۶۶۷۸۶۳
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

حاشیه نشینیِ موسوی خوئینی‌ها و عبدالله نوری

عبدالله نوری و سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها دو روحانی سیاسی حاشیه‌نشین که سال‌ها بود سکوت اختیار کرده بودند، طی یک سال گذشته فعالیت خود را با فاصله‌ای اندک در تلگرام آغاز کردند ولی پس از گذشت چند ماه از پاییز امسال دوباره ترجیح دادند بعد از یک دوره فعالیت مستمر اما کوتاه در فضای مجازی، به سکوت خود ادامه دهند.

اعتماد آنلاین: عبدالله نوری و سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها دو روحانی سیاسی حاشیه‌نشین که سال‌ها بود سکوت اختیار کرده بودند، طی یک سال گذشته فعالیت خود را با فاصله‌ای اندک در تلگرام آغاز کردند ولی پس از گذشت چند ماه از پاییز امسال دوباره ترجیح دادند بعد از یک دوره فعالیت مستمر اما کوتاه در فضای مجازی، به سکوت خود ادامه دهند.
سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها یکی از افرادی بود که به همراه سیداحمد خمینی، صادق طباطبایی و دیگران با پرواز حامل امام خمینی در روز ۱۲ بهمن به ایران بازگشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مانند روحانیون دیگر رسما وارد عرصه سیاست شد. در بسیاری از حوادث دهه ۶۰ موسوی خوئینی‌ها حضور پر رنگی داشته است. نام او با ماجرای تسخیر سفارت آمریکا که از سوی امام خمینی(ره) با عنوان انقلاب دوم نام گذاری شد، گره خورد، اما درباره فعالیت‌های موسوی خوئینی‌ها انتقادات مختلفی نیز مطرح می‌شود.
انتشار اسناد مرتبط با سفارت آمریکا یکی از اتفاقاتی است که حرف و حدیث‌های بسیاری را برای موسوی‌ خوئینی‌ها به دنبال داشت. هر چند او درباره چگونگی انتشار این اسناد می‌گوید: «آن زمان سعی می‌شد اسنادی از صداوسیما و رسانه‌های عمومی منتشر شود که به نوعی به مساله امریکا و عوامل این کشور در ایران مربوط شود.» اما همواره در طول سال‌های پس از انقلاب نوع انتشار این اسناد یکی از مهم‌ترین انتقاداتی بوده که به موسوی‌ خوئینی‌ها وارد شده است.

محمد موسوی‌ خوئینی‌ها فارغ از نقشی که در تسخیر سفارت آمریکا بازی کرد، نخستین بار پس از انقلاب به عنوان نماینده امام خمینی(ره) و عضو شورای سرپرستی صداوسیما برگزیده شد. اما اول دی ماه ۱۳۵۸ امام خمینی وظیفه مهم‌تری را بر دوش او قرار داد: «نماینده تام‌‌الاختیار امام در تعیین و تایید صلاحیت کاندیداهای نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری». این حکم ۴۵ روز پس از تسخیر سفارت، برای خویینی‌ها صادر شد. قرار بود خوئینی‌ها به صورت انفرادی نقش شورای نگهبان را ایفا کند.
او از میان ۱۰۶ کاندیدا، فقط ۸ نفر را واجد صلاحیت دانست. خوئینی‌ها در دفاع از این تصمیم خود در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در روز ۲۱ دی ۵۸ در مورد ثبت‌‌نام بیش از صد کاندیدا گفت: «تشخیص واجد صلاحیت بودن امر بسیار خطیر و مهمی است که این به عهده ملت ایران است اما این کاری که من خواهم کرد در صورتی که ملت ایران اجازه بدهند افرادی را که صددرصد فاقد صلاحیت هستند حذف خواهم نمود.»

این روحانی سیاسی طی دوره های مختلف کم کم از عرصه سیاست رسمی فاصله گرفت و پس از توقیف روزنامه سلام در سال ۱۳۸۴، به عنوان دبیرکل مجمع روحانیون مبارز برگزیده شد. با این حال بعد از حوادث سال ۸۸ کمتر سخنی از او منتشر شد. تا اینکه خوئینی ها یک روز پس از درگذشت اکبرهاشمی رفسنجانی در ۲۰ دی ماه سال ۹۵ کانالی را در تلگرام ایجاد کرد و پیام تسلیتی برای درگذشت هاشمی فرستاد.

او کمتر از یک سال در این کانال مطلب مختلفی در پاسخ به سوال مخاطبان و یا اظهارات سایر سیاسیون از جمله درباره بسته شدن روزنامه سلام، انفجار دفتر نخست وزیری و تسخیر لانه جاسوسی منتشر کرد. او همچنین در مطلبی نوشت: «بجاست که از مراجع بزرگ و عالمان فرهیخته حوزه‌های علمیه، متواضعانه، تقاضا کنم که چاره‌ای بیندیشند تا روحانیت، با حفظ استقلال خود، هم در نظام اجرایی کشور صادقانه و خالصانه خدمت کند و هم با زندگی در زیّ طلبگی، که سفارش امام (رض) بود، همواره در کنار مردم و غم‌خوار آنان باشد و جایگاه رفیع آنان بیش از این آسیب نبیند.»
خوئینی ها در آخرین مطالبش تقریبا طی شش هفته مستمر سوالات دانشجویان انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز و پاسخ خود به آن‌ها را منتشر کرد. آخرین مطلب کانال او که ۲هزار عضو دارد در آبان‌ماه امسال منتشر شد. از آن زمان تاکنون خوئینی‌ها دوباره سکوت اختیار کرده است.

عبدالله نوری؛ هفت ماه با تلگرام

عبدالله نوری چند ماه بعد از خوئینی‌ها به تلگرام پیوست. او در ایام پرشور رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری امسال در اردیبهشت‌ماه کانال تلگرامی خود را ایجاد کرد. سابقه حضور این روحانی در عرصه سیاست رسمی کشور نیز به ابتدای پیروزی انقلاب باز می‌گردد. نوری از ابتدای انقلاب در مسئولیت‌های مختلفی از جمله معاونت وزارت امور خارجه، نمایندگی امام (ره) در هیئت نظارت شورای عالی قضایی، جهاد سازندگی و سپاه پاسداران قرار داشت. او همچنین با حکم امام (ره) در شورای بازنگری در قانون اساسی حضور یافت. نمایندگی مجلس و تصدی وزارت کشور در دو دولت هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی از دیگر سمت‌های اوست.

او در اردیبهشت‌ماه در حمایت از حسن روحانی سخنرانی‌های مختلفی داشت. او سخنان حمایتی خود از روحانی را در کانالش بازنشر می‌کرد. عبدالله نوری نیز همچون موسوی خوئینی‌ها طی مدتی که در تلگرام فعال بود، مطالب مختلفی درپاسخ به سوال خوانندگان منتشر کرد. اعتصاب غذای مهدی کروبی و دیدار با فرزندان موسوی از جمله آخرین مطالبی است که عبدالله نوری در کانال خود به آن پرداخت. آخرین مطلب او هم مربوط به مشروح سخنانش در دیدار با اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز در آذر ماه امسال است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه خبر مهمی

    • محمد شریعتمداری

      هرکی سرش به تنش میارزه در حاشیه هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج