکنند؟
با اينكه نرخ تورم ميانگين براي كل كشور ٢/٨ درصد اعلام شده اما گروه سبزيجات در ديماه گذشته تورمي معادل ٦/٢٦، گوشت قرمز، ٣/١٧ و گوشت سفيد ٧/١٥درصد بوده است. آنگونه كه مركز آمار ايران اعلام كرده، تورم ماهانه در پايان ديماه نسبت به پايان آذرماه ٤ دهم درصد بوده است.
براساس اين گزارش حمل و نقل، اجاره و مسكن و ارتباطات و همچنين ماهيها پايينترين افزايش قيمتها را به خود اختصاص دادهاند از طرفي از گروه خوراكيها و آشاميدنيها، گوشت قرمز و سفيد و فرآوردههاي آنها، گوشت قرمز و گوشت ماكيان، ميوه و خشكبار، سبزيجات و حبوبات بالاترين ميزان افزايش شاخص قيمت دوازده ماه منتهي به ماه سال جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل را به خود اختصاص دادهاند. حال سوالاتي كه در وهله اول ممكن است به ذهن خطور كند اين است كه آيا اين آمار به معناي كاهش رفاه خانوار و در نتيجه كوچكتر شدن سفره خانوادهها است يا نه، افزايش تورم رابطهاي با كوچك ترشدن سفره خانوارها ندارد.
فرق تورم با گراني
تورم به معناي افزايش رشد سطح عمومي قيمتها است بدين معنا كه ميانگين قيمت همه كالاها و خدمات در يك سال گذشته چگونه رشد كردهاند لذا از همين تعريف ابتدايي پيداست كه تورم با گراني متفاوت است زيرا در گراني سطح قيمت مدنظر است در حالي كه در محاسبه تورم متوسط نرخ رشد قيمتها مورد مطالعه است. ولي براي اينكه ببينيم افزايش تورم چگونه بر اندازه سفره خانوارها اثر ميگذارد بايد بودجه خانوار را به صورت جزيي مورد مطالعه قرار دهيم. در واقع بايد ديد كه سبد كالايي كه هر خانوار مصرف ميكند شامل چه كالاهايي است و هركالا چه وزني را از كل سبد خانوار به خود اختصاص ميدهد؛ لذا جهت هرگونه اظهارنظر در مورد تغييرات رفاهي خانوارها به علت تغييرات تورم، تعيين ضرايب اهميت كالاها و خدمات مصرفي خانوارها و همچنين سهم هزينهاي كالاها در هزينه كل خانوارها و چگونگي مصرف در بين دهكهاي مختلف جامعه بسيار حائز اهميت است.
طبق آمار منتشر شده از سوي مركز آمار، تورم گروههاي غيرخوراكي ٥/٦ و گروه خوراكي به ميزان ٩/١٢ درصد نسبت به سال مشابه بوده است. با نگاهي كلي به بودجه خانوار و آماري كه بهطور متوسط از سهم هزينهاي گروههاي مختلف كالاها و خدمات وجود دارد، ميتوان بيان كرد كه گروه خوراكي به طور متوسط در ساليان گذشته تا به امروز سهمي معادل ٢٣ درصد از كل هزينههاي خانوار را به خود اختصاص داده است. اين درحالي است كه سهم گروه غيرخوراكي برابر با ٦٥ درصد است. از طرفي در بين زيرگروههاي بخش خوراكيها و آشاميدنيها بالاترين سهم مربوط به انواع گوشت، ميوهها و سبزيهاي تازه است كه براساس آمار اعلامي توسط مركز آمار براي تورم و اينكه ميوه، گوشت و سبزيجات بالاترين ميزان تورم را به خود اختصاص داده بودند، ميتوان اينگونه استدلال كرد كه ميزان فشار هزينهاي اين افزايش تورم بر خانوارها به طور متوسط بالاتر بوده است. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه از كل هزينههاي مصرفي سالانه، خوراكيها در كل ٢٣ درصد سهم را به خود اختصاص دادهاند؛ لذا افزايش تورم در اين بخش، لزوما اثري بزرگ و تاثيرگذار بر بودجه خانوار اقتصاد نداشته است. در تورم اعلامي توسط مركز آمار، پايينترين رشد قيمتها مربوط به بخش غيرخوراكيها بود كه اتفاقا اين بخش بالاترين سهم را از كل هزينههاي مصرفي سالانه خانوار به خود اختصاص داده است.
نكته ديگري كه در باب تغييرات رفاه خانوار بايد مدنظر داشت ميزان تغييرات درآمدي خانوارهاست. در صورتي كه درآمد خانوارها در اين دوره افزايش يافته باشد مسلما افزايش تورم در بخش خوراكيها اثري كه ميتواند بگذارد كمتر خواهد بود. در كنار اين موضوع، توزيع تورم در بين دهكهاي مختلف درآمدي نيز حائز اهميت است. اينكه در بودجه خانوار دهكهاي پايين چه اقلامي وجود دارد و افزايش قيمت اين كالاها و خدمات به چه ميزان بوده است، ميتواند اثرات مختلفي را بر سطح رفاه دهكهاي مختلف درآمدي داشته باشد.
بودجه خانوار و تورم
براساس آمار موجود در بودجه خانوار، گروه كالايي غيرخوراكي سهمي به صورت متوسط برابر با ٦٥ درصد را به خود اختصاص داده است. يعني به طور متوسط ٦٥ سبد كالايي خانوارها اقلامي است كه در گروه كالاهاي غيرخوراكي است كه در اين بين، زيرگروه مسكن، حمل و نقل و بهداشت و درمان بالاترين سهم را به خود اختصاص دادهاند كه براساس آمار اعلامي توسط مركز آمار، اين اقلام به ترتيب داراي تورمي برابر با ٨/٦، ٥/٧، ٥ داشته كه از تورم كل كه برابر با مقدار ٢/٨ بوده، كمتر بودهاند كه اين نشان از كمتر بودن سرعت نرخ رشد اين اقلام از سرعت رشد شاخص كل بوده است. اين بدين معناست كه اقلامي كه بالاترين سهم را در سبد مصرفي خانوارها دارند كمترين ميزان نرخ رشد تورمي را به خود اختصاص دادهاند. البته باز هم بيان ميكنيم كه اين سهم از مصرف، پوششي كامل از مصرف تمامي خانوارها است و لذا اين سهم براي دهكهاي مختلف ميتواند سهمهاي متفاوتي باشد پس در نتيجه احساس افزايش يا كاهش تورم ميتواند اثرگذاري متفاوتي بر خانوارهاي مختلف داشته باشد.
نظر کاربران
دولت بصورت زیرپوستی مردم را سرکار گذاشته است!
تنها کشوری که با آمار های دروغین میخواد همه چیز رو خوب جلوه بده و خودشون هم چرت و پرت های خودشون رو باور کردن.
برای اینکه روزبه روزبدترازدیروزمیشه همین گوشت یامغزگرد میره بالتر بعدا چند روزپیش حرف ازبلاروس میزدن که میخوان بیارن این طوری بشه بدتر میشه هم تورم هردرااینابرای اینکه غمی ندارن احساس نمیشه امارها همه الکی
مرد حساب تورم که تو سبزی تربچه بیاد پایین چی فایده چرا تو کالاهای اساسی و بادوام نمیری بر وبازار مسلمین ببین یه یخچال ایرانی چقدر هست بازار فک میکنی تورم تو سبزی و گوشته
تورو کاهش نیافته مردم احساس کنند
به مردم دردغ نگید. کجا ارزونی . میبینی بگو بیام
چون مردم پولی تودست وبالشون نیست چون آمارها ساختگیه چون اقتصادبیمارمابا آمارهای من درآوردی درست نمیشه،چون تورم سرجاشه وهزاران چون وچرای دیگه!!!!
چون ما مردم بخاطراین همه بلاهای که سر ما اوردیددیگه پوست کلفت شدیم،حتی دیگه هیچ دردی راهم احساس نمیکنیم بعد انوقت انتظار دارید که کاهش تورم دروغین را احساس کنیم،
همش الکی وای وای وای وای وای وای وای وای وای وای
چون اختلاس گر نیستند
مرد مؤمن چی چیو احساس کنند؟ دلخوشی واسه خودت