فوت سالانه ۴۵۰۰ نفر در اثر آلودگی هوای تهران
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در اثر آلودگی هوا سالانه در شهر تهران ۴۵۰۰ نفر و در کل کشور ۱۲ هزار نفر جان خود را از دست میدهند.
وی ادامه داد: در این همایش ما تعدادی ارائه مطالب داریم، که نتیجه پژوهشهای داخل کشور در زمینه آلودگی هوا است. تعداد ۴۰ مقاله در این نشست ارائه شده و در قالب پوستر به نمایش در می آید. با وجود اینکه این همایش داخلی است، اما ما متخصصان بسیاری را از خارج از کشور دعوت کرده ایم تا بتوانیم از تجربیات آنها در زمینه آلودگی هوا بهرهمند شویم. در زمینه سلامت و بهداشت از مجموعه وزارت بهداشت در خصوص مدل ریاضی که مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا توسط آن محاسبه میشود، نشستی داریم. ۴۵۰۰ مرگ سالانه منتسب به تهران است. حدود ۱۲ هزار نفر در کل کشور در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
حسینی در ادامه افزود: در بحث آلودگی صوتی ما کارگاهی در زمینه نقشه آلودگی صوتی بیمارستانها و مراکز بهداشتی که نقاط قرمز هستند، داریم. در این این کارگاه چگونگی تولید این نقشهها مشخص میشود. همچنین یک کارگاه با حضور اساتید دانشگاهی خارج از کشور در خصوص گرد و غبار و سامانه های هشدار داریم. در برخی از نقاط کشور سامانه هشدار منطقی در سازمان هواشناسی وجود دارد، اما اهمیت مدل سازی گرد و غبار و پتانسیل برای استفاده از این سامانهها در این نشست، مورد بررسی قرار میگیرد.
وی با اشاره به بحث دیزل در کشور اظهار داشت: این مسئله بسیار مهم بوده و متاسفانه خودروهای دیزل در کشور ما فاقد هرگونه فیلتر و تجهیزاتی هستند که آلودگی ها را بگیرند. شاهد مثال آن هم خودروهایی هستند که از اگزوز آنها دود سیاه خارج می شود.
کارگاه آموزش تخصصی در زمینه تکنولوژی و فیلتر دوده برای مقابله با انتشار دود دیزل داریم که در آن تعدادی متخصص از سوئیس، فرانسه و آلمان حضور دارند. این کارگاه برای دیزل سازان کشور بسیار با اهمیت است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: یک مصوبه از سال ۹۵ داریم که دولت آن را تصویب کرده به نام منشاء یابی ذرات معلق، که طبق آن سازمان محیط زیست موظف است این ذرات را منشاء یابی کند. روش کار نیز اینگونه است که از روی ترکیب شیمیایی ذرات معلق هوا به منبع آنها پی می بریم. در کشور آزمایشگاه مناسبی برای این کار وجود ندارد، بنابراین مقرر شده که با جایکا (آژانس بین المللی همکاری های ژاپن) این اقدام را انجام دهیم و سازمان محیط زیست موظف است که این آزمایش را برای همه شهرهای کشور انجام دهد تا مشخص شود منابع آلودگی در شهرهای مختلف چیست تا بتوان از این طریق راهکار مناسبی را برای کاهش آلودگی ها انجام داد.
وی ادامه داد: تخصص منشاء یابی ذرات معلق در کشور وجود ندارد، به همین دلیل ما از یک کارشناس ژاپنی دعوت کرده ایم، تا در این همایش دو روزه روش این کار را به ما آموزش دهد.
ما یک پروژه چهار ساله با جایکای ژاپن آغاز کردهایم. آنها از مهر امسال در تهران حضور خواهند داشت و تا چهار سال با ما همکاری خواهند کرد. آنها درباره این پروژه چهار ساله در همایش توضیح خواهند داد. مجموعه این اقدامات کمک دولت ژاپن به کشور ما است و شهرداری تهران هیچگونه هزینه ای بابت این چهار سال پرداخت نخواهد کرد. برآورد ما این است که چهار تا پنج میلیون دلار هزینه دولت ژاپن در این طرح است.
حسینی خاطرنشان کرد: شاید یکی از مهمترین بخش هایی که در این همایش برگزار می شود، رویداد کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا و استفاده از تجارب بین المللی برای آلودگی هوا است. ما چهار شهر پاریس، نتردام، برلین و میلان دعوت کرده ایم تا تجارب خود را در اختیار ما قرار دهند. همچنین از شهرهایی همانند مکزیک و شیلی که درگیر آلودگی هوا هستند نیز دعوت کرده ایم که به این همایش بیایند اما نپذیرفتند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در افتتاحیه این همایش دو روزه دکتر نجفی و دکتر کلانتری حضور داشته و سخنرانی میکنند و دیدگاه هایشان را در خصوص آلودگی هوا مطرح میکنند.
وی با اشاره به نتیجه این همایش دو روزه، عنوان کرد: اگر آزمایشگاه آنالیز ذرات معلق در تهران احداث شود، میتواند حرکت بسیار خوبی در جهت کاهش آلودگی هوا باشد، که نتیجه این سمینار خواهد بود. امیدواریم علاوه بر اینکه دانش این پروژه را از ژاپنیها میآموزیم، تجهیزاتش را نیز از آنها دریافت کنیم.
حسینی در پاسخ سوال به خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا گزارشات و داده های شرکت کنترل کیفیت هوا ، جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد، یا خیر؟ گفت: حدود ۷۰ دسیبل میزان آلودگی صوتی موتور سیکلت ها است، ما در حدود سه سال روی فیلتر دوده مطالعه کردیم و در حال حاضر این فیلتر برای خودروهای دیزلی وجود دارد، اما اینکه برخی این فیلترها را تهیه و استفاده نمی کنند، غیرقانونی است.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه میزان گوگرد در بنزین، به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد، خاطرنشان کرد: ما بر اساس مصوبهای که از شورای شهر داریم، از سال ۸۹ هر فصل بنزین و دیزل تهران را آنالیز میکنیم. از سال ۸۹ که این کار را آغاز کردیم، بنزین و دیزل را برای ۱۵ یا ۱۶ پارامتر اندازه گیری می کردیم و سپس برای اینکه شک و شبه ای وجود نداشته باشد، نمونه ها را به سختی فراوان به خارج از کشور ارسال می کردیم. همانطور که می دانید، این مواد سوختنی است و نمی توان به راحتی آن را جابجا کرد.
او ادامه داد: هزینه این کار بسیار بالا بود، به گونه ای که هزینه آنالیز هر نمونه، ۴ هزار یورو بود. ما پس از چند بار آنالیز متوجه شدیم که از هر ۱۵ پارامتر بنزین و دیزل، ۱۳ مورد از آنها دارای رتبه استاندارد هستند، اما دو یا سه پارامتر از آنها، دارای اشکال بود. بنابراین تصمیم گرفتیم تنها این چند پارامتر را بررسی کنیم. یکی از این پارامترها گوگرد بنزین بود، که در بدترین موقعیت هایی که ما اندازه کردیم، ۲۰۰ PPM بوده است. از نظر آلایندگی این میزان گوگرد، هیچ ارزشی برای اندازه گیری ندارد.
نظر کاربران
در خوزستان بر اثر گردوخاک و مواد شیمیایی چقده؟یا تهران خونش رنگینتره
تهران ک سهل است بیا اهوازو ببین داداش
پس مرگ و میر ایرا ن از امریکا هم بیشتر است
افتخار دارد یا