خبرگزاری ایرنا: معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوری با بیان این که جعبه سیاه نفتکش سانچی پس از طی کردن روند حقوقی در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذینفعان بازخوانی می شود،گفت: تا شعاع هزار متری به دلیل انفجار و نشت گاز امکان تنفس وجود نداشت بنابراین خدمه نمی توانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامی انجام دهند.
هادی حق شناس روز دوشنبه در سخنانی درباره، حادثه نفتکش سانچی بیان داشت: در ایران ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور، نفت و فراورده های نفتی با کشتی حمل می شود لذا به روز بودن و حرکت طبق آیین نامه های بین المللی جز جدایی ناپذیر این حوزه است و در این میان خدمه کشتی ها برای ما حکم سربازان اقتصادی و سرمایه های ملی را دارند.
وی یادآور شد: هر ساله تصادف های مختلفی بین کشتی های حمل بار به وقوع می پیوندد اما حادثه این چنینی بسیار هولناک و جزو بی سابقه ترین ها است.
او همچنین تصریح کرد که نفتکش سانچی ۱۱۵ هزار تن میعانات گازی داشت که اشتعال آن منفی ۱۸ بود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با اینکه این گفته وجود داشت که خدمه زنده نباشند اما ما تمام تلاش خود را تا آخرین لحظه انجام دادیم و گفتیم اگر یک هزارم درصد، خدمه نفتکش سانچی زنده باشند و یا حتی بتوانیم پیکر آنها را به ایران منتقل کنیم باید تمام توان و پتانسیل خود را بگذاریم تا اقدامات لازم انجام شود، اما متاسفانه به رغم تمام فعالیت ها نفتکش سانچی روز گذشته غرق شد.
**نفتکش سانچی تولید سال 2008 بود
حق شناس بر اساس گزارش امروز سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: نفتکش حادثه دیده 25 آذر ماه زمانی که می خواست عسلویه را ترک کند بخش های مختلف آن مانند رادار، موتور، تجهیزات و سایر امکانات مورد بررسی قرار گرفت و طبق گزارش های موجود این شناور هیچ مشکلی نداشت و جزو کشتی های به روز دنیا بود، بنابراین نفتکش سانچی هیچ ایراد فنی نداشته است.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تصریح کرد: کشتی سانچی ساخت سال 2008 کره جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید ترین استانداردهای جهانی را داشت.
** تا شعاع هزار متری امکان تنفس وجود نداشت
حق شناس در پاسخ به این سوال که مخزن میعانات گازی تا موتورخانه 50 متر فاصله داشت و چرا خدمه نتوانستند برای نجات خود کاری انجام دهند، اظهار داشت: تجهیزات مربوط به اکسیژن رسانی در تمامی بخش های نفتکش وجود دارد اما زمانی می توان از آن استفاده کرد که انفجارهای کوچک و قابل کنترل باشد اما زمانی که هر مخزن 20 هزار تن میعانات گازی داشته و در جا دو مخزن آن منفجر شده، خدمه نمی توانستند هیچ کاری انجام دهند.
وی ادامه داد: تا شعاع هزار متری به دلیل انفجار و نشت گاز امکان تنفس وجود نداشت بنابراین خدمه نمی توانستند برای خارج شدن از نفتکش اقدامی انجام دهند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: حتی افسر شیفت هم فرصتی برای درخواست کمک و عکس العمل نداشته است.
**رمز خوانی جعبه سیاه یک تا سه ماه طول می کشد
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره رمزخوانی جعبه سیاه نفتکش سانچی گفت: جعبه سیاه با حضور نماینده سازمان بنادر، نماینده پاناما و چین پلمب شد و پس از طی کردن روند حقوقی، در کشور محل حادثه بازگشایی خواهد شد و اطلاعات آن با حضور کمیته ذینفعان بازخوانی می شود.
وی افزود: این روند می تواند از یک تا سه ماه طول بکشد که کاملا به روند حقوقی مربوط می شود.
** امکان دسترسی به پرسنل کشتی فله بر باید فراهم شود
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره مالکیت کشتی فله بر که با نفتکش تصادم کرده است، اظهار داشت: طبق اطلاعات ما کشتی فله بر متعلق به چین است که اکنون در یکی از بنادر پهلو گرفته است.
حق شناس افزود: مدیرکل دریایی سازمان بنادر با تیم کارشناسی به کشتی فله بر چینی رفته است تا ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد اما هنوز امکان گفت و گو با خدمه کشتی فراهم نشده است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که به زودی این امکان فراهم شود و طبق قوانین بین المللی چین باید اجازه دهد این کار انجام شود.
**محل حادثه نقطه کور راداری نبود
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که در محل تصادم گزارش های متعددی رسیده که کشتی های مختلفی ناپدید و یا از دسترس خارج شده اند، تصریح کرد: اولین بار است چنین شایعه ای شنیده می شود.
وی گفت: منطقه مذکور یک مسیر پر تردد است و هیچ نقطه کور ارتباطی وجود ندارد. آنجا مثلث برمودا نیست. در نهایت باید بگویم نقطه کور بودن محل برخورد دو کشتی از حیث سیگنال های ناوبری مورد تایید نیست.
** جان باختن سرنشینان سانچی به علت انفجار مهیب در لحظه تصادم دو کشتی
محمد راستاد رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی که در چین حضور دارد نیز درباره اظهارات شاهدان عینی این حادثه تلخ گفت: در لحظه اولیه تصادم حجم وسیعی از آتش و انفجار کشتی را در بر گرفته است.
وی افزود: مشاهدات قایق های صیادی چینی، حاکی از انفجار مهیب در لحظه تصادم دو کشتی و انتقال آتش به تمام کشتی است که احتمالا در همان لحظه منجر به جان باختن تمام خدمه شده است.
رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: خدمه شناورهای ماهیگیری چینی اظهار داشتند که تنها توانستند خدمه کشتی فله بر را نجات دهند.
وی افزود: به اعتقاد کارشناسان هم در همان لحظات اولیه تصادم دریانوردان به جهت شدت انفجار، حریق و وجود گازهای سمی جان خود را از دست دادند و با اینکه تیم های امدادی متعددی در اطراف نفتکش حضور داشت به دلیل انفجارهای پی در پی و حریق فرصت برای نزدیک شدن به آن فراهم نشد و متاسفانه روز گذشته این نفتکش غرق شد.
**سانچی جزو پیشرفته ترین نفتکش های جهان بود
سید احمد مقیمی نایب رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش نیز درباره اینکه خدمه نفتکش سانچی چگونه در لحظات اولیه نتوانستند جان خود را نجات دهند، گفت: سانحه رخ داده یکی از منحصربفرد ترین اتفاقات بود که تاکنون تجربه نشده بود و با وجود آنکه نفتکش سانچی دارای بهترین امکانات فنی، ایمنی و تجهیزاتی بود، به خاطر ضربه ای که از سوی کشتی فله بر به آن اصابت کرد به صورت ناگهانی منفجر شد، بنابراین خدمه نفتکش فرصتی برای نجات جان خود نداشتند.
وی افزود: مهمترین مساله این بود که بار نفتکش میعانات گازی بود که درجه اشتعال پایین و گاز سمی داشت به همین جهت در همان زمان اولیه تصادم منفجر شد.
نایب رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش یادآور شد: البته تا زمانی که جعبه سیاه این نفتکش رمزخوانی نشود تمام صحبت ها گمانه زنی است اما طبق اظهارات شاهدان انفجار در لحظه صورت گرفته است.
** خدمه نمی توانستند کاری انجام دهند
محسن بهرامی کاپیتان اسبق کشتی نفتکش هم در سخنانی گفت: نفتکش ها دارای فوم و پمپ آب هستند اما در مورد نفکش سانچی به خاطر انفجار و وسعت حریق خدمه نمی توانستند برای نجات و کنترل آتش کاری انجام دهند.
وی در مورد علت برخورد دو فروند شناور افزود: تصادف بین شناورها دلایل مختلفی دارد، از جمله مسایل فنی، راهبری، سو تفاهم بین کشتی ها، متوجه نشدن حرف های یکدیگر و موانع اطراف کشتی ها می تواند سانحه آفرین باشد.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش اضافه کرد: زمانی که برخورد بین ۲ خودرو باشد هر ۲ در زمانی کوتاه می توانند تغییر مسیر بدهند اما در مورد کشتی تغییر مسیر حداقل ۴ تا ۵ دقیقه زمان می برد، بنابراین حتی اگر کشتی باری دیده می شد زمان برای تغییر مسیر کم بود.با اتمام این گفته ها باید منتظر جعبه سیاه ماند تا دلیل اصلی این حادثه مشخص شود.
** امکان اختلال وجود دارد
بهرامی تاکید کرد: محل سانحه، یکی از مسیرهای پرتردد است بدین جهت در مناطق شلوغ حجم سیگنال زیاد است و امکان اختلال در آن وجود دارد.
وی اضافه کرد: حتی این احتمال هست که در چنین مسیرهای سیگنال دیده نشود، اما با قطعیت می توان گفت سیستم ناوبری هیچ مشکلی نداشته است.
۱۶دی یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
در این حادثه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد،اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.
سرانجام، روز گذشته خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت نیز امروز دوشنبه را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرده است.
بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است .
نظر کاربران
چه یک ماه دیگه
چه سه ماه دیگه !
فرقی نمیکنه ، یه سری از مردم خانواده هاشون رفتن و دیگه برنمیگردن..... هیچوقت :-(
تا ۳ماه دیگه مردم یادشون میره وقضیه روماست مالی میکنن تازه غرامت آلودگی محیط زیست وحق الزحمه این چندروز روهم به صورت زیر میزی پرداخت میکنن
همه اینا رو گفتین . فکر کن ما هم باورکردیم اما انفجاری که در لحظه تصادف بین دو کشتی اتفاق افتاد فقط دامن پرسنل کشتی سانچی رو گرفت ؟ چطور شد که یکی از پرسنل کشتی چینی ناپدید یا فوت یا مصدوم نشدن مگه اون کشتی بعد از تصادف یهو کمونه کرد و از گازهای سمی و شعله و موج انفجار دور شد . چطور شد که لحظه ورود تکاورامون کشتی بهد از 8روز یهو منفجر شد ؟ و هزاران سوال بی پاسخ دیگر ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
پنجاه شصت سال دیگه بازش کنین تا آب از آسیاب بیوفته و مردم علت حادثه رو که همان چین پست فطرت بود رو فراموش کنن
شاید محموله کشتی امنیتی بوده که چین اجازه ورود بهش رو نداده
اول که گفتن ۱ ماه .بعدشم چه فایده وقتی عزیزای ما از دست رفتن .
تازه آخرشم گزارش درست نمیدن که
علت رو از شبکه های غیر رسمی جویا میشویم
چه فایده وقتی حقیقت را کتمان میکنید و یه مشت دروغ تحویل مردم میکنید