علت افزایش آلودگی هوای کلانشهرها چیست؟
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه امسال به غیر از تهران برخی کلانشهرهای مانند تبریز، مشهد و ... نیز درگیر از آلودگی هوا بودهاند، گفت: مشکل فقط منوط به افزایش آلایندهها نیست ...
وی ادامه داد: امسال تا تاریخ بیستم و دوم دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد روزهای ناسالم فقط ۱۰ روز بیشتر شده و اینکه تا آخر سال این عدد به چند میرسد را هنوز مطمئن نیستیم.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها توضیح داد: یکی از مهمترین برنامهها به استفاده نیروگاهها از سوخت فسیلی بازمیگردد که این میزان در گذشته حدود ۵۸ درصد بود اما در حال حاضر ۹۰ درصد نیروگاهها سوخت فسیلی استفاده میکنند.
به گفته زندی، استانداردسازی نیروگاهها همچنین معاینه فنی آنها نیز یکی دیگر از برنامههای حائز اهمیت بوده که با جدیت در حال انجام است.
افزایش روزهای آلوده و ارتباط آن با تغییرات اقلیمی
وی با اشاره به آلودگی هوای امسال در کلانشهرها تصریح کرد: امسال به غیر از تهران برخی کلانشهرهای مانند تبریز، مشهد و ... نیز درگیر آلودگی هوا بودهاند و تصور میکنیم که مشکل فقط منوط به افزایش آلایندهها نیست بلکه یک مشکل اقلیمی باعث افزایش اندک روزهای آلوده شده است.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست افزود: منابع آلایندگی همانند گذشته است و شاید مقدار اندکی بیشتر شده باشد اما مشکل در افزایش انگشتشمار روزهای آلوده به تغییرات اقلیمی مربوط میشود؛ یکی از دلایل تغییرات اقلیمی نیز ناشی از وخیمتر شدن شرایط خشکسالی است.
زندی اظهار کرد: البته شرایط آلودگی هوا آنقدر هم بدتر نشده که بخواهیم امسال را از سالهای گذشته مستثنی کنیم و فقط شاید در حد چند روز اختلاف باشد که البته باید انتهای سال این موضوع و آمار را بررسی نهایی کنیم.
وی درباره کیفیت بنزین کشور نیز گفت: بنزین در ۸ کلانشهر کشور در حد استاندارد است و این بر مبنای اندازهگیری بنزن، آروماتیکها، اولوتینها و گوگرد انجام شده البته میزان گوگرد موجود در بنزین هم اینقدر بالا نیست که مشکلساز باشد.
میزان گوگرد گازوییل بیش از حد استاندارد
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به وضعیت دیزل در کلانشهرها اشاره کرد و افزود: وضعیت در دیزل متفاوت است و همچنان مشکلاتی را بر سر راه داریم چرا که میزان گوگرد گازوییل که در دیزلهای کلانشهرها میسوزد بالاتر از حد استاندارد است.
زندی توضیح داد: میزان گوگرد موجود در گازوییلهایی که در کلانشهرها وجود دارد بیشتر از حد تعیین شده است و وزارت نفت هم باید این مسئله را مورد توجه جدی قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: بحث انتقال سوخت گازوییل هم بسیار حائز اهمیت است؛ گوگرد بالاتر از حد استاندارد به میزان گوگرد موجود در نفت خام مربوط میشود و هر چه قدر که عملیات تصفیه بیشتر باشد میزان گوگرد هم پایینتر خواهد بود.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح کرد: در بنزین شرایط مناسبی را در کلانشهرها داریم اما مشکل فعلی ما در گازوییل است که میزان گوگرد بالایی دارد و باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.
نظر کاربران
میزان گوگرد سوخت کم است هوا سالم است ماخوبیم شما هم خوب باشیم .و دیگر هیچ.....