جنجال ساختن «کشتی و قرآن مطلا»
ساختن چیزهای تزیینی از جنس طلا، نقره، برنز یا هر چیز دیگری، از اتفاقات بیرون از زندگی معمول مردم است و حاشیه ای به حساب می آید و در دنیای «خبر»، پرداختن به جزییات این ساخته ها، جزو «اخبار زرد» به حساب می آید و کنجکاوی جدیدی نیست؛ اما آیا اگر آنچه با طلا ساخته شده، کتاب آخرین پیامبر الهی باشد هم باز حکایت از همین قرار است؟
رسول «توحید» در جامعه ای که بیش از هر چیز با بستگی ها و وابستگی های قومی، قبیله ای شکل یافته بود، پیش و بیش از خویشان و بستگانش از فقرا دل ربود؛ فقرایی که از اشرافی اندیشی و اشرافیگری متحجرانۀ «مدینه العرب» خسته و درمانده بودند. آنان سخن فرزند «امین» عبدالله(ع) را باور کردند. این فقرا تا دورۀ یازدهمین امام شیعیان(ع) همواره در کنار ائمه معصوم ما ـ علیهم السلام ـ ایستادند، چون هم رسول خدا(ص) و هم خاندان بزرگوارش، به راستی نه اشرافی اندیش که «عدالتگرا» بودند و این «عدالت» آنقدر در نظر و عمل آنان اهمیت و جلوه داشت که در اصول باورهای شیعیان ایشان در کنار «توحید» و «نبوت» قرار گرفت. رسولِ مهربانِ خدا(ص) هر جای مجلس که پیش می آمد، می نشست تا بر برابری مومنان تأکید و از کوچکترین نشانه های اشرافیت پرهیز کرده باشد.
خاندان شریف رسول خدا(ص) نیز سیره و سنت ایشان را تداوم بخشیدند و آن را به بخشی مهم از سنت اسلامی تبدیل کردند. همنشینی با محرومان و پرهیز از تجملات، از این طریق به بخشی از باورهای مسلمانان تبدیل شد.
بنا بر این گزارش، علمای مسلمان نیز بر تداوم این سنت پای فشردند و همواره به فقرای مادی در جامعه خود توجه داشته و از زندگی اشرافی پرهیز داشته اند. معروف است و مسلم که مثلاً علمایی چون غروی اصفهانی ـ که علامۀ محبوب روزگار خود بود ـ حتی از خرید بهترین سبزی ها و میوه ها پرهیز داشته اند تا دیگران هم بتوانند سبزی و میوۀ مرغوب به خانه ببرند. هنوز هم برخی از علما به نکاتی ازین دست توجه و اهتمام عملی دارند.
یا مشهور و جالب است که شیخ انصاری ـ که مرجع بی رقیب روزگار خود بود ـ ناهار دختر خود را با ناهار فقیرترین دانش آموزانِ مکتبهای آن عصر تنظیم می کرده و در جواب غر و لندهای او به خالی بودن نان، به او یادآوری می کرده که حواسش به همکلاسی های فقیرش باشد و هنوز هم هستند علمایی که بیش از ناهار فرزند خودشان، حواسشان به ناهار هم کلاسی های فرزندشان است.
اگر ساده زیستی، توجه و اهتمام به فقرا و نیز پرهیز از رفتارهای اشرافی را سیرۀ رسول خدا، ائمه اطهار و علمای راستین بدانیم، آنگاه ساختن کشتی مطلا و قرآن مطلا را چگونه باید ببینیم و تفسیر کنیم؟
بنا را بر این می گذاریم که هیچ بیکاری در کشورهای اسلامی وجود ندارد، هیچ کارگر و کارمندی هم زیر فقر نیست و در بیرون از جهان اسلام هم هیچ انسان محروم و فقیری نیست که به حکم «انسان» بودن و «انسانیت» به یاری مادی ما نیازمند باشد. و گیریم که هیچ کار فرهنگی یا هنری ضروری تر و مهم تری هم در جامعه اسلامی وجود ندارد که این قبیل هزینه ها برای آن صرف شود. قبول؛ آیا باز هم «قرآن مطلا» با سیره و سنت رسول توحید و عدالت ناسازگار نیست؟ آیا این حرکت در جهت خلاف حرکت آن بزرگوار به سوی جامعۀ توحیدی و عادلانه نیست؟
حالا اگر از آن فرض دست بکشیم و به جامعه و واقعیت های آن سری بزنیم، چه؟ گیریم که قرآن مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط صد خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید بر خلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان ـ علیهما السلام ـ آنان را نادیده گرفت و به کاری از این دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول خدا(ص) سازگار است یا با سنت جاهلی که آن حضرت به مبارزه با آن پرداخت؟
خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر، احساسات بسیاری را جریحه دار کرده و این می تواند آغازی باشد بر توجهی مبارک و نیز بازگشتی مبارک. شاید وسط دعواها و مناظرات بیهودۀ سیاسی ما برخی از اصول را فراموش کرده باشیم و یکی از این اصول، توجه به فقرا و محرومانی است که هر یک از ما می شناسیم. شاید باید یک بار دیگر به این توجه کنیم که هدایا و نذورات خود را چگونه صرف کنیم تا به سیرۀ ائمه(ع) نزدیکتر باشد.
آیا توجه عمومی به «قرآن مطلا»، می تواند توجه ما را به «عدالت اجتماعی» و «عدالت اقتصادی» بازگرداند؟ آیا این امر باعث می شود که ما از دعواهای بیهوده سیاسی بر سر میزها کمی دست بکشیم و کمی هم به فکر اصول اجتماعی اسلام باشیم؟
نظر کاربران
ما خودمون قرآن از جنس طلا میسازیم بعد چطوری از زمان طاغوت و جشنهای آنچنانیش ایراد میگیریم؟
مردم که گرسنه شدنداگر تمام سطح کره زمین را گلدسته طلا وقرانهای طلا باش نمتواند از به فساد کشیده شدن وفحشا ی ان جلو گیری کنه ،،ولی اگر ان طلاها را صرف شکم مردم کنید همه مسلمان وپاک دامن خواهند شد،،
وقتی قراننازل شد مگه از طلا بود؛از مس درست کنید؛طلا رو نقد کنید به فقرا بدهید
این مردمی که پول بی زبونشونو میریزن داخل این جور جاها حقشون، دیگه نباید اعتراض کنن که پول داده میشه به عراق یا سوریه.
قطعا اگر پیامبر دراین زمان بود نه تنها سازندگان این بناها وحرمها واین مدل قرانها را نهی وسرزنش میکرد بلکه علمای همین دوران را هم خارج از دین میدانست که باعث وبانی این اعمال شده بودند چون همه میدانیم که اون عزیز ساده زیست بود
تمام کسانی که در این زمینه کار وهزینه کرده اند فعل حرام مرتکب شده اند
اصلا کار درستی نیس
چي مونده كه بگيم؟! چي داريم كه بگيم؟! كسي كه خوابه رو ميشه بيدار كرد ولي اوني كه خودش رو به خواب زده چي؟!
....
این پولها خرج مردم فقیر بکنید ثوابش بیشتره اینکار هارومیکنیدمردم عراق به عقلتون شک مکنند
قرآن مطلا درهرصورت ودر هر حال وهر زمان ومکانی،ریاکاری است....
پاسخ ها
بارک الله چه خوب تشخیص دادی!!!!!!
... وقتی مردم این همه در خیابان فریاد میزدند ما گشنه ایم وبعد به انان انگ اغتشاشگر میزنند برای قران مطلا که از ذات قران عزیزمان بدور است انقدر احساس شعف وخوشحالی میکنند .این نشان از ان دارد که زندگی انان سرشار از اشرافیگری است وهیچ درکی از درد مردم ندارند.....
باید کارشناسان نظر بدن
دروغگو ها
مراجع نمیتونستن به جای ساختن یه همچین چیزی پولشو به فقرا کمک کنن؟
با این افکار آب دوغ خیاریت مردحسابی اگه قران با اون طلا ساخته نشه واگر پولش هم اختلاس نشه مطمئن باش چیزی به اون صد فقیر که هیچ حتی به یکیشون هم نمیرسه ولی اینجوری شاید باز هم نشانه ای از معجزه قران باشه چون با این روش به ماتدگاری و ثبات قران کمک میکنه
به فکر مردم باشید خدا هم راضی نیست مطلا خرج کنید به فکر مردم باشید .پس شما واقعا پول دا ید وخزانه پره پوله وباز دروغ میگید ندارید. هیچ سواستفاده از مردم نکنید.
طلا و جواهرات هر کشوری پشتوانه پول و اقتصاد آن کشور محسوب میشود ، با خارج کردن طلای کشور به نام هدیه کردن به دیگران عملأ موجب تورم و ورشکستگی اقتصادی در کشور شدند که پیامدهای آن ، بیکاری ، گرانی ، فقر ، گرسنگی ، فحشا ، ... میباشد.
من با اصل قضیه که یک حماقت بزرگی است کاری ندارم اما این اثر به هیچ وجه شباهت به یک اثر هنری نداره و فقط به رخ کشیدن صفحات زمخت طلاست . کاش در آفرینش این آثار حداقل از هنر مندان ایرانی استفاده می شد تا بگیم اگر اختیار ثروت مملکتمون رو نداریم لااقل هنرمندیم
خوب باید این پولهای هنگفت یکجوری حیف ومیل شود
قران انقدر با ارزش است که نمی توان ارزش انرا با چیز های مادی مقایسه کرد نیازی به طلا ندارد کلام خدا مقدس است انرا به مادیات بی ارزش نیاراییم
پاسخ ها
از کلمات و راهی که در قران نوشته پیشه کنید نیاز به طلا و اسم در اوردن نباشید