تنها راه رفع معضل آلودگی هوا
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه اجرای قانون هوای پاک تنها راه رفع معضل آلودگی هوا است، گفت: بزرگترین چالش محیط زیست تهران، آلودگی هوا است.
کیومرث کلانتری در نشست بررسی چالشها و مسائل محیط زیست شهر تهران که امروز با حضور جمعی از مدیران شهرداری تهران و مسئولان محیط زیست استان تهران به میزبانی شهرداری منطقه ۴ همزمان با هفته هوای پاک با شعار قانون هوای پاک، قانون نفس برگزار شد، با اشاره به قرارگیری در آستانه هفته هوای پاک و اینکه در حقیقت گرامیداشت روز هوای پاک یک فرصت نمادین است ، گفت: شعار هفته هوای پاک امسال که «قانون هوای پاک، قانون نفس» است بسیار پرمعنی و امیدوارانه و اجرای قانون هوای پاک تنها راه رفع معضل آلودگی هوا است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بزرگترین چالش زیست محیطی تهران آلودگی هواست گفت: ما عمدتا یک چهارم سال در تهران شاهد شرایط ناسالم هوا هستیم بنابراین در شرایط عادی بیش از سه ماه از سال آلودگی هوا خارج از استاندارد است.
وی با بیان اینکه در قانون هوای پاک، ۲۶ دستگاه اجرایی وظیفه قانونی دارند، افزود: اگر قرار باشد اقدامی برای رفع آلودگی هوای تهران انجام شود هر دستگاه و هر بخشی باید به وظایف خود بر اساس این قانون عمل کنند در غیر اینصورت شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود.
کلانتری با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۴، اظهارکرد: ایشان فرمودند قوانین محیط زیستی باید جرم انگارانه باشد، تخریب و تخلف زیست محیطی باید جرم تلقی و مجازات برای آن در نظر گرفته شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک که قانونی جدید و مدرن است، تخریب و آلودگی محیط زیست جرم و مجازات برای آن در نظر گرفته شده است،گفت: بر همین اساس وظیفه ما در محیط زیست بسیار سنگین شده است. نظارت بر دستگاهها بر اساس این قانون به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و ما قانون هوای پاک را با جدیت اجرایی خواهیم کرد.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه امروز در دولت و مسئولان عزمی جدی برای حفظ محیط زیست ایجاد شده است و باید یک هم افزایی ایجاد کنیم، گفت: وزن و اهمیت موضوع محیط زیست امروز تغییر کرده و بسیار زیاد شده است چرا که این موضوع به معنی سلامتی و ایمنی در جامعه است و اهمیت محیط زیست روز به روز در دنیا افزایش مییابد و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست.
کلانتری ادامه داد:کشور ما به لحاظ اقلیمی، زیستی و اکوسیستمی دارای تنوع بسیار و در عین حال بسیار شکننده و آسیب پذیر است، همچنانکه ما در کشور نیاز به توسعه و رشد اقتصادی داریم و همه اینها روی محیط زیست نیز اثر می گذارد. نکته مهم این است که محیط زیست سد راه توسعه و در مقابل توسعه نیست و آن را هدایت میکند و در کنار توسعه است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از وضعیت مدیریت پسماند در تهران چه در مرحله جمع آوری و چه در انتقال آن راضی نیستیم و این شرایط زیبنده تهران نیست ، اظهارکرد: از سال ۹۰ تا ۹۵ سرانه پسماند در تهران از ۸۱۵ گرم به ۹۲۰ گرم به ازای هر فرد رسیده ، یعنی ۹۰۰ تن به پسماند تهران اضافه شده است و این به هیچ عنوان شرایط مناسبی به لحاظ مدیریت پسماند نیست و باید در جهت بهبود شرایط تلاش کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی همچنین افزایش سرانه فضای سبز توسط شهرداری ها اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی به میزان ۵ درصد و افزایش سرانه فضای سبز به میزان یک متر از جمله موضوعاتی است که باید توسط شهرداری ها پیگیری و اجرا شود.
وی ادامه داد: در خصوص پروژه بزرگراه شهید شوشتری در جلسه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفته شد که این پروژه قابلیت اجرایی دارد اما با توجه به اینکه این بزرگراه از اکوسیستم بسیار حساس و حیاتی تهران میگذرد باید جهت حفظ آن بودجه بیشتری برای اجرای این پروژه اختصاص یابد.
کلانتری در ادامه به ایجاد ۸۵۰ هکتار فضای سبز در اراضی سرخه حصار و خجیر بر اساس تفاهمنامهای که بین محیط زیست و شهرداری منعقد شده اشاره و اظهارکرد: مدت این تفاهمنامه به اتمام رسیده است و طی مکاتبهای با شهردار تهران پیشنهاد اختصاص اراضی به شهرداری جهت ادامه ایجاد فضای سبز را دادهایم و این اقدامی مناسب هم برای محیط زیست و هم برای شهرداری است.
وی در ادامه گفت: در خصوص ایجاد بوی نامطبوع در جنوب تهران از ورودی تهران تا فرودگاه امام (ره) که یکی از معضلات مهم تهران است تاکنون ۲۸ کانون را شناسایی کردهایم اما علت اصلی ایجاد بو در این منطقه کانال روباز انتقال دهنده فاضلاب و سایت دفع پسماند آرادکوه است که باید تلاش کنیم این معضل نیز رفع شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه موضوع محدودههای ترافیکی و زوج و فرد که این روزها در معاونت حمل و نقل شهرداری مطرح است مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست، تصریح کرد: بر اساس ماده ۷ قانون هوای پاک این طرح هم باید در شورای ترافیک و هم در کارگروه آلودگی هوا تهران مطرح و تصمیمگیری شود.
وی افزود: هر طرحی که برای محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد در شهر تهران مطرح میشود باید دارای سه خروجی باشد؛ یکی زندگی مردم را مختل نکند. دوم این طرح منجر به کاهش ترافیک شود و سوم منجر به کاهش آلودگی هوا شود. در غیر این صورت قطعا این طرح موفق نخواهد بود.
صدرالدین علیپور - رئیس مرکز محیط زیست و توسعه پایدارشهرداری تهران - در این نشست با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهمی که در حوزه مدیریت شهری باید با محیط زیست همگام و همسو به انجام برسد موضوع پیوستهای زیست محیطی پروژهها است،اظهارکرد: باید ضرورت و توجه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژهها و مطالعات لازم قبل از هرگونه اجرا انجام و ملاحظات محیط زیست به طور کامل تامین شود.
وی ادامه داد: شناسایی و کنترل منابع آلاینده در شهر تهران و همچنین مدیریت انرژی و تنوع زیست محیطی و اکوتوریسم ، جزء برنامهها و اولویتهای ستاد محیط زیست شهرداری تهران و همسو با سیاست های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران است.
رئیس مرکز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه زون بندی مناطق بر مبنای ظرفیت مناطق بر حسب موضوعات مختلف در حوزههای انرژی، محیط زیست و گردشگری و موضوعات مربوط در حال اجرا است، تصریح کرد:از این منظر افزایش کیفیت زندگی شهروندان مورد نظر مدیریت شهری است.
علیپور با اشاره به اینکه تاکنون با ۱۰ منطقه نشستهای تخصصی داشتهایم و در این حوزه ظرفیتهای این مناطق مورد بررسی قرار گرفته است و پس از این ظرفیت سنجی برنامه های اجرایی آغاز خواهد شد، افزود: محیط زیست موضوعی نیست که مربوط به شهرداری یا یک نهاد و یا سازمان خاص باشد بلکه این موضوع متعلق به همه مردم شهر تهران است.
وی با اظهار آمادگی برای همکاری و هماهنگیهای مشترک موضوعات مختلف با محیط زیست استان تهران گفت: در حوزه پایشهای زیست محیطی، پسماند، آلودگی هوا و موضوعات مربوط به آب و پساب واحدهای صنعتی و موضوعات مشابه، توان و امکانات شهرداری تهران در خدمت محیط زیست تهران است.
حسینی - شهردار منطقه ۴ شهرداری تهران- نیز در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه وسعت و جمعیت این منطقه تهران از تعدادی از مراکز استانهای کشور هم بیشتر است،اظهارکرد:این منطقه با تمام محدودیتهایی که دارد آمادگی لازم جهت بهسازی زیرساختهای محیط زیستی و گردشگری را دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه در بحث انرژیهای تجدید شونده در منطقه ۴ تهران استعدادهای خوبی وجود دارد و ما در این منطقه فضاهای بسیار مناسبی را برای اختصاص به این موضوع داریم، اظهارکرد: ما باید به سمت کاهش آلودگیها و محیط زیست پایدار برویم .
حسینی ادامه داد: در موضوعی مانند باغ پرندگان تهران ما باید سیاستهای محیط زیست را اجرایی کنیم. هرچند در این مجموعه هزینههای زیادی انجام شده است و جزء مکانهای گردشگری ایده آل به شمار می رود.
به گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، در این نشست مدیران و مسئولان محیط زیست و هر یک از مناطق شهرداری تهران به بیان مشکلات زیست محیطی مناطق تحت مدیریت پرداختند و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند.
نظر کاربران
كيومرث كلانتري جه نسبتي به عيسي داره؟
برقی کردن خودروها کمک بسیار بزرگی به پاکی خواستن
تردد خودرو با کمتر از سه سرنشین ممنوع شود...تولید خود رو محدود شود...
مدیر کاردا ودلسوز مردم
اخراج مدیران ناخلف